Kertokaapa teidän perheen suosikkisalaatit? Saa olla tuoresalaatteja tai majoneesi- tms.pohjaisia. Reseptit myös :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvän kuuloisia reseptejä!

En halua moittia ketään, mutta kävi vaan mielessä on salaatit paljon muuttunut omasta lapsuudesta, ei ihmekkään että ylipainoa on. Salaatti kanalla, makaronilla, pekonilla ja majoneesilla (koristeena muutama pakasteherne) on aika energiapitoista, varsinkin jos kyseessä vasta lämpimän ruuan lisuke.

Meillä usein tuolalinen ruokasampi salaatti menee ihan ruokana. Etenkin kesäpäivinä.

• Tykkää
Reactions: Porho
Makaronisalaatti
*Täysjyvämakaronia
*Kypsiä tomaatteja
*Kurkkua
*Golden delicious - omenoita
*Viinirypäleitä
*Punasipulia tai purjoa
*Juustoa, meillä usein Polar ja savujuusto tai oltermanni mutta oman maun mukaan
(*Palvikinkkua)

Viikunasalaatti
*Baby-pinaattia
*Herneenvesoja
*Tuoreita viikunoita
*Granaattiomenan siemeniä
*Sormi- tai merisuolaa
*Hunajaa

Mun suosikki on OLIVIE <3 <3 Järkyttykää jäävuorisalaatin kauhistelijat!

Perunaa pieninä kuutioina
herneitä
keitettyä kananmunaa pikkupaloina
palvikinkkua kuutioina
suolakurkkua kuutioina
Reilusti majoneesia :P

[QUOTE="vieras";28254772]Meidän lapset pyytää aina makaroonisalaattia:

Simpukka makaroonia
Pakasteesta herne-maissi-paprikaa
Tonnikalaa

Määriä nyt en osaa sanoa, kun aina on silmämääräisesti kaikki laitettu. Omaan makuun vähän tylsä salaatti, mutta lapset tykkäävät ja onpahan ainakin edullinen, helppo ja nopea valmistettava.[/QUOTE]

Mikä hiton salaatti tuo muka on :O

Mun lempparit on kampasimpukka-pekonisalaatti, mihin tulee edellämainittujen lisäksi rucolaa, kirsikkatomaatteja, punasipulia, suolaa ja pippuria. Toinen on chilitonnikalaa, pastaa, salaattia, tomaattia, kurkkua ja ranskankermaa.

Molemmat menee ihan ruokana, ei ole mitään lisukesalaatteja.

2 eri salaattia, tomaatti, kurkku, punasipuli.
Broilerin filee.
Muutama perunalohko ja keitettyjä kananmunia puolitettuna.
Pekonia paistettuna.
Pinjansiemeniä tai mitä vain pähkinöitä tai kurpitsansiemeniä.
Suola+mustapippuri+ salaatinkastike.

Eikä ole lisuke vaan pääruoka.

En halua moittia ketään, mutta kävi vaan mielessä on salaatit paljon muuttunut omasta lapsuudesta, ei ihmekkään että ylipainoa on. Salaatti kanalla, makaronilla, pekonilla ja majoneesilla (koristeena muutama pakasteherne) on aika energiapitoista, varsinkin jos kyseessä vasta lämpimän ruuan lisuke.

Aina löytyy joku vitun vinkuja, tällä kertaa se olet sinä. Tässä kysyttiin mikä on lempisalaattisi ja sä urvellat jostain liiasta energiapitoisuudesta.
Mikä kumma siinä on,että sä et osaa lukea. Sun kyl kannattaisi palata sinne lapsuuteesi kertaalleen oppimaan aapinen kannesta kanteen ja rouskuttamaan vaikka voikukanlehtiä.

Mä teen salaatin lähes aina nimenomaan lämpimän ruuan korvikkeeksi. Sen ei ole tarkoituskaan olla kevyttä, vaan monipuolinen ateria joka pitää nälkää seuraavaan ruoka-aikaan.

Oma syöminen jää tahtoo jäädä usein aika onnettomaksi kun ruoka-aikaan saa ohjata ja auttaa taaperoa ja sitten luonnollisesti vauva alkaa huutaa kun pääsen vauhtiin oman annoksen kanssa. Oon ratkaissut ongelman sillä että teen ison salaatin silloin kun on aikaa ja laitan jääkaappiin valmiiksi rasioihin, siellä on sitten nopeita ja terveellisiä annoksia jotka saa nopeasti silloin kun nälkä ja sopivan rauhallinen hetki yllättää, ei tarvitse edes lämmittää, ja mikä parasta, ruoka ei jäähdy vaikka syömisessä joutuisi pitämään tauon ;)

Mä en usko että kukaan noita makarooni-kana-majoneesi-salaatteja lisukkeena syökään (!?), nykyään kun salaattikin alkaa olla sellaisenaan ihan kelpuutettu lounas, eikä pääruuan tarvitse välttämättä olla enää mikään lämmin ruoka joka kerta. En usko että sillä on mitään tekemistä ylipainon kanssa. Tosin olipa kyseessä lounas tai lisuke, niin en osaa pitää salaattina ruokalajia joka koostuu makaroonista ja lihasta ja muutamasta herneestä koristeena, kuten osuvasti ilmaisit. En tiedä miksi niitä pitäisi kutsua, mutta mun käsityksen mukaan salaatissa on aina vihannespohja ja siinä lisäksi sitten jotain tukevampaa riippuen siitä onko salaatti tarkoitettu lisukkeeksi vai pääruuaksi.

