kertokaahan perätilasynnytyksestä...kokeneita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Terveisiä vaan neuvolasta =) . Kaikki oli muuten hyvin, mutta vauva oli edelleen perätilassa. Nyt odotetaan 3 viikkoa ja sitten on neuvola. Jos on vauva edelleen pylly edellä, niin menen Tyksiin synnytystapa-arvioon.

Tuo perätila on täysin vieras käsite mulle ja nyt toivoisinkin kovasti että kertoisitte kokemuksista. Onko joku synnyttänyt alakautta? Vai automaattisesti sektio?

Meidän esikoinen oli perätilassa, ja häntä ei myöskään saatu käännettyä. Lääkäri oli sitä mieltä että pitäisi synnyttää alakautta, mutta siihen en suostunut. Hain toisen lääkärin mielipiteen ja minulle tehtiin suunniteltu sektio. Ja onneksi näin, koska napanuora oli tytön käden ympärillä pari kertaa.

Mie synnytin alakautta tytön.Tosin odotin kaksosia ja B-tyttö oli perätilassa.Jos A olisi ollut, niin sitten olisivat leikanneet.Ei se ollut sen kummempaa kun raivotarjonnassakaan, vaikka luulenkin että A- vauva oli jo aika hyvin "raivannut" tietä.Ainut mikä siinä oli kamalaa niin jalat sidottiin siihen telineelle, mikä tuntui kammottavalta :x

Alkuperäinen kirjoittaja PikkuMyy:
Meidän esikoinen oli perätilassa, ja häntä ei myöskään saatu käännettyä. Lääkäri oli sitä mieltä että pitäisi synnyttää alakautta, mutta siihen en suostunut. Hain toisen lääkärin mielipiteen ja minulle tehtiin suunniteltu sektio. Ja onneksi näin, koska napanuora oli tytön käden ympärillä pari kertaa.

Mä mietin vaan kun kaveri synnytti ensimmäisensä sektiolla kun oli siis perätilassa. Mutta mulla taas esikoinen painoi reilu 4 kiloa ja tuli helposti alakautta. Eli lantio antais varmaan myöden. Mutta onkohan se sitten kauhean kivuliasta...

Alkuperäinen kirjoittaja Napander:
Mie synnytin alakautta tytön.Tosin odotin kaksosia ja B-tyttö oli perätilassa.Jos A olisi ollut, niin sitten olisivat leikanneet.Ei se ollut sen kummempaa kun raivotarjonnassakaan, vaikka luulenkin että A- vauva oli jo aika hyvin "raivannut" tietä.Ainut mikä siinä oli kamalaa niin jalat sidottiin siihen telineelle, mikä tuntui kammottavalta :x

Miksi jalat sidottiin :o ?

Sori että tungen ketjuun...
-mulle tehtiin pelkosektio ja hyvä niin, leikkauksen aikana huomattiin napanuoran solmu. Lapsi ei olisi ehkä selvinnyt alatiesynnytykseen asti. :o pelottavaa.

siskoni synnytti molemmat lapsensa (poika ja tyttö, ei kaksoset) alakautta, olivat siis perätilassa. Siskolla kohdussa jonkinlainen seinämä, joka "estää" kääntymisen raivotarjontaan. Poikaa käännettiin 2 kertaa, mutta oli kääntynyt molemmilla kerroilla takaisin. Tyttöä ei edes yritetty kääntää. Synnytykset menivät muuten hyvin, pojalla oli napanuora kerran kaulan ympäri. Muuten ei mitään ongelmia. Sanoi molemmista synnytyksistä että hartioiden kohdalla teki vähän tiukkaa, ja kätilö käskytti koko ajan ponnistamaan reippaasti. Kuulemma ei jäänyt mitään traumoja kun ei se mitenkään kummallista hänen mielestään ollut, eikä lapsilla ollut missään vaiheessa mitään hätää.

Muoks. pojalla siis napanuora kerran kaulan ympäri, mutta löysällä.

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:

Mä mietin vaan kun kaveri synnytti ensimmäisensä sektiolla kun oli siis perätilassa. Mutta mulla taas esikoinen painoi reilu 4 kiloa ja tuli helposti alakautta. Eli lantio antais varmaan myöden. Mutta onkohan se sitten kauhean kivuliasta...

Minulla olisi myös lantio antanut myöden synnytyksen alakautta. Mutta minulla tosiaan oli silloin esikko kyseessä niin en siihen suostunut. Toisen synnytin alakautta normaalisti.

Sitä miekii ihmettelin..Tuntu jotenkin kammottavalta kun ei voinu liikkua.En tiiä onko yleensä tapana ponnistusvaiheessa perätilasynnytyksessä sitoa vai olinkohan vaan niin hankala tapaus :ashamed:

Sitä miekii ihmettelin..Tuntu jotenkin kammottavalta kun ei voinu liikkua.En tiiä onko yleensä tapana ponnistusvaiheessa perätilasynnytyksessä sitoa vai olinkohan vaan niin hankala tapaus :ashamed:

Minulla toisen kanssa myös jalat laitettiin niihin telineisiin kiinni, ihan normaalissa alatiesynnytyksessä, tämä sen takia että paikat pysyivät tarpeeksi avoinna. Joten taisin olla vähän hankala tapaus :-)

Minulla olisi myös lantio antanut myöden synnytyksen alakautta. Mutta minulla tosiaan oli silloin esikko kyseessä niin en siihen suostunut. Toisen synnytin alakautta normaalisti.

