Kertokaa muutkin toimeentulotuella elävät, että mihin se raha riittää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt harmaana

Vieras
Meillä mies työtön, minä opiskelen ja käyn osa-aikatyössä. Lapsia 2 kappaletta, toinen 5 ja toinen 7v.Saamme kelasta asumistukea, lapsilisät, työttömyyskorvauksen ja opintotuen. Lisäksi saamme sossusta rahaa ja minä saan palkkaa jonkin verra, riippuu kuusta. Yleensä saamme toimeentulotukea n. 80-100e kuussa, muut tulot kun tulee sitten noista edellämainituista.Perusosamme kuussa on 354,83 + 354,83, tämä on aikuisten osuus. Lasten perusosat on:262,99 ja 242,12
Lisäksi huomioidaan vuokra ja vesimaksumme eli yhteensä 850e.
Tämän lisäksi palkkatuloistani tehdään asniotulovähennys 150e kussa ja bussikorttini hinta 28 euroa kuussa. Yhteensä siis saamme kaikkia näitä tukia kuussa 2242,77e. Lisäksi saamme terveydenhuoltomenot, kotivakuutuksen ja sähkölaskut. Normaalisti minulla huomioitaisiin opintolaina tuloksi, mutta en saa sitä nostettua luottotietomerkinnän takia.

Suoraan sanottuna tämä riittää meille hyvin. On varaa ostaa uutena vaatteet, käydä ulkona syömässä useamman kerran kuussa, ostaa leluja, viedä lapsia huvittelemaan. Eli kyllä vaan toimeentulotuella pärjää hyvin. Meillä tämä on väliaikaista sillä valmistun pian ja mieskin varmaan palaa taas kohta töihin. Mutta en yhtään ihmettele jos joku jää toimeentulotuelle elämään. Jos on monta lasta niin se on oikeasti kannattavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mahtavaa:
no hienoa sulle. Mä olen töissä, saan asumistukea, lapsilisät ja elarit, noin 1300 jää käteen vuokran jälkeen. Että kyllä kannattaa käydä töissä.

Oletko oikeutettu toimeentulotukeen? Riippuu ihan perheesi koosta ja menoista?

Tehän tulette erinomaisesti toimeen sitten. Mä opiskelen ilman opintotukea tällä hetkellä, maksaen itse oman opiskeluni ulkomaisessa yliopistossa ja käyn osa-aikaisessa työssä. Tienaan vähemmän kuin sinä, vaikka elarit ja lapsilisät lasketaan mukaan. Eli, teillä on aika hyvin asiat, saatte säästöönkin rahaa.

Hohohoijaa....
Siis ettehän te toimeentulotuella elä jos se on 80-100e kuussa.
Toisaalta miksi kehtaat edes retostella hakevasi moista tukea jos kaikki vaatteet ostetaan uutena,ravintolassa syödään jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Tehän tulette erinomaisesti toimeen sitten. Mä opiskelen ilman opintotukea tällä hetkellä, maksaen itse oman opiskeluni ulkomaisessa yliopistossa ja käyn osa-aikaisessa työssä. Tienaan vähemmän kuin sinä, vaikka elarit ja lapsilisät lasketaan mukaan. Eli, teillä on aika hyvin asiat, saatte säästöönkin rahaa.

Juu sitä juri yritän sanoa, että kyllä se toimeentulotuki on riittävä. onneksi ei kauaa enää sitä tartteta. Ihmettelin itsekin kuinka hyvin sillä pärjää. Varsinkin kun minulla tehdään tuo ansiotulovähennys työtuloista niin saadaa vähän extraa siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu sitä juri yritän sanoa, että kyllä se toimeentulotuki on riittävä. onneksi ei kauaa enää sitä tartteta. Ihmettelin itsekin kuinka hyvin sillä pärjää. Varsinkin kun minulla tehdään tuo ansiotulovähennys työtuloista niin saadaa vähän extraa siitä.

TARVITSETTEKO todella sitä nytkään, jos kerran on varaa käydä ulkona syömässä ja shoppailla?

no ei kaikki saa toimeentulotukea! Esimerkin perhe lyhentää asuntolainaa 800e/kk, mies jäi ilman työtä, liitolta ei tipu 3kk:een rahaa(pitkät käsittelyajat), äiti kh-tuella kotona. Eli laina maksetaan kh-tuesta ja lapsilisistä. Loput pari kymppiä menee taatusti ruokaan. Toimeentulotukea ei saa, kun on okt omistaja. Siispä tää systeemi ei mene oikein, ei todellakaan!! Mä en arvosta yhtään sitä, että perhe ajettais omasta kotoa ensin pois vuokralle, jotta olisi oikeutettu tukiin, lähinnä asumis- ja toimeentulotukiin. Äh...en edes viitsi jatkaa, kiukuttaa koko systeemi. Köyhät köyhtyy jne...

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja kehnis:
Hohohoijaa....
Toisaalta miksi kehtaat edes retostella hakevasi moista tukea jos kaikki vaatteet ostetaan uutena,ravintolassa syödään jne.

No näinpä...

Juu ei kokonaan toimeentulotuella eletä, mutta samat rahat sieltä saisi kuin nyt työssäkäynnistä ja kelan rahoista, lukuunottamatta tuota ansiotulovähennystä 150 + 28e. Eli yritän tällä vaan sanoa, että sossusta saa hyvin, vaikka muut toista väittää. Ja tosiaan suuri osa ei tee mitään tuon rahan eteen, ei opiskele tai ole osa-aikatyössä. Tottakai haetaan tuo 80-100e kuussa sieltä kun meillä on siihen oikeus. Lisäksi saa sähkölaskun joka toinen kuukausi sossusta.

laskujeni mukaan meidän perheen tuloissa on n.150 vajaus kuukaudessa. olen töissä ja on yksi lapsi. en kyllä millään kehtaa mennä sossuun.:( kai pitäis kuitenkin, lapsen vuoksi ainakin. mut en millään millään kehtaa..