• Tykkää
[QUOTE="uskomatonta";28257694]Aina löytyy joku vitun vinkuja, tällä kertaa se olet sinä. Tässä kysyttiin mikä on lempisalaattisi ja sä urvellat jostain liiasta energiapitoisuudesta.
Mikä kumma siinä on,että sä et osaa lukea. Sun kyl kannattaisi palata sinne lapsuuteesi kertaalleen oppimaan aapinen kannesta kanteen ja rouskuttamaan vaikka voikukanlehtiä.[/QUOTE]

Kuten ilmaisinkin, niin päärouan lisukkeena tällainen salaatti on aika raju. Ainakin jos ottaa reilusti. Monihan on jo nyt kommentoinut, että tekee tätä salaattia pääruuaksi.

Voihan sitä olla herkkuruokaa vaikka pelkkä majoneesi ja uppopaistetut mars-patukat, mutta ei se poista faktaa että ei ole kauhean terveellistä. Kolahtiko muuten omaan nilkkaan tuo ylipaino ;)?

• Tykkää
Reactions: masuilija.
Ja kuten vieras tuossa kuvaili, minustakin salaatti-käsitteenä sisältää enemmän tuoreita vihanneksi, kuin lihaa, makaronia tai muita aineita. Mummeliisan termi blogissaan taitaa olla pupellus :D

Ja en minä täällä kenenkään iloa pilaa, itsekin teen ajoittain salaattia kanalla ja makaronilla pääruuaksi.

tonnikalasalaatti:
jäävuorisalaattipohja, tomaattia, kurkkua, sipulia, anannasta, paprikaa, tonnikalaa (öljyssä), keitettyä kananmunaa ja kartanon salaattikastiketta

fetasalaatti:
joku salaattimix missä esim. pinaattia, vuonankaalia ja rucolaa, kirsikkatomaatteja, kurkku (kuorittuna), sipulia, paprikaa, fetaa ja joko paahdettuja pinjansiemeniä tai pähkinämix, kastikkeeksi loraus sitruunanmakuista öljyä ja välillä mukaan hunajamelonia...

hedelmäsalaatti:
kiwiä, banaania, persikkaa (tölkki), hunajamelonia, cantaloupemelonia ja viinirypäleitä, ehkä tuoretta ananasta ja isovinopino ranskankermaa tai maustamatonta jugurttia :)

meidän perheen lempparit on tällä hetkellä nämä:

leipäjuusto_kakarapusalaatti

jäävuorisalaattia
romainesalaattia
pari tomaattia
kurkku
kolme keitettyä munaa
punainen paprika
åunasipulia; myös kevätsipuli käy
pikkupussi katkarapuja
neljäsosakiekko leipäjuustoa

toimii parhaiten valkosipuli_salaatinkastikkeen kanssa :)

siikainen pastasalaatti

fusilli pastaa
savusiikaa
hernemaissipaprika
kurkkua
tomaattia
ranskankerma
majoneesia
oolannin tzaziki mausteseos
mustapippuria

Meidän lempisalaatti:

Mieleistään salaattia paljon,
kurkkua,
tomaattia,
fetaa,
paprikaa ja vesimelonia halutessaan,
paistetut ja itsemaustetut kananfilee pihvit(mustapippuri+grillimauste) viipaloituna salaatin päälle.

Ja kastikkeena mies käyttää sitä Ranch-kastiketta, itse en mitään.
Tuo salaatti on niin hyvää että sitä voisi syödä kulhollisen, toimii meillä aikuisten pääruokana.

• Tykkää
- tammenlehtisalaattia
- kurkkua
- avokadoa (laitetaan puolikkaan sitruunan mehuun ja lisätään salaattiin mehuineen päivineen)
- punasipulia
- krutonkeja
- herneen versoja
(-halutessaan fetaa, meillä yleensä ilman)

Vuosikausia jo ollut suosikki. Usein syödään miehen kanssa herkutteluiltapalana sellaisenaan.

Pitääkin nostaa tää, on niin monta hyvää salaattiohjetta :) :p

Itse tein äsken tuon pastasalaatin, jonka ohjeen tähänkin kirjoittelin. Oli keitettyä fusillia jääkaapissa, niin sama se oli tähän käyttää =) Ompahan huomiseksi töihin eväs valmiina.

