***Keskenmenon jälkeen plussanneet maaliskuussa***

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Empuuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos sitä vähän valittelisi teidän sunnuntain iloksi :D Nää olot on niin hanurista! Mun häntäluu on niin kipeä, etten pysty istumaan kun muutamassa tarkoin valitussa asennossa ja siltikin ylös nouseminen on aina yhtä tuskaa. Aika siis matelee ja ei edes pääse kotoa oikeen miinkään, kun autossa olo kirvottaa kyyneleet silmiin. Mahaa välillä koskee menkkamaisesti ja supistuksia tulee 1-2 tunnissa, ei kuitenkaan useampaan päivään mitään synnytykseen viittaavaa :headwall: Paitsi että parina päivänä tullu jotain nestettä housuihin niin käytiin sitten eilen hukka reissu synnärillä tarkistuttamassa oisiko vettä, tulos oli aikas epävarma kun sitä tosiaan oli niin vähän, ei kuulemma pitäisi olla sitten huolestuttavaa jos sitä noin vähän tihkuu ja takasin jos tulee enemmän. :headwall: Onneksi perjantaihin on enää 5 päivää, oon jo menettäny toivoni että tää ennen sitä tulisi itsekseen. Kotikonsteina on kokeiltu kaikenmaailman S:siä, vyöhyketerapiassa kävin (joka auttoi kivasti nukkumaan), tulista ruokaa on syöty ja joka päivä oon käyny kävelyllä (niinkun tähänkin asti aina kun olo on antanu myöden). Kai se on uskottava, ettei niistä ole apua jos ei vauva ole valmis maailmaan :D

MLL :heart: poullero 39+4

ps. Sokerina pohjalla, mun mahaan on alkanu revetä raskausarpia TÄLLÄ viikolla :ashamed: Se sitten siististä ihosta edes mahassa.

mä sain sitten sen vesirokon :(
lopulta sain jopa lääkkeetkin siihen.
jos olisin saanut ajoissa, ne olisi toimineet estolääkkeenä ja estäneet vesirokon tulemisen....
vaan minua ei otettu tosissaan ei neuvolassa, ei terveyskeskuksessa, ei edes sairaalan äitipolilla :( kenelläkään ei ollut tietoa asiasta, lääkkeitä yritin viikon tivata...

lopulta keskussairaalasta sain puhelimeen lääkärin joka tiesi asiasta, määräsi lääkkeet. ne lievittävät oireita, mutta suututtaa että koko rokko olisi pysynyt pois jos minua olisi uskottu ja olisin saanut heti lääkkeet. nyt on mahdollisuus sitten sikiövaurioihin :(
ultrassa tarkistetaan sitten parin viikon päästä sikiön vointi.
rv alle 20 kun sairastaa vesirokon, niin on suurin mahdollisuus niihin sikiövaurioihin...

Sinimarja ja Ipana 17+2

sinimarja toivotaan ettei mitään vaurioita ole! toi on ihan typerää kun kukaan ei kuuntele eikä ota edes tosissaan :hug:

MLL voisin ottaa vaik edes puolet tuosta sun tukalasta olosta täällä ei mitään oireita mitkä viittais synnytykseesn.. tää kaveri on niin jäärä että kun pitäis mennä alaspäin niin tää yrittää tulla vaan ylös päin..

voi kunpa en joutuis sitä 4viikkoa viel ainakaan enää odottaa.. tänään olis tasan kaks viikkoa laskettuun aikaan mut saas nähä.. huomen olis taas äitipolille kontrolli käynti noista verenpaineista..
täällä ei oo mitään puhuttu synnytystapa arviosta niin täytyypi muistaa huomen ottaa puheeks siel sairaalal. ku mietityttää kun mul on samanlai ruumiinrakenne ku mun äitil ja kukaan meist ei oo alakautta mahtunu tulee mä oon hätäsektiol syntyny..

mutta joo POKS 38+0 :heart:

kaikki tapahtuu liian hitaasti julkisella puolella. olisinpa ymmärtänyt soittaa vaikka yksityiselle heti... en ole kovin varoissani, niin se ei tietysti tullut mieleen, mutta yksityisellä saa sitä palvelua (rahalla saa) ja ehkä olisin saanut lääkkeetkin ajoissa.

varsinkin kun olin tietoinen vesirokkokontaktista, joten olisin kerennyt aloittaa kuurin ajoissa, jos joku olisi mut heti ottanut todesta...

no, sormet varpaat ristissä ultraan asti, että pikkuisella olisi kaikki hyvin. miehellekin tämä lapsi on niin odotettu, että hän on valmis ottamaan lapsen vammoineen päivineen vastaan, jos niin käy. itse en olisi niin varma omasta jaksamisestani. noh, täytyy toivoa että pikkuinen voi hyvin ja säästyy vaurioilta.

voikaahan paksusti, minä olen nyt liikaa oman napani ympärilläni ajatuksissani, kun huoli kalvaa.

onnellista odotusta teille :heart:

Sinimarja :hug: todella harmillista, että just nyt sen vesirokon piti tulla. Itse oon sairastanut sen aikuisena ja tiedän ettei oo mitään lasten leikkiä vaikka lasten taudiksi luokitellaankin. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja lääkkeet tehoaa.

Sinimarja Toki inhottavaa, toivottavasti vauvalle ei tule tuosta mitään. :hug: Ja nopeaa paranemista, ei mikään helppo tauti aikuisena ilman tuota suurta huoltakaan.

Huomenna aamulla neuvolaan, kamala kun tämä aika menee nopeasti. Kahden viikon päästä on jo rakenneultrakin ollut. Ja kolman viikon päästä on yksi iso opiskelujuttujen deadline, kääk. :headwall: Tuntuu, ettei mitään ehdi tehdä.

zanz 18+3

kopion toisesta pinosta:

tulihan taas sit käytyä äippäpolilla siel verenpaine kontrollissa.. jouduin käyrillä olee yli 40min ku vauva ei halunnu liikkua mut sit se alko liikuskelee ja tädit oli tyytyväisiä niihin käyriin sit mentiin taas odottelee ja kun meidän vuoro ois ollu nii lääkäri tuli ilmoittaa että ultra hajos et käykää kahvilla ja katellaan josko puolentunnin päästä saatais se toimimaan..

pissa oli taas yhel plussal. lopulta päästii ultraa ja koko arvioks tuli 2994g ja loppuviikost taas neuvolaan ja ens viikon torstaina taas sairaalaan jee oikeen masentavaa ku sit on kolme päivää enää laskettuun aikaan. nii ja mikä ärsyttävintä tuolla alhaalla ei oo tapahtunu yhtään mitään |O edelleen kiintee ja kanavaa 2cm jäljel..

nanakuu 38+1

Sinimarjalle tsemppiä, olipas harvinaisen huono tuuri ja huonoa palvelua :( , toivottavasti ei tosiaan tule mitään seuraamuksia vauvalle...

Oma napa (kopsaan tuolta lokakuisista): olen jotenkin tänään tosi alakuloinen . Olen nyt nähnyt monena yönä todentuntuista unta, että saan taas keskenmenon. Herään itku silmässä ja rinta puristaen, enkä meinaa uskaltaa lähteä vessaan, ettei se vaan ole totta... Oireiden vaihtelevuus ja jatkuva menkkakipuilu eivät auta asiaa yhtään. Tänään on sitten kyllä tositosi huono olo, samoin perjantaina oli, mutta la-su oli "liiankin" siedettävää ja heti huoli heräsi.

Kuluisi nyt viikot, niin alkaisi kuulua sydänäänet dopplerilla ja liikkeitäkään en malta odottaa! Mulla on kaapissa odottamassa Angelsounds-kotidoppler, ehdin sen viime raskaudessa tilata ennen km:a ja yritin kuunnellakin, mutta ei sieltä muuta kuulunut kuin oma syke (tietenkään, meidän pienihän oli jo menehtynyt tuolloin).

Keskiviikkona on esikoisen 6v-neuvola ja ajattelin silloin varailla itselleni oman ajan, sikäli mikäli pikkuinen on vielä kyydissä tuolloin. Ei kyllä innosta yhtään, ihan turha koko eka käynti kun liian varhaista kuunnella vielä elonmerkkejä ja kaikki muu on ihan tuttua samaa vanhaa kauraa. No, saanpahan lähtemään Kättärille paperit eteenpäin, se on ainoa syy miksi neuvolaan kiirehdin, muuten voisin alkaa käymään vasta 12+.

Vaikka syke löytyikin viime to, niin olen silti jotenkin tosi pessimistinen raskauden suhteen, en osaa yhtään iloita ja odotan koko ajan vaan pahinta... Inhottavaa olla tällainen, olen yleensä kuitenkin sangen positiivinen ihminen.

Olenpas mä ankea tänään, sorry about that ! Mukavaa viikkoa kuitenkin kaikille ja voimia niitä tarvitseville!

Terkuin,
Jaja 7+2

Voi Sinimarja, toivottavasti ei nyt missään tapauksessa tule vauvalle mitään. Olen todella pahoillani puolestasi, kurja juttu. Tsemppiä kovasti, ja voimia :heart: :hug:

Täällä ei ihmeempiä, tervehtynyt olen ja töissäkin jo. Selkä tai issias vaivaa, tosi rasittavaa se.
Viikot poksuu, jee!

kreta 16+0

kiitos teille :heart:

yritän nyt rauhoittua, vattakin supistelee, kun hermoilen nonstoppina, pyörin yöt sängyssä... jospa kuitenkin ei osuttais niihin epäonnisiin prosentteihin vaan vaavilla olis kaikki hyvin. kaikkeahan ei ultrassa voi nähdä, esim. näkö/silmävaurioita ja kehitysvammaisuutta. aika näyttää kuulemma.
rokko on sujunu suht helposti lääkkeitten avulla. näppyjä on tsiljoona, mutta kuumetta ja kamalaa kutinaa ei. esikkokin näyttää sairastavan helpommalla kaavalla.

voikaahan siskot paksusti :heart:

Sinimarja + Ipana 17+4

Jajalle tsemppiä, tuttu tunne. :hug: :flower:

Nanakuulle jaksamisia :flower:

Jee, tänään oli neuvola ja nyt voin ehkä alkaa uskomaan tuntemuksia liikkeiksi, sen verran hienosti kuuluivat sydänäänet. :heart: Tai no, liikkui niin kovasti, ettei kauaa samalla kerralla kuuluneet. Oikein vikkelä kaveri. :) Sykkeeksi saatiin 150. Oma paino oli noussut edelliskerrasta lähes 3kg. Sf-mitta tuntuu aika isolta, 18cm, mutta kai se tuosta tasoittuu..Nyt voi taas hetken olla huojentunut, ja pianhan se rakenneultrakin on.

zanz 18+4

zanz onnea hyvistä neuvola kuulumisista :flower: se on ihanan jännä tunne kun niitä liikkeitä alkaa tuntemaan ja sitten varsinkin kun alkaa uskomaan että kyllä ne niitä taitaa olla. mutta odotas vaan kun pidemmille viikoille pääset niin sitten ne liikkeet ei ole aina niin kivoja varsinkin jos vauva on päättänyt että virtsarakko on kiva lelu mitä on mukava potkia :laugh:

mitäs buamille kuuluu?

nanakuu ja virtsarakolla leikkivä mönkerö 38+2

Pitääpäs tulla välillä ilmottautumaan, ettei kukaan erehdy luulemaan että olisi jakautunut :D Tänään on sitten se kauan odotettu laskettuaika. On kyllä ollut semmosta tää raskausaika kaikkine supisteluineen ja muineen, etten oisi uskonu että tänne asti päästään, mutta niin vain tässä sitä ollaan :) Kiitos kauheasti kaikille tuesta mitä olen saanut teiltä epävarmoina hetkinä :heart:

MLL :heart: pullero 40+0

On buam täällä =)

Turhautuneena vain...Jotenki ollu nyt pari päivää sellanen olo, ettei enää millään jaksais...painaa, kolottaa, ei saa nukutuks, issias pakottaa koko ajan ja lonkat huutaa hoosiannaa sun muuta...

Mutta tänään poksuu 34+0 (vasta)

Sinimarjalle kovasti tsemppiä!!!

buam kuulostaa niin tutulta :/
ja onnittelut poksusta niin kuin myös empuuulle :flower: :flower:

tänään ois sit nukuttanu pidempääkin mutta kun ei voinu nukkua ku äiti ja täti tuli kylään.. näin se aina menee et silloin ku pitää laittaa herätyskello soimaan ja on "pakko" herätä nii silloin nukuttais vaikka koko päivän. mut sit ku haluis muuten vaan nukkuu eikä oo kiire mihinkään nii tietenkään ei uni tuu..

mä oon vakaasti päättäny että en tuu kipeeks mut sitkeesti tää nenä vaan vuotaa.. |O
päivät menee niiiiiiiin hitaasti..

voin kuvitella miltä MLL:stä tuntuu kun laskettu aika ylitetty jo..
mä oon niin varma että tää ei tuu täältä ulos ennen juhannusta :D

rv38+3
huoh vasta keskiviikko hetken luulin jo et on torstai mut pyh!

Hei kaikki! Onpa kiva kun on näin paljon keskenmenon jälkeen plussanneita. Vihdoinkin kuulun itsekin joukkoon. :) Eli:
Expat täällä, 33v, ensimmäistä odotellaan, keskenmenoja takana "virallisesti" 4, mutta kun lapsetomushoidoissa vuosia on käyty, niin jokainen myöhästyneitä menkkojakin edeltänyt plussa on tiedossa. Kaksi noista 4:stä tyhjeni itsekseen, toinen tehtiin lääkkeillä toinen (pisimmälle jatkunut ja Suomen ulkopuolella hoidettu) kaavinnalla.
Synnäri ei nyt ole ihan selvillä, en siis asu Suomessa.
Tänään viimeksi ultrattu ja vekkulista ei meinannut kunnon kuvaa saada, siihen vauhtiin huitoi ja heitteli volttia... Kaikki näyttää hyvältä, viikkoja 10+2 eli ei tässä vielä puhtailla vesillä olla, np-ultra on huhtikuun alussa, luultavasti emme sen järeämpiin kokeisiin lähde, kun tämä raskautuminen on vienyt jo 7 vuotta elämästä ja meillä jo aika kiinteä side pikkuiseen, kun olemme viikottain päässeet ultraan kurkkimaan menoa mahassa. Täytyy vain toivoa, että pikkuisella kaikki hyvin, viikkoihin nähden on vähän iso, mutta lääkärit vain hymyssä suin kehuvat kuinka hyvä asia se on... en tiedä, kaikkea sitä on netistä lukenut. Täällä siis raskauden seuranta tapahtuu lääkärillä ja mulla vain useammin kuin normaalisti näistä km:sta johtuen.

Iloa kaikille tähän viikkoon ja odotukseen

Tervetuloa Expat ja onnittelut :flower: ! Pitkä ja kivinen tie on teilläkin ollut. Mua ja mun miestä on kumpaakin tehty aikoinaan 7 vuotta, onkohan tossa luvussa jotain taikaa ;) ? Meillä ei sitten onneksi ensimmäisen yrityksessä kauan mennyt, mut osattiin todella olla siitä kiitollisia, tuntien sukuhistoriamme.

Tsemppiä loppusuoralaisille (ja tässä vaiheessa mun silmissä kaikki kolmosella alkavat viikot on jo niitä :D ) kolotuksiin ja tuskastumisiin!

Zanz, onnea liikkeistä! Voi en malta itse odottaa niitä :heart:...

Oma navallekin kuuluu tänään parempaa: mulla on taas ultrakuulumisia... Hysteerikko näköjään... En sit perunutkaan tämän päiväistä (jo aiemmin varattua) yksityisen varhaisultraani, vaikka jouduin/pääsin ultraan jo viime viikolla siellä Kättärillä. Jotenkin oon niin varpaillani sen viime marraskuisen km:n takia, että halusin mennä taas kurkkaamaan ja juttelemaan peloistani. Nyt on hyvä mieli, että menin, pikkuinen oli kasvanut viime viikosta odotetusti ja syke oli oikein vahva, ihanaa! Pää-perä-mitta oli 12.3 mm vastaten 7+3 (menkoista 7+4), että ihan passelisti ollaan kartalla. Mullakin alkaa nyt pikkuhiljaa luotto lisääntyä tähän raskauteen ja sen jatkumiseen, mukava tunne

=) :heart:

expat tervetuloa :flower:

jaja78 onnea hyvistä ultra kuulumisista :) meillä oli pikkuinen alussa 5päivää pienenpi mitä viikot ois pitäny olla mutta eivät kuitenkaa vaihtanu laskettua aikaa ja nyt on ymmärtääkseni ottanu kasvussa kiinni vaikkakin pieni on vielä 2994g oli painoarvio maanantaina

joopa joo kyllä se vaan niin on että se flunssa tais tänne iskeä nenä vuotaa ku hana ja pää on ihan sumea :( tosi kiva mennä synnyttää kipeänä tosin sellai fiilis että tää menee yliaikaseks niin toivottavasti ehtisin parantua..

nuhainen nanakuu 38+3

expat tervetuloa!

Mä olen ollut ihan loppu näiden supistusten kanssa (ja sekalaisten äpolilääkäreiden), mutta paistaa se aurinko näköjään risukasaankin. Äpolilla kävin kontrollissa jatkuvien supistusten takia ja sain parempia uutisia kuin osasin odottaa. Ihana naislääkäri tutki ja totesi, ettei supistukset ainakaan vielä ole tehneet tuhojaan. Viime kerralla kun (ulkomaalais)lääkäri tutki, niin katsoi, että kohdunkaulaa on jäljellä enää 2cm ja on lyhenemään päin. Tällä kertaa mitattaessa tulos oli 5cm!!! Kohdunsuu on auki, mutta eipä se ole kiinni ollutkaan, joten ei sen puoleen huolta. Nyt on olo ja mieliala niiiin hyvät, että naurattaa. Vauvelilla on nyt painoa 823g. Jospa tulis pääsiäiseksi kilo täyteen. Lepoa, lepoa ja lepoa määräsi lääkäri ja tällä kertaa otti jopa tulehdusnäytteet. Jos niissä jotain kasvaa, saan heti antibioottikuurin. Kahden viikon välein joudun käymään kontrolleissa äpolilla kuitenkin.

Onnellinen omenaruusu 25+0

Vähän omaa erittäin ulospäin suuntautunutta napaa.. Eilen kävin äpolilla vauvan kasvukontrollissa. Sälli (?) on kasvatellut lisää massaa ja painoa oisi nyt arviolta 4300g, huonoja mittoja sai kun oli masu niin täynnä vauvaa ja lapsivesi jo sitten vähissä, kuitenkin osi ihan uskottava kasvu edelliseen käyntiin nähden (+300g parissa viikossa). Vauva kuitenkin voi ilmeisen hyvin ja liikkui kovasti. Mulla aloitettiin eilen käynnistely tuon kasvun takia, sain eilen 1/4 cytotekin ja siitä sitten käyrille niin tuli supisteluja 3krt/10min..Semmosta ei mitenkään hirveen kipeetä kuitenki oli ja sanoin, että tätä on jatkunut kotona jo useamman viikon. Toista lääkeannosta ei kuitenkaan voinut saada sitten noiden supistusten kanssa ja pääsin kotiin huilimaan yöksi. Nyt aamusta olisi sitten lähtö suoraan saliin ja kalvojen puhkaisuun. Voitte uskoa, että jännittää :D Yöllä ei meinannu tulla uni silmään ja nyt ei meinaa mennä puuro alas..Tulen sitten seuraavaksi palstalle vauva uutisten kera :heart:

Tsemppiä kaikille kovasti, nyt ei muuta kommentoitavaa oikeen irtoa kun ajatukset pyörii jo tulevassa koitoksessa ja kovin odotan vauvan näkemistä :)

MLL :heart: 40+2

Tsempitykset MLL ja pian nyytti on sylissä! :heart:

Ite oon alkanu enemmän ja enemmän odottaa synnytystä ku viikot tuli 37+0.. Eilen jo ajattelin että joko sitä saa alkaa valmistautuun ku illan aikana tuli 5-6 napakkaa harkkaria, ei kipeitä, mutta kyllä tehokkaasti tuntu kiristelevän ja puristelevan.. :) Aiemmin ei oo ees harkkareita tullu.. Ajattelin et josko ne ois siitä lähteny voimistuun, mut ku menin nukkuun ni hellittivät ja yön sain nukkua ihan hyvin. Aamullaki olo on ollu ihan normaali.
Saas nähdä millon sitä pääsee tositoimiin.. Oon ajatellu et nyt ku odotan ja odotan synnytystä "hyvissä ajoin" ni se menee kuitenki yli.. :laugh:

Kellis ja Aarre 37+4

Yhteistyössä