Kertookaa mulle, miksi haluatte ottaa toisten pienet vauvat syliinne vaikka väkisellä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja oi:
Alkuperäinen kirjoittaja Lady-Bird:
Mä taas oon tosi huono tuputtaan vauvaa kenenkään syliin, monet kaverit ja sukulaiset onkin sitten kysyny et saako vähä pitää ja ihan mielelläni annan syliin jos vauva hyväntuulinen jne. Jos joku ei tajua pyytää syliin niin en kyllä ite tuputa.

Saat olla onnellinen noin kohteliaista kavereista/ sukulaisista, kun kysyvät ensin. Kaikki kun eivät älyä kysyä, vaan kysymättä koppaavat vauvan syliinsä.

Ihan kiva tunne sekin, kun vauva otetaan sylistä ja mennään sen kanssa toiseen huoneeseen ja annetaan aina vaan seuraavalle lupaa kysymättä. Sit viel sanotaan, et ai että oon kateellinen ku sulla on vauva, voisin ottaa tän ittelleni. Yeah! =)

Mää kysyn aina voinko ottaa syliin, en sitä vaan kaappase mistään. Jos äiti/isä antaa luvan sitten otan, jos ei anna, niin en ota. Jos taas menee herneet nenään siinä, että toinen kysyy, niin ei mahda mitään. Jos loukkaantuu, ei mahda mitään. Siinä toinen vaan voi katsoa peiliin ja miettiä miksi ihmeessä loukkaantuu turhista.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja oi:
Alkuperäinen kirjoittaja Lady-Bird:
Mä taas oon tosi huono tuputtaan vauvaa kenenkään syliin, monet kaverit ja sukulaiset onkin sitten kysyny et saako vähä pitää ja ihan mielelläni annan syliin jos vauva hyväntuulinen jne. Jos joku ei tajua pyytää syliin niin en kyllä ite tuputa.

Saat olla onnellinen noin kohteliaista kavereista/ sukulaisista, kun kysyvät ensin. Kaikki kun eivät älyä kysyä, vaan kysymättä koppaavat vauvan syliinsä.

Ihan kiva tunne sekin, kun vauva otetaan sylistä ja mennään sen kanssa toiseen huoneeseen ja annetaan aina vaan seuraavalle lupaa kysymättä. Sit viel sanotaan, et ai että oon kateellinen ku sulla on vauva, voisin ottaa tän ittelleni. Yeah! =)

Olisit tyytyväinen siitä mitä sulla on. Sun asenne on ongelma.

Alkuperäinen kirjoittaja hello:
Mää kysyn aina voinko ottaa syliin, en sitä vaan kaappase mistään. Jos äiti/isä antaa luvan sitten otan, jos ei anna, niin en ota. Jos taas menee herneet nenään siinä, että toinen kysyy, niin ei mahda mitään. Jos loukkaantuu, ei mahda mitään. Siinä toinen vaan voi katsoa peiliin ja miettiä miksi ihmeessä loukkaantuu turhista.

Ei kai kukaan loukkaannu siitä, että kysytään. Siitä saattais jo loukkaantuakin, kun kielletään ja silti vaan otetaan vauva syliin.

Mutta monta kertaa menee herneet nenään kysyjältä, kun saakin kieltävän vastauksen. Miksi? Kysynpähän vaan..

No voi elämä. Minä oon ainakin niin äkänen tapaus, että ei tartte mennä minun lastani herättelemään kesken päikkyjen (outojen tai puolituttujen) tai muutenkaan "kaapata" lasta syliin ilman lupaani. Varmasti ärähän ja otan lapsen takaisin! Törkeää mielestäni. En minäkään mene kenenkään lasta koskemaan, ellei ole todella läheinen. Ja jos lapsi nukkuu, niin ei sitä tartte hiäritä.

Mun mielestä tää on sellanen juttu, että ensin pitää kysyä. Se on täysin kohteliasta, mikään muu ei oo hyvä tapa, ellei oo tosi läheinen ystävä jne. Ja ei sillonkaan mennä herättelemään tai ottamaan vauvaa kopasta, mun mielestä tää on vähän omituista. Ei tulis mieleenkään mennä ottamaan kenenkään lasta kopasta. Sama juttu kuin koirien kans. Ei mennä käpläämään, jos "omistaja" ei ole paikalla ja ei ilman lupaa ollenkaan. Eikä häiritä unilla.

Alkuperäinen kirjoittaja hups:
huii teinköhän mä väärin kun otin veljen pojan vaunuista syliin kun oltiin samassa kylä paikassa. tasan 2 kertaa oon sitä palleroa päässyt sylittään.

