Kesäkuun vauvat 2007

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja S@nttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on alusta saakka uponnu hyvin kaikki soseet paitsi peruna, johon vasta nyt on totuttu. Kokeile Maaria antaa Miskalle maissivelliä, on todella hyvää ja sit samana päivänä toisella ruokailulla maissisosetta, johon lisäät maitoa (kaupan maissisose on tosi paksua), niin tottuu makuun. Oletko tehnyt itse soseita? Tuo maissisose on kasvissoseista ainoa jota olen ostanut kaupasta, muut olen tehnyt itse. Kelpaako Miskalle edes makeat hedelmäsoseet?

Meillä menee myös yleensä kerralla koko pieni pilttipurkillinen eli reilu desi ruokaa. Sen lisäksi reilu desi maitoa. Oon laskenut että päivässä Ronja saa aamuimetyksen ja aamuvellin lisäksi maitoa n.6dl.

Missä te muut muuten syötätte tällä hetkellä vauvojanne? Meillä syödään soseet aika lokoisassa asennossa sitterissä, maito juodaan joko sylissä tai sängyssä tyynyn päällä äitin tai isin vieressä.

Oispas muuten hauska nähdä teitä kaikkia, monen kuulumisia on kuitenkin tullut lueskeltua jo vuoden verran!

=) Santtu ja Ronja 5,5kk

Kata, juu kyllä juo maitoa päälle. Ei ihan heti soseen jälkeen, vaan päivällä annan soseen "laskeutua" ja imetän n. puolen tunnin päästä, ja sit illemmalla soseen ja iltamaidon välillä on tunti. Ja imuuttaa kyllä kunnolla edelleen maitoakin, määristä en tiiä (tissillisen :D ). Mä oon luullut että tää syö vähän tuota sosetta, mutta kai se on ihan kunnollinen annos sitten. :) Aion viikon lopulla alkaa tosiaan antaa puuroa illalla ja sitten ensi viikolla jo iltapäivällä hedelmä/marjasoseita. Kun kerran maistuu niin hyvin tälle epelille. Poimin itse vadelmia kesällä, samoin mansikoita on omia pakkasessa. Mitenkähän noi olisi paras valmistaa? Oon kyllä ostanut jo Piltinkin mango- ym. soseita valmiiksi.

Meillä tyttö aterioi sitterissä, on niin lokoisasti siinä vaikkakin yrittää pinnertää istumaan koko ajan. :)

MARIA

Pitkästä aikaa täällä, on ollut vähän rankkaa aikaa eikä ole jaksanut juuri käydä netissä... Mun isä nukkui pari viikkoa sitten pois ja hautajaiset oli viime lauantaina... Oli odotettavissa, sairasti Alzheimeria ja viimeisen puoli vuotta oli tk-sairaalassa, mutta olihan se järkytys kyllä. Onneksi ehtivät tytön kanssa tavata ja tulivat jo kavereiksi. Ja pikkuneiti antaa voimia koko suvulle jaksaa rankan menetyksen jälkeen. Ei oikein juhlistettu sitten miehen ekaa isänpäivää, eka isänpäivä mulla ilman omaa isää...

Meillä on muut soseet maistuneet alusta asti paitsi pelkkä peruna, kukkiksen kanssa maistuu. Paras on tähän asti ollut maissiporkkanasose. Possua on kohta jo pari viikkoa laitettu myös vihannessoseisiin, kohta voisi kokeilla vaikka kanaakin. Puuroa/velliä ei olla vielä kokeiltu, neuvolassa kehotettiin odottamaan lähemmäs puolen vuoden ikää, mutta tyttö vetää nyt rintamaidon lisäksi tuttelia aika paljon iltaisin niin ajattelin kohta kokeilla iltavelliäkin. Nyt menee puolenpäivän maissa noin puoli Piltti-purkillista vihannespossusosetta ja viiden maissa puoli purkkia hedelmä- tai marjasosetta, muuten rintamaidolla mennään. Painoa ei ollut nyt kuukaudessa tullut kuin 300 grammaa, mutta nyt on siis alkanut syömään enemmän päivä päivältä, huomiseksi odottaakin jääkaapissa sulamistaan 3/4 purkkia vihannespossua. Ja sitterissä ruokaillaan, pullomaito menee joko sitterissä tai sylissä.

