Kertokaas mulle, perheelliset, missä kohtaa kuukautta maksatte laskut, mitä laskuja on, minkälaiset tulot molemmilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti kertaa kolme
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti kertaa kolme

Vieras
Meillä viisihenkinen perhe, ja minä tienaan noin 1300e käteen, mies noin 2000e käteen. Kumpikin saa tilinsä kuun viimeinen päivä, laskut siis maksetaan yleensä silloin, ja lainakin menee. Mietin jälleen kerran, kun tuota laskunippua selaa, että mistä alkaisi tinkimään, miten noita laskuja supistaisi??! Loppukuusta ollaan aina ihan pa! Ylimääräisiä juttuja ei ostella, vanhemmat lapset harrastaa, mutta nekään maksut ei suuria ole.

Miten te hoidatte raha-asiat? Milloin maksatte laskut? riittääkö rahat aina palkkapäivään?
Missä käytte kaupassa? Käytättekö luottoa?

Laskut maksetaan heti tilipäivän tultua eli kuun puolessa välissä, silloin lähtee myös lainat, ja sitten laskujen maksun jälkeen ihmetellään kuinka selvitä seuraavaan palkkapäivään. Rahat riittää aina just, just. Luottoa käytetään harvemmin. Perheemme on nelihenkinen. Minä saan kuussa palkkaa käteen n. 1800 euroo ja mieheni n. 1500 euroo.

Minä nyt äitiyslomalla, äitiyspvärahaa jää käteen reilu tonni. Mies saa tilin 2 vko välein, tienaa kuussa n.3000€ käteen. Laskut maksetaan aina kun rahaa tulee, ajallaan kuitenkin. Rahat riittää tilipäivien välillä kummallakin. Kummallakin on omat tilit, lainanhoitotili on yhteinen. Kaupassa käydään Prismassa. Asutaan omakotitalossa, lainaa on, lapsia 3.

Laskut maksetaan heti tilipäivän tultua eli kuun puolessa välissä, silloin lähtee myös lainat, ja sitten laskujen maksun jälkeen ihmetellään kuinka selvitä seuraavaan palkkapäivään. Rahat riittää aina just, just. Luottoa käytetään harvemmin. Perheemme on nelihenkinen. Minä saan kuussa palkkaa käteen n. 1800 euroo ja mieheni n. 1500 euroo.

Minkälaisia laskuja, siis kuinka suuria teillä on? Kuulostaa siis siltä, että tiukkaa on muuallakin..

Minä saan palkan 15. ja viimeinen päivä. Mies saa työkkärin koulutuskorvauksen 15. päivä. Palkkaa saan 1300-1500 euroa kuussa, mies saa sen noin 600 euroa. Lainan ja vastikkeen sekä ne laskut, joissa eräpäivä kuun lopussa tai alussa maksan siitä kuun lopun palkasta. Kuun puolivälissä sitten maksetaan remonttilaina ja ne laskut, joiden eräpäivä on niillä paikkeilla. Säästöön jää vaihtelevasti rahaa, joka kuukausi laitan kuitenkin jonkin verran rahaa säästötilille. Ennen palkkapäivää on toki rahat välissä, mutta kun on pienet tulot, niin se on ihan ok. Mieluummin kaksi euroa käyttötilillä 14. päivä ja säästötilillä vähän enemmän ;)

mula on tapana maksaa heti laskun saapuessa. Tuolloin ollaan hieman edellä aina. Jos jättäisin kaikki kerralla maksettavaksi, tuntuis pahalle ja köyhälle :laugh:
Meillä on samanlaiset tulot kuin teillä. Ollaan karsittu lehtitilauksia, kilpailutettu vakuutukset, sähkö, nettiliittymä, kännykkäliittymät aivan kaikki. En tilaa luotolla mitään tavaraa, vaatetta, muuta, vasta sitten, kun raha on ns. sivussa. Ruokaa ostamme joskus hätätapauksessa visalla elikkäs luotolla, jos sinä kuukautena on tullut paljon laskuja. Visalaskun tullessa pyrin maksamaan heti poiskin. Joskus on aikoja, jolloin ostan visalla, maksan laskun, ostan taas visalla, maksan laskun ja ostan visalla. Mutta joskus se taas nollaantuu, kun laskuja on tullut jonain kuukautena vähemmän. Viimeistään lomarahat tai veronpalautuksista voi tasata.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;23184873:
mula on tapana maksaa heti laskun saapuessa. Tuolloin ollaan hieman edellä aina. Jos jättäisin kaikki kerralla maksettavaksi, tuntuis pahalle ja köyhälle :laugh:
Meillä on samanlaiset tulot kuin teillä. Ollaan karsittu lehtitilauksia, kilpailutettu vakuutukset, sähkö, nettiliittymä, kännykkäliittymät aivan kaikki. En tilaa luotolla mitään tavaraa, vaatetta, muuta, vasta sitten, kun raha on ns. sivussa. Ruokaa ostamme joskus hätätapauksessa visalla elikkäs luotolla, jos sinä kuukautena on tullut paljon laskuja. Visalaskun tullessa pyrin maksamaan heti poiskin. Joskus on aikoja, jolloin ostan visalla, maksan laskun, ostan taas visalla, maksan laskun ja ostan visalla. Mutta joskus se taas nollaantuu, kun laskuja on tullut jonain kuukautena vähemmän. Viimeistään lomarahat tai veronpalautuksista voi tasata.

