Kertokaas mulle, perheelliset, missä kohtaa kuukautta maksatte laskut, mitä laskuja on, minkälaiset tulot molemmilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti kertaa kolme
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En tiedä, mihin meidän perheen rahat menee. Tienaamme yhteensä n. 6000e/kk nettona.
Lyhennämme tosin taloa 2000e/kk, maksamme autolainaa, lomaosaketta, visalaskuja, vakuutuksia, sähköä...

Mä maksan laskuja silloin kun niitä on muutama kasassa. Elämme säästeliäästi vaikka näillä tuloilla olisi varaa vähän enemmänkin käyttää... Tulot siis yhteensä noin 5000 €/kk. Ja rahaa kertyy aina käyttötilille pienen pesämunan verran ;) Yhteiset tilit olleet aina.
Laskut lähtevät tietysti tililtä vasta eräpäivänä.

Neljä henkeä meidän perheessä. Minä tienaan nyt noin 2100€/kk (normaalisti vähän enemmän mut teen lyhennettyä työaikaa) ja mies 2000€/kk käteen. Palkat tulee 2 viikon välein, mulle 15. päivä ja miehelle viimeinen päivä. Laskuja maksetaan kun palkka tulee, suurin osa eräpäivistä muutettu niin. Talon velkaa lyhennetään 1800€/kk ja loppu jää elämiseen&säästöön. Kaikki turha on karsittu meilläin vaikka varmaan leveämminkin voisi elää - halutaan mieluummin päästä tuosta talonlainasta pian eroon, muutaman kerran on säästöistäikin maksettu isompi lyhennys.

Kuten täällä moni on sanonut, sähkösopimus kannattaa kilpailuttaa tasaisin väliajoin, samoin vakuutuset. Luotot pitää unohtaa kokonaan, koska korkoihin hupenee äkkiä paljon. Lehtitilaukset on turhia, irtonumeroita voi silloin tällöin ostella. Niin ja puhelinliittymäkin kannattaa miettiä tarkaan, kuin nettiliittymäkin.

Suurin osa laskuista menee suoraveloituksena eräpäivänä, joten palkkapäivä ei vaikuta laskujen maksuun. Meillä on äidin ja pojan perhe, tulot noin 2500,-/kk. Koska lainoja ei ole, jää kuukausittain säästöönkin.

[QUOTE="vieras";23185199]En tiedä, mihin meidän perheen rahat menee. Tienaamme yhteensä n. 6000e/kk nettona.
Lyhennämme tosin taloa 2000e/kk, maksamme autolainaa, lomaosaketta, visalaskuja, vakuutuksia, sähköä...[/QUOTE]

Se selviäisi melko äkkiä kun yhden kuukauden ajan kirjaisit kaikki ostokset ja laskut ylös. Itse tosiaan toteutan tätä niin että mulla on keittiössä peltipurkki mihin tyhjennetään lompakosta kaikki kuitit. Kumpikin merkkaa kuitin ylänurkkaan oman nimensä alkukirjaimen, josta tietää kuitteja kirjatessa kuka sen on maksanut.

Ei meillä jaeta kuluja tasan tarkkaan kahtia, mutta kuitteja seuraamalla vähän voidaan nähdä sitä mihin rahat menevät ja mistä voisi tinkiä. Esim. itsellä sellainen iso kuluerä mitä en ollut tiedostanut niin suureksi, oli se että ostin juustoja valmiina pussissa raastettuna. Kertaostoksena ei kovin iso summa, mutta kun syömme vähähiilarista niin juustopusseja tuli kuukauden aikana ostettua aika monta. Toinen mihin meni paljon rahaa oli nakit.

4 henkeä, netto 2050 euroa. Laina, sähkö, vastike, vakuutukset, puhelin, netti ja päivähoitomaksu + 200 euron suoraveloitus säästöön. Tuossa meidän menot ja mukavasti pärjätään. Aina eletty näin niin eipä tarvitse nuukailla.

[QUOTE="vieras";23185319]Se selviäisi melko äkkiä kun yhden kuukauden ajan kirjaisit kaikki ostokset ja laskut ylös. Itse tosiaan toteutan tätä niin että mulla on keittiössä peltipurkki mihin tyhjennetään lompakosta kaikki kuitit. Kumpikin merkkaa kuitin ylänurkkaan oman nimensä alkukirjaimen, josta tietää kuitteja kirjatessa kuka sen on maksanut.

Ei meillä jaeta kuluja tasan tarkkaan kahtia, mutta kuitteja seuraamalla vähän voidaan nähdä sitä mihin rahat menevät ja mistä voisi tinkiä. Esim. itsellä sellainen iso kuluerä mitä en ollut tiedostanut niin suureksi, oli se että ostin juustoja valmiina pussissa raastettuna. Kertaostoksena ei kovin iso summa, mutta kun syömme vähähiilarista niin juustopusseja tuli kuukauden aikana ostettua aika monta. Toinen mihin meni paljon rahaa oli nakit.[/QUOTE]

Ruokaostoksilla vertailen kyllä hintoja ja tosiaan esim juustot raastan itse jne...

