kertokaa vähän käynnistyksestä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auts
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

auts

Aktiivinen jäsen
03.11.2004
6 895
0
36
mulla viikon päästä aika ä polilla ja viimeksi lekuri sanoi jos vauvan paino vielä alakäyrällä niin luultavasti käynnistellään... aika on klo 08:40

kertokaa teidän kokemuksia miten onnistui ja varsinkin jos toinen lapsi oli kyseessä..

pojan synnytys oli erittäin rankka niin synnytys pelottaa/jännittää jo muutenkin :/

Mulla kylläkin vain yks kokemus/raskaus takana, mutta mulla käynnistettiin tipalla salissa, ja olin kyllä auki jo 3cm mut 10 aamulla laitettiin tippa ja 14 (tuolloin auki 4cm)puhkaistiin kalvot, ja siittä alkoi aivan järjettömät supistukset (aiemmin vaan vähän supisteli) ja poika syntyi 15.45. Mulla myöskin pieni poika 2065g ja 44 cm (rv. 38+4) eli pienen koon vuoksi käynnistys ja lapsvettäkin oli jo tihkunut kuiten.. Saanko udella millä viikoilla olet ja mikä on vauvan painoarvio....?

38+0 sain osastolla ekat Cytotecit, supistukset alkoi heti säännöllisinä 10min välein, todella kivuliaat. Vauva syntyi lopulta 38+2. Koko tuon ajan siis supisteli säännöllisesti mutta kohdunsuu oli vain 2cm, kun lopulta vietiin saliin ja kalvot pukaistiin.

pitääkö mun sitten raahata sairaalalaukku varuiksi mukana jos joudunki sinne jäämään..

36+5 oli arvio 2400g ja oli tippunut ihan alakäyrän alapuolelle..

nyt viikkoja 37+4

Miulla käynnistettiin mm tuosta syystä synnytys. Kontrolliultrasta jouduin jäämään osastolle. En nyt muista, että aloitettiinko Cytotecit heti vai mittailtiinko supistuksia aluksi muuten. Keskiviikkona aloitettiin ja to-iltapäivällä alkoi synnytys.

Kyllä varmaan joudut jäämään sinne, eli otahan sairaalakassi mukaan. Ainakin mulla kun pienen koon vuoksi käynnistettin niin haluttiin tarkkailla vauvan vointia hyvin niin käynnistys tapahtui salissa ja vain tipalla kun on helpompi kuulemma tarkkailla, mutta tää varmaan yksilöllistä.. Hyvän kokoinenhan sulla kuiten on mulla seurattiin rv.29 lähtien vauvan kokoa ja ootettiin et tulis se 2000g täyteen ja sit halusivat käynnistää, mut mulla jo tuolloin rv.29 oli tosiaan paikat pehmeenä ja kaula lyhentynyt/auennut eli vuodelevossa olin et vauveli vielä pysyis kasvamassa...terve poiak tuli ja tosi hyvä kuntoinen :heart: onneksi!

Ei se synnytys välttämättä heti lähde vauhtiin. Riippuu paljolti kohdunkaulan kypsyydestä. Jos kohdunkaula on jo hyvin kypsä (siis hävinnyt) ja olet jo auki, voi synnytys käynnistyä tuntien sisällä (oksitosiinitippa, kalvojen puhkaisu jne.). Jos kohdunkaula on epäkypsä, siis kanavaa jäljellä ja kanava suljettu, menee käynnistykseen päiviä 1-3 (prostaglandiinitabletit, Cytotec). Myös se vaikuttaa käynnistystapaan, onko tarjoutuva osa jo kiinnittynyt synnytyskanavaan vai ei. Joten kassin ehdit saada sairaalaan myöhemminkin.

Itsellä synnytyksiä takana kolme, joista eka ja viimeinen 2vkoa sitten käynnistetty. Ekassa paikat olivat täysin epäkypsät, aikaa meni 3,5vrk ennenkuin pääsi synnyttämään (Cytotec). Yläpää kypsyi, alapää ei. Kolmannesta ehdin saada vrk:n Cytotecejä, mutta olinkin jo parille sormelle auki ja viikkoja 41+2. itse synnytys oli nopea ja helppo, mutta myös erittäin kivulias. Cytoteceistä tulee kipeät ja tiheät supistukset, pyydä järeä kivunlievitys (itsellä ollut epidur. puudutus molemmissa).

Tsemppiä tulevaan koitokseen!

Mulla takana 4 käynnisettyä synnytystä, eka oli rankka mutta loput 3 eivät ole olleet rankkoja. Mitä sä haluisit tietää?

Mulla on käynnistetty suoraan tipalla koska mulla on astma ei, sytoja voi käyttää..

Alkuperäinen kirjoittaja Werty:
Käynnistys vei mulla kolme päivää. Mutta mulla ei paikat olleet yhtäät valmiit joten siksi niin pitkä aika..

Mulla sama homma kutakuinkin.

Maanantaiaamuna menin sisään ja 3x cytotecit sain sinä päivänä.

Tiistaina ehdin saamaan 2xcytotecit ja juuri ennen ku oli kolmas kerta oltiin tulossa laittaan meni lapsivedet. Tunti niin alko laimeet supistukset, tosin koko ajan voimistuen.

Illalla saliin ja yö siinä ihmeteltiin vielä ja aamulla 10.06 oli laps ulkona.

