Kertokaa mulle mitä tapahtuu PERUNKIRJOITUKSISSA? Ja mitä kaikkea mun pitää tehdä, kun toinen vanhemmistani on kuollut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hei"

Vieras
Kaikkia hyviä vinkkejä voi antaa, mistä voisi olla apua tulevaan. Mitä kaikkea pitää muistaa ja tajuta? Minne kaikkialle pitää kuolemasta ilmoittaa? Jne.

Ja sit sellainen nolo kysymys, eli tuleeko tässä vanhempani perunkirjoituksissa ilmi minun luottotiedottomuuteni ja ulosotto-ongelmani? Kun ulosotosta jo joku aika sitten kyselivät, että onko tulossa perintöä... sanoin heille vaan että ei todennäköisesti (ja niin se onkin ettei tule ainakaan paljoa).

http://www.hautauspalveluluoma-aho.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=30
http://www.sochv.jakobstad.fi/index.php3?use=publisher&id=8611&lang=4
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/151001114242EH

Ulosottoon menee se mitä perit,jos et siirrä osuuttasi esim lapsillesi.
isäpuoleni teki niin,että siirsi perintönsä lapsillensa,tällöin ei päässyt ulosotto rahoihin käsisksi.Tosin itsehän et enää silloin voi rahoja käyttää,mutta eipä mene ulosottoonkaan.

[QUOTE="titus";25585746]Ulosottoon menee se mitä perit,jos et siirrä osuuttasi esim lapsillesi.
isäpuoleni teki niin,että siirsi perintönsä lapsillensa,tällöin ei päässyt ulosotto rahoihin käsisksi.Tosin itsehän et enää silloin voi rahoja käyttää,mutta eipä mene ulosottoonkaan.[/QUOTE]

Ei mulla aikoinaan menny papalta saadut perintörahat ulosottoon.
Saimpahan niillä sitten olemassa olevia laskuja ja elämitä maksettua ja sohvat.

No perunkirjoituksessa kirjataan vainajan velat ja varat. Muistaakseni piti olla pankista saldotiedot mukana. Tekeekö perunkirjoituksen tuomari vai oikeusaputoimiston hlö? Meillä ainakin tuomari hankki kaikki viralliset tiedot itse ja antoi meille tiedon mitä pitää itse hankkia. Kannattaa kysyä neuvoa perunkirjoituksen tekijältä.

[QUOTE="Miili";25585824]No perunkirjoituksessa kirjataan vainajan velat ja varat. Muistaakseni piti olla pankista saldotiedot mukana. Tekeekö perunkirjoituksen tuomari vai oikeusaputoimiston hlö? Meillä ainakin tuomari hankki kaikki viralliset tiedot itse ja antoi meille tiedon mitä pitää itse hankkia. Kannattaa kysyä neuvoa perunkirjoituksen tekijältä.[/QUOTE]

Minä en edes tiedä kuka sen perunkirjoituksen tekee ja kuka sen voi tehdä... hautaustoimistosta sanoivat, että pankki voisi tehdä mutta onko muita?

[QUOTE="titus";25585746]Ulosottoon menee se mitä perit,jos et siirrä osuuttasi esim lapsillesi.
isäpuoleni teki niin,että siirsi perintönsä lapsillensa,tällöin ei päässyt ulosotto rahoihin käsisksi.Tosin itsehän et enää silloin voi rahoja käyttää,mutta eipä mene ulosottoonkaan.[/QUOTE]

Meneekö se sitten niin, että jos siirrän perinnön (käytännössä satasia tai joku tonni) lapsilleni niin lapseni saavat sen vasta täysikäisenä käyttöönsä enkä minä voi käyttää vaikka olisi oikeus lapsen tilin käyttöön? Minä kun en ymmärrä näitä juttuja...

