Kertokaa paniikkikohtauksesta! Luulen että mulla on päässä vikaa tai että olen hullu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jaah
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jaah

Vieras
Viime vuonna stressaannuin ja ahdistuin pahasti huonossa työpaikassa. Työpäivät aina yli 10h/6-7 päivänä viikossa. Koko elämäni oli pelkkää työtä josta nautin suuresti, mutta en osannut lopettaa ajoissa ja sanoa pomolle ei. Oireina oli paniikinomainen jatkuva jännitys, erilaiset säryt, ahdistus, riittämättömyyden tunne, ärtymys, räjähtely, parisuhdeongelmat ym.
Lopulta lopetin ne työt ja luulin vaihtaneeni parempaan, mutta nyt oireilen taas!

En pidä nyk työstä lainkaan, en saa siitä mitään irti. Kaikki päivät on totaalisen tylsiä ja kaikki samanlaisia. Minua kiusataan siellä vaikka yritän kaikkeni. Koskaan ei tiedä millä tuulella kiusaaja tulee töihin. Olo tuoll on alkanut käydä sietämättömäksi. Aamusta iltaan ahdistaa, sama paniikkijännitys taas ja se tuntuu mahanpohjassa asti.

En osaa olla enää vapaalla miettimättä kaikkea paskaa mitä töissä tapahtuu. Alan olla jo epätoivoinen. Miksi on koko ajan paha olla?

Tänään tapahtui jotain outoa... Menun hakemaan lapselle vaatteita kaapista ja pysähdyin katselemaan niitä. Hengitys kävi raskaaksi,nopeaksi, sydän jyskytti, pyörrytti ja olo oli epätodellinen. Seisoin siinä reilusti yli vartin sanaakaan sanomatta ja kyyneleet valui. Yritin ottaa paidan ja housut sieltä mutta kädet ei hievahtanutkaan. Tuijotin vaatteita ja mietin että nuo pitää saada mutta en pystynyt liikkumaan, en edes puhumaan. Tuijotin vain.
Jossakin vaiheessa lapsi tuli jo pyytämään niitä. Tuijotin lastani ja mietin niitä vaatteita hyllyllä. Lopulta sain ne ja puin lapsen, tai tuntuu etten se ollut minä, vaan joku haamu.
Lapsi lähti ja itse istuuduin vaatekaapin suulle. Kuulin mieheni huutavan nimeäni useasti. En pystynyt vastaamaan. Mies tuli katsomaan ja oli ihmeissään kun löysi minut lattialle lyhistyneenä, ilmeettömänä ja kyyneleet valuen.

OLENKO TULOSSA HULLUKSI? Lääkäriin on aika huomiseksi....

Ahdistukselta ja paniikkihäiriöltä kuulostaa... Itse käyttäydyin samoin toisen lapsen synnytyksen jälkeen. Olo oli hirvittävä. Lääkärissä kävin ja sain ahdistukseen lääkityksen, jota en kuitenkaan koskaan aloittanut vaan pystyin jotenkin järkeilemään tuon ahdistuksen pois.

Sairastuessani työuupumukseen olotilani oli suunniilleen sama kuin sinulla. Paniikkioireet kuuluivat asiaan, mutta itselläni siihen kuului usein pelkoa ja jännitystä esim. en pystynyt ilman huimauksen tunnetta kävelemään tietyn aukion läpi. Ja se aukio pitui kulkea joka päivä töihin ja sieltä takaisin.

Lääkitys toki löytyy lieventämään oireita, mutta tärkeää olisi lähteä purkamaan uupumukseen ja sen oireisiin johtaneita syitä. Ilman asianmukaista työnohjausta/terapiaa/uupumukseen erikoistunutta lääkäriä saatat jäädä osin työkyvyttömäksi lopuksi ikää.

Minulla oli hoitamaton uupumus reilu kymmenen vuotta, ensin lievänä ja muuttuen sitten keskivaikeaksi masennukseksi sekä lopulta totaaliseksi uupumukseksi. Paraneminen vei sen klassiset kaksi vuotta. Ensi alkuun jaksoin tuijottaa vain ikkunasta ulos ja kävellä päivisin tunnin, jolloin päivän merkittävin asia oli leskenlehden löytäminen.

Sain todella hyvän lääkärin, jonka kanssa uupumusta hoidettiin puhumalla vuoden ajan n. pari kertaa kuukaudessa tavaten. Minulla oli ihmeen hyvä tuuri.Oletan,että vastaavaa työnohjausta on myös terapeuteilla.

Uupumus koitui lopulta erinomaiseksi asiaksi elämässäni ja jouduin tekemään suuria päätöksiä, mutta nyt menee taas hyvin. Itse asiassa paremmin kuin aikaisemmin elämässäni.

Toivotan sinulle voimia eteenpäin. Uskalla ottaa apua vastaan.

