Kertokaa nyt miten sanon asiasta kaverille kauniisti... kateudesta.

Raitalankakäärme IV

Aktiivinen jäsen
21.06.2005
5 190
1
38
Anteeksi, tässä tulee nyt vähän vuodatusta... Menee hermo yhteen kaveriin. Se on muuten mukava ja kiva ja aivan ihana ihminen, mutta voi sitä kateutta! Ja vielä kateutta ilman mitään hyvää syytä...

Just puhuttiin puhelimessa ja sanoin että nyt pitää lopettaa, kun meidän pitää lähteä sukuloimaan ja ajomatkaa on tunnin verran. Tuli sitten kaverilta tosi kateelliseen sävyyn että "joo, ajomatka, teillähän on varaa autoon, mä en ikinä pääse minnekään kun mulla ei ole varaa autoon". Mitä nyt tuohon sitten pitää sanoa...? "Joo, ota sä meidän pikkuruinen auto, jos olet noin kamalan kateellinen"?

Kun tuntuu että tuo kaveri on vähän koko ajan kateellinen minulle/meille. Onhan se niin kamalaa kun meillä on varaa asua pienessä kaksiossa (meitä on kaksi, kaveri asuu yksin isossa yksiössä), onhan se kamalaa kun meillä on varaa pitää autoa (kymmenen vuotta vanha Ford Ka, joka on hajoamispisteessä, ja me asumme paikassa jossa julkisia kulkee vähän harvakseltaan, kun taas kaveri asuu 10 min junamatkan päässä keskustasta, kävelymatkan päässä isosta kauppakeskuksesta) ja tosi kamalaa kun meillä on vuosien mittaan ollut varaa ostaa tiskikone ja uusi telkkari ja dvd-soitin ja joskus ostellaan jopa dvd-levyjäkin! Kamalaa tuhlausta ja riistokapitalismia!

Kaveri valittaa aina surkeaa rahatilannettaan ja esim. sitä että hänellä ei sinkkuna ikinä tule olemaan varaa ostaa omaa asuntoa Helsingistä (no ei kyllä meilläkään, vaikka pariskunta ollaan!), siitä että hänellä ei ole edes dvd-soitinta eikä tiskikonetta, siitä että hänellä ei ole varaa käydä kahviloissa istuskelemassa, siitä että ei ole varaa autoon, eikä voi shoppailla vaatetta miten haluaa (ja muillako on varaa?)... Koko ajan kamalaa vinkunaa rahasta. Mutta hänellä on kyllä varaa käydä kerran vuodessa jossain kaukomatkalla, viimeisten vuosien aikana esim. Kuubassa, USAssa, Malediiveillä... ja pari kertaa vuodessa jollain lyhyemmällä parin päivän matkalla esim. Lontoossa tai Pariisissa tai jossain. Vähintään parina viikonloppuna kuussa hän käy baareilemassa, ja silloin rahaa palaa helposti parikin sataa... niin että onko ihme, että rahat ei sitten riitä esim. autoon?

Olen yrittänyt sanoa kaverille kauniisti, että emme mekään rikkaita olla, kun ihan vaan miehen palkalla eletään, mutta että me olemme valinneet esim. sen auton sen matkailun sijaan, koska koemme että meille auto on tärkeämpi. Ei meilläkään ole varaa tehdä mitä vaan, vaan olemme itse valinneet että mitä niillä rahoilla teemme... aivan kuten kaverinikin. Eihän siinä ole mitään väärää, jos toinen arvostaa matkailua ja uusia elämyksiä, ja toinen sitä, että ei tarvitse tiskata käsin.

Mutta kun ei.

Miten ihmeessä saisin kaverini lopettamaan tuon turhan kadehtimisen? On jotenkin niin naurettavaa, että joku voi kadehtia sitä vähää mitä minulla on :P Ja kyllähän se rasittaa kaveruuttakin, kun toinen on koko ajan naama mutrulla...

Sano kaverille, että raha on vain järjestelykysymys. Te ette matkaile tai baareile, ja siksi teillä on rahaa.
Mulla on samankaltainen kaveri, tai oikeastaan oli: nykyään hän ei enää rutise niin paljoa. Ennen rutisi koko ajan, ja sanoin ihan suoraan että älä märise, en jaksa kuunnella :whistle:

Ei tunnu todellakaan mukavalta tuommonen ollenkaan..
Tulee itelle semmonen olo ihan kuin ois jotain pahaa tehnyt, kun omistaa jotain semmosta mitä toisella ei ole tai tekee jotain mihin toisella ei ole varaa..
Ja kelaa; mun mutsi on just tommonen kun sun kaveris..Ei kiva!

Alkuperäinen kirjoittaja Villasukka:
Olen tuosta valintakysymyksesta yrittänyt sanoa, mutta ei mene millään perille. Enkä mielelläni rumasti sanoisi, kun on nimittäin todella rakas ihminen minulle, ja on vähän sellainen että ottaa sanomisit raskaasti :(

No totta kai ottaa sanomiset raskaaksi, koska se on oiva tapa hallita ja ahdistaa muita ihmisiä. Tuokin on vallankäyttöä, kun on kateellinen jo varmaan siitäkin, että hengität ja olet vain sinä.