Öisin nukkuu välillä jopa 9 tuntia putkeen, ja tissuttelun jälkeen vielä 2-3 tuntia unta, välillä vain 6-7 tuntia ja sitten syö vielä kerran-kaksikin ennen heräämistä, yhteensä noin 12 tuntia yöunta. Aamupäivällä käydään vaunuttelemassa 1-2 h, ja parit puolen tunnin - tunnin tirsat ottaa vielä tuon unen lisäksi. Nyt rauhottui jo ysiltä nukkumaan, taidanpa painua pehkuihin minäkin...

Aikku ja Kiira n.5,5 kk

Santtu: Juu mustakin olisi hauska nähdä teidät kesämammat vauvoineen ihan livenä. Aika moni aktiivisista kirjoittajista asustelee pk:seudulla? Siinä mielessä tapaamisen voisi järjestää suht kivuttomasti. Mitäs mieltä muut ovat, kiinnostaako tapaaminen?

Meilläkin aterioidaan sitterissä. Syöttötuolia olisi tarkoitus ruveta harjottelemaan hiljakseen siinä puolen vuoden tienoilla. Istuminen tosin aika epävarmaa vielä joten saas nähdä. Joulupöytään olisi kiva päästä kyllä syöttötuolissa :-) Soseet on uponneet meilläkin alusta asti tosi hyvin. Reilusti yli desin menee meillä parhaimmillaan. Mutta meidän iso jötikkä onkin ollut aina kova syömään! Tällä hetkellä menee lounas, päivällinen ja iltapuuro, kohta olis tarkoitus aloittaa aamupuuro, mutta se ajoitus vähän mietityttää kun tuo pikkumies on niin aamutorkku että vetää tälläkin hetkellä klo 10.30 vielä sikeitä... Täytyy varmaan alkaa rytmittää päiviä vähän aikaisemmaksi ja jospa se aamupuurokin siinä auttais... Nyt on kyllä aika usein herätty jo yhdeksältäkin mutta meille taitaa olla hampaita tulossa kun eilinen päivä meni hiukkasin hulinaksi ja ikeniä selvästi kutiaa. Nyt sitten väsyttää senkin edestä.

Yasmi ja Yrtsi 5,5kk

Meillä eilen 5 kk neuvola josta mitat 67cm ja 6900g. Piikistä tuli pieni itku :(

Silvalle tuli ensimmäinen hammas kaksi viikkoa sitten ja nyt aamulla huomasin toisen hampaantirrin odottelevan puhkeamista siinä vieressä. Ja kyllä niitä on sitten itkeskeltykin, ihan sääliksi käy pientä! Olen antanut pahimpina iltoina särkylääkettä, jotta saisi yöllä paremmin nukuttua (ja äitikin!). Yöllä meillä herätään vielä kaksi kertaa tissille ja aamulla herää kuuden aikaan! Hoh hoijaa! Saisi kyllä nukkua pidempään. Silva käy yöunille n. 20.30-21, eikä auta vaikka kävisi nukkumaan myöhemmin niin silti herää kello 06. Ensimmäiset päikkärit ottaa klo 08, seuraavat n. 12 ja kolmannet n. klo 15. Iltaisin vielä usein yhdet virkistävät unet n. 18.30. Kolmet ekat päikkärit nukkuu kaikki ulkona vaunuissa.

kaisu ja silva n. 5kk

Puolivuotta täysi!!

Neuvolassa mitat:
-7,9 kg
-69 cm

Pituutta tuli 4 cm,mikä huima pituuskasvu pyrähdys!!!
Miska kasvanut vähän pyrähdyksittäin,taikka sitte mittauksessa vikaa.

