Kertokaapa teidän perheen suosikkisalaatit? Saa olla tuoresalaatteja tai majoneesi- tms.pohjaisia. Reseptit myös :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tuntuu että meillä on aina vaan joko fetasalaattia tai sitten salaatinlehtia, tomaattia ja kurkkua paloina. Millainen salaatti on teidän perheen herkku? Laittakaa reseptit mukaan myös, niin voin kokeilla :)

Pastasalaateista tämä, pitäisikin tehdä nyt pääsiäiseksi:

Pastasalaatti

1 pss rusetti/kierrepastaa
1 kanaliemikuutio
1 rasia hunajamarinoituja broilerisuikaleita
2 porkkanaa
1 prk (Pirkka) aurinkokuivattuja tomaatteja
2 pss pakasteparsaa tai 1 tuore parsakukinto (itse olen käyttänyt myös säilykeparsaa)
1 prk kermaviiliä
2 tl pestoa

-keitä pasta ohjeen mukaan kanaliemessä
-paista broilerisuikaleet
-raasta porkkanat karkeaksi raasteeksi
-mikäli käytät tuoretta tai pakasteparsaa, kypsennä se mikrossa 3-4 min. tai jos keität sen, niin huuhtele parsa keittämisen jälkeen kylmällä vedellä
-paloittele aurinkokuivatut tomaatit
-sekoita ja anna jäähtyä

-sekoita pesto kermaviiliin ja lisää se salaattiin
-anna maustua jääkaapissa
-tarjoile patongin kera

meijän tytön suosikki salaatti

simpukkapastaa
kurkkua
paprikaa
pakaste maissia
pakasteherneitä

(joskus laitan myös fetaa omaan annokseen)

kermaviiliä
ruohosipulia
yrttisuolaa
sitruunanmehua
paprikajauhetta

Meidän lapset pyytää aina makaroonisalaattia:

Simpukka makaroonia
Pakasteesta herne-maissi-paprikaa
Tonnikalaa

Määriä nyt en osaa sanoa, kun aina on silmämääräisesti kaikki laitettu. Omaan makuun vähän tylsä salaatti, mutta lapset tykkäävät ja onpahan ainakin edullinen, helppo ja nopea valmistettava.

tässä yksi:

pastaa (esim erivärisiä fusilleja) maun mukaan
hunajamarinoituja kanasuikaleita tai ilman marinadia (maustaa maun mukaan)
pekonia
punasipulia
paprikaa
hernemaissipaprikapussi
fetajuustoa

lisäksi voi laittaa vaikka saarioisten Ranch salaatinkastiketta :) tai jättä ilman!

NAM! hyvää on ;)

Pastasalaateista tämä, pitäisikin tehdä nyt pääsiäiseksi:

Pastasalaatti

1 pss rusetti/kierrepastaa
1 kanaliemikuutio
1 rasia hunajamarinoituja broilerisuikaleita
2 porkkanaa
1 prk (Pirkka) aurinkokuivattuja tomaatteja
2 pss pakasteparsaa tai 1 tuore parsakukinto (itse olen käyttänyt myös säilykeparsaa)
1 prk kermaviiliä
2 tl pestoa

-keitä pasta ohjeen mukaan kanaliemessä
-paista broilerisuikaleet
-raasta porkkanat karkeaksi raasteeksi
-mikäli käytät tuoretta tai pakasteparsaa, kypsennä se mikrossa 3-4 min. tai jos keität sen, niin huuhtele parsa keittämisen jälkeen kylmällä vedellä
-paloittele aurinkokuivatut tomaatit
-sekoita ja anna jäähtyä

-sekoita pesto kermaviiliin ja lisää se salaattiin
-anna maustua jääkaapissa
-tarjoile patongin kera

Kuulostaa ihanalta! Täytyy testata :)

^^ vielä kun sen pekonin siis pilkkoo pieniksi paloiksi ja paistaa rapeaksi + hyödyntää siihen salaattiin sen pekonin paitsorasvan niin ai että on hyvää!!! tai ensin paistaa pekonin ja kanasuikaleet pekonin rasvassa niin saa lisämakua

Pähkinäsalaatti

ruukkusalaattia
tomaattia
fetaa öljyllä
pähkinäsekoitus (ei mitään suolattuja tai chilipähkinöitä sisältävää)
- oman maun mukaan on saatettu lisätä kurkkua, paprikaa tmv.

nuudelisalaatti

kurkkua
tomaattia
porkkanaa
fetaa tai raejuustoa
nuudelia (ilman keitinvesiä tietysti, itse käytän mama kananmakuista)
- voi laittaa myös paprikaa, kaalia, salaattia, ananasta, tonnikalaa, omenaa jne oman maun mukaan

näiden molempien kanssa olen käyttänyt välillä myös sinappista salaattikastiketta :) slurps.

ja jos helppoa haluaa niin porkkanaraaste, porkkana-kaaliraaste tmv (sekaan ananasta?) on hyviä arkisalaatteja :)

[QUOTE="vieras";28254803]^^ vielä kun sen pekonin siis pilkkoo pieniksi paloiksi ja paistaa rapeaksi + hyödyntää siihen salaattiin sen pekonin paitsorasvan niin ai että on hyvää!!! tai ensin paistaa pekonin ja kanasuikaleet pekonin rasvassa niin saa lisämakua[/QUOTE]