Perunkirjoituksen voi tehdä vaikka itse. Itse olen kirjoittanut toisen vanhempani perukirjan, elossa oleva vanhempi toimi varsinaisena ilmoittajana eli allekirjoitti ja vakuutti.

Ensimmäisenä kannattaa hankkia virkatodistukset vainajasta aina 15 vuotiaasta saakka. Sen lisäksi pitää hankkia pankista kuolinpäivältä saldot tileistä ja veloista, samaten vainajan puolisolta. Nuo molemmat maksavat jotain, samaten perukirjan teko, jos sen teettää ulkopuolisella. Myöskin kaikista pesän osakkaista tarvitsee virkatodistukset, seurakunnan elossa olo ilmoitus on ilmainen, maistraatissa se maksaa hieman.

Netistä löytyy paljon tietoa, kun googletat perunkirjoitus.

Se perinnön siirto lapsille tarkoittaa perinnöstä kieltäytymistä, ja pitää tehdä siellä perunkirjoituksessa. Silloin perintö jaetaan niinkuin se jakautuisi, jos kieltäytyjä olisi kuollut, eli käytännössä menee lapsille. Se lapsille tuleva osuus on lasten omaisuutta, ja sitä ei saa käyttää jokapäiväisen elämän kuluihin. Jos on jokin yksittäinen, isompi, suoraan lapselle tuleva hankinta, joka ei ole välttämätöntä kulua (vaatteet, asuminen, ruoka) sellaiseen voi käyttää, esim mopo tai vastaava.
JOs perinnön määrä on riittävä, tasoa 15 000 euroa, niin maistraatti valvoo sitä, että rahaa ei haaskata ennen lapsen täysi-ikäisyyttä.

Meneekö se sitten niin, että jos siirrän perinnön (käytännössä satasia tai joku tonni) lapsilleni niin lapseni saavat sen vasta täysikäisenä käyttöönsä enkä minä voi käyttää vaikka olisi oikeus lapsen tilin käyttöön? Minä kun en ymmärrä näitä juttuja...

Jos pesässä satasia tai muutama tonni, niin ne hukkuu helposti hautajaisiin ja perunkirjoittajalle. Minunkin isällä oli yli puolen millin omaisuus, mutta pesänselvittäjä otti lähes 3000e jokaiselta 7 osakkaalta. Ite sain 27000e plus 1/6 osan talosta joka rapistuu, kun leski ei hoida sitä.

Minä en edes tiedä kuka sen perunkirjoituksen tekee ja kuka sen voi tehdä... hautaustoimistosta sanoivat, että pankki voisi tehdä mutta onko muita?
Ymmärtääkseni sen voi tehdä kuka tahansa. Meillä minä tein sen kun toinen vanhemmistani kuoli. Suurin työ oli naputella sähköposteja eri seurakuntiin kun piti saada kaikilta vainajan asumispaikkojen seurakunnilta virkatodistukset. Mutta kaiken kaikkiaan aika kivuttomasti meni. Helpointa (mutta myös kallista) on tietty ostaa tuokin palvelu esimerkiksi pankista tai hautaustoimistosta, ja samalla tekevät peruskirjoituksen. Tai sitten vaikka lakimies hoitaa peruskirjoituksen ja te hoidatte kaikki tarvittavat paperit. Vaihtoehtoja on monia.

[QUOTE="äiti";25586128]pesänselvittäjä otti lähes 3000e jokaiselta 7 osakkaalta. Ite sain 27000e plus 1/6 osan talosta joka rapistuu, kun leski ei hoida sitä.[/QUOTE]

Pesänselvittäjää ei kannata ottaa, jos ei ole oikeasti riitainen pesä.

[QUOTE="äiti";25586128]Jos pesässä satasia tai muutama tonni, niin ne hukkuu helposti hautajaisiin ja perunkirjoittajalle. [/QUOTE]
Älä uhonda hautakiveä tai kaiverruksia entiseen, kuolinilmoitusta jne.

Yhteistyössä