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Villasukka:
Olen tuosta valintakysymyksesta yrittänyt sanoa, mutta ei mene millään perille. Enkä mielelläni rumasti sanoisi, kun on nimittäin todella rakas ihminen minulle, ja on vähän sellainen että ottaa sanomisit raskaasti :(

No totta kai ottaa sanomiset raskaaksi, koska se on oiva tapa hallita ja ahdistaa muita ihmisiä. Tuokin on vallankäyttöä, kun on kateellinen jo varmaan siitäkin, että hengität ja olet vain sinä.

nimenomaan.kun alkaa marttyyriksi niin saa sitä huomiota kun muut pyytelee anteeks jne.. :headwall:

:laugh:
Siis on taatusti aika rasittavaa seuraa, naristessaan ainakin!!
Mulla noi ajatukset menee sillein toistappäin...
Mun kaveri on ns. kultalusikka suussa syntynyt. Rikkaasta suvusta.
Just joku aika sitten sai rapiat 600 000? perintöä, ja tää natisee mulle että voiksä kuvitella et mä joudun maksaan niin-ja-niin paljon VEROO taas siitäkin perinnöstä??!!?
Ja tää ihminen on niin maailman nuukin, että lähinnä se ärsyttää!
Ajelee -84 vuoden corollalla koska autot on niiiin kauheen kalliita..Ja pähkäilly nyt kolmatta kuukautta että raskisko sitä ostaa uuden sohvan..vai ei...Vaatteet hankkii aina kirppikseltä (juu, en todellakaan vähäksy tota himmaa, mutta OIKEESTI jos mulla ois tolleen fyffee niin kyllä myös satsaisin elämisen laatuun)
Ja olen kyl tälle frendille sata kertaa sanonut, että mikset sää jumankekka nauti niistä rahoistas ees elämällä "mukavasti"!?
Vastaus on yleensä, että noku aina pitää olla sukanvarressa, ja että kaikki on niin kauheen kallista. :headwall: :laugh:

sano ap sille kaverille, että "syytön minä siihen olen" :whistle:...ärsyttäviä tuollaiset. Mulla oli yksi tuollainen kaveri, mutta lopulta meidän kaverisuhde loppui siihen, koska en mä jaksanut sitä "porvarit ovat perseestä", vaikka me elettiin tiukoilla ja todellakaan mitään porvareita oltu.

Mun nariseva ystäväni oli ja on edelleen mulle ihan oikeasti rakas, mutta silti sanoin suoraan. Kun hän valitti että on läski, sanoin että syö vähemmän. Kun hän valitti että minä ja ystäväni saadaan kaikki miehet koska meillä on pitkät hiukset ja me ollaan iloisia :D niin sanoin että kasvata hiuksesi pitkäksi sitten, ja ala hymyillä. Kun hän rutisi ettei ole rahaa, sanoin että mene töihin. Jne. Hän tajusi aika nopsaan että rutisemalla vain karkoittaa kaverit ympäriltään, sillä kavereiden kanssa yleensä haluaa pitää hauskaa, eikä vaipua itsemurhafiiliksiin toisen jatkuvan valituksen takia.
Nykyään hän on oikein kivaa seuraa :).
Oikeista murheista saa tottakai puhua ystävien kanssa, mutta turha ja jatkuva valitus on ärsyttäväääääääääää :kieh: . Tämä kaverini jaksoi rutista aina siitäkin, että sataa. Kerran karjaisin että joo, oon huomannut että sataa, mutta muuttuuko sää aurinkoisemmaksi jos oikein monta kertaa valitat sateesta?! Sitten tajus.

Onpa aika rasittavaa. Tosiaan siitähän tuossa on kyse, että mihin ne rahansa laittaa. Tiskikoneeseen vai Lontoon reissuun.
Me ollaan elelty vuosi miehen palkalla ja hyvin on silti rahat riittänee, mutta sitä on vaan tarkemmin pitänyt miettiä mihin rahansa pistää. Kyselijöille olen sanonut suoraan, että tulkaapa katsomaan miten paljon mies töissä painaa. Sieltähän ne rahat tulee, eikä kotona makoilusta.
Eräs kaveri oli käynyt katsomassa miehen jä hänen veljensä tulot netistä (mistähän ne muuten näkyy, jostain vero-sivuilta) ja alkoi miehen veljelle siitä aukomaan, että kun niin paljon hankkii. Veli oli vaan tokassu, et niin lukikos siellä ne työtunnit. Oli ollut hiljaa....Sitä kun on kolikolla aina se toinenkin puoli. Kyllähän sitä rahaa on vähän enemmän, jos tekee 12-14 tuntisia päiviä. Ja silloin voi vaikka sitten tehdä etelänmatkan tai ostaa auton.
Toinen ärsyttävä asia on, että ostettuamme uuden auton, kylällä alettiin puhumaan että miehen isä sen on ostanut. Joo kyllä ihan pankin rahoilla on auto hankittu.

