keskeytynyt keskenmeno

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohtalotovereita?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohtalotovereita?

Vieras
Hei! Minulla todettiin keskeytynyt keskenmeno ja ns. tyhjennys tehtiin lääkkeillä. Kaikki tapahtui ihan yllättäen sillä raskausoireet jatkuivat ja vuotoakaan ei ollut. Jos sinä joka luet tämän olet kokenut saman toivoisin että vastaisit minulle, helpottaiosi tätä surua ja tietämättömyyden tuskaa. Kuinka kauan vuotoa kesti ja oliko paljon kipuja? Milloin jälkitarkistus? Kun tuntuu ettei kaikki olekaan tullut ulos. Lääkkeiden jälkeen muutaman tunnin sisällä alkoi vuoto jtakesti vain muutaman tunnin ja tuolloin kipukin oli kova. Särkylääke tosin helpotti. Hirveästi en hyytymiä tms. ainakaan nähnyt. Joten onkohan kaikki ohi vai voiko päivienkin kukuttua vuoto jatkua?

Heippa,
Pahoittelut ja voimia sinulle ja miehellesi. Kermit ketju löytyy täältä haaveilijoiden puolelta. Odottajien puolella on ex-kermitit eli keskenmenon kokeneet ja uudelleen raskautuneet. Mikä varmasti antaa toivoa tulevaisuuteen vaikkakin juuri keskenmenon kokeneena tuntuu vaikealta uskoa ja luottaa uuteen raskauteen ja sen kestävyyteen.

Itselläni oli keskeytynyt keskenmeno viime syksynä. Viikolla 12 ei sydänääniä enään kuulunut ja ultassa todettiin sikiön kuolleen noin viikolla 9. Mitään keskenmenon oireita minulla ei ollut. Lääkkeellisestä tyhjennyksestä en oikein osaa sanoa mitään koska minulle tehtiin suoraan kaavinta. Vuotoa kesti noin muutaman viikon jonka jälkeen kuukautiset olivat sekaisin. Kolmekuukautta kaavinnasta kuukautiskierto tasaantui ja tulinkin sitten uudestaan raskaaksi =) Jälkitarkastus oli minulla kuukauden kuluttua kaavinnasta.
Olen kuullut juttuja, että lääkkeellinen tyhjennys ei ole ollut täydellinen ja on jouduttu turvautumaan kaavintaan. Eli jos sinusta hiukankaan tuntuu siltä, että jokin on pielessä niin ota yhteys lääkäriin ja ultralla selvittelemään kohtusi tilanneetta.

Voimia sinulle ja suosittelen lämpimästi Kermit ketjua täällä haaveilijoiden puolella. Niin ja tietysti tervetuloa tuonne toiselle puolelle sitten kun sen aika taas koittaa =)

miina

Kiitos miina! Kyllä minä tuota kermit-ketjua lueskelin mutta ei ihan löytynyt vastauksia, esim. tuo vuodon määrä/kesto mietityttää. En ole kovin paljon jaksanut sivujakaan selailla kun voimat vähissä kaiken tämän jälkeen :(

Minulla oli menossa huhtikuussa kaksosraskaus rv 12+2 kun menin toista kertaa ultraan, ihan rutiininomaisesti niskapoimu-ultraan. Raskausoireet olivat jatkuneet normaalisti eikä mitään vuotoa tms. ollut. Kuitenkin tuossa ultrassa todettiin molempien sikiöiden menehtyneen 8-9viikkoisina. Rv 7+2 olin nähnyt jo sikiöt sydänäänineen. Kuitenkin pian tuon jälkeen on jotain tapahtunut ja molemmat menehtyneet samoihin aikoihin. Järkytys oli meille valtava! Olimme kyllä hieman osanneet varautua siihen, että joskus toiselle kaksosista voi käydä huonosti ja että komplikaatioita voi tulla sekä raskausaikana että synnytyksen jälkeenkin. Tuosta ultrasta 5pv:n kuluttua pääsin vihdoin kaavintaan, jonka jälkeen vuotoa kesti n. 3vkoa. Ensin päätin ryhtyä lääkkeelliseen tyhjennykseen ja sain tabletit ja ohjeet kotiin, mutta sitten muutin mieleni ja päädyin kaavintaan. Katsoin äsken tuosta lääkkeellisen tyhjennyksen ohjepaperista seuraavaa: ""Lääkkeellisen tyhjennyksen etuna on nukutuksen ja kohtuun kohdistuvan kirurgisen toimenpiteen välttäminen. Haittana on kaavinnan jälkeistä vuotoa pidempi ja usein runsaampi verinen vuoto. Lääkkeellinen keskenmenon hoito tai alkaneen keskenmenon seurantahoito onnistuu yli 90%:ssa. Joskus joudutaan siis kuitenkin tekemään kohdun kaavinta. Verinen vuoto jatkuu niukkenevana 1-2vkoa, joskus jopa neljä viikkoa. Kontrollikäynti poliklinikalle sovitaan noin 2vkon kuluttua Cytotec-lääkityksestä. Kuukautiset alkavat raskaudenkeskeytymisen jälkeen yleensä 4-7vkon kuluttua.""

