keskenmeno

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Liina

Vieras
Kiitos kaikillle tukijoille. Kyseessä oli keskenmeno ja nyt se toteutetaan pillereillä, siis ei kaavinnalla. Raskausviikko oli 9+2. Onko kokemusta? Miten toipuu ja kuinka kauan vuoto kestää?

Suuri sanaton suru

Mä olen todella pahoillani!
Mulle tuli keskenmeno rv 9+4, reilu kolme viikkoa sitten. Pientä tuhrutteluvuotoa on yhä.
Kivut mulla oli vuorokausi lääkkeen oton jälkeen aivan hirvittävät! Ja oikeastaan muutaman päivän ne kestivät, särkylääkkeillä oloani yritin helpottaa ja niitä saakin ottaa tosi monta...
Mä pääsin henkisesti aika hyvin tämän yli...vaikka tosi epäreilulta se tuntui, kun 2.5 vuoli yritystä takana ja nyt joutuu yrittämään vielä vuoden ennenkuin ottavat tutkimuksiin :(

Olen pahoillani keskenmenostasi.

Jos vain saat kaavinnan niin suosittelen sitä. Minulle tehtiin ""tyhjennys"" pillereillä rv11 ja vuoto kesti 3kk. Kävin melkein viikottain polilla ja henkisesti taakkaa pahensi nuo komplikaatiot. Hemoglobiinini laski mm. 76:een eli menin huonoon kuntoon. Olen kyllä kuullut lääkkeellisen tyhjennyksen onnistumisesta ja viikon vuodosta.

Tukea suureen suruunne!

Mulla todettiin ultrassa tuulimuna-raskaus viikoilla 8+. Mitään vuotoja tai kipuja ei ollut siihen mennessä ollut, vaikka yleensä tuulimunat alkavat vuotaa itsekseen.
En itse halunnut kaavintaa, joten sain lääkkeet mukaani.

Jo ensimmäisten tablettien jälkeen, puolessa tunnissa, alkoivat järkyttävät kivut. Tuntui, ettei särkylääkkeet auttaneet lainkaan, vaan istuin ja valitin kuumassa suihkussa. Vuoto alkoi parin-kolmen tunnin päästä ja samalla kivut hellittivät vähitellen. Vuoto oli melko normaalia kuukautisvuotoa + joitain pieniä hyytymiä. Itse odotin sen olevan paljon runsaampaa ja siksi kävin muutaman päivän päästä uudelleen ultrassa. Siellä kohtu näytti tyhjentyneen täysin ja mitään jatkoja ei tarvittu. Jälkivuoto kesti aika tarkalleen viikon, sen jälkeen on tullut ainoastaan vähän tuhrua rakastelun yhteydessä.

Vaikka kokemus oli rankka kipujen vuoksi, se meni ohi varsin nopeasti, ja siitä toipuminen on mennyt kaikinpuolin hyvin. Kaavinta on toki nopea ja ehkä kivuttomampi vaihtoehto, mutta itse en halua kohtuuni arpia, jotka voivat vaikeuttaa paitsi raskaaksituloa, myös tulevia mahdollisia synnytyksiä. Voin siis ihan ""suositella"" lääkkeellistä vaihtoehtoa, jos jotain on pakko tehdä. Tsemppiä kovasti kaikille samassa tilanteessa oleville!

moi,

Meille tuli keskenmeno juhannuksena, rv oli 9-10+ (Rv ei osattu tarkalleen määritellä kun edelliset 2 menkat pois jääneet, mutta sikiönalun koosta ultrassa vkolla 6 päättelivät hedelmöitysajankohdan).

Niin, 10 viikon ultrassa sitten ilmoittivat, että kaikki ei nyt todellakaan ole hyvin, vaan pieni sikiön alku on ""hävinnyt"", kohtu oli tyhjä. 6 vkon ultrassa muka kuultiin sikiöäänetkin, ja itse tietty näin että pojan (?) alkumme siellä oli.
Sain ite valita otanko kaavinnan vai lääkkeellisen kohdun tyhjennyksen. Valitsin lääkkeellisen. Menin polille ma:na ja sain siellä ekan pillerin. Vuodon piti alkaa vasta ke:na. Se alkokin todella runsaana jo ti-aamuna, eli vuorokauden ""aloituspillerin"" oton jälkeen. Kipu oli kovaa ja vuoto järkyttävän runsasta, niin runsasta että olin pyörtyäkin siinä.

Se eka päivä oli todella tuskallinen ja henkisesti raskas. Sen jälkeen ""normaalin"" oloista vuotoa 3 päivää ja sitten toiset 2-3 päivää tiputtelua, eli selvisin viikon jälkivuodolla. Ohjepaperissa luki, että jälkivuoto saattaa kestää jopa 5 viikkoa.

Kokemus oli rankka, siinä meni pari viikkoa että edes tajusi että näin nyt todella tapahtui, sitten meni kuukausi niin ettei sitä enää ajatellut päivittäin. Nyt odotan todella kovasti että tärppäisi uudestaan, mutta en uskalla tehdä usein testejä, ettei pettyisi!

ja uudelleen yrittämisen aloitimmekin heti sen viikon tiputtelun jälkeen (toisessa ohjeessa luki näin, toisessa taasnluki, että pitäis odotella seuraava vuoto ja sit sen jälkeen?!). No, parit menkat tässä on ollu ja menny ja toivon ettei enää seuraavia tuliskaan... ainakaan n. vuoteen ;)

Voimia kaikille saman kokeneille. hyvää syksyä!

Sain myös keskenmenon rv 11+, vuoto alkoi 4.10 illalla ja todettiin tuulimunaraskaus.valitsin lääkkellisen tyhjennyksen , kun olin kokenut kaavinnan v.95 ja pidin sitä nyt jotenkin suurenpana operaationa nukutuksineen päivineen(kotiuduin illalla). 5.10 menin ottamaan lääkkeet ja luvattiin melkein kotiin 3-4 tunnin kuluttua, mutta supistuksia ei kunnolla tullut ja vuotoakin niukasti.Jäin osastoseurantaan ja lisää vain pillereitä 4 tunnin välein. kipuja kyllä alkoi tulemaan, muttei kunnon ""saalista"", lähinnä veriklönttejä.Pääsin kotiin seuraavana päivänä vaikkei omasta mielestä ""vuotoa"" ollut tullut tarpeeksi. Lääkäri katsoi ultralla ja totesi homman olevan selvän, joten kotiin. Jälkivuotoa vielä on, muttei normaalia menkkoja runsaanpaa, lievää kouristelua mahalla.Henkisesti paljon rankempaa koko homma.

Jaksamista myös sulle, toivotaan parempaa onnea ensi kerralla.

Minulla on ollut 4 keskenmenoa (rv10-13), ja jokaista on ""hoidettu"" kaavinnalla. Kun sain ensimmäisen keskenmenon (rv11+1) pillereitä ei vielä saanut. Vauvan sydän oli kuultavana rv10 mutta niin siinä sitten kävi, kuten seuraavilla kolmella, että vauva kuoli kohtuun. Nnoh, mulla epäonnistui jokainen kaavinta ensimmäisellä kerralla, joten, kovien tuskien kanssa uudelleen kaavittavaksi seuraavana päivänä. Syy selvisi vasta 4nen k.menon jälkeen, istukka kiinnittyi tavallaan liian kovaa kohdunseinämään,eli osa istukasta lakkas jotenkin toimimasta niin että se ei enää voinut pitää vauvaa hengissä. 4jäs k.meno oli tuskallisin,mulle kehittyi kohdunkanavaan tukos,joka tuntui kuin ois tökätty tennispallo sinne, soitin lekurille, ei uskonut että kaavinta oli epäonnistunut,koska olivat olleet niin tarkkoja.Painuin polille,ultra ja nukutettavaksi.Mun pää ei ois kestäny ""synnyttää""pilsun avulla kotona. Heitin pyyhkeen kehiin,ei enää raskauksia..2v myöhemmin: makuhuoneessa tuhisee lunssainen pieni mies, 9kk 9pv. Jiihaaa!!

Hei,

ihana Pöh! kuulla, että neljän keskenmenon jälkeen vauva tuhisee kotonasi. Tuo hymyn huulille ja optimismia rintaan. Kertomuksesi myös kumoaa sen, että virheoletuksen (joka tuolla äskenkin joku esitti), että kaavinnan jälkeen jäisi arpia, jotka vaikeuttaisivat raskaaksi tuloa. Kaavinnan ei ole todettu vaikeuttavan raskaaksi tuloa tai jättävän pysyvää arpikudosta kohtuun. Kohdun seinämä on uusiutuva, näin ainakin minulle sanottiin kaavinnan jälkeen. Itselläni oli lääkkeellinen kohdun tyhjennys, minkä jälkeen ultrassa todettiin, että kohtuun on jäänyt joku verihyytymä, joten menin vielä kaavintaan.

Lääkärin mukaan tutkimuksissa ei ole todettu, että lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen olisi sen helpompaa/vaikeampaa raskautua uudelleen kuin kaavinnankaan jälkeen. Yleensä sairaalat suosittelevat lääkkeellistä tyhjennystä siksi, että se vie vähemmän resursseja. Kaavintaanhan tarvitaan narkoosi, anestesialääkäri, leikkaussali jne., kun taas lääkkeellisen tyhjennyksen voi hoitaa antamalla lääkkeet potilaalle kotiin mukaan.

Kaavinnasta... Tuskin yhtä kaavintaa voi raskaaksitulon vaikeudesta syyttää, mutta onhan toimenpiteissä aina riskinsä. Tulehdus ehkä tyypillisin. Kaavinnassa viedään kuitenkin kohtuun instrumentteja, vieraita esineitä. Ja toistuvien kaavintojen (+tulehdusten) myötä kohtuun voi muodostua kiinnikkeitä, jotka kyllä haittaavat alkion kiinnittymistä kohdun limakalvolle. Eli siis raskaaksi tuloa..
Eli ei siis ihan virheoletuksesta voi puhua.

Pöh: ihanaa kuulla, että tarinalla on onnellinen loppu. Antaa uskoa muillekin usean km:n kokeneille.

Kysyisin kuitenkin, miten sinulla todettiin se, että istukka kiinnittyy liian kovaa kohtuun (mitä operaatioita tarvittiin asian selvittämiseen) ja mikä oli sitten hoito, jotta lopulta haluttu tulos saatiin aikaan?

Voimia teille kaikille muillekin!

Hm,

lääkkeellisellä tyhjennyksellä kohtuun jää helpommin verihyytymiä ja se taas voi aiheuttaa tulehduksia. Yritin sanoa, että on virheoletus olettaa, että lääkkeellinen tyhjennys on jotenkin ""turvallisempi"" kuin kaavinta. Tästä tosin kiistelevät asiantuntijatkin, tämä palsta ei liene kovin relevantti argumentoinnille. Kaavinnassa tulehdusriski on muutaman prosentin luokkaa, riski on myös lääkkeellisessä tyhjennyksesssä. Lisäksi kuten sanoin, tutkimuksissa ei ole todettu kaavinnan vähentävän raskaaksi tulon mahdollisuutta. Eri asia tietysti naiset joille tehdään toistuvia kaavintoja ja jotka saavat toistuvia tulehduksia, näitähän lienee todella vähän.

Olen hyvin hyvin pahoillani puolestasi. Mutta, kuten varmaan oletkin huomannut, et todellaan ole ainut joka on kokenut saman. Ja syy ei ole sinussa, et olisi voinut tehdä mitään sen estämiseksi. Luonto, meitä suurempi voima, oli päättänyt näin. Kaikki ei ollut kunnossa. Henkinen parantuminen vaatii aikaa, vaikka elimistö toipuukin. Voimia sinulle, ja kaikille muillekkin jotka ovat saman kokeneet.

Itselläni todettiin keväällä keskenmeno (todettiin rv 13, mutta sikiö oli kuollut jo rv 6+3), keskeytystä yritettiin 2 kertaa lääkkeillä, kunnes lopulta tehtiin kaavinta. Vuosin käytännössä 2,5 kk putkeen (koko kesän!). Hemoglobiini tosi alhaalla...Rupesin olemaan aika heikossa kunnossa ja sain vaatimalla vaatia että tehdään vielä yksi ultra (julkisella sektorilla) jossa paljastu että kohtu ei olekkaan tyhjä. Vanhempi topakka naislääkäri varasi minulle ajan seuraavaksi päiväksi ja kaavinnan jälkeen vuotoa oli n.5 pvää.

Mikäli joskus (*kop kop puuta*) joudun tulevaisuudessa valitsemaan jomman kumman, otan kaavinnan. Siinä on parempi takuu että kohtu varmasti tyhjenee ja fyysinen palautuminen on nopeampaa.

Nyttemmin kahdet oikeat menkat takana, ja toivo uudesta raskautumisesta on voimakas!

Lämmintä ja aurinkoista syksyä kaikille!
-Niini*

Kiitos kaikille myötäelämisestä. En olekaan ainut, jolle tapahtuu vastoinkäymisiä. Lääkkeellinen kohduntyhjennys tapahtui minulla siten, että sairaalassa sain tabletin suuhuni ja se aloitti neljän tunnin päästä valtavat kipuaallot ja hyvin runsaan vuodon. Minäkin olin lähellä pyörtymistä. Sairaalassa sanoivat, että lauantai on pahin päivä, kun laitan pillerit sisälleni, mutta ainakaan minulla ei tapahtunut mitään enää sitten. Toivottavasti kohtu on nyt tyhjentynyt oikein, että voi aloittaa uuden raskautumisen. Olo on turvonnut, mutta henkisesti alan päästä jo yli keskenmenosta. Kirjoituksenne ovat siis auttaneet paljon! Sain ultran vasta kolmen viikon päähän. Milloin te olette saaneet ultra-aikoja? Pitäiskö päästä aiemmin?Vuoto minulla on enää kohtuullista, ei runsasta.

Liina, hyvä, jos vuoto vähentynyt. Kuulostaa ihan hyvältä. Jälkitarkastus on yleensä vasta 4-5 vkon jälkeen, joten kyllä tuo 3 vkoa kuulostaa ihan hyvältä. Jos sillä välillä tulee suurempaa vuotoa pitkään tai kipuja tai pahan hajuista vuotoa niin sitten yhteys heti päivystykseen.

Itselläni oli keväällä km, joka tuli kyllä itsessään sitten pois ja sen toteamisen jälkeen jälkitarkastus oli vasta n. 4 vkon päästä (tosin kävin yksityisellä). Nyt meneillään sitten toinen km (rv 5+) ja taas sama neuvo tuosta jälkitarkastuksesta.

Voimia sinulle! Ja muille!

Yhteistyössä