Kunpa mekin oppisimme tai voisimme alkaa tuohon, että maksaisimme laskun heti pois kun se tulee, ei olisi tuota järkyttävää nippua aina kuukauden lopulla! Ollaan perhe, joka ei käy baareissa tai muutenkaan shoppaile ylimääräisiä, vain siis tarpeen mukaan jos jokin menee rikki/pieneksi. Osamaksuja ei juurikaan ole, siis ei hm, ellos, anttila, hobbyhall tms.

Me tienataan yhteensä n. 2000e ja ollaan 4 henkinen perhe. laskut maksetaan heti kun ne tulee tai jos eräpäivää on pidemmälle, niin sitten kun rahaa tulee jommalle kummalle. Kyllähän toi välillä tuntuu että alkaa rahat olemaan lopussa ennen seuraavaa rahapäivää, mutta hyvin on päjätty.

Mä aina ihmettelen, mistä kaikesta nämä "kuuluisat laskupinot" aina koostuu? Meillä laskuja tulee

- vakuutukset
- 2x puhelin
- netti
- siivous
- sähkö

+ lainanlyhennykset ja vastikkeet, jotka menee automaattisesti joka kuukausi. Mutta noin em. kun ei edes tule joka kuukausi, niin ei oikein ole mitään pinoa, mitä kerryttää. Noistakin puhelimet ja netti menee automaattisesti tililtä silloin kun menee. Ainoat paperilaskut on siis siivous, sähkö ja vakuutukset.

[QUOTE="mie";23184928]Mä aina ihmettelen, mistä kaikesta nämä "kuuluisat laskupinot" aina koostuu? Meillä laskuja tulee

- vakuutukset
- 2x puhelin
- netti
- siivous
- sähkö

+ lainanlyhennykset ja vastikkeet, jotka menee automaattisesti joka kuukausi. Mutta noin em. kun ei edes tule joka kuukausi, niin ei oikein ole mitään pinoa, mitä kerryttää. Noistakin puhelimet ja netti menee automaattisesti tililtä silloin kun menee. Ainoat paperilaskut on siis siivous, sähkö ja vakuutukset.[/QUOTE]

Puhelinlaskut, aikuisten ja lasten, hammaslääkärilasku, sähkö ja sähkönsiirto, liiton maksu, netti, hoitomaksut, vesilasku, jätehuolto!

Minkälaisia laskuja, siis kuinka suuria teillä on? Kuulostaa siis siltä, että tiukkaa on muuallakin..

Juu kyllä tämän kituuttamiseen on jo tottunut. Aina helpottaa kun laskut on maksettu niin voi hetkeksi huokaista. Laskuja on molemmille noin 500-600 euron edestä/kk. Kyllä otti pattiin tuo viimeisin sähkölasku: 350 euroo/kk! Ehkä puhelimessa voisin puhua vähemmän, kun lasku noin 40 euroo/kk ja olen miettinyt että pitäisikö lapset irtisanoa Lasten Kirjakerhosta. Mut joskus olis kivaa ostaa itsellekin jotain vaikka vaatteita, mut lasten tarpeet menee edelle. Lapsilla käytämme aika paljon kierrätysvaatteita. Emme käy ulkona syömässä vaan pyrimme edulliseen kotiruokaan. Lapsilisät säästän lasten tileille, et voi sitten joskus ostaa jotain suurempaa kun tarvii, kun ei kuitenkaan takataskussa ole lapsille suuria seteleitä kaivella. Ja on toi autojen pitokin aika kallista...

Juu kyllä tämän kituuttamiseen on jo tottunut. Aina helpottaa kun laskut on maksettu niin voi hetkeksi huokaista. Laskuja on molemmille noin 500-600 euron edestä/kk. Kyllä otti pattiin tuo viimeisin sähkölasku: 350 euroo/kk! Ehkä puhelimessa voisin puhua vähemmän, kun lasku noin 40 euroo/kk ja olen miettinyt että pitäisikö lapset irtisanoa Lasten Kirjakerhosta. Mut joskus olis kivaa ostaa itsellekin jotain vaikka vaatteita, mut lasten tarpeet menee edelle. Lapsilla käytämme aika paljon kierrätysvaatteita. Emme käy ulkona syömässä vaan pyrimme edulliseen kotiruokaan. Lapsilisät säästän lasten tileille, et voi sitten joskus ostaa jotain suurempaa kun tarvii, kun ei kuitenkaan takataskussa ole lapsille suuria seteleitä kaivella. Ja on toi autojen pitokin aika kallista...