TARVITSETTEKO todella sitä nytkään, jos kerran on varaa käydä ulkona syömässä ja shoppailla?

Haemme sen koska siihen on oikeus. On ihan omaa tyhmyyttä jos ei hae itselle kuuluvia etuja.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmaana:
Meillä mies työtön, minä opiskelen ja käyn osa-aikatyössä. Lapsia 2 kappaletta, toinen 5 ja toinen 7v.Saamme kelasta asumistukea, lapsilisät, työttömyyskorvauksen ja opintotuen. Lisäksi saamme sossusta rahaa ja minä saan palkkaa jonkin verra, riippuu kuusta. Yleensä saamme toimeentulotukea n. 80-100e kuussa, muut tulot kun tulee sitten noista edellämainituista.Perusosamme kuussa on 354,83 + 354,83, tämä on aikuisten osuus. Lasten perusosat on:262,99 ja 242,12
Lisäksi huomioidaan vuokra ja vesimaksumme eli yhteensä 850e.
Tämän lisäksi palkkatuloistani tehdään asniotulovähennys 150e kussa ja bussikorttini hinta 28 euroa kuussa. Yhteensä siis saamme kaikkia näitä tukia kuussa 2242,77e. Lisäksi saamme terveydenhuoltomenot, kotivakuutuksen ja sähkölaskut. Normaalisti minulla huomioitaisiin opintolaina tuloksi, mutta en saa sitä nostettua luottotietomerkinnän takia.

Suoraan sanottuna tämä riittää meille hyvin. On varaa ostaa uutena vaatteet, käydä ulkona syömässä useamman kerran kuussa, ostaa leluja, viedä lapsia huvittelemaan. Eli kyllä vaan toimeentulotuella pärjää hyvin. Meillä tämä on väliaikaista sillä valmistun pian ja mieskin varmaan palaa taas kohta töihin. Mutta en yhtään ihmettele jos joku jää toimeentulotuelle elämään. Jos on monta lasta niin se on oikeasti kannattavaa.

Ja sehän se, että taas jos on yksi aikuinen ja lapset, on tukki pienempi.
Juu mulla on tulot ja lapsilisät ja elarit noin 3000 e / kk, sillä maksan asumisesta 1200 e/kk, oipntolainen lyhennyksen, autolainan ja kaikki laskut, harrastukset ja ruuat yms. Ja sähköt, vakuutukset ja sen sellaiset. Ja pärjään kyllä hyvin, mutta ei syödä usein ulkona, ei reissata... No mutta niin se vaan menee, onneksi oppii arvostamaan työtään ja tulojaan. En kadehdi, mutta vähän harmittaa nämä kehut täällä.

Alkuperäinen kirjoittaja kehnis:
Hohohoijaa....

eläähän ne, sehän kertoi että heille maksetaan myös tuon n 100e lisäksi tervhuoltomenot, kotivakuutus ym

Pointti olikin se että kun kerta saavat vähänkin toimeentulotukea niin sillonhan lopputulos (=pakollisten menojen jälkeen käteen jäävä summa) on sama, sai sitä toimeentulotukea 20e vai satoja euroja. Mutta siis kun työssäkäyvältä jätetään tuloista huomioimatta 150e, eli sillon käteen jää tuo 150e enemmän kun vastaavalla toimeentulotukea hakevalla perheellä jossa kukaan ei oo töissä. Vähän sekavaa, mutta minun pointti on että tuo 150e on aika iso summa ja ilman sitä ei ois välttämättä vara ravintolassa syömiseen tai uusiin vaatteisiin.

mitään et näyttää paikka kunta vaikuttavan... ja oon yh ja kolme lasta tulot on asumistuki,minimi elatus maksut ,lapsilisät(josta menee lainat) kotihoidon tuki ja en pärjää töihin menisin heti jos niitä vain olisi

Alkuperäinen kirjoittaja en mä ainakaan saa :
mitään et näyttää paikka kunta vaikuttavan... ja oon yh ja kolme lasta tulot on asumistuki,minimi elatus maksut ,lapsilisät(josta menee lainat) kotihoidon tuki ja en pärjää töihin menisin heti jos niitä vain olisi

laitas tähän sun menot ja tulot, en usko että kukaan laskee niitä väärin.

Haemme sen koska siihen on oikeus. On ihan omaa tyhmyyttä jos ei hae itselle kuuluvia etuja.

Minä en hae, vaikka saisinkin. Kun kerta pärjään ilmankin. Ei se mun mielestä ole tyhmyyttä: minä en vaan halua jonkun toisen elättävän minun perhettäni, kun kerta kykenen siihen itsekin.

meillä tulot pienemmät kuin perustoimeentulotukea saavalla perheellä. merkitseekö tämä sitä että palkkastani joka tietenkin lasketaan tuloksi, vähennetään tuo 150 euroa? sehän tarkoittaa että saisimme mahdollisesti 300 euroa enemmän kuin tällä hetkellä. mutta en siltikään kehtaa en vaan voi:(

Monella perheellä jossa vaan yksi on töissä niin saattaa käytännössä tuo pakollisten menojen jälkeen käteen jäävä osuus olla oikeasti pienempi kuin aloittajan perheen tilanteessa, varsinkin jos on pakko olla auto työmatkojen takia ja autothan on tunnetusti aikamoisia rahareikiä. Mutta tiedä sitten miten soppalassa suhtautuisivat jos toimeentulotukea hakis siks kun auton korjauskulujen takia jäis alle normin.

Yhteistyössä