Miksi sitä täältä kysyt? Veljesi osaisi vastata tuohon paremmin..

Onhan näitä. Vuosi sitten kun meidän pienin oli vielä ihan vauva, vasta kotiin päässyt, niin vaimon yksi kaveri tuli kylään. Sillä oli silloin 4-5v tyttö jonka nokka vuoti räkää kuin Alien-leffoissa konsanaan.

Tyttö kysyi äidiltään räkänokkaisella äänellä "Aidi daanko mä oddaa don vauvan dyliin".
Äitinsä siihen että "tottakai" ja tempaisi meidän vauvan sitteristä räkänokkansa syliin ihan muina miehinä.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Onhan näitä. Vuosi sitten kun meidän pienin oli vielä ihan vauva, vasta kotiin päässyt, niin vaimon yksi kaveri tuli kylään. Sillä oli silloin 4-5v tyttö jonka nokka vuoti räkää kuin Alien-leffoissa konsanaan.

Tyttö kysyi äidiltään räkänokkaisella äänellä "Aidi daanko mä oddaa don vauvan dyliin".
Äitinsä siihen että "tottakai" ja tempaisi meidän vauvan sitteristä räkänokkansa syliin ihan muina miehinä.

:o :$ Inhaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hups:
huii teinköhän mä väärin kun otin veljen pojan vaunuista syliin kun oltiin samassa kylä paikassa. tasan 2 kertaa oon sitä palleroa päässyt sylittään.

Ihan uteliaisuuttani nyt kysyn, jos omin päin menit vauvan ottamaan vaunuista.. Että miksi sinä sen vauvan sieltä otit?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyse on siitä, että tuoreet äidit ovat niin niin herkkiä. Kaikki mitä teet, on väärin.

Jos et ota lasta, niin vedetään herneet nenään, että ei olla kiinnostuneita toisen lapsesta. Jos otat, niin valitetaan. Jos kyselet lapsesta ihan mitä vaan, niin haukutaan, että miksi pitää kysellä ja kommentoida lapsen asioita, jos et kysele, niin loukkaannutaan taas.

Eli ei ole mikään hyvin, vain itse ollaan niin 100 % täydellisiä. Ihan kuin kaikki mummut, anopit, tädit ja jopa sedät ei olis aivan menestyksellisesti kasvattaneet lapsia.

Ja tosiaan, jollei lastaan anna syliin kellekään ennen kuin 15-vuotiaana, niin tokihan siitä tulee pillittävä arka mammanpoika.

No et nyt ymmärtänyt pointtia tästä selkeesti.

Siis on oikeasti ihmisiä, jotka äidin vaikkapa kahvia "tulelle" laittaessa käyvät lapsen kaappaamassa pinniksestä (vielä nukkuvan) ja herättävät tämän! Varsinki ihan sellasiaki, joille on vielä erittäin tärkeää se uni vaikkapa ruuan päätteeksi (jokin pieni sairaus jne). Eli näin röyhkeitä ihmisiä ihan tosi on! Ja tionen on se, että ei anneta äidille takas lasta, kun se alkaa huutamaan (oli mikä hätä tahansa) vaan väkisin pidetään sylissä. Tämä on ainaki minusta törkeää. Lisäksi ihan oudotki ihmiset saattavat mennä lapsen kaappaamaan kopasta ilman lupia..en minä ainkaan tykkää, että joku oudompi ihminen koppaa lapsen..mistäs tiedän, osaako yhtään pitää sylissä? Tai tiputtaa?

Eli tässä oli kyse luvattomasta "haltuunotosta", vieläpä jopa vahingoittavasti tai häiritsevästi (unet). Ei mistään siitä, etät kysytään lupa ensin tai kysytään halutaanko.

Ja jos joku ei naperoa syliinsä halua, niin sehän on ihan ok. Eivät kaikki halua eivätkä tunne "osaavansa". Sekin on ok.

Joo meillä kävi näin että oltiin anopilla kylässä ja siellä oli myös mieheni täti. Vauvani, silloin n.2kk, alkoi itkeä väsymystä ja olin viemässä sitä nukkumaan kun miehen täti kaappasi itkevän vauvan sylistäni ja alkoi lässyttää että voi voi mahavaivoja taitaa olla kun noin itkettää.. Itse tiesin vauvani tuntien että väsyähän se pieni itki.. Meninpä sitten ottamaan vauvan takasin syliini ja ilmotin tädille että väsyhän sillä on ja vein nukkumaan.
Tullessani keittiöön takasin täti oli nokka solmussa ja loukkaantuunena ja selitteli kun hänen lapsillaan oli pienenä koliikkia ja kuinka hän niitä hoisi ja blaa blaa..

Jep, mie en ole koskaan tykännyt kummastakaan lajista: niistä jotka itse vauvan riistävät tai niistä jotka lapsilleen ne tyrkyttävät.

Tämä on nähty niin monta kertaa (suku on pahin!): vauva on juuri herännyt, vähän unenpöpperöinen vielä ja olen menossa syöttämään. Sukulaistätihän se siihen hyökkää kiljumaan ja kiekumaan 'voi helanlettas tulehan syliin ja mitäs sinulle kuuluu ja menehän tuon tytönkin syliin kun se niin tykkää' - ja toinen hädissään alkaa itkemään.

Samoin tuo ärsyttää kun pidät omassa sylissä vähän unisväsyä vauvaa joka meinaa kiukutella, koitat siinä sohvannurkassa silitellä ja rauhoitella niin johan toinen täti tunkee viereen että 'ai masuvaivojahan niitä pienellä, jalkapohjahierontaa vähän niin kyllä lähtee'...

On se kiva kun ollaan kiinnostuneita, mutta niin monet kerrat joutunut tässä vuosien varrella sanomaan tylystikin välillä 'Ei nyt, vauva on vasta herännyt', 'Ei nyt, toinen vasta söi niin antaa hetken tässä levähtää', 'Ei nyt, vasta tultiin ja vierastaa niin kovin'.

Onneksi osa osaa olla ihan inhimillisiäkin vauvojen läheisyydessä.

Missä tällaisia ihmisiä oikeasti on? Minulle ei ole kyllä kertaakaan irl tullut eteen tilannetta, jossa joku ihan väkisin haluaisi ottaa vauvan syliin tai joku ei jostain syystä haluaisi, että vauva otetaan syliin. Kyllä meillä on aina kysytty, että voiko ottaa ja kukaan ei ole kyllä vielä kieltäytynyt.

Kyse on siitä, että tuoreet äidit ovat niin niin herkkiä. Kaikki mitä teet, on väärin.

Jos et ota lasta, niin vedetään herneet nenään, että ei olla kiinnostuneita toisen lapsesta. Jos otat, niin valitetaan. Jos kyselet lapsesta ihan mitä vaan, niin haukutaan, että miksi pitää kysellä ja kommentoida lapsen asioita, jos et kysele, niin loukkaannutaan taas.

Eli ei ole mikään hyvin, vain itse ollaan niin 100 % täydellisiä. Ihan kuin kaikki mummut, anopit, tädit ja jopa sedät ei olis aivan menestyksellisesti kasvattaneet lapsia.

Ja tosiaan, jollei lastaan anna syliin kellekään ennen kuin 15-vuotiaana, niin tokihan siitä tulee pillittävä arka mammanpoika.

Joo, juuri näin :headwall:

Mä en vaan pidä siitä että poika kulkee sylistä syliin eikä äitiään näekään. Näin siis olisi ellen puuttuisi peliin. Ja tosiaan hän saattaa alkaa itkeä ja kun samoin tein tulen katsomaan niin sille nauretaan. Ja kun itku loppuu kuin seinään mun sylissäni niin sitten taas: voi miten se on äitin poika pikku mussukka ja taas joku ojentelee käsiään että vauva tänne.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:

Ja nyt teidänkin vauveli on jo hyvää vauhtia kasvamassa tällaiseksi isoksi ällöttäväksi räkänokaksi.

Olishan noita tarinoita vaikka kuinka ja paljon. Viimeisin nyt äitienpäivältä. Kuopus on parin kuukauden ja ekan kerran lähdettiin koko perhe 100 km päähän anopin vanhemmille käymään. Vauva nukkui päiväuniaan ja jostain kumman syystä häntä ei saanut jättää ulos vaunuihin vaan koppa piti raahata sisään ja vauva sisälle nukkumaan. Eikös vaan anoppi teputtanut kun hätää kärsien edes takaisin kun vauva nukkuu eikä hänen puoliseniilit vanhempansa saa sitä syliin. Minä sanoin, että vauvalla on nyt päiväuniaika ja sitä ei mennä herättämään. Siitäkös anoppi suuttui, veti herneen nenään eikä paljon mulle puhunut sen jälkeen.

Ja mitä tulee niihin isoisovanhempiin, niin niillä vasta omituinen periaate olikin. Vaunuihin eivät menneet edes kurkkaamaan jos eivät saa vauvaa syliin.

Missä tällaisia ihmisiä oikeasti on? Minulle ei ole kyllä kertaakaan irl tullut eteen tilannetta, jossa joku ihan väkisin haluaisi ottaa vauvan syliin tai joku ei jostain syystä haluaisi, että vauva otetaan syliin. Kyllä meillä on aina kysytty, että voiko ottaa ja kukaan ei ole kyllä vielä kieltäytynyt.

Voi kuule, meillä on suku pullollaan näitä tyyppejä!

Eiköhän tehdä niin, että jatkossa teidän ylhäisyytenne ihan itse pitää räkänokanalkunsa. Keskustellaan vaikka säästä, puutarhanhoidosta tai mikä ettei vaikka mun työasioista ja matkoista, ei puhuta ollenkaan siitä hellanduudelista kun se on niin herkkä.

On näitä tuttuja äiti-ihmisiä, jotka silloin kun heillä oli vauva, olivat alituiseen tarkkailemassa meidän lasten nenien eritteitä, mutta nyt kun heillä on omat lapset, niin ei mitään rajaa. Eli se on vaan sellaista, että jotkut näkevät sitä räkää vain kun se tulee jonkun muun kuin oman lapsen nenästä.

Meillä tän puolen vuoden aikana ku vauva on ollut on tullut usein tilanteita että joku tuttu/puolituttu/sukulainen melkeinpä väkisin nappaa vauvan syliinsä vastusteluistani huolimatta.. Miehen suku on ylivoimainen ykkönen näissä tilanteissa.
Viimeisin tapaus oli kun tavattiin miehen veli ja tämän uusi "tyttöystävä". Tämä naikkonen oli hiukka humalassa ja olihan se vauva siitä sitteristä syliin napattava. Ei kyllä kauaa ehtiny olla kun huomasin tilanteen.

No miksei sitä vauvaansa voisi antaa toiselle pyytämättä syliin, kuitenkin saat vauvaasi päivittäin pidellä välillä ihan kyllästymiseen asti, kas kun ei se vauva kuitenkaan sylittelystä kulu.

Onhan se niinkin, että jos tulee vaikka anoppi ja appu 200 km päästä vierailulle, niin kyllä mä ainakin yritän vauvan jossain välissä herättää, että näkevät vauvan kun sitä varten tulevat vierailulle. Olisihan se outoa, että käyvät ja lähtevät, ja vauva nukkuu koko ajan huoneessaan/vaunuissa. Kyllä se vauva ehtii nukkua, ei se mene rikki, vaikka pikkuisen yhtenä päivänä unirytmi menee sekaisin.

Mä ainakin tunnustan, että tykkään ottaa vauvoja syliin, kysyn kylläkin aina äidiltä/isältä, että voinko ottaa, enkä pahastu, jollei se käy. Ehkä ammatistakin johtuen usein se vauva tykätään antaa mulle syliin, ihan kysymättä/pyytämättä :) kätilö siis olen.

tosi hyvä kysymys!mua ärsyttää sellaset sukulaiset ja varsinki sukulaiset jotka väkisin haluaa ottaa meidän vauvan syliin vaikka en halua antaa sitä.koska mun mielestä vauvaa ei tarvi riepotella sylistä syliin koska se ei ole mikään jauhosäkki mitä saa heitellä ja tuntuu että sukulaiset ei sitä tajua.jos mä haluan kaverin/sukulaisen vauvan syliin niin kysyn kyllä että saanko ottaa syliin,en suinkaan väkisin revi ja jos vauva alkaa itkeen enkä saa rauhotettua sitä niin annan äidille/isälle takasin.

Alkuperäinen kirjoittaja ecco--:
Meillä tän puolen vuoden aikana ku vauva on ollut on tullut usein tilanteita että joku tuttu/puolituttu/sukulainen melkeinpä väkisin nappaa vauvan syliinsä vastusteluistani huolimatta.. Miehen suku on ylivoimainen ykkönen näissä tilanteissa.
Viimeisin tapaus oli kun tavattiin miehen veli ja tämän uusi "tyttöystävä". Tämä naikkonen oli hiukka humalassa ja olihan se vauva siitä sitteristä syliin napattava. Ei kyllä kauaa ehtiny olla kun huomasin tilanteen.

Hyi helkkari! Tosi inhottavaa. Luulis, että ymmärtäisivät, ettei humalassa pidetä toisten lasta sylissä..varsinkaan lupaa kyselemättä. Ja vielä oudompi. Yök! Ite kyllä "vähän" ärähtäisin =)

Yhteistyössä