Bensaan menee ihan sikana rahaa, aivan hirveitä summia!!! ja verot, vakuutukset ym.

Vinkkini siihen miten rahat riittävät:

-Älä osta MITÄÄN osamaksulla, vaikka olisi miten edulliset kulut. Kun säästät saman summan etukäteen, harkitset ostosta tarkempaan ja jotain asioita saattaa jäädä ostamatta kun ostos ei olekaan niin houkuttava.
- Katkaise kaikki lehtitilaukset, vaikka olisit kestotilaaja peruuta tilaus aina tilausjakson loppuun. Minulla on vihkossa ylhäällä tekemäni lehtitilaukset ja niiden kestot. Kalleimmaksi tulee kestotilaus.
- Kirjaa ylös kaikki kauppakuitit mitä olet kuukauden aikana ostanut. Siis ihan KAIKKI. Kerran kuussa otat kuittipinon esim. purkista mihin niitä keräät ja naputtelet kuiteista koneelle mihin rahat ovat kuluneet. Selvittää hyvin sen mihin rahaa todella kuluu ja mistä voisi pihistää.
-Tee budjetti. Vanhanaikainen kirjekuorimenetelmä toimii, jos rahat meinaa karata käsistä. Siinä siis nostat kerralla koko kuukauden käyttörahat ja jaat ne kirjekuoriin per viikko, joista sitten käytät vain sitä mikä viikko on menossa.

Vinkkini siihen miten rahat riittävät:

-Älä osta MITÄÄN osamaksulla, vaikka olisi miten edulliset kulut. Kun säästät saman summan etukäteen, harkitset ostosta tarkempaan ja jotain asioita saattaa jäädä ostamatta kun ostos ei olekaan niin houkuttava.
- Katkaise kaikki lehtitilaukset, vaikka olisit kestotilaaja peruuta tilaus aina tilausjakson loppuun. Minulla on vihkossa ylhäällä tekemäni lehtitilaukset ja niiden kestot. Kalleimmaksi tulee kestotilaus.
- Kirjaa ylös kaikki kauppakuitit mitä olet kuukauden aikana ostanut. Siis ihan KAIKKI. Kerran kuussa otat kuittipinon esim. purkista mihin niitä keräät ja naputtelet kuiteista koneelle mihin rahat ovat kuluneet. Selvittää hyvin sen mihin rahaa todella kuluu ja mistä voisi pihistää.
-Tee budjetti. Vanhanaikainen kirjekuorimenetelmä toimii, jos rahat meinaa karata käsistä. Siinä siis nostat kerralla koko kuukauden käyttörahat ja jaat ne kirjekuoriin per viikko, joista sitten käytät vain sitä mikä viikko on menossa.

Tuo kirjekuori juttu on houkutteleva :D :D

Meillä on laskuja varten oma tili, siirrän sinne tilipäivänä aina isomman summan ja muuten tarpeen mukaan. Laskut laitan menemään aina eräpäivänä laskutililtä. Naputtelen laskuja koneelle pari-kolme kertaa kuussa ja samalla tarkastan että tilin saldo riittää ainakin kuluvan kuun laskuihin. Asuntolainoille ja metslainoille on oma tili olla on aina se yhden lyhennysen verran rahaa. Molempien käyttötilille jää silloin vain se raha joka on oikeasti käytettävissä. Nyt ollaan aika tiukilla kun itse saan vaan kotihoidontukea. 3 lasta, asuntolainaa jne.

laskut maksetaan heti kun niitä tulee. Kumpikin omansa ja muut siten miten koneella sattuu olemaan. Ei mitenkään jaotella. Miehen tulot jotain n.5000 euroa bruttona, minulla n. 2300 euroa bruttona, riippuen lisistä. Jään pian äitiyslomalle ja varmaan jatketaan ihan samalla tavalla kuin aikaisemminkin. Minä tykkään ostella kaikki lasten jutut, kun olen sellainen shoppailufriikki :) Meillä siis pian 3 lasta ja kaksi aikuista + koira. Aina on rahaa tilillä ja säästössäkin runsaasti pahan päivän varalle. olen sellainen, että jemmassa pitää olla paljon rahaa. Muuten iskee paniikki. Miehen säästöistä ja kulutuksesta en tiedä.

"tulot" tällä hetkellä:
Työttömyyskorvaus 490€
lapsilisä 146€
pojan perhe-eläke kelalta 55€-verot
pojan lapsen eläke Veritas eläkesäätiöstä vajaa 50€-verot
asumistuki 320€
Eli yht. n .1000€

Vuokran 580€ maksan alkukuusta kun asumistuki tulee.
Muita laskuja maksan silloin kun niitä tulee...
Opintolainoja lyhennän 150€/kk

Ainut kortti on Visa Electron, mutta yleensä maksan käteisellä niin tulee ruokakaupassa "tuhlattua" vähemmän kun on vain tietty summa mukana niin heräteostokset jää tekemättä.

Niin ja meitä ei oo ku minä ja 6v poika:)

Yhteistyössä