Ja mun pitää kyllä kokeilla tätä sun ohjetta :p

mun suosikki:
-pekoni(kuutioita)
-rapeaa salaattia (jäävuorta itse käytän)
-pinjansiemeniä
paahda pinjansiemenet ja laita sivuun. Paista pekoni ja ota pannulta , kiepauta nopeasti salaatti pannulla pekonirasvassa ottamassa makua ja himan lämpöäsekoita kaikkikeskenään..ihanaa pihvin seurana ja ihan itsekseen kiposta vetästynä :D

Vihersalaateista mun helppo lemppari sisältää muutamaa lajia salaattia, kurkkua, viinirypäleitä, oman maun mukaista juustoa ja rucolaa + omenamehupohjainen salaattikastike, johon rakuunaa.

Toinen herkku, lohturuoka suorastaan, on kaali-punaherukkasalaatti eli raastettua kaalia ja sokeroituja, murskattuja punaherukoita ja annetaan maustua hetki ennen syöntiä.

Mun perussalaatti on, jäävuorisalaattia, kurkkua, hernemaissipaprikaa, keittokinkkua ja raejuustoa. Tai jäävuorisalaattia, kurkkua, hernemaissipapsikaa, kanasuikaleita ja fetaa.

tomaatteja
kurkkua
edamjuustoa kuutioituna
paahtoleivästä itsetehtyjä krutonkeja
jäävuorisalaattia
rypsiöljyä
mustapippuria & sitruunapippuria
grillausmaustetta

kaikki sekasin ja kyllä maistuu :D

nacho-salaatti

400g jauhelihaa
kirsikkatomaatteja
jäävuorisalaattia
paprikakuutioita
kurkkukuutioita
punasipulia
nachosipsejä

kastike: 1prk kermaviiliä, majoneesiä, chilidippijauhepussi ja salsaa sekoitetaan keskenään
lisäks juustoraastetta

perus mozarella salaatti

1 pallo mozarellaa viipaloituna
kirsikka tai tavallisia tomaatteja
salaattia
tuoretta basilikaa

mausteeksi öljyä, ripaus suolaa, musta- ja sitruunapippuria.

vihreästä osuudesta tälläiseen yhdistelmään ollaan nyt tykästytty

salaattia tai paria erilaista
kurkkua
"pelletomaatteja"
snacks pakkauksesta fetaa, oliiveja ja valkosipulinkynnet mut ei sitä öljyä(apetina)
siemen/pähkinä sekoitusta

ja kanasalaateista suosikki on tämä

jääsalaattia
kurkkua
"pelletomaatteja"
ananasta
itse tehtyjä krutonkeja
tuota samaista apetina fetaa, jossa myös oliiveja ja valkkarikynsiä
hunajamarinoituja kanasuikaleita
ja kastikkeeksi Hesen paprika-currykastike

Jaksan kyllä hämmästellä kuinka noin monet käyttää vihreänä salaattina jäävuorisalaattia, joka on kaikista mauttomin ja ravinneköyhin salaatti. Mitä tummemman vihreä, niin sitä maukkaampaa ja ravinteikkaampaa toki myös usein kallimpaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelyä;28256970:
Jaksan kyllä hämmästellä kuinka noin monet käyttää vihreänä salaattina jäävuorisalaattia, joka on kaikista mauttomin ja ravinneköyhin salaatti. Mitä tummemman vihreä, niin sitä maukkaampaa ja ravinteikkaampaa toki myös usein kallimpaa..

Samaa ihmettelen, kuten myös valmiiksi marinoidun lihan käyttöä. Makuja on monia.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelyä;28256970:

joo mutta ei se oo epäterveellistäkään. Eiköhän niitä ravintoaineita saa ihan tarpeeksi niistä kurkuista, tomaateista, paprikoista ym mitä siinä salaatissa nyt sattuukaan olemaan. jäävuorisalaatti on siinä lisänä vatsaa täyttämässä.. kaikilla ei oo vara ostella joka päivä niitä kalliita salaatteja, ei sillä etteikö ne hyviä olis. ..

joo mutta ei se oo epäterveellistäkään. Eiköhän niitä ravintoaineita saa ihan tarpeeksi niistä kurkuista, tomaateista, paprikoista ym mitä siinä salaatissa nyt sattuukaan olemaan. jäävuorisalaatti on siinä lisänä vatsaa täyttämässä.. kaikilla ei oo vara ostella joka päivä niitä kalliita salaatteja, ei sillä etteikö ne hyviä olis. ..

Joo toisille se ruoka vaan on muutakin kuin "vain" vatsan täytettä ;)

Hyvän kuuloisia reseptejä!

En halua moittia ketään, mutta kävi vaan mielessä on salaatit paljon muuttunut omasta lapsuudesta, ei ihmekkään että ylipainoa on. Salaatti kanalla, makaronilla, pekonilla ja majoneesilla (koristeena muutama pakasteherne) on aika energiapitoista, varsinkin jos kyseessä vasta lämpimän ruuan lisuke.

Yhteistyössä