Kestoiletteko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nannamanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No, onko täällä muita jotka on hurahtaneet itse kestojen tekemiseen? Mielestäni se on ihanaa puuhaa, kun saa valita kuosit ja mallin ja kaikki itse, rakkaudella valmistaa ja ei tarvitse odotella lähetyksen saapumista, vaan heti pääsee jalkaan. =) Taas syyhyttää tehdä seuraavalle ihanaisia pikkuruisia vaippoja kun tuo edellinen alkaa jo kuivaksi pikkuhiljaa oppimaan ja muutenkin käyttää jo niin isoja möhkövaippoja. :whistle: Kangaskauppaan...

En osaa ommella yhtään, joten en tee vaippoja itse. Ostin valmiin satsin ja helppokäyttöistä mallia jota ei tarvii taitella ennen käyttöä (pompy).

Meillä ei myöskään huuhdella kakkoja vaipasta ennen pesua, turhaa ja ikävää työtä jonka pyykkikone kyllä tekee. Jos on joku iso pötkäle, se pudotetaan vessaan ja sitten vaippa koneeseen. Pissavaipat heitetään pyykkikoriin vaatteiden sekaan ja kakkavaipat suoraan koneeseen ja luukku kiinni ettei haise. Sitten muuta pyykkiä lisukkeeksi ja kun kone on täynnä, pestään. Eli 1-2 päivän välein.

Ainoa muutos pyykinpesuun ennen vauvaa on se että huuhteluainetta ei käytetä vaippojen takia. Eli omat vaatteet on nyt vähän karkeampia kuin ennen. Pyyhkeet tosin on nyt parempia kuin ennen, niidenkin teho parani selvästi.

Kyselit tuossa aiemmin muista valinnoista: Vaippojen myötä ostin itsellekin kestoja, vielä ei ole tarvinnut kokeilla. Aika näyttää mitä alan käyttää. Vauvalla on kantoreppu. Talouspaperia käytämme jonkin verran, eikä wc-paperikaan ole kestoa :D Kuivausrumpu on ja sitä käytetään. En osta luomuruokaa, kotimaista kylläkin jos mahdollista. En erityisemmin harrasta mitään ympäristövalintoja, vaipatkaan eivät ole sellainen.

Kestovaipat ovat meillä käytössä helppouden ja hinnan takia. Ostoksia ja jätteitä kuljetetaan muutenkin jo tarpeeksi ees-taas. Ja toistan itseäni että kestovaipat ovat mielenkiintoisempia vaihtaa kuin kertikset. Siksi en myöskään ole tehnyt vaipanvaihdosta itselleni vaikeaa koska minulla on muutakin tekemistä kuin kuluttaa aikaa vaippojen kanssa taittelemalla niiitä. Taskuvaippoja ehkä nipinnapin jaksaisin täytellä, mutta kun on helpompikin vaihtoehto niin miksi vaivautua.

Noita omia kestoja on onneksi niin helppo tehdä, kun muuten maksaa niin turkasesti.

Ite en ole uskaltanut koneeseen laittaa kakkoineen kun ajattelen menevän tukkoon. Ihan vauvana ehkä vielä olisi toiminut, mutta tuon nykyisen liisterin huuhtasen pois. :)

Mulla on kantoliina (tahdon uuden paremman kolmannelle), kestorättejä ja yleensäkin rätit ym. pestään koneessa, talouspaperia emme käytä vaan pyyhettä, mutta tuo vessapaperi :laugh: ...juuh, on se kertakäyttöistä meilläkin. =)

Viimeksi muokattu:
Mä en yleensä jaksa edes vastata näihin aloituksiin kun joku ain saa hepulin ja napisee jotain kruunun kiillotuksesta tms. Mut kyl meillä aikoinaan kestoiltiin. Ja mua niin huvittaa kun joku väittää et on työläst. Meil ei ollu aikoinaan edes juoksevaa vettä vaan kannoin sen kaivost ja lämmitin puuhellalla ja pesin vaipat pulsaattorilla. Tai raahasin koko satsin anopille kun mentiin kylään ja pesin hänen koneessa. Meillä käytettiin pepun ja vaipan välis fleesen palaa josta kakka oli helppo huuhtoa pois ja opetin lapsen kakkaamaan pottaan 6kk iässä joten elämä helpottui todella. Et jos on suihkut,viemärit ja koneet ni se kestoilu ei ole hankalaa jos sen haluaa totettaa. Ja meil olis ollu varaa ne kertikse ostaa mut mä en vain kestä sitä jätteen määrää! Ja käytin eka sisävaippaa plus villiksiä ja tuos puolen vuoden iäs vaihdettiin taskuihin. Niiden vaippojen täyttäminen otti se 10min illasta kun katseli telkkaria.

Yhteistyössä