Kesäjuhlat mökillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Mitä tarjottavaa sinä haluaisit saada mökillä noin neljänkymmenen hengen rennoissa kesäjuhlissa tai mitä itse laittaisit? Mukavuudet(sähköt,hella, mikro ja juokseva vesi löytyy)

Me tarjottiin viime kesänä vastaavanlaisessa juhlassa eri tavoin valmistettuja kaloja (loimulohta, savusilakkaa yms.), kastikkeita kaloille, uusiaperunoita, paahdettuja kasviksia ja grillattua broileria, erilaisia salaatteja, leipää yms. Jälkkärinä mansikka- ja hedelmäpavlovaa :) Illalla oli vielä grilli kuumana ja sieltä sai hodareita, makkaroita, grillivartaita + lisukkeena salaattia ja patonkia :) Oli varmaan vielä jotain muutakin, mutta "menu" on mulla tallessa toisella koneella. Mutta ruuat oli meillä sellaisia, että vähän porukallakin valmisteltiin ja grillailtiin esim. noita illan syötäviä, ei ollut mistään "hienosta" juhlasta kyse :)

• Tykkää
Reactions: Heinekeeni
Grilliherkuista mäkin tykkäisin.
Tykkäisin myös siitä, että kutsuja kertoisi pukukoodin. Olen niin monissa mökkijuhlissa ollut ja välillä yli- ja välillä alipukeutuneena. Olisi kiva olla samankaltaiseti pukeutunut kuin muutkin. En tiedä mistä johtuu, mutta muihin juhliin osaan kyllä pukeutua, mutta mökkijuhlat ovat aina ongelma.

• Tykkää
Reactions: ilaria
Kesäjuhlissa tarjotaan usein olutta ja viiniä. Mitenkäs se majoituspuoli ? Pitääkö taas toisen pariskunnasta olla kuivin suin, koska joutuu kuskiksi?
Kesäjuhlien ruuaksi ehdotan grillattavaa, lihaa ja makkaroita. Vartaisiin sieniä, kesäkurpitsaa, ananasta, sipulia sun muuta. Kattilallinen uusia perunoita ja joitain kulhoja erilaisia salaatteja. Muutamaa sorttia leipää ja voita purnukkaan.

En erityisesti mistään mökkijuhlista välitä. Yleensä niistä puuttuu mukavuudet, on ahdasta ja ne pidätään jossain jumalan selän takana korvessa, minne kestää matkata kauan takaisin ihmisten ilmoille. Hyttyset ja paarmat syö, sitten joko sataa kaatamalla tai aurinko porottaa liian kuumasti.

En erityisesti mistään mökkijuhlista välitä. Yleensä niistä puuttuu mukavuudet, on ahdasta ja ne pidätään jossain jumalan selän takana korvessa, minne kestää matkata kauan takaisin ihmisten ilmoille. Hyttyset ja paarmat syö, sitten joko sataa kaatamalla tai aurinko porottaa liian kuumasti.

Meidän mökki on lähempänä kaupunkia kuin paikka missä itse asumme. Valtatieltä matkaa on pari kilometriä. Sisävessaa ei ole, muut mukavuudet kyllä. Hyttysiä ei ole oikeastaan ollenkaan, tätä ollaan itsekin paljon ihmetelty. Maasto on kyllä haastava. Mökki on jyrkällä rinnetontilla.

Kyllä minä vaan mökkijuhliin lähtisin, eikä pukeutuminenkaan ole mulle ollut ongelma.

Moni täällä on ehdottanut grillitarjottavia. Neljänkymmenen porukalle aika lapsenomainen idea - tarvittaisiin muutama grilli ja palkattu grillimestari. Ehdottaisin soppatykkiä: lohisoppa hyvine lisukkeineen pääruoaksi. Tämä tosin mielestäni sitten vaatii kunnon tukevat lautaset tai kupit - pahvilautaselta sopan syöminen eipä ole mieltä ylentävää hommaa. Mansikkakakku kahvin kanssa.

Myös kutsujien olisi syytä kutsussa ilmaista milloin juhla alkaa ja milloin se päättyy - vai onko tarkoitus että päättyy kun sammutaan. Onko sauna käytössä vai ei. Muutama salaatti on toki hyvä iltapala, jos tarkoitus on juhlia pitkään. Jos grillinne on valtava, ja voitte palkata jonkun grillaajan tai joku haluaa viettää juhlansa grillin ääressä, niin voitte toki pitää niitä grillattavia vaihtoehtona. Itse vihaan makkaroita, kuivaksi grillattua lihaa, epätasaisesti kypsyneitä vartaita sekä valmismarinadeja, vaikka huolella grillatusta ruoasta pidänkin.

No onko se jotenkin moukkamaista jos laittaa kutsuun tarjoilut esim. makkaraa ja salaatteja, kahvia ja piirakkaa ja sitten ilmoittaa, että ovat osittain nyyttärit siis siinä mielessä, että tarjoilua kyllä on, mutta jos haluaa jotain spesiaalia niin voi tuoda itse mukanaan.

Vähän on myös ajatus, että juhla olisi kaksiosainen eli kutsutut sais itse valita tulevatko päivällä esim 12-17 vai illalla 18- vaikka yöhön, majoitusta olisi ehkä kuudelle -kahdeksalle mahd järjestää. Päivällä olettaisin tulevan lapsiperheellisten tai niitten jotka eivät kertakaikkiaan saa lapsia hoitoon.

[QUOTE="aapee";29875766]No onko se jotenkin moukkamaista jos laittaa kutsuun tarjoilut esim. makkaraa ja salaatteja, kahvia ja piirakkaa ja sitten ilmoittaa, että ovat osittain nyyttärit siis siinä mielessä, että tarjoilua kyllä on, mutta jos haluaa jotain spesiaalia niin voi tuoda itse mukanaan.[/QUOTE]

Ei kiva idis ollenkaan! Nyyttärien tarkoitus on että kaikki tuo jotain joka jaetaan kaikkien kesken...

[QUOTE="aapee";29875794]Vähän on myös ajatus, että juhla olisi kaksiosainen eli kutsutut sais itse valita tulevatko päivällä esim 12-17 vai illalla 18- vaikka yöhön, majoitusta olisi ehkä kuudelle -kahdeksalle mahd järjestää. Päivällä olettaisin tulevan lapsiperheellisten tai niitten jotka eivät kertakaikkiaan saa lapsia hoitoon.[/QUOTE]

Entäpä mitä tästä ajatuksesta olette mieltä?

kesämökin kesäjuhlissa kannattaa aloittaa juhlat tiettyyn aikaan ja antaa vieraiden tulla niin kuin haluavat pitkin päivää. Voit tietysti tarkentaa, milloin on kakkua ja milloin grillausta. Mutta älä kilpailuta vieraitasi yöpymispaikoista, koska on vähän kiusallista ryhtyä päättämään kuka saa jäädä ja kuka ei. Kun et mitään ala ehdottelemaan, niin ihmiset osaavat myös lähteä pois.

Mieti ruoka sellaiseksi, ettet joudu tekemään sitä enää juhlissa. Kesämökillä on sallittua myös kertakäyttöastiat, sillä niitä osaavat vieraatkin hävittää omatoimisesti.

Minä tarjoaisin kaikkea, mikä säilyy ja mitä voi helposti syödä sormin tai pelkällä haarukalla.Pidä yksinkertaisena, älä kikkaile. Ja jos pidät nyyttärit, niin sovi sitten että se riittää teille tuliaisiksi.

Miten sitten jos lähes kaikki tulee iltaan(tai päivään)? Tuottaako hankaluutta? Että olisiko parempi vaan se aloitusaika laittaa ja sitten jotenkin että tule kun sinulle sopii :) ja joku maininta että ilmoita jos haluat yöpyä. Ja ei tuollasta omat eväät juttua jos kerran juhlat... Jos tuttuja kavereita olisi vain tulossa mökkeilemään niin sitten voisi niin tehdä.

No loukkaantuisitko vai olisitko hyvilläsi jos kutsussa pyydettäisiin tosiaan ilmoittamaan tuleeko illalla vai päivällä ja sekin jos kumpi vaan käy, tarvitsetko yöpymispaikkaa, haluatko tuoda itseäsi,i omaa perhettäsi varten jotain esim grillattavaa,suostutko ajamaan autosi isommalle parkkipaikalle, josta olisi noin 5 min venekuljetus juhlapaikalle. Vieraat ovat meille tuttuja, läheisiä ystäviä kaikki.

Ehdottaisin keittotarjoilua. Noin isolle porukalle on hankala grillata mitään kunnollista. Makkarasta en tykkää tai siis en syö. Tai sitten savukalaa ja salaatteja ja perunoita sekä patonkia.

nuo mökkijuhlat on kivoja, grillisruuat on ainakin mun mieleen, siihen lisäksi salaattia ja rieskaa. karjalanpiirakoita munavoilla tai pitzaa. ja tuo jaksottaminen on hyvä, meillä oli nyt muutama viikko sitten mun valmistujaiset. oli jaettu niin, että aamusta ilta seitsemään kävi lapsiperheet tms. jotka ei halunneet osallistua jatkoille. sen jälkeen tuli ne jotka jäi jatkoille, ja joku oli käynyt välillä kotona ja tullut sitten takaisin

[QUOTE="aapee";29878955]No loukkaantuisitko vai olisitko hyvilläsi jos kutsussa pyydettäisiin tosiaan ilmoittamaan tuleeko illalla vai päivällä ja sekin jos kumpi vaan käy, tarvitsetko yöpymispaikkaa, haluatko tuoda itseäsi,i omaa perhettäsi varten jotain esim grillattavaa,suostutko ajamaan autosi isommalle parkkipaikalle, josta olisi noin 5 min venekuljetus juhlapaikalle. Vieraat ovat meille tuttuja, läheisiä ystäviä kaikki.[/QUOTE]

Tähän vielä jos joku jaksais vastata:)

[QUOTE="aapee";29884281]Tähän vielä jos joku jaksais vastata:)[/QUOTE]

Kukas tuosta nyt loukkaantuisi. Ihan asiallisia järjestelyihin liittyviä kysymyksiä kaikki.

Aika pitkä kutsu ja paljon rasteja kyllä... ilmoittautumisten vastaanotossa saakin olla sitte tarkka että kuka sano mitä ja mitä se tarkoitti... ja menikö se nyt oikein muistiin.

[QUOTE="aapee";29878955]No loukkaantuisitko vai olisitko hyvilläsi jos kutsussa pyydettäisiin tosiaan ilmoittamaan tuleeko illalla vai päivällä...[/QUOTE]
En loukaantuisi.

[QUOTE="aapee";29878955]...ja sekin jos kumpi vaan käy...[/QUOTE]
Pitäisin kysymystä ehkä vähän kummallisena, mutta en tiedä loukaantuisinko... ehkä vähän kysymyksenä sellainen että saisi minut miettimään olenko tervetullut ollenkaan. Mieluummin kysymys tulettoko mieluummin illalla vai päivällä, jos edelliseen vastauksena on että kumpikin käy.

[QUOTE="aapee";29878955]...tarvitsetko yöpymispaikkaa...[/QUOTE]
En loukaantuisi.

[QUOTE="aapee";29878955]...haluatko tuoda itseäsi,i omaa perhettäsi varten jotain esim grillattavaa,suostutko ajamaan autosi isommalle parkkipaikalle, josta olisi noin 5 min venekuljetus juhlapaikalle...[/QUOTE]
Noin kysyttynä noikin tuntuisi hieman oudoille, mieluummin...

Voisitko tuoda jotakin grillattavaa sen verran kun te syötte? tai Juhlat järjestetään "nyyttäri" periaatteella ja olisi mukavaa jos toisitte grillattavaa/syötävää/juotavaa jne.

Ajatko auton parkipaikalle, josta teidät haetaan veneellä...

[QUOTE="aapee";29878955]No loukkaantuisitko vai olisitko hyvilläsi jos kutsussa pyydettäisiin tosiaan ilmoittamaan tuleeko illalla vai päivällä ja sekin jos kumpi vaan käy, tarvitsetko yöpymispaikkaa, haluatko tuoda itseäsi,i omaa perhettäsi varten jotain esim grillattavaa,suostutko ajamaan autosi isommalle parkkipaikalle, josta olisi noin 5 min venekuljetus juhlapaikalle. Vieraat ovat meille tuttuja, läheisiä ystäviä kaikki.[/QUOTE]

toi olisi kaikin puolin ok. Voitais ottaa vaikka teltta mukaan ,kyllähän siinäkin yhden yön nukkuis.Voikun oliskin jotain rentoa juhlaa joskus.

Yhteistyössä