50 h yhteensä, 16h salissa ja 65min ponnistusta (tämä siksi, että tyttö laskeutu hitaammin ku äitiä ponnistutti)

Mulla ei periaattessa oo käynnistetty, vaikka sillon sanottiin että kalvot puhkaistaan siksi että saadaan supistukset ja synnytys käynnistymään..
Nopee synnytys oli ja loppujen lopuksi aika helppokin.

Saanko kysyy, onko sulle aikasemmin tehty painoarvioita ja paljon ne on ollu?
Mulle sanottu että pienikokoinen tulossa, mutta ei sen kummemmin ole asiaan puututtu.

Alkuperäinen kirjoittaja huitshapeli:
Mulla ei periaattessa oo käynnistetty, vaikka sillon sanottiin että kalvot puhkaistaan siksi että saadaan supistukset ja synnytys käynnistymään..
Nopee synnytys oli ja loppujen lopuksi aika helppokin.

Saanko kysyy, onko sulle aikasemmin tehty painoarvioita ja paljon ne on ollu?
Mulle sanottu että pienikokoinen tulossa, mutta ei sen kummemmin ole asiaan puututtu.

toi viime arvio oli 5.9 ja siitä suunnilleen 3 viikkoa aikasemmin tehty kanssa ja painoa ei ollut tullut kuin abou 300g ja lekuri sanoi että ylleensä toi tulee viikossa.. tuolloin 3 viikkoa sittenki oli viikkoihin nähden liian pieni siihen asti kasvanut keskikäyrällä ja nyt viime kerralla tippu käyrän alle :/

toinen lapsi käynnistettiin, muutaman päivän cytotecia ei mitään vaikutusta mut sitte pääsin saliin 11 aikaan laitettiin tippa ja poika syntyi 16.24. loppujen lopuksi nopeasti meni. Kivusta en osaa niinkään sanoo kun eka synnytys meni hieman lörinäksi ja muistikatkoksia on siitä synnytyksestä, mut kivuliaampi oli käynnistys mut nopeampi.

Mulla käynnistettiin yhdeksän päivää, ja sen jälkeen alettiin miettiin sektiota, mutta lähtikin käyntiin., eli sairaalareissu meni pitkäks. Raskausmyrkytyksen takia siis käynnisteltiin.

Kylläpä aika rientää...joko olet edennyt synnytykseen asti?? Justhan sä aloit odottaa :D
Mulla käynnistetty eka ja neljäs, ekan kesti 2vrk ja neljännel tunnin :whistle: joten ei se tosiaan mee saman kaavan mukaan aina. Onnea koitokseen, hyvin se menee :hug:

Mullakin tuli toisesta yllätyskäynnistys kun menin kontrolliin liikkumattomuuden takia. Ensin jollain tableteilla -> ei tehoa. Tipalla sitten paremmin tehoa. Ma menin sairaalaan ja ke syntyi.

Mulla oli kans tosi rankka kokemus esikolta (mm. perätila) ja tää toka oli siihen verrattuna ihan helppo nakki. Tai siis en nähnyt mitään ongelmaa että käynnistettiin. Siis kokolailla "liukkaammin" meni tämä toinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Kylläpä aika rientää...joko olet edennyt synnytykseen asti?? Justhan sä aloit odottaa :D
Mulla käynnistetty eka ja neljäs, ekan kesti 2vrk ja neljännel tunnin :whistle: joten ei se tosiaan mee saman kaavan mukaan aina. Onnea koitokseen, hyvin se menee :hug:

toivottavasti vauvalla olisi paino noussut hyvin niin ei tarvi käynnistellä.. =) joo aika kyllä mennyt toooosi nopeesti

Tän nuorimman synnytys käynnistettiin rv 39+1.
Ei ollut poika laskeutunut ja käskivät varautua siihen että menen jossain välissä kotiin päiväksi ja sitten uusi yritys. No, sen kyllä tiesin mutta epäilin että ei siinä kauan mene.

Aamupäivällä eka murunen (ei suun kautta) ja odottelua. Oon huono muistamaan aikoja, mutta vähän myöhemmin toinen murunen. Söin, kävin ulkona kävelemässä ja luin kasan lehtiä.

Iltapäivällä viimeinen murunen ja sanoivat että tänään ei enempää laiteta. No, ei tarvinnutkaan kun alkoi pikkuhiljaa supistelemaan. Kävin taas ulkona kävelemässä ja aika äkkiä oli ihan kivat supistukset, ei enää viitsinyt lehtiäkään lueskella.
Hiukkasen lirahti lapsivettäkin, kätilö kokeili että "on täällä vielä kalvot ehjät" mutta mä sanoin että enköhän mä lapsiveden tunnista ja kun nousin ylös niin lorahteli lisää ja kätilökin myönsi että sitähän se olikin.
Pikkuhiljaa synnytyssaliin ja tippaan. Kalvot puhkaistiin ja vettä oli todella paljon, sitä lorisi vaikka kuinka pitkään... Kätilö käski vessassa käydä ja meinasin siinäkin liukastua omaan lätäkköön. Puudutksen laitossa meni tyypillisesti ikuisuus..... Epiduraalia mulle ei saa laitettua ollenkaan, joten spinaalin laittoivat, auttoi "puoliksi".
Aamupäivän ja päivän odottelun jälkeen illalla homma sujuikin aika nopeaan, poika syntyi myöhään illalla :heart:

Yhteistyössä