Mä teen usein lisukesalaatiksi tammenlehvää, basilikaa, persiljaa (yrtit tuoreita) ja sit tomaattia, kurkkua, paprikaa, ehkä fetaa, muutama halkaistu viinirypäle ja kourallinen pähkinöitä

Oma suosikkini:

salaatti (maun mukaan, kuka mistäkin pitää ja vaihdellen)
tomaatti
kurkku
paprika
feta
aurajuusto
cashewpähkinöitä (suolattuja, myös suolattomat ihan ok, oman maun mukaan)
tonnikalaa (öljyssä)

tähän sopii myös ruukkusalaatti ja tonnikalan tilalle kana. :)

Kaalisalaatti:

kaalta
kirsikkatomaattia
kurkkua
paprikaa
fetaa
lohta (joko savulohi tai uunissa paistettu, mutta kuitenkin jo jääkaapissa jäähdytetty)
tämän kanssa sopii myös pekoni hyvin..

Namnam!!

En ymmärrä, miksi näitä kaikenmaailman pastasalaatteja yms. kutsutaan ylipäätään salaateiksi. Perunasalaatti? Lisään keitettyihin perunoihin, jotka normaalisti ovat proteiinin lisukkeita (1/4 lautasesta), majoneesia, sipulia ja mausteita ja sitten mulla on salaatti? Miten se eroaa vaikka kermaperunoista ravintoarvoiltaan? Tuommoiset majoneesi-/kermaviiilipohjaiset mömmösalaatit (joissa pääraaka-aine on esim. pasta, peruna, kinkku, pekoni tms.) ovat itsensä huijaamista.

Minun "reseptini"

Pastasalaatti:

epämääräinen läjä kuviopastaa - yleensä jotain täysjyväversiota
kurkkua
paprikaa
omenaa (kirpeämmän puoleista)
herneitä
purjoa/punasipulia
maustamatonta jogurttia johon sekoitetaan pippuria ja muita mausteita satunnaisesti

Fetasalaatti:
Jäävuori- ja/tai jääsalaattia, miksei välillä vähän muitakin
paprikaa
kirpeää omenaa
kurkkua
punasipulia
viinirypäleitä
fetajustoa (yleensä sellaisesta pehmeämmästä köntistä itse pilkottua)
mustapippurirouhetta
(ei edes tarvitse kastiketta)

Tonnikalasalaatti:
tonnikalapaloja vedessä
vihreää salaattia 1-3 lajia
tomaattia
kurkkua
omenaa
retiisiä
raejuustoa
tomaatti-chili salaattikastiketta

Satunnaisesti noihin saatan lisätä jotainmitä kaapista löytyy. Viinietikat yms. varmaan olisivat paikallaan kanssa, pitäisi alkaa kokeilemaan, enne tuli tehtyä salaatteja aika harvoin niin ei jaksanut vaivautua.

[QUOTE="vieras";28931393]En ymmärrä, miksi näitä kaikenmaailman pastasalaatteja yms. kutsutaan ylipäätään salaateiksi. Perunasalaatti? Lisään keitettyihin perunoihin, jotka normaalisti ovat proteiinin lisukkeita (1/4 lautasesta), majoneesia, sipulia ja mausteita ja sitten mulla on salaatti? Miten se eroaa vaikka kermaperunoista ravintoarvoiltaan? Tuommoiset majoneesi-/kermaviiilipohjaiset mömmösalaatit (joissa pääraaka-aine on esim. pasta, peruna, kinkku, pekoni tms.) ovat itsensä huijaamista.[/QUOTE]

Lisään vielä. Mutta jos tosiaan ei ollut kyse lisukesalaatista (ei sen puoleen, että perunasalaatti olisi pätevä ateria), niin löytyyhän noita.

Taco-salaatti on meillä suosiossa. Siihen siis:

- jäävuorisalaattia, tai miksaus erilaisia salaatteja
- kurkkua
- tomaattia
- paprikaa
- sipulia
- ananasta
- juustoraastetta
- paistettuja ja taco-mausteella (tai juustokuminalla, chilillä ja suolalla) maustettuja soija- tai broilerisuikaleita
- maustettua kermaviiliä
- salsaa
- tabascoa tai muuta tulista kastiketta

Vihersalaateista mun helppo lemppari sisältää muutamaa lajia salaattia, kurkkua, viinirypäleitä, oman maun mukaista juustoa ja rucolaa + omenamehupohjainen salaattikastike, johon rakuunaa.

Toinen herkku, lohturuoka suorastaan, on kaali-punaherukkasalaatti eli raastettua kaalia ja sokeroituja, murskattuja punaherukoita ja annetaan maustua hetki ennen syöntiä.

Kiitos vinkistä, tähän saa käytettyä punaherukkaa, jota mulla on nyt reilusti!

Pastaa
Kanafileistä leikattuja, paistettuja suikaleita
Paprikaa
Viinirypäleitä
ananasta
Salaattia/keräsalaattia
säilykemangoa
omenaa
kirsikkatomaatteja
joskus lisään hieman juustokuutioita tai fetajuustoa

kastikkeeksi sekoitan:
kermaviiliä