Alkuperäinen kirjoittaja RobottiRuttunen:
Kyselijöille olen sanonut suoraan, että tulkaapa katsomaan miten paljon mies töissä painaa. Sieltähän ne rahat tulee, eikä kotona makoilusta.
Eräs kaveri oli käynyt katsomassa miehen jä hänen veljensä tulot netistä (mistähän ne muuten näkyy, jostain vero-sivuilta) ja alkoi miehen veljelle siitä aukomaan, että kun niin paljon hankkii. Veli oli vaan tokassu, et niin lukikos siellä ne työtunnit. Oli ollut hiljaa....Sitä kun on kolikolla aina se toinenkin puoli. Kyllähän sitä rahaa on vähän enemmän, jos tekee 12-14 tuntisia päiviä. Ja silloin voi vaikka sitten tehdä etelänmatkan tai ostaa auton.

Mullekin eräs kaveri aina rutisee, että hyvähän sun on kun sun miehes tienaa niin hyvin. Mun mies tekee 12-14 h työpäiviä kuutena päivänä viikossa, ainoat lomat on parin päivän joululoma, juhannus ja pääsiäinen...Hänen miehensä tekee normaalia 40 h työviikkoa, on normaalit talvilomat ja kesälomat ja isyyslomat, ja silti kaveri valittaa kun mies on työnarkomaani ja aina töissä :o
Ja eräs naapuri jaksaa aina ihmetellä kovaan ääneen, että miten hyvin pitsanpaistamisella oikeasti muka tienaa, kun meidän lapsilla on hänen mielestään aina kalliit vaatteet päällä (ihan perusvaatteita mun mielestä ) ja mä kuulemma käyn jatkuvasti shoppailemassa (juu, käyn kyllä, mutta rahaa ei mene aina kovinkaan paljon, sitäpaitsi nekin kassit joita naapuri eilen kyyläsi oli ruokaa täynnä eikä merkkivaatteita).

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja RobottiRuttunen:
Kyselijöille olen sanonut suoraan, että tulkaapa katsomaan miten paljon mies töissä painaa. Sieltähän ne rahat tulee, eikä kotona makoilusta.

Mullekin eräs kaveri aina rutisee, että hyvähän sun on kun sun miehes tienaa niin hyvin. Mun mies tekee 12-14 h työpäiviä kuutena päivänä viikossa, ainoat lomat on parin päivän joululoma, juhannus ja pääsiäinen...Hänen miehensä tekee normaalia 40 h työviikkoa, on normaalit talvilomat ja kesälomat ja isyyslomat, ja silti kaveri valittaa kun mies on työnarkomaani ja aina töissä :o
Ja eräs naapuri jaksaa aina ihmetellä kovaan ääneen, että miten hyvin pitsanpaistamisella oikeasti muka tienaa, kun meidän lapsilla on hänen mielestään aina kalliit vaatteet päällä (ihan perusvaatteita mun mielestä ) ja mä kuulemma käyn jatkuvasti shoppailemassa (juu, käyn kyllä, mutta rahaa ei mene aina kovinkaan paljon, sitäpaitsi nekin kassit joita naapuri eilen kyyläsi oli ruokaa täynnä eikä merkkivaatteita).

Sepä se. Sitä kun ei tosiaan kaikki ymmärrä, että sen rahan eteen oikeesti joutuu tekee töitä. Mun miehellä samaa tahtia noi työt kun sunkin miehellä. Vielä on sellaisessa työssä, että säiden mukaan mennään. Sitten kun ei säät passaa niin ei sitä rahaa tulekaan mistään. Sitten ihmiset on, et mikäs sun on lomaillessa. Joo-o, kiva lomailla ilman palkanpalkaa. Aina on pistettävä rahaa pahanpäivän varalle, kun nykyään noista keleistäkään ei todellakaan tiedä.
Ainahan sitä kateutta riittää. Lauri Tähkää lainatakseni: Sääliä saa ilmaiseksikin, mutta kateus täytyy ansaita.

Olen nyt tässä miettinyt, ja todennut että kaverissani taitaa tosiaan olla vähän marttyyrin vikaa... muistin että olen siitä sille joskus vuonna kivi sanonutkin, kun otti liikaa päähän sellainen "uhrautuminen". Pitää kai ottaa asia puheeksi taas kerran, vaan mitenhän sitä nyt sanansa asettelisi. Minulla kun tuppaa olemaan vain kaksi vaihdetta, ylikiltti ja ilkeä. Mietinnäksi menee...

Mun siskolla oli yläasteella kaveri jonka perheolosuhteet eivät olleet kovin hääppöset (vanhemmilla alkoholin käyttöä, rahavaikeuksia jne...) eli todellistakin köyhyyttä varmasti oli mutta tuo kaveri oli tosi rasittava kun se kans vähän joka väliin aina sanoi "ei meillä vaan ole varaa".

Yhteistyössä