Voisitko vaihtaa työpistettä/paikkaa?
Itsellänikin oli tosi ahdistavaa, kun meni ystävän kanssa välit huonoiksi ja asutaan samassa pihapiirissä.
Nyt alkaa helpottaa, mutta harmittaa kun koko kevät mennyt ahdisuksessa sen takia, kun"ystävä" alko olla inhottava mua kohtaan.

Yritän järkeillä, mutta paniikki ei laannu. taas humisee ja hengitys on puristavaa. Voiko vanha työ vaikuttaa näiden uusien kokemusten kanssa? tänään tuntuu siltä etten voi palata tuohon nykyiseen työpaikkaan ja varsinkaan sitten jos joudun sairaslomalle täman paniikin ja ahdistuksen takia. Haluan juosta kovaa ja kauas pois tuosta työpaikasta.

Sanokaa nyt, olenko tulossa hulluksi? Pelottaa... Uskallanko puhua lääkärille tuosta tämänpäiväisestä kohtauksesta?

Yritän järkeillä, mutta paniikki ei laannu. taas humisee ja hengitys on puristavaa. Voiko vanha työ vaikuttaa näiden uusien kokemusten kanssa? tänään tuntuu siltä etten voi palata tuohon nykyiseen työpaikkaan ja varsinkaan sitten jos joudun sairaslomalle täman paniikin ja ahdistuksen takia. Haluan juosta kovaa ja kauas pois tuosta työpaikasta.

Sanokaa nyt, olenko tulossa hulluksi? Pelottaa... Uskallanko puhua lääkärille tuosta tämänpäiväisestä kohtauksesta?

Tietenkin kerrot.

Ensinnäkin, et ole tulossa hulluksi. :) Missään nimessä.

Kuulostaa ihan "loogiselta" nuo oireesi kertomasi tarinan suhteen. Ehdottomasti kannattaa puhua koko jutusta sen lääkärin kanssa, eli aiemman duunin aiheuttamat jutut ja sitten nykyinen tilanne. Mainitse erikseen kiusaamistilanteesta ja myös tämänpäiväisestä paniikkikohtauksesta (joka se selkeästi oli omien kokemusteni perusteella).

Luultavasti saat reseptin jollekin miedolle masennuslääkkeelle paniikkikohtausten hoitoon. Kannattaa ainakin harkita niiden kokeilua avoimin mielin, koska "onnistuessaan" ne kyllä vievät sen pahimman kärjen paniikilta ja ahdistukselta pois ilman että ne vetävät muuten ihmisen ihan eri persoonaksi tms. Mainitsen tämän erikseen siksi että ihmisillä on usein melkoisia ennakkoluuloja masennuslääkkeitä kohtaan (osittain syystäkin) ja haluavat pysytellä erossa niistä, mutta varsinkaan pienet annokset ei kylllä yleensä mitään haittaa ainakaan tee jos ei mahdollisia aloitusoireita lasketa, mutta ainakin itselläni on aikoinaan paniikkikohtaukset jääneet pois sellaisen avulla.

Luulisin myös että sun olisi tosiaan hyvä saada myös muuta apua kuin lääkkeellistä. Kannattaa uskaltaa pyytää sitä lääkäriltä! Käytännössä se ainakin julkisella puolella tarkoittanee alkuun keskustelutuokioita mielenterveyshoitajan kanssa vaikka kerran viikossa-kahdessa, mutta joka tapauksessa sun olisi hyvä päästä ihan rauhassa käsittelemään kokemiasi jotta paranet.

Jos tuntuu luontevalta niin kannattaa avautua tilanteesta myös miehellesi ja mahdollisesti myös lapsille, toki riippuen iästä. Ahdistus/paniikki/uupumus ovat pelottavia juttuja niistä kärsivälle mutta myös läheisille jotka eivät yleensä tietenkään pysty ymmärtämään niitä tuntemuksia senkään vertaa. On helpompi olla kun tietää miten haluat vaikka miehesi toimivan jos saat paniikkikohtauksen ja huoli on paljon pienempi kun tietää millaisessa kunnossa se sairastajan pääkoppa suurinpiirtein on ja mitä siellä liikkuu - ei tarvitse antaa oman mielikuvituksen lähteä liitelemään jonnekin kauheuksiin.

Paljon tsemppiä! Nämä on hankalia juttuja ja paniikkikohtaukset ihan hiton ahdistavia, mutta sulla on aivan varmasti hyvät mahdollisuudet parantua täysin työkykyiseksi, nyt tarvitset vain sitä hoitoa ja aikaa. :)

Kuulostaa kyllä paniikilta, onneksi olet jo varannut ajan lääkärille. Vaikka tuo on kamala sairaus niin siitäkin voi parantua. Minulla on vielä rippeet jäljellä mutta pahimpien kausien jälkeen ne ei tunnu miltään ???? tsemppiä sulle.

Yhteistyössä