Toivottavasti tuosta oli sinulle edes jotain apua. Huomaa, että yksilölliset vaihtelut ovat normaaleja. Minullakin kaavinnan jälkeen vuoto kesti melko pitkään. Mutta jälkitarkastuksessa 3vkoa kaavinnasta kohtu todettiin täysin tyhjentyneeksi. Kuinka pitkällä raskautesi oli? Kovasti voimia sinulle ja miehellesi. Tiedän, että aika parantaa vaikka ei nyt siltä vielä tuntuisikaan. Anna kuitenkin tilaa surulle, niin parhaiten pääset asiasta ylitse ja pystyt sitten jonain päivänä taas uskomaan huomiseen. Tällaiset asiat ovat erittäin rankkoja ja niistä toipuminen vie aikaa. Mutta kokemuksesta tiedän, että se klise että aika parantaa haavat pitää kyllä paikkansa. Itselläni 3,5kk keskenmenosta ja elämä näyttää taas ihan hyvältä ja olen hyväksynyt tuon tapahtuneen menetyksen osaksi elämääni.

Kiitos gekko! Minun vuoto kesti vain oikeastaan muutaman tunnin ja nyt enää ihan pikkuisen. Siksipä mietin onko homma vielä kesken. Viikkoja oli reilu 7. Pakkohan täsä on eteenpäin katsoa mutta raskasta silti.

Mielestäni voisit vaikka soittaa esim. neuvolasi terveydenhoitajalle taikka sitten sinne missä sait lääkkeellisen keskenmenon. Yleensä kaikki asiaan liittyvä epätietoisuus kalvaa mieltä kunnes saa kuulla asiantuntijalta vastauksia avoimiin kysymyksiin. Jos olit jo käynyt tai ollut yhteydessä neuvolasi terveydenhoitajaan ennen keskenmenoasi, voisit hänelle soittaa ja mahdollisesti myös tavata hänet. Omalta kohdaltani voin sanoa, että kaavinnan jälkeisenä päivänä soitin terveydenhoitajalleni, joka pyysi heti tulemaan luokseen. Hänellä sattui olemaan koko iltapäivä aikaa käydä kanssani asiaa läpi ja yhdessä jopa itkettiinkin. Hän ohjasi minut samantien lääkärin luo jolta sain ekoiksi öiksi unilääkkeet. Samoin hän ohjasi minut psykiatrian sairaanhoitajalle, jonka luona käyn edelleenkin, nykyisin kylläkin käynnit jo harventuneet. Minua on vienyt surun työstämisessä eteenpäin asiasta puhuminen, mutta toiselle sopii taas ehkä jokin muu tapa. Puhu myös miehesi kanssa asiasta. Tällaiset asiat usein hitsaavat pareja entistä tiukemmin yhteen.

Mulle on tehty tuulimunaraskaudesta johtunut lääkkeellinen raskaudenkeskeytys. Mulla myöskin runsaampaa vuotoa kesti lääkkeiden jälkeen vain muutaman tunnin. Mitään suuria hyytymiä ei ollut, eikä vuoto muutenkaan ollut mitään järkyttävän runsasta, vähän normaalimenkkoja runsaamoaa. Kipu oli kova, jota kipulääkkeet kyllä onneksi jonkin verran helpottivat. Kyllä siitä jotain osviittaa synnytksen aikaisista supistuksista kuitenkin sai, melko tuskainen oli olo. Pientä jälkivuotoa mulla oli muutaman päivän ajan. Kahden viikon päästä oli jälkitarkastus ja kaikki oli tutkimusten mukaan kunnossa ja kohtu tyhjentyny ja palautunut ""normaalitilaan"". Lääkäri totesi, että heti voi aloittaa uuden yrityksen. Näin myös tehtiin, mutta menkat tulivat sitten ihan normaalisti n. kuukauden kuluttua. Vieläkään ei ole uudelleen tärpännyt, vaikka tuosta on aikaa jo puoli vuotta... Odottavan aika on pitkä...

mimmi ja gekko, ette arvaakaan kuinka paljon olette auttaneet. Kiitos ihan todella. Välillä tuntuu, että kyllähän tämä tästä mutta sitten kaikki palautuu mieleen ja itkettää.

Minulle tehtiin 3 viikkoa sitten lääkkeellinen keskenmenon hoito. Itsellani vuoto alkoi vasta kotiin sairaalasta päästyäni ja hyvin niukkana. 3 päivää lääkkeiden jälkeen vasta tuli muutaman tunnin kestäneet KOVAT kivut seka muutaman tunnin kestänyt runsas vuoto. Sitten vuodon maara tasoittui melko niukaksi taas. Kaikkiaan pientä vuotoa kesti tasan 7 päivää. Vuoto oli osittain klimppista. Minulle sanottiin kaiken riippuvan siitä, kuinka pitkalla raskaus oli. Itselläni se oli viikolla 6 (viikolla 9 todettiin kehityksen loppu). Kuulemma viikolla 8 keskeytynyt voi olla runsaampi vuotoinen ja kivuliaampi. Kävin jo yksityisella jälkitarkastuksessa (viikon päästä vuodon loppumisen jälkeen) ja silloin todettiin kohdun olevan tyhjä. Periaatteessa, jos vuoto lakkaa, ei ole enää mitään vuodettavaa. Eli varaa itsellesi jälkitarkastusaika vaan. Ultralla siinä katsovat onko kohtu normaalissa koossa ja tyhjä.

Hei Hanski! Tuntuu hassulta sanoa mutta ihanaa kuulla muiden kokemuksia samasta aiheesta. Helpottavaa tietää että muutkin ovat kokeneet tämän ja selvinneet siitä. Ajattelin myös varata yksityiselle ajan niin voivat ultrasta katsoa. Sairaalasta antoivat tarkistusajan kahden viikon päähän mutta jos tämä vuoto nyt loppuu niin en halua odottaa kahta viikkoa jos tarvitaan vielä kaavinta. Tai pitää miettiä vielä, kaikki tuntuu nyt niin vaikealta. Kysyisin sinulta vielä että eikö sinulla ollut ennen tuon kolmannen päivän kuluttua alkanutta vuotoa ja kipuja juuri lainkaan vuotoa/kipua? Ajattelin jos munullekin on vasta tulossa ne kovemmat tyhjennykset vielä. En edes uskalla lähteä mihinkään kotoa jos sattuu alkamaan. Itselläni oli viikkoja reilu 7.

Sen ""tyhjennysvuodon"" eli kivuliaan runsaan vuodon pitäisi alkaa parin vuorokauden kuluessa. Käsitin, että sinulla se olisi ollut jo sairaalassa, kuten kai yleensä. Minulle sanottiin, että selviää helpolla, jos keskenmeno tulee sairaalassa, eikä vasta kotona, kuten itselleni kävi. Itselläni se vuoto ennen ja jälkeen tuota tuskaista hetkeä oli sellaista..hmm.. reilusti normaalia kuukautisvuotoa niukempaa.

Arvaa vaan, tulet kyllä selviämään ihan hyvin kaikesta. Kunhan kaikesta vuodosta selviät, alat pelkäämään että seuraavakin raskaus keskeytyy... kelaat sitä ihan hulluna ja surffaat netissä. Sekin vaihe menee reilussa viikossa ohi ja sitten katsot jo innokkaana tulevaa ja uutta raskautta... ja sitten varmasti kun taas tärppää tulee kamala paniikki, että menee kesken..... kuulostaako tutulta?

Ja yksi faktahan on jo ainakin todistettu - tulet sentään raskaaksi!! Häntä yläasentoon ja eteenpäin vaan. Keskenmenot ovat todella yleisiä, huomaat sen, jos jossain naisporukassa avaat suusi. Eräs hoitsu minulle juuri sanoi, että keskenmenon jälkeen tulee vielä helposti raskaaksi ja keskenmeno tapahtuu harvoille toisen kerran perään.
Tsemppaillaan!

Vielä yksi vinkki. Piristähän itseäsi pikku huppeleilla vielä kaiken kärsimyksen päälle, kun näyttää kohtuullisen kaunis elokuinen viikonloppukin olevan.. heh vähän ""rahvas"" vinkki, mutta toimiva :)

Ja huomasin itse jossain vaiheessa olevani onnellisempi lukiessani ex-kermien palstaa tuolta odottajien puolelta. Siellä on niitä onnellisia tarinoita. Muista lisäksi se, että netin keskenmeno-palstoilla on paljon niitä ääritapauksia ja suuri osa keskenmenon kokeneista, nykyään onnellisista odottajista, ei ole täällä kirjoittelemassa. Ehkäpä heillä, joilla ei ole ongelmia, ei ole kirjoiteltavaakaan. Joten älä ruoki kurjuuttasi kaikilla kirjoituksilla ;)

Hyviä vinkkejä! Ja tuo viimeinen on juuri sitä mitä miehenikin sanoi... Ihanaa kun sinunlaisia ihmisiä on olemassa, jos joku tarvitsee minun apuani myöhemmin asiassa kuin asiassa lupaan auttaa sillä huomaan nyt miten tärkeää toisen ihmisen - vaikkakin tuntemattoman - tuki ja kannustus on. Toivottavasti kirjoitellaan molemmat jatkossa tuolla odottajien puolella!

Kiva jos sanoistani oli apua. Osaat kyllä samat asiat pian järkeillä itsekkin. Surra saa, voi ja pitääkin, mutta ei pidä jäädä murehtimaan melko luonnollisia asioita. Koska olet keskenmenosi muuten saanut, sitä en huomannut kysyä?
Ja kuinka vanha olet, ihan uteliaisuudesta...

Ok, eli sellainen tosi tyhjennys voi ihan hyvin olla vielä todella tulossakin, mutta varmasti viikonlopun aikana jos on tullakseen. Minulla ne kivut olivat todella kovat sen tyhjennyksen aikana. Ja siis yksi turbo-side riitti silloin ehkä 5 min ja todella etovaa, mutta tunsin kun niitä klimppejä tuli ulos... Mutta tuo tilanne todella kesti vain 2 tuntia! Jos haluat meilata, feel free, osoite on anna.joh@suomi24.fi

Hei Hanski! Nyt on vuotoa ollut ja paikoin aika runsastakin. Silloin lääkkeiden jälkeen oli ne kovat kivut ja jonkin verran vuotoa mutta nyt on kuudetta päivää suht runsasta vuotoa (ja niitä klönttejäkin tulee aika lailla) mutta kivut ihan ok. Mahaan ei juurikaan koske, pientä jomotusta alavatsalla aina välillä. Mitä luulet, onko tämä ihan normaalin kuuloista? Kun vaan tulis kaikki ulos ja pääsis jatkamaan projektia. Huoli on kyllä mielessä mutta kai tämä tästä vielä iloksi muuttuu. olisin laittanut postia mutta kun ei ole kuin tuo työosoite ja en ole saanut aikaiseksi muuta hankkia. Kiva kun muistit ja kyselit kuulumisia!

Yritin tähän vastata jo aiemmin, mutta viesti ei tullut perille. Itselläni oli keskeytynyt keskenmeno keväällä ja se keskeytettiin lääkkeellisesti. Yhden päivän olin polilla, jossa vuoto oli todella runsasta. Ennen lähtöäni tarkistettiin ultralla, että kohtu oli tyhjentynyt. Noin viikon oli kuukautisiin verrattavaa runsasta vuotoa. Sen jälkeen reilu 2 viikkoa niukkaa vuotoa, eli yhteensä vuotoa reilu 3 viikkoa. Kipuja ei muistaakseni sairaalasta lähdön jälkeen juurikaan ollut.

Omaa taustaani ajatellen vuotosi kuulostaa normaalilta. Itselleni ei jälkitarkastusta määrätty, mutta kannattaa mennä, jos epäilet kohdun tyhjentymistä :)

Ap,

Kyllä tuo kuulostaa siltä, että kaikki on ihan ok. Niitä klimppejä kuuluu tulla, koska ne on sitä limakalvokamaa. Mulla on esiintynyt vuodon loppumisen jälkeen välillä tuhruilua, jota ei koskaan aikaisemmin elämässä ole ollut. Onneksi jälkitarkastuksessa kohdun todettiin olevan tyhjä. Mutta kai se on sitten normaalia.. hormonit varmaan hetken sekaisin kaiken jäljiltä.
Olethan muuten ok, pää siis kunnossa?

Yhteistyössä