Nuo kulutusluotothan ne vie kohtuusumman/kk ja niistä pitäisi päästä eroon...

Mutta kyllä omakotiasuminen ja kahden auton talous monenlaisine moottoriharrastuksineen vie rahaa.

Ja onhan meillä kaikki sateliitti tv:t yms.

Tulomme on siis yhteensä 1300 + 2000 + 351 + 259 = Vajaa 4000e, tuntuisi että elää mukavasti, mutta ei. Jotain on alettava tekemään, siispä taidan kilpailuttaa jälleen sähkön ja kännykkäliittymän vaihtaa. Netti vaihdettiin vasta halvempaan.

Miehen päätili tulee 15. päivä, minun suurin tilini ensimmäinen päivä.
Kumpikin tekee myös sivutyökeikkaa eli pienempiä tuloja myös muina päivinä.

Säännöllisesti maksettavia laskuja on
- nettimaksut (saamme takaisin työnantajalta).
- puhelinlaskut (säämme pääosin takaisin työntajalta).
- lasten puhelinlaskut.
- henkivakuutukset, sairasvakuutukset, kotivakuutus, miehen levykokoelman vakuutus.
- ammattiliiton maksut.
- eläkesäästömaksu.
- remonttilaina.
- sähkölasku , sähkön siirtomaksu.
- vesilasku.
- jätemaksut jätteiden kuljetuksesta + ekopistemaksut.
- lasten erilaiset kerhomaksut ja harrastemaksut; tallille, seurakunnalle, muskariin, taidekerhoon jne.
- parin kirjakerhon laskut, lähinnä lasten kirjakerhoja.
- televisiolupa.
- viasatmaksu.
- teinin koulumaksut (asuminen, osa ruoasta ja materiaalikustannukset).
- koko perheen yhteinen kuntosalijäsenyys, joka kattaa myös uimahallin ja keilaradan käytön.
- käytännössä joka kuukausi myös rautakauppalasku, jonka suuruus tosin vaihtelee paljon.
- muutama avustus, joihin olemme sitoutuneet (kummimaksuja, avustus ensimmäisille appivanhemmilleni jne)
- joitakin lehtilaskuja.
- lisäksi joitain satunniaslaskuja.

Mitähän mahtoi unohtua....?

Maksetaan pari kertaa kuussa, kun jompikumpi jaksaa naputella laskut nettipankkiin.

Mies tienaa 1700, minä "tienaan" 500 kuussa. Maksetaan laskut kuun viiminen päivä, eli miehen palkkapäivänä. Vuokralasku,sähkölasku,netti+tietokone,puhelimet(2),autovakuutus/vero,kuntosalimaksu,muita vakuutuksia,vauva-lehti,tv-lupa. Joskus joitain muita laskuja esim. vaatteita tilattu, mutta harvoin.

Maksetaan laskut noin kome kertaa kuussa, jolloin laskut tulee maksetuksi eräpäivinä. Joka kerta laskuja on reippaasti yli kymmenen ja laskujen summat ovat usein tonneja ja joskus monta kymmentä tuhattakin. Ollaan maanviljelijöitä = siis niitä , jotka vaan nostavat tukiaisia eivätkä tee yhtään mitää. Mistäköhän noita laskuja sitten oikein meille tulee ;)

Tulopuoli meillä on sen verran , että toistaiseksi olemme pystyneet maksamaan laskut eräpäivinä, mutta nyt on tullut eteen se tilanne, että tarvinnee pyytää eräpäivän siirtoa =( kahvikuppi maksaa kahvilassa enemmän kun me saamme yhdestä sianlihakilosta.

Laskut pois niinä päivinä kun tulee rahat..Eli kuun alussa ja lapsilisäpäivinä.Tuloissa ei ole hurraamista,alle 1500 €/kk.Rahat riittää kun elää sen mukaan.
Laskuihin kuuluu pankin velka,yks luottolasku,vuokra,sähkö,vakuutus...
Kaupassa käyn paikallisessa s-marketissa ja jos kyytiä saa,niin suuremmassa marketissa.
Luottokorteja on kaks,visa ja mastercard-niitä en kovin höyläile,koska se sotkee mun kkbudjetin..

Meitä on 4. Miehelle tulee palkka kuun puolessa välissä ja mulle kuun lopussa. Mä maksan ne missä on eräpäivä mun tilipäivän lähellä ja mies ne jotka on hänen tilipäivän lähellä. Mulla palkka n.1300€/kk ja miehen jotain 3000€/kk.
Mitäkö laskuja..
asuntolaina, autolaina x2, pk-maksu, tv-lupa (joka kolmas kuukausi muistaakseni), vakuutusmaksut, puhelinlaskut, netti ja kanavapaketti, sähkö, vesi, jätehuolto...
Käydään kaupassa citymarketissa. Ei käytetä luottoa. Ainaki vielä on riittänyt rahat. Aina on jommallakummalla tilillä rahaa.

nettotulot noin 3400-3700 kuussa. Molemmilla tilipäivä 15. päivä. Mieheltä menee talolaina 700 euroa. Muut maksaa se, joka ennättää. Laskuja maksellaan yleensä tilipäivänä ja tarpeen mukaan toki muulloinkin. Se kummalle jää pienempi pino, laittaa yhteiselle säästötilille voimiensa mukaan. Suurimmat kulut on laina (mies maksaa), vakuutukset, kaksi diesel autoa sekä ruoka, jonka maksan yleensä minä ruokakaupassa käyvänä osapuolena. Lisäksi sähköön menee näin talvikuukausina kiitettävästi.

Alkuperäinen kirjoittaja SitäSaaMitäTilaa;23185185:
"tulot" tällä hetkellä:
Työttömyyskorvaus 490€
lapsilisä 146€
pojan perhe-eläke kelalta 55€-verot
pojan lapsen eläke Veritas eläkesäätiöstä vajaa 50€-verot
asumistuki 320€
Eli yht. n .1000€

Vuokran 580€ maksan alkukuusta kun asumistuki tulee.
Muita laskuja maksan silloin kun niitä tulee...
Opintolainoja lyhennän 150€/kk

Ainut kortti on Visa Electron, mutta yleensä maksan käteisellä niin tulee ruokakaupassa "tuhlattua" vähemmän kun on vain tietty summa mukana niin heräteostokset jää tekemättä.

Niin ja meitä ei oo ku minä ja 6v poika:)

Anteeksi uteliaisuuteni, mutta tarkoittaako perhe-eläke ja lapsen eläke, että lapsen vanhempi on menehtynyt?

Laskuja maksetaan alkukuusta mm. vuokra ja sitten loppukuusta niitä laskuja, joiden eräpäivä on loppukuusta. Laskuihin, ruokaan, bensaan, vaatteisiin, vakuutuksiin ym. elämisen kuluihin menee 5 ihmiseltä ja kahdelta koiralta n. 1800 euroa Loput menee sitten humputukseen ja säästöön. Käytössä yhden ihmisen palkkatulo ja kolmen lapsen lapsilisä.

[QUOTE="mie";23184928]Mä aina ihmettelen, mistä kaikesta nämä "kuuluisat laskupinot" aina koostuu? Meillä laskuja tulee

- vakuutukset
- 2x puhelin
- netti
- siivous
- sähkö

+ lainanlyhennykset ja vastikkeet, jotka menee automaattisesti joka kuukausi. Mutta noin em. kun ei edes tule joka kuukausi, niin ei oikein ole mitään pinoa, mitä kerryttää. Noistakin puhelimet ja netti menee automaattisesti tililtä silloin kun menee. Ainoat paperilaskut on siis siivous, sähkö ja vakuutukset.[/QUOTE]

dieselvero
tontin vuokra
kiinteistövero
vakuutuksia monenlaisia (lapsi jne)
sähkö
jäte
harrastukset...

Maksan laskut heti kun ne tulee. Mulla on erikseen tili, josta maksan kaikki laskut jne ja käyttötili. Muistan suunnilleen missä vaiheessa kuuta pitää mitäkin maksaa ja soittelen perään heti, jos ei laskua siinä vaiheessa mulla ole (olen erittäin tarkka!). Laskuja on puhelimet, netti, vakuutukset, asumiskustannukset jne. Tulot 1300 nettona, minä ja kaksi lasta.

Tuloja n. 1800 e käteen, Minä + yksi lapsi. Palkka tulee 15 päivä ja maksan laskut yleensä samana päivänä. Käyttörahaa jätän 100 e/ viikko, josta maksan kaikki kulut (ruoka, bensa + satunnaiset ostokset, kuten lapsen kavereiden synttärilahjat). Lopuilla lyhennä autolainaa normaalilyhennyksen lisäksi sekä laitan hieman säästöön. Jos pitää ostaa jotain isompaa, kuten ulkoiluvaatteita, ne maksetaan myös tuosta käyttörahan ylijäävästä osasta.

Kylläpäs on ap:lla suuret menot, kun meillä tulot yhteensä 2000, nyt kun oon hoitovapaalla ja säästöönkin jää kuukaudessa n. 100e. Eikä joka ostosta kyllä lasketa tarkkaan. Eli jos elettäisiin nuukasti niin jäisi vielä paljon enemmän säästöön. Laskuja ei kuitenkaan ole kuin laina, vakuutukset (nuoriso, auto, vauva), puhelimet ja astianpesukoneen osamaksu.

Tosin, menot riippuu varmasti myös paikkakunnasta?

Yhteistyössä