Kestovaipoista ja niiden vaikeudesta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miljoonakala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

miljoonakala

Aktiivinen jäsen
08.09.2004
3 762
0
36
Mä olen nyt päättänyt että seuraava vauva on kestolapsi. Tai ainakin osakesto. :saint:

Mutta kun mä en kertakaikkiaan saa mitään tolkkua noista sivustoista. Mä haluan kestot mutta mä tahdon ne yhtä helposti kuin kertisvaipat. Miksen mä saa niitä niin? Tai mistä edes Porin suunnalla löytyy kestoja.
Kun mua ei vaipat kiinnosta henkilökohtaisesti niin paljon että kiertäisin kirppiksiä tai mammakerhoja niitä etsien ja mun ruokakaupas ei niitä ole. Nettitilailu ei ole mua varten myöskään. ( Kuinka hankala voi ihminen olla :whistle: )
Ompelija mulla on mikäli osaisin hankkia kankaat sun muut fyllingit. Ja aikaa tässä kyllä on niitä hankkia että onneks ei nyt ihan tän viikon murhe ole.

Saa kertoa helpoimman tavan alkaa kestoamaan.. :D

Ostat alkuun muutaman vaippakuoren ja käytät niiden sisällä vaikka harsoja taiteltuna pitkiksi pötköiksi tai suorakaiteen muotoisia imuja. Helppoa ja halpaa, noita kuoria saa käytettynä pienissä koossa tosi edullisesti esim. huutiksesta, kestovaippainfon tai babyidean sivuilta.
ÄLÄ aloita harso/villahousu-yhdistelmällä ja jätä ne AIO-vaipat eli sellaiset, missä on kaikki samassa, ostamatta. Koska ne kuivuvat ihan turkasen kauan.
Kun vauva on pikkaisen isompi, helpoimpia ovat PUL taskuvaipat (voi ommella itse) ja niiden sisällä imut.

Prismoissa ainakin on Rainbow-merkkisiä AIO-vaippoja. Sieltä saa ihan helposti vaippoja, jotka ei tarvi kuin laittaa pyllyyn.

Meillä on yksi sellainen ja on kolmesti kokeiltu. Kaksi kertaa toimi hyvin, mutta kolmannella päästi läpi. En sitten tiedä, pissