Kertokaas mitä mieltä olette! puistokäytännöistä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Elikkä siis, jos menette lasten kanssa puistoon ja otatte ison kassillisen leluja mukaan, saako muut lapset leikkiä niillä myös? Itsestäänselvyytenä pidän sitä, että kädestä ei oteta, eikä muutenkaan sellaista lelua, jolla joku juuri leikkii. Mutta miten vapaana olevat?

Minä annan ilmanmuuta muiden leikkiä myös meidän leluilla, ja aika moni muukin mamma toimii näin, mutta tulipa tossa vastaan tilanne, jossa eräs äiti suuttui, kun 1v4kk ikäinen lapseni olisi halunnut leikkiä heidän perheen vapaana olevilla leluilla. Tyttöni yritti ottaa ensin tältä naiselta kädestä lapiota, ja menin tietysti kieltämään, niin nainen repäsi lapion takaisin ja olin hyvin vihaisenoloinen ja selitti jotain siitä, miten lasten pitää harjoitella käytöstapoja, ja että muiden leluihin ei kosketa. Tyttöni yritti sen jälkeen ottaa vapaana olevaa lelua, mutta sekään ei käynyt. Millaisia lapsia näistä sitten tulee, kun pienestä asti opetetaan, että oma on omaa ja mitään ei jaeta... Eikä mielestäni reilu vuosikas voi vielä ymmärtää eroa muiden ja omien lelujen välillä. Mutta eniten risoo se, että kyllä sitä jakamisen jaloa taitoa olisi hyvä harjoitella myös! Mitä mieltä olette?

no mä käyn lähinnä tossa pihan leikkipuistossa, jossa kaikki äidit ja lapset on tuttuja. Kaikki saa ihan vapaasti leikkiä muiden leluilla(kunhan ei kädestä ota). Kaikki lelut on nimikoituja, joten oikea omistaja löytyy aina.

Aivan samaa mieltä sun kanssa! Mulla kans samanikäinen poika eikä tosiaankaan vielä ymmärrä sitä miksi joku ei anna leikkiä leluillaan (enkä ymmärrä minäkään:D)
Meidän leluilla saa aivan varmasti muutkin leikkiä ja jos huomaan jonku lapsen katselevan vähän sillä silmällä lapseni leluja niin yleensä sanon, että saa ottaa ja leikkiä. Kunhan nyt ei tosiaan kädestä tule ottamaan kun en omaltakaan sitä hyväksy.

Ei tarvitse jakaa. Monesti olen omia leluja saanut muiden jäljiltä etsiä, joten vieraammat ei leiki meidän leluilla enää. Kantakoot omat mukanaan. Tutumpien kesken tiedän ettei jakamisessa ole ongelmia, eikä mun tartte vahtia onko lelut siellä hiekkalaatikolla vai pitkin puistoa. Lapselle voi opettaa ihan pienestä, et tässä tämä punainen lapio on sinun, keltainen jonkun toisen.

Jos levittää tavaransa hiekkikselle, niin ovat kyllä kaikkien käytettävissä sen jälkeen.
Jos haluaa, ettei muut niihin koske niin pitää itsellä ja antaa lapselle aina sen mukaan, millä haluaa leikkiä. Näin on.

itse annan meidän leluilla kyllä leikkiä. On toki ollut päiviä kun niitä leluja on saanut etsiä kissojen ja koirien kanssa pitkin pusikoita. Osa on tullut rikkinäisinä takaisin. Eihän nuo paljon maksa, mutta kyllä äitien/isien, jotka antavat lasten lainata muiden leluja katsoa myös perään, että lelut tuodaa takaisin ja ehjinä.

Samoilla linjoilla eli vapaana olevilla saa leikkiä kuka tahansa....jos on oikein iso puisto, niin en anna vieraitten kuljettaa leluja kauas, pienessä kyllä, löytyy helpommin muualtakin kuin hiekkalaatikosta. Samoin en anna omieni viedä muitten leluja pois hiekkalaatikosta, siinä saa leikkiä, mutta lapiota ei tarvita keinussa tai liukumäessä :)

Ei tarvitse jakaa. Monesti olen omia leluja saanut muiden jäljiltä etsiä, joten vieraammat ei leiki meidän leluilla enää. Kantakoot omat mukanaan. Tutumpien kesken tiedän ettei jakamisessa ole ongelmia, eikä mun tartte vahtia onko lelut siellä hiekkalaatikolla vai pitkin puistoa. Lapselle voi opettaa ihan pienestä, et tässä tämä punainen lapio on sinun, keltainen jonkun toisen.

Noniin tulihan sieltä joku vastustaja, että pääsen kysymään :D Siispä kysyn että, miten sitten tilanteet joissa pienet lapset eli siis juurikin reilu vuoden ikäiset eivät voi tätä eroa oman ja muiden välillä ymmärtää ja alkaa kamala itku kun kielletään koskemasta leluihin? Jos on yhtään tempperamenttisempi lapsi niin joutuu lähtemään koko puistosta siksi, että lapsi ei anna periksi vaan haluaa katsoa myös muiden leluja. Jos ei halua että omiin leluihin koskee muut, niin onko pakko tuoda koko kassillista mukana puistoon, koska tokihan se houkuttaa myös muita? Onko se reilua, vai pitäisikö sitten leikkiä siellä omalla pihalla esimerkiksi, jossa kaikki ovat tuttuja ja se jakaminen ei haittaa?

Noniin tulihan sieltä joku vastustaja, että pääsen kysymään :D Siispä kysyn että, miten sitten tilanteet joissa pienet lapset eli siis juurikin reilu vuoden ikäiset eivät voi tätä eroa oman ja muiden välillä ymmärtää ja alkaa kamala itku kun kielletään koskemasta leluihin? Jos on yhtään tempperamenttisempi lapsi niin joutuu lähtemään koko puistosta siksi, että lapsi ei anna periksi vaan haluaa katsoa myös muiden leluja. Jos ei halua että omiin leluihin koskee muut, niin onko pakko tuoda koko kassillista mukana puistoon, koska tokihan se houkuttaa myös muita? Onko se reilua, vai pitäisikö sitten leikkiä siellä omalla pihalla esimerkiksi, jossa kaikki ovat tuttuja ja se jakaminen ei haittaa?

No niinpä. Mä ainakin lähtisin vaan pois puistosta jos 1,5v:n kanssa koko käynti menisi johonkin "Ei sitä lapiota vaan ota tämä oma!" tappeluksi. :D Ja ap:n aloituksesta vielä, että olisi kieltämisen lisäksi tosi törkeää tuolla tavalla suuttua ja komentaa vierasta pientä lasta!

Samoilla linjoilla eli vapaana olevilla saa leikkiä kuka tahansa....jos on oikein iso puisto, niin en anna vieraitten kuljettaa leluja kauas, pienessä kyllä, löytyy helpommin muualtakin kuin hiekkalaatikosta. Samoin en anna omieni viedä muitten leluja pois hiekkalaatikosta, siinä saa leikkiä, mutta lapiota ei tarvita keinussa tai liukumäessä :)

Niin ja tietnkään en antaisi itsekään lapseni viedä muiden leluja mihinkään toiselle puolelle puistoa, vaan nimenomaan siinä hiekkalaatikolla pitäisi sitten olla, että ne on helppo palauttaa omistajalle. :)

Onko se mun ongelma? Elämä ei kuule ole kauhean reilu. Tuollaisen tilanteen voi ainakin mun kanssa välttää sillä, että äidillä on yksinkertaiset tavat hallussa kysyä saako teidän leluilla leikkiä. Kysyjältä en ole vielä kertaakaan kieltänyt, sillon voi suunnilleen olettaa, ettei kamoja tartte hakea pitkin poikin. Monihan tulee puistoon juuri silleen, että oletetaan et muiden lelut on vapaasti käytettävissä, eikä omia tartte kantaa mukana. Mä en varaa leluja, kun oman lapsen leikkeihin. Muut voi käydä sen lapion ihan itse kaupasta omalleen ostamassa.

Onko se mun ongelma? Elämä ei kuule ole kauhean reilu. Tuollaisen tilanteen voi ainakin mun kanssa välttää sillä, että äidillä on yksinkertaiset tavat hallussa kysyä saako teidän leluilla leikkiä. Kysyjältä en ole vielä kertaakaan kieltänyt, sillon voi suunnilleen olettaa, ettei kamoja tartte hakea pitkin poikin. Monihan tulee puistoon juuri silleen, että oletetaan et muiden lelut on vapaasti käytettävissä, eikä omia tartte kantaa mukana. Mä en varaa leluja, kun oman lapsen leikkeihin. Muut voi käydä sen lapion ihan itse kaupasta omalleen ostamassa.

Loistava asenne sinulla ;) Mutta niin, ei tietenkään ole virallisesti mitenkään sinun ongelma, vaan kyse on enemmänkin siitä mikä on järkevää ja reilua toimintaa. Ja pidin sitä kysymistäkin ihan itsestäänselvyytenä, siksi en maininnut asiaa. Eikai kukaan nyt kysymättä vaan vie toisen tavaroita? Minun tilanteessani lapsi oli ottamassa heidän vapaana olevaa ämpäriä, ja ennen kuin ehdin edes avata suutani tuli sieltä tädiltä tiukka komento, että leiki omallasi. Ja meillä on myös omia leluja aina mukana, joskus vain ne muiden lelut tuppaa olemaan lapsesta kivempia kuin omat, ihan vain siksi, että ne on erilaisia kuin ne omat :)

Tuossa omalla pihalla meidän leluilla saa leikkiä kuka vain. Mutta jos menen yleiseen puistoon (täällä päin aika isojakin...) en halua että lasteni leluilla leikkii tuntemattomat, jotka yleensä kantavat ne lelut vielä jonnekin pitkin puistoa. Ihan ok on jos joku kysyy, että saako leikkiä tällä lapiolla, annan luvan ja muistutan ettei lelua saa viesä pois laatikolta. Aika kalliita noi lasten lelut enkä viitsisi joka puistoilun jälkeen uusia ostaa... No me käydään puistoissa toooodella harvoin ja mukaan otetaan ihan laio ja ämpäri ... Sitä paitsi täällä puistoissa on kyllä puiston yhteiset lelutkin, joten.... Jos ei ole omia mukana niin niitä saa kaikki vapaasti käyttää.

Kolme kertaa on mm kaivinkone/kuorma-auto tms lapselle tärkeä eikä niin kovin halpa (vrt parin euron lapio) olleet rikki, joten en enää lainaa. Lisäksi huomasin, että ainakin yksi tuttava tulee puistoon aina ilman leluja koska olettaa että hiekkikseltä löytyy kuitenkin leikittävää. Ja lapsensa sitten todellakin ajaa kuormureilla tms koko painollaan lelun päällä (kyseessä siis 4-vuotias iso poika), eikä mikään lelu sellaista loputtomiin kestä.

No just joo. Aika ehdoton olit vielä äsken: "Meidän leluilla ei muut leiki."..... :D
Mun mielestä kysyminen kuuluu toki kohteliaaseen käytökseen, mutta myös jakaminen on osa ystävän huomioimista. Jopa sen kustannuksella, että se oma lapio jää johonkin metsän kätköihin. Kyllä sen sitten vanhemmista lapsista huomaa miten ystävää on opetettu kohtelemaan. Meillä ei yksikään lelu ole niin arvokas, että sen takia pitäisi kaverin mieli pahoittaa. Jos jakaminen ei onnistu, otetaan lelut pois.

Minusta käytöstavat opitaan ihan pienenä, eli juurikin se että toisen oma ei ole minun oma, ja suu on puhumista varten.
1-vee ei ehkä osaa kysyä saako lainata, mutta luulisi äidin osaavan.
toisekseen mitä tulee noin törkeään luonteeseen että repii toisilta tavaroita käsistä ja vielä sen jälkeen uhmaa ja vaatii saada toiselta, niin miettisin millaisen esimerkin itse annan, jos pent on noin itsekäs.

Alkuperäinen kirjoittaja Enminäkään;26261940:
Kolme kertaa on mm kaivinkone/kuorma-auto tms lapselle tärkeä eikä niin kovin halpa (vrt parin euron lapio) olleet rikki, joten en enää lainaa. Lisäksi huomasin, että ainakin yksi tuttava tulee puistoon aina ilman leluja koska olettaa että hiekkikseltä löytyy kuitenkin leikittävää. Ja lapsensa sitten todellakin ajaa kuormureilla tms koko painollaan lelun päällä (kyseessä siis 4-vuotias iso poika), eikä mikään lelu sellaista loputtomiin kestä.

Tuossa on kyse nyt vain huonoista käytöstavoista ja isommasta lapsesta joka jo ymmärtääkin kun kielletään. Ymmärrän, että se ei suinkaan ole oikein!

eli jos jo nyt huomaisin että on temperamenttinen niin ei todellakaan se ole syy vaatia toisilta heidän tavaroitaan. kersalle otettaiisin omat lelut ja niitä jaettaisiin muille, nii noppisi antamaan, koska vaatia jo osaa.

Me ei omia leluja kyllä oteta kun omaan pihaan tai lähipuistoon.
Mutta mulla on ollut tapana kysyä saako toisten leluilla leikkiä, kun lapset oli niin pieniä etteivät itse osanneet kysyä. ja opetin lapsia kysymään myös luvan. Ei se paljoa maksa kysyä, ovathan ne jokatapauksessa jonkun toisen tavaroita.
Meidän leluilla on kyllä saanut aina leikkiä ja on niitä mennyt hukkaankin tuon seurauksena, mutta se ei ole maailman loppu. Tosin tuolla meidän lähipuistossa on vielä kummallista yhteisöllisyyttä ja ollaan haettu porukalla hukkuneita leluja ja koemennettu toisten mukuloita.

Loistava asenne sinulla ;) Mutta niin, ei tietenkään ole virallisesti mitenkään sinun ongelma, vaan kyse on enemmänkin siitä mikä on järkevää ja reilua toimintaa. Ja pidin sitä kysymistäkin ihan itsestäänselvyytenä, siksi en maininnut asiaa. Eikai kukaan nyt kysymättä vaan vie toisen tavaroita? Minun tilanteessani lapsi oli ottamassa heidän vapaana olevaa ämpäriä, ja ennen kuin ehdin edes avata suutani tuli sieltä tädiltä tiukka komento, että leiki omallasi. Ja meillä on myös omia leluja aina mukana, joskus vain ne muiden lelut tuppaa olemaan lapsesta kivempia kuin omat, ihan vain siksi, että ne on erilaisia kuin ne omat :)

Mua kyllä ärsyttäisi tuollainen penikka joka kädestäni olisi aiemmin kiskonut tavaroita, voisi siksi tulla kärkkästi.

Yhteistyössä