Mulla tasan samanlainen tapaus kuin PikkuMyyllä, paitsi että ihan sain suoraan itse valita synnytystavan, ei tarvittu toisen lääkärin mielipidettä. Myös esikoinen kyseessä ja varoiksi siis päätin näin. Ja myös meille kakkonen syntyi normaalisti,joskin hitaasti ja lopulta imukupin avulla. Tuli vaan mieleen josko esikoinenkin aikanaan olisi jäänyt jumiin kun oli pylly edellä tulossa. Milläpä se olis autettu ulos?? Hätäsektio olis kai tullu silti.

Htsi vie kun nuo napanuorajutut on niin yleisiä :( . Onko se jotenkin riskialttiimpaa sitten alakautta synnyttäessä että napanuora on "väärin"? Vai vaan huonoa sattumaa?

Voi kökkö kun tietäis mitä tekis :( . Toisaalta onhan tässä jätkällä vielä aikaa kääntyäkin...

Htsi vie kun nuo napanuorajutut on niin yleisiä :( . Onko se jotenkin riskialttiimpaa sitten alakautta synnyttäessä että napanuora on "väärin"? Vai vaan huonoa sattumaa?

Voi kökkö kun tietäis mitä tekis :( . Toisaalta onhan tässä jätkällä vielä aikaa kääntyäkin...

Uskoisin että se on vaan sattumaa. Toivotaan että maha asukki kääntyisi vielä oikeaan tarjontaan. Mutta kantsii puhua asiasta neuvolassa ja lääkärin kanssa, niin ei mikään jää vaivaamaan. Ei se sektiokaan ole huono tapa synnyttää (vaikka jotkut sanoo että se ei ole synnytys), no mielipiteitä on monia. Tsemppiä ja mukavaa päivän jatkoa!

Uskoisin että se on vaan sattumaa. Toivotaan että maha asukki kääntyisi vielä oikeaan tarjontaan. Mutta kantsii puhua asiasta neuvolassa ja lääkärin kanssa, niin ei mikään jää vaivaamaan. Ei se sektiokaan ole huono tapa synnyttää (vaikka jotkut sanoo että se ei ole synnytys), no mielipiteitä on monia. Tsemppiä ja mukavaa päivän jatkoa!

Kiitoksia ja mukavaa päivänjatkoa sullekin =) . Mulle on pääasia että se lapsi syntyy terveenä, mutta mietin vaan kun aina pelotellaan siitä sektiosta. Että JOS olis mahdollista synnyttää alakautta...

No, eiköhän viimeistään siellä Tyksissä sitten selviä mihin päädytään =)

Kiitoksia ja mukavaa päivänjatkoa sullekin =) . Mulle on pääasia että se lapsi syntyy terveenä, mutta mietin vaan kun aina pelotellaan siitä sektiosta. Että JOS olis mahdollista synnyttää alakautta...

No, eiköhän viimeistään siellä Tyksissä sitten selviä mihin päädytään =)

Ei sitä sektio tarvitse pelätä, onhan siinä riskinsä, leikkaus on aina leikkaus. Minua kanssa peloteltiin siitä sektiosta, varsinkin ihmiset jotka eivät itse sitä olleet kokeneet. Näin kummankin synnytystavan kokeneena, voin sanoa että kummassakin on puolensa. Sektiosta toipuminen vei kauemmin kuin normaalista alatiesynnytyksestä, se että olen saanut kummatkin lapseni terveinä tähän maailmaan, on minulle ollut tärkeämpää kuin synnytystapa oli se sitten kenen mielestä vaan oikein tai väärin, tarkoitan siis sektiota.

Luota omaan vaistoosi ja tunteisiin!

Kaveri sai itse (toki lääkärin avustuksella) päättää synnyttääkö alakautta vai sektiolla perätilassa olleen vauvansa. Alakautta poika sitten tuli. Jalat oli telineissä, välilihaa leikattiin reilusti ja kaikki meni oikein hyvin. :)

Mulla on kaksi kaveria synnyttänyt perätilavauvan alakautta, esikoiset kyseessä. Toinen kuvasi synnytystään helpoksi ja ihanaksi (vauva painoi yli 3,5 kg ja kamu ei saanut tikin tikkiäkään), toinen sanoi että rankkaa oli (kuten kai aika moni esikoisen synnyttäjä sanoo) mutta traumoja ei jäänyt.

Meidän sälli oli perätilassa/poikittain aika pitkään, rv 35-36 menin Tyksiin ulkokäännöstä varten ja siellä todettiin että vauva oli kääntynyt raivotarjontaan. Kaverilla kääntyi vauva perätilasta raivotarjontaan rv 37 jälkeen ihan itsekseen. Eli voihan Jårmakin vielä kääntyä =)

Täytyy tosiaan vähän pureskella, mutta iso kiitos kaikille vastanneille. Ja tosiaan, tässä on vielä useampi viikko vielä aikaa JOS Jårma jaksaa olla loppuun asti kyydissä.

Enpä ala nyt yöuniani ainakaan vielä menettämään, täytyy katsella sitten kolmen viikon päästä tilannetta uudelleen...

Yhteistyössä