Kesäjuhlat mökillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse pitäisin yhdet hyvät juhlat parhaille kavereille/sisaruksille(tai pidettäs). 40v juhliin en kyllä sukulaisia saati naapureita kutsuisi. Mutta hyvä jos joku jaksaa. Minusta vaan "pienempi porukka, paremmat juhlat" on hyvä motto ;)

En tiedä kun en ole ennen juhlia järjestänyt, et minkä pitäis rajana esim. naapureista kutsutaan ne jotka kuuluisivat myös kategoriaan ystävät ja ystäviksi lasken ne joiden kanssa muutenkin kyläillään ja ollaan tekemisissä. Toi ryhmä ns sukulaiset sisältää niitä "pakkokutsua" tyyppejä, joitten kutsumatta jättämistä mietin esim meidän omat kummit, vähän tylyltä kyllä tuntuu:(

[QUOTE="aapee";29867375]Mitä tarjottavaa sinä haluaisit saada mökillä noin neljänkymmenen hengen rennoissa kesäjuhlissa tai mitä itse laittaisit? Mukavuudet(sähköt,hella, mikro ja juokseva vesi löytyy)[/QUOTE]

Olutta.
Siideriä.
Brenkkua.

jokainen tuokoon itse omat syötävänsä.

Ei kauheen tavallista ole tänä päivänä pitää noin isoja juhlia, varsinkaan 40v, kun moni ei pidä vanhempanakaan. Nuo juhlat monesti hyviä/isoja bileitä kavereille. Meillä esim häät oli noin isot eikä niihinkään kutsuttu koko sukua...

No jospa nyt alkajaisiksi mietit vaikka BUDJETIN. Kuinka paljon teillä on varaa sijoittaa juhliin? Sitten voi ihan laskin kädessä laskea paljonko per lärvi kuluu rahaa ottaen huomioon mitä haluaa tarjota. Ja sitten miettiä samalla niitä aikatauluja.

Vähäsen epämääräisiltä sun suunnitelmat kyllä kuulostaa.

Itse tarjoaisin jotain minkä voi valmistaa etukäteen, eli ei tosiaan mitään grilliruokia. Jos niitä halutaan, niin vasta myöhemmin illalla kun porukka on pienempi.
Oletko muuten ajatellut mahdollista huonoa säätä? Jos vettä tulee kaatamalla ja lämpötila on alle kymmenen, niin mitä sitten? Mahtuuko kaikki sisätiloihin vai onko teillä mahdollista pystyttää esim. lämmetettäviä telttoja pihalle? Kestääkö märkä piha kymmenien ihmisten kävelyn?
Kesä-/puutarhajuhlat on ihania, jos vaan valmistelut on kunnossa, mutta voivat olla ihan katastrofi jos näin ei ole. Itse taitaisin kallistua kuitenkin vähän pienempiin juhliin jos ja kun puitteet on sellaiset mitä kerroit.

Olisi helpompi kommentoida jos tietäisi juhlan luonteen, onko juhla-juhlat vai yleistä hengailua? Me järjestetään omat juhannuskekkerit tuolla jälkimmäisellä teemalla. Vieraille ilmoitettiin että sopii tulla ja mennä ihan omien aikataulujen mukaan ja yöksi mahtuu myös tarvittaessa. Sauna ja iso grilli pidetään tulilla koko päivän. Vieraita pyydettiin tuomaan itselleen mieleisensä grillattavat ja yksi "yhteishyvä" (salaatti, jälkiruoka, sipsejä, limpparia tms) jotta kenenkään kulut eivät nouse ihan älyttömiksi ja kaikki saavat kaikkea, eikä mun tarvii taas olla koko kekkereitä ajan keittiössä jumissa suuruudenhullua menuni kanssa. Me tarjotaan paria salaattia, leipää, kahvit, mansikkakakkua tietysti ja yövieraille aamiainen. Jokainen huolehtii grillauksestaan itse, kun ei tosiaan missään juhlakamppeissa olla. Jos joku vieraista ei osaa tai on kädet täynnä lasten kanssa, niin tottakai me autetaan siinä grillaamisessa. Näin on tehty jo vuosia ja homma toimii. :)

Autocorrect much taas.. Äh!

Jäi sanomatta että talon puolesta tarjotaan myös grilliin kasviksia; paprikaa, tomaattia, kesäkurpitsaa, sipulinyyttejä jne, eli tosiaan se itse tuotava osuus on se liha/makkara mitä kukin haluaa. Grillilihoja on äärettömän vaikea saada sovitettua kaikkien makuun kun yksi tykkää rasvaisesta, toinen fileestä ja kolmannella on mausteallergioita.

Kiitos "juhannus" aika samoin mietin itsekin eli tarjolle sienikeittoa, paria ruokaisaa salaattia, täytetyt kananmunanpuolikkaat, vihanneksia, lihapullia tms, leipää, patonkia. Kahvit ja mansikkakaakku.

Mun ja mieheni 40 vee synttärit, uuden ison terassin valmistuminen, ihan vaan kesä:)

Mä luulin, että vähintään häät kyseessä ;)
Meillä on kesällä melkein sama tilanne, mutta kuitenkin ihan eri. Mies täyttää 40 ja ajateltiin samalla juhlistaa mökin remonttia ja yhteistä 20-vuotista taivalta.
Mutta meidän juhliin kutsutaan luultavasti 6 aikuista ja kaksi lasta :D Kaksi miehen kaveria ja yksi minun ja lisäksi miehen veli perheineen. Sama porukka oli koossa 20 vuotta sitten, kun miehen kanssa tavattiin festareilla.

Vaikka järjestäisimme isommatkin juhlat, ei tulisi jostain syystä mieleenkään kutsua sukulaisia tai naapureita. Naapureiden kanssa ollaan tosi läheisissä väleissä, kahvitellaan pihalla ja toistemme luona, hoidetaan toistemme lapsia. Naapurit kutsutaan esim. lapsen synttäreille, mutta mökkiä ja mun ja miehen suhdetta juhlistaviin bileisiin he eivät jostain syystä kuulu. Outo juttu oikeastaan.

Molempien vanhemmat iäkkäitä ja muiden sukulaisten kanssa ollaan jotenkin virallisissa väleissä. En osaa kuvitella viettäväni heidän kanssa rentoa ja hauskaa iltaa.

rks olen kanssasi samaa mieltä :) mielenkiinnosta olen seurannut tätä keskustelua kun niiiin oudolta kuulostaa nää juhlat. tosiaan viearasmäärältään häät ;) en oikein näe milloin tuossa juhlitaan ;)

Ton nimimerkki "juhannus" järjestelyt kuulosti järkeviltä. aapeen kahden päivän juhlia nelikymppisten takia en tajua. Ainakaan peräkkäisinä päivinä, jos osa on ollut yötäkin. Jos pitäisin kahdet juhlat, niin ihan varmasti eri viikonloppuina, niin ehtisi nauttiakin! Toinen juttu on taas se, että nykyään ei kyllä ole ketään sukulaisia-kummeja tai varsinkaan naapureita "pakko" kutsua mihinkään epävirallisiin kesäjuhliin.

Juu ilman muuta aivan eri viikonloppuina kutsuttais. Me ei tosiaan olla ikinä pidetty mitään juhlia, vanhemmat järjesti häät ja siellä ei ollu kyllä just ketään meidän kavereita.
Viiskymppiset olis sitte seuraava ns juhlan aihe, mut jotenkin vaan nyt kun olen vielä kotona pienimmän kanssa ja ainakin isovanhemmilta ja miehen siskolta sais paljon apua tuntuu et olis kiva juhlia ja kutsua niitä jotka on kutsuneet meitä ja muitakin mukavia ihmisiä. Aion kyllä tosiaan karsia ja mietin vielä tarkoin esim. meidän omia kummeja joitten kanssa ei juuri tapailla.

Noooo, eihän noin isoja juhlia(hlömäärä siis) oikein ole kun häät... Ja hautajaiset varmaan, niitä tuskin juhliksi mielletään.

Mitä, eikö ihmiset nykyään vietä mitenkään pyöreitä vuosia..? Minä olen kuullut kuuskymppisistä jonne oli kutsuttu 400 henkeä (joista 300 tuli paikalle). Vaikka kyseessä oli tietysti pohjalaista suuruuden hulluutta. :D Ei musta oo mitenkään hassua pitää neljäkymppisiä, isollakaan vierasmäärällä, jos vaan haluaa kutsua ihmisiä. Onhan juhlat kiva tapa tavata kaikki ihmiset kerralla, eikä se nyt huono idea ole jakaa juhlia kahteen päivään, jos järjestämiselle on aikaa. Kannattaa tosiaan vaan miettiä ne resurssit mitä juhla vaatii, ja mihin on rahkeita.

onko "juhannuksen" juhlissa 80 henkeä... lihapullia ja kananmunanpuolikkaita 80 hengelle, 2 päivänä. ei ainakaan emäntä pääse juhlimaan itse.

Ikävää kun tälläisiä kommentteja laitetaan syyttä suotta tilaa viemään:( Oli sitä evästä aika paljon muutakin ja vieraita ei kutsuta kaikkia samaan aikaan. Lapset kun laskee mukaan niin kyllä sitä porukkaa helposti kertyy.

[QUOTE="emppu";29958619]Itse tarjoaisin jotain minkä voi valmistaa etukäteen, eli ei tosiaan mitään grilliruokia. Jos niitä halutaan, niin vasta myöhemmin illalla kun porukka on pienempi.
Oletko muuten ajatellut mahdollista huonoa säätä? Jos vettä tulee kaatamalla ja lämpötila on alle kymmenen, niin mitä sitten? Mahtuuko kaikki sisätiloihin vai onko teillä mahdollista pystyttää esim. lämmetettäviä telttoja pihalle? Kestääkö märkä piha kymmenien ihmisten kävelyn?
Kesä-/puutarhajuhlat on ihania, jos vaan valmistelut on kunnossa, mutta voivat olla ihan katastrofi jos näin ei ole. Itse taitaisin kallistua kuitenkin vähän pienempiin juhliin jos ja kun puitteet on sellaiset mitä kerroit.[/QUOTE]

Meille valmistuu iso katettu terassi ja sitä on myös tarkoitus juhlia

Ikävää kun tälläisiä kommentteja laitetaan syyttä suotta tilaa viemään:( Oli sitä evästä aika paljon muutakin ja vieraita ei kutsuta kaikkia samaan aikaan. Lapset kun laskee mukaan niin kyllä sitä porukkaa helposti kertyy.

Häh? Miten niin syyttä suotta tilaa viemään? Tuohan on oikeasti järkevä kommentti! Että oletko pohtinut tuota menua sen suhteen, että kuinka paljon aikaa niiden ruokien tekemiseen menee ja haluatko viettää itse juhlat keittiössä?

onko "juhannuksen" juhlissa 80 henkeä... lihapullia ja kananmunanpuolikkaita 80 hengelle, 2 päivänä. ei ainakaan emäntä pääse juhlimaan itse.

Ihan siitä syystä turhaan tilaa vievä kommentti, kun ei pidä paikkaansa. Olen jo aiemmin selvästi luetellut tarjoilut, ei todellakaan ollut pelkät munanpuolikkaat ja lihapullat, eikä kaikkia 80 vierasta ollut tarkoitettu tulemaan yhtaikaa.

[QUOTE="emppu";29958619]Itse tarjoaisin jotain minkä voi valmistaa etukäteen, eli ei tosiaan mitään grilliruokia. Jos niitä halutaan, niin vasta myöhemmin illalla kun porukka on pienempi.
Kesä-/puutarhajuhlat on ihania, jos vaan valmistelut on kunnossa, mutta voivat olla ihan katastrofi jos näin ei ole. Itse taitaisin kallistua kuitenkin vähän pienempiin juhliin jos ja kun puitteet on sellaiset mitä kerroit.[/QUOTE]

Kiitos myös toi idea grillata myöhemmin kun porukkaa vähemmän oli hyvä. Aion perua koko jutun jopa päivän varoitusajalla jos oikein huonoa ilmaa tulossa. Tämän säävarauksen laitan kutsuunkin.

Yhteistyössä