Muuten ei ihmeitä,alan pojalle Gaviscon kuurin tuohon oksenteluun,nyt alkanut painossa se näkyä jo ja kitisemäänkin ruvennut.Luulen että johtuu tuosta kun kiinteitä syönyt ja ne ruvenneet ärsyttämään ruokatorvea.

nyt iltapalalle,moiks..

kata ja miska 6 kk +1 pvä

Kyllä tää aika menee nopeasti, ei tunnu mitään ehtivän...
Kiitos Santtu vinkeistä ruoan suhteen, täytyy kokeilla. Soseet ei edelleenkään uppoa, suuta ei edes avata. Ajattelin josko pitäisi vaikka viikon tauon ja kokeilis sit uudestaan. Miten vellit muuten kannattaisi antaa kun Miska ei ole koskaan juonut tuttipullosta? Kannattaisiko kokeilla suoraan nokkamukia?

Meillä kovasti vaihtelevia nämä unet. Välillä meni taas pari yötä että nukuttiin 6-7 tuntia putkeen ja viime yönä herättiin taas puolentoista tunnin välein. Ei tosin syömään vaan vain sylittelemään. Veikkaan että on hampaat puhkeamassa kun päivälläkään ei unet maita kuin puoli tuntia kerrallaan, on kärttyisä ja koko ajan jäystää jotain ja kuola lentää... Alaien on aika valkoinen. Toivottavasti puhkeavat pian että saataisiin taas meidän hymypoika takaisin... onneksi nyt sain heijattua vaunuissa takaisin uneen ja nyt nukkunut jo tunnin.

Huomenna onkin 5kk neuvola, jännä nähdä miten on taas kasvettu...

vaan kai sitä pitäs yrittää jotain kotitöitäkin tehdä kun poika viimein nukkuu..

- Maaria ja Miska 5kk

Heippa!
Miska täytti siis viime viikolla 1/2 vuotta!!
Mitat oli
-7,9 kg
-69 cm

Ihan ok kasvaa,nyt vähän notkahdusta käyrissä.
Tulihan tuossa 4 cm pituutta joten siihen mennyt energiaa.

Ruokaan ollaan lilsätty possua ja se maistuu hyvin.

Eipä ihmeitä,Miska tullut nuhaan,mutt aon ihanan iloinen silti.Sellasta kyllästyskitinää on nyt ilmaantunut,pitäis saada uusia virikkeitä koko ajan ja paljon.Kyllästyminen puuduttaa ja tekee kränäks.

Muuten ihan ok.

kata ja miska 6 kk ja 1 vko

Me oltiin myös puolivuotisneuvolassa tiistaina.
Hyvin kasvaa iän mukaisesti, pikkuisen oli tullut notkahdusta pituuskasvuun.
Mutta siitä ei kannata kuulemma huolestua, kun on niin hyvin kehittynyt :)

Painoa oli n. 9700g ja pituutta 67 ja jotain?

Meillä ei olla otettu vielä puuroja kehiin, mutta ruoassa ollaan kokeiltu jo kanaa.
Se uppoaa ihan hyvin ja oikeastaan kaikki menee hyvin alas.
Ainoastaan mustikka ei ollu hyvää.
Syödään aamupäivällä läämin ruoka ja iltapäivällä hedelmää. Nyt ajattelin ottaa toisen lämpöisen aterian mukaan.

Vielä ei konttailla tai ryömitä, mutta kumpaakin suuntaa osataan kääntyä :)

Fiona ja tyttö 6 kk

Tänään puolivuotissynttärit! Viime ti oli neuvola, mitat 62cm ja 5877g, omalla käyrällään menee hyvin, pieni ja pippurinen tyttö. Lattialla möyrii koko ajan, selältään mahalleen ja selälleen ja mahalleen tai hyljetyyliin eteenpäin, johdot, kukkaruukut ja tietokoneen käynnistysnappula kiehtoo ja jatkuvasti saa olla pelastamassa kiperistä paikoista, tänään tuli naarmu otsaan kun kohtasi piirongin mutta ei tullu itkua. Yrittää kiivetä syliin kun lattialla vieressä istuu. Ihan mahoton touhuaja.

Hampaiden tulo kai alkanut vähän häiritsemään yöunia, jos ei illalla ala rauhottumaan nukkumaan annetaan suppo joka rauhottaa, pari viikkoa mennyt nyt näin, joka ilta ei tarvi suppoa laittaa. Yöunien yhtenäinen pituus vähentynyt, on noin 4-6 tuntia maks kun aikasemmin oli jo 9 tuntia putkeen, ollaankin alettu nyt syömään illalla velliä ja tällä viikolla kokeillaan aamupuuroa. Muuten menee noin klo 12 vihannessosetta (plus hitunen kanaa, possua tai nautaa) vajaa Piltti-purkillinen, klo 17 hedelmäsosetta noin puoli purkkia, klo 18-19 noin desi tuttelia ja klo 20 velliä 1-1,5dl, lisäksi rintamaitoa välillä, ehkä noin 5 kertaa yhteensä päivällä ja pari-kolme kertaa max yöllä.

Aikku ja Kiira 6kk

Kylläpä menee aika nopeasti - päivittelen tätä samaa joka postauksessa! :D Joulu on kohta ovella ja Aino täyttää 6 kk. Ei oikein ehdi koneelle päivisin, niin paljon riittää neidin kanssa tekemistä. Ja jouluvalmisteluissa tietty. Mulla kun tuota omaa aikaa ei päivisin liiemmin ole, tyttö nukkuu edelleen pätkäpäikkäreitä. Noh, välillä saattaa vetäistä tunnin unet mut enimmäkseen ne on niitä puolen tunnin torkkuja. Mutta yöt nukutaan, sellaiset 12-13 h eli kyllä tää järjestely sopii :)

Mä olen aloittanut aamupuuron antamisen. Kaupan valmispuurot ei maistuneet, joten keitän itse veteen peruskaurapuuroa. Sitä popsii mielissään. Ja vihannessoseet maistuu kaikki mitä keksin antaa, samoin kaupan valmismarja/hedelmäsoseet. Jos sitten aloittaisin lihan kun tulee tuo 6 kk täyteen. Ja imetän yhä, 5 kertaa vrk:ssa.

Ne ketkä tekee itse vauvanruoat: miten valmistattekaan lihan? Muistaakseni Kata antoi joitain hyviä vinkkejä täällä aiemmin... Oliko niin että on parempi keittää liha, eikä paistaa? Ja keittämisen jälkeen vetää soseeksi? Kana lienee paras aloitusliha? Minun mielestä tuo ruokien itse kokkailu on niin helppoa, kivaa ja edullista että aion sitä jatkaa edelleen. Pakastimesta löytyy nytkin perunaa, bataattia, porkkanaa, parsaa ja kukkakaalia. Maissin annan kaupan purkista.

Meillä ei vieläkään kääntyillä. Kyljellään makoilee tytsi kyllä, mutta ei kiepsahda siitä toiselle puolelle kuin hiukan autettuna. Tomerana töröttää masullaan käsien varassa ja pötkii jaloillaan, ja liikkuu muuten lattialla tai leikkimatolla mutta ei kieri. No, kaikki ajallaan. Kovasti tulee juttua tytöltä ja istua haluaisi kaikkialla. Joko te olette istuttaneet vauvojanne syöttötuolissa?

Lämminhenkistä joulun odotusta kaikille!

MARIA ja Aino 5,5 kk

Meillä on raskas viikko takana. Poika sai RS-viruksen ja siihen liittyvät hengitysvaikeudet. Ollaan juostu lastenklinikalla nyt lääkehöyryjä hengittelemässä ja sunnuntain ja maanantain välinen yö vietettin osastollakin. Nyt näyttää siltä että oltais hiukkasen voiton puolella, mutta voi olla että joudutaan vielä siellä käymään. Eilenkin olisivat ottaneet osastolle, mutta osastot olivat aivan täynnä. Toistaiseksi ei kuulemma epidemiaa ole, mutta ilmeisesti on tuloillaan joten vältelkäähän flunssasia ihmisiä! Aikuisille ja isommille lapsillehan tuo aiheuttaa ihan tavallisen flunssan oireet.

Viikko sitten 6kk neuvolassa mitat olivat 9135g ja 73cm. Kasvu näyttäis tasaantuneen jo, mikä on hyvä asia! Meillä on alettu nousta konttausasentoon, mutta aika äkkiä mennään takaisin ryömimään kun huomataan, että sillä tavalla ei päästä eteenpäin ja kova kiire on!

Iloista joulun odotusta kaikille

Yasmi ja Yrtsi 6kk

Tsemppiä ja pikaista paranemista Yrtsille!!! Täytyy muistaa pysyä pois paikoista joissa on paljon ihmisiä ettei tarttuisi tuo RS.. on kyllä pelottava!!

5kk mitat Miskalla oli 70cm ja 8120g. Ihan mukavasti kasvanu. Sais kyllä ruveta kiinteitä syömään vaan runsaammin kun ei tuo paino ollu niin hirveästi enää kasvanut (vaikka ei tuo mitenkään liian laiha poika ole :) Neuvolan tädin ohjeistuksen mukaan aloitettiin riisipuuro ja se uppoaakin jo vähän paremmin, josko sillä sais opeteltua nuo muutkin ruoat samalla.

Viime viikolla putkahti sitten ensimmäinen hammas ja toinen on tulollaan heti viereen, on ollu aika kitiseväistä aikaa. Suppoja olen yrittänyt välillä antaa pahimpiin käninöihin, mutta ne putkahtaa aina pepusta ulos ja usein siinä samalla myös kakat :) Onneksi nestemäinen Panadol tuntuu uppoavan ihan hyvin, ei tarvi kymmentä kertaa yrittää noitten suppojen kanssa kun pienen peppu jo ihan punottaa..

Unet on hyvin vaihtelevia - päivällä nukutaan 30min - 3 tuntia kerrallaan, tosin nuo pitemmät unet saadaan aikaiseksi vaan ahkeralla vaunuheijauksella kun aina välillä herätään. Yöllä nukutaan 2h-4h kerrallaan.

Ai niin, syöttötuolista: meille sanottiin neuvolassa, että vasta 7kk ikäisenä saisi istuttaa syöttötuolissa - tai ainakin pitää osata vauvan itse istua ilman tukea jonkin aikaa. Muuten rasittaa liikaa selkää. Mä en kyllä yhtään muista minkä ikäisenä esikoista istutin syöttötuolissa...

Mutta nyt taas jo kutsutaan..
Mukavaa joulun odotusta meidänkin puolesta!
t. Maaria ja Miska

Heippis!
Miskat on samankokoisia...=) 6 kk tuo oli 69 cm ja 7,9 kg.Eli aika samankokoiset ovat!!

Unista,eilen Miska nukkui vain kahet päiväunet...Tunnin kumpaisellakin kertaa.
Musta tosi vähän tän ikäiselle.Mutta toisaalta kun nukkuu yöt sen 10-12 tuntia putkeen niin ei sinänsä mitään ongelmaa.
Mutta kiva olis jos nukkuis päivälläkin pidempään.

Miska nukkuu edelleen isin kanssa,ja oonkin oottanut että koska tuo alkaa öitä renklaamaan.Mutta kai sitten isi osaa homman niin ettei herättele poikaa taikka jotain.Onhan tuo aika ihmeellistä että on koko ikänsä nukkunut yöt läpeensä.Ees pienenä ei juurikaan heräillyt.Oisko 10 kertaa koko 6 kk aikana herännyt yöllä.Ja yö meillä ollut joku 5-6 aikaan...

Miska istuu kyllä syöttötuolissa hienosti,no onhan tuo jo 6,5 kk.

Yasmille voimia RSV:n kanssa.Se läpikäyty täälläkin tuon 2 vuotiaan tyttelinkanssa.
Oli kaameeta,tyttö oli 7 kk.
Siitä jäikin herkkyys keuhkoputkiin ja sen jälkeen olikin yhtä keuhkoputkentulehdusta.Toiv teille ei käy niin.

Hampaita täällä ei ole yhtään.Kuolaa ja puree kaikkea,mutta tehnyt niin jo kauan..
Saa nähdä,isosiskolle tuli tasan 8 kk iässä.

Peruutetaan kovin ja navan ympäri pyöritään,masulta selälle käännytään ja jaloilla haetaan konttausasentoa,mutta kädet huitoo blue one asennossa yleensä silloin!!!
ELi ei vielä konttausasento löydy.

heipat!
kata ja miska

Heippa täältä kanssa pitkästä aikaan!
Seurailtu kyllä on juttuja, mutta itse ei muka koskaan ehdi kirjoittaa.. Meidän neiti on 6,5kk ja mitat ovat 6030g ja 52cm. Yksi korvatulehdus on ollut, mutta nyt ollaan pystytty olemaan terveinä viimeiset 3vk pienen eristyksen ansioista, koska Linnealle tehdään tulevana tiistaina sitten tämä odotettu ja pelätty isompi sydänleikkaus. Joulu ja uusivuosikin menee siis Helsingissä tällä perheelle (Oulussa asutaan).

Linnea ei vielä käänny itse ja masullaan oloakin haittaa vatsassa oleva gastrostoomanappi, mutta muuten on kyllä hyvinä hetkinä oikein nauravainen ja iloinen tyttö. Kutsunkin häntä perheen poliisiksi, kun seurailee aina hyvin tarkkaan mitä muut touhuilevat. Yöunet kestää meillä 12h heräämättä, tähän rytmiin päästiin kuukausi sitten. Päivisin nukutaan usein, valveilla jaksaa olla kerrallaan enintään 2h, yleensä ei sitäkään, sitten nukutaan taas 0,5-2h, mutta tämä väsyminen johtuu sydänviasta. Muutenkin tuntuu edelleen, että meillä eletään aika pikkuvauvamaista arkea monilta osin, mutta aika aikansa kutakin, näin se vain täytyy ajatella.
Ihan mukavasti sitä kuitenkin saa jo omaakin aikaa, yleensä näin aamuisin kun lapset nukkuu ja sitten päivällä, kun saan molemmat päikkäreille yhtäaikaa.

Soseita menee meillä n. 1,5 pikkupurkkia / vrk + 6dl maitoa.
Istumaan kyllä punnerretaan sitterissä, mutta syöttötuoliin en ole vielä laittanut, kun kehitys pysähtyy nyt jokatapauksessa vähintään kuukaudeksi leikkauksen vuoksi. Sitten toivottavasti kunnon parantuessa aletaan ottamaan ikäisiä kohisten kiinni.

Mukavaa joulunodotusta kaikille ja laitan sitten kuulumisia kun tilanne vähän meillä rauhoittuu!

Maaria ja Linnea 6,5kk

Hyvää joulua kaikille täältäkin, nuhaa ollu meilläki mutta helpottaa jo. Joulu vietetään aika rauhassa, oman perheen kesken ollaan aatto, vähän ristiriitaiset tunnelmat, ihanaa kun ensimmäinen joulu Kiiralla, ja surumieli kun ensimmäinen joulu ilman omaa isää...

Aikku ja Kiira 6,5 kk

Jouluja täältäkin.Ja Aikulle voimia ja halaus..Eka joulu on pahin ilman omaa läheistä,seuraavana helpottaa mutta ikävä ja kaipuu jää kyllä ainiaaksi.

Kotona mekin ihan ollaan,kuusi haettiin metästä äskettäin ja nyt siioiluja ja tavaroita paikoilleen.
VÄhän leipomuksia vielä teen,siinä se.

kata ja miska 6 kk 3 vkoa.
Aatella että poika on uutena vuonna jo 7 kk...

Oho, enpä ole kuullut lasipurkeista moista. Hyvällä menestyksellä varmaan kymmenes kierros meneillään noilla purkeilla...!!
Pakkasesta mikroon, mikrosta astianpesukoneeseen, apk:sta täyttöön ja takaisin pakkaseen.

Ei halkeamia vielä - olisiko tuurista kiinni? :-o

Muhku ja poika 26.5., synt. 2380g/47cm
Kata ja Miska 29.5., synt. 3340 g/50 cm, 3kk ?, 6kk 7900g/69cm
Vilkkis ja Venla 2.6., synt. 3820g/51cm, 3kk 5920g/62cm
Maaria ja Linnea 2.6., synt. 2970g/48cm, 3kk 4700g/56cm, 6kk 6030g/62cm
Yasmi ja Yrtsi 3.6., synt. 3575g/52cm, 3kk 7155g/65cm, 6kk 9135g/73cm
Santtu ja Ronja 4.6., synt. 3486g/50cm, 3kk 5660g/59,4cm, 6kk 7970g/66,8cm
Fiona ja Sofia 7.6., synt. 3740g/51 cm, 3kk 7530g/61,5 cm, 6kk 9700g/67cm
Sasa_sofia ja Jenna 8.6., synt. 3860g/51.5cm, 3kk 5170g/61cm
Suvi79 ja Viola 8.6., synt. 3708g/50cm
Wilma83 ja Siiri 10.6., synt. 3800g/51cm
Aikku ja Kiira 10.6., synt. 2470g/46cm, 3kk 4725g/56cm, 6kk 5877g/62cm
Piiperö ja Ella 16.6., synt. 3370cm/49cm, 3kk 6350g/62,4cm
Nuppu84 ja Emma 17.6., synt. 3450g/50cm, 3kk 5400g/60,2cm
Kaisu ja Silva 18.6., synt. 3955g/53cm, 3kk 6215g/62,5cm
Jogi ja Mick 18.6., synt. 3790g/50cm, 3kk 6720g/62cm
Anskuli ja tyttö 21.6., synt. 3640 g/51cm, 3kk 6090kg/62 cm
Vuokko ja tyttö 22.6., synt. 4040g/51cm, 3kk 5910 g/61,2 cm
Ontämävaikiaa (Maria) ja Aino 25.6., synt. 3278g/51cm, 3kk 6200g/61cm
Maaria75 ja Miska 29.06., synt 3890g/53cm, 3kk 7100g/63,5cm
Salsa74 ja poika 3.7., synt. 3500 g/49cm

Moi pitkästä aikaa

Kävin hieman päivittämässä listaa, poistin muutaman ketkä ei ehkä oo enää listoilla, mutta "takaisin" saa ehdottomasti tulla, en ole mikään moderaattori...

Aikulle lämmin osanotto. Ja toivottavasti Maarian perheen joulu meni mukavasti ja Linnean leikkaus onnistui hyvin.

Päivät on menny niin nopeesti ettei oo tullut täällä kuin käytyä kurkkimassa. Ronsku oli kasvanut 6kk neuvolassa edellisestä kerrasta tommoset 1,5cm ja 800g, massakausi siis meneillään. Taisi vaan pituuden mittaus olla vähän hutiloiden tehty kun olemme jo siirtyneet monissa vaatteissa 74cm kokoon.

Saimme Ronjan kummitädin perheeltä viikkoa ennen joulua "tuliaisiksi" flunssan ja vain Ronjan isi välttyi siltä. Ei ollut siis kiva käydä Kuopion mummolla ennen joulua kun pahin flunssapäivä oli siellä - on muuten Ronjan ihan eka flunssa ja tauti yleensä. Joulun vietimme pk-seudulla toisessa mummolassa. Paikalla oli myös siskoni perhe koirineen, yhteensä meitä oli 6 aikuista, 2 vauvaa ja 4 koiraa, aikamoinen meno siis kun Ronjan serkku just on oppinut nousemaan seisomaan ja konttaa/ryömii menemään hurjaa vauhtia.

Ihmeen hyvin Ronsku on jaksanut nuhasta huolimatta. On nukkunut hyvin, herännyt ehkä vain kerran yössä hamuamaan tuttia tai päästänyt pienen itkun. Päivisinkin ollut tosi reipas. Kaupassa on tullut nähtyä useampia huutavia ja räkäisiä lapsia, odotin että meilläkin olisi ollut samanlaista mutta ei.

Oli muuten ollut tosi kiltti tyttö, sai paljon lahjoja. Tosi kiva lahja oli Bumbo-tuoli. Siinä on ollut mukava nyt syöttääkin tyttöä kun tavallisessa syöttötuolissa on turhan paljon tilaa vielä liikkua sivuttain.

Sivulla 7 täällä on muuten sitten soseohjeita.
Meidän lempparit on:
bataatti-porkkana-maissi
kana-bataatti-maissi-kesäkurpitsa
kana-peruna-porkkana-maissi-sipuli

Meillä käytetään pakastamiseen yleensä vain kerran lasipurkkeja, sit vien ne keräykseen. Useamman kerran käytetyt sanoo kilikili eli ihan eri äänen kun ne tiputtaa keräysastiaan. Halkeamista olen kuullut ja kun lasipurkkeja tulee hedelmäsoseista koko ajan lisää, en viitsi ottaa riskiä vaan käytän lisäksi sitten myös 3dl muovirasioita.

Hyvää loppuvuotta kaikille!

=) Santtu ja Ronja

Hyvää Tapaninpäivää! Toivottavasti kaikilla on sujunut joulu mukavasti!

Täällä mennään jo toista kuukautta risaisilla öillä, Mick nukkuu 1-2h kerrallaan ja sitten huutaa selällään. Kiinteitä syödään jo + rintamaitoa mutta yöt eivät ole rauhoittuneet. Siksi en ole jaksanut kirjoitella tänne... Meillä on jo 4 hammasta vaikka hra täytti vasta viime viikolla 6kk!

Lisään 6kk mittamme listaan, jaksamista kaikille! Nauttikaa kun saatte nukkua, meillä se on haaveissa vain....

Jogi ja Mick 6kk 8 pv

Muhku ja poika 26.5., synt. 2380g/47cm
Kata ja Miska 29.5., synt. 3340 g/50 cm, 3kk ?, 6kk 7900g/69cm
Vilkkis ja Venla 2.6., synt. 3820g/51cm, 3kk 5920g/62cm
Maaria ja Linnea 2.6., synt. 2970g/48cm, 3kk 4700g/56cm, 6kk 6030g/62cm
Yasmi ja Yrtsi 3.6., synt. 3575g/52cm, 3kk 7155g/65cm, 6kk 9135g/73cm
Santtu ja Ronja 4.6., synt. 3486g/50cm, 3kk 5660g/59,4cm, 6kk 7970g/66,8cm
Fiona ja Sofia 7.6., synt. 3740g/51 cm, 3kk 7530g/61,5 cm, 6kk 9700g/67cm
Sasa_sofia ja Jenna 8.6., synt. 3860g/51.5cm, 3kk 5170g/61cm
Suvi79 ja Viola 8.6., synt. 3708g/50cm
Wilma83 ja Siiri 10.6., synt. 3800g/51cm
Aikku ja Kiira 10.6., synt. 2470g/46cm, 3kk 4725g/56cm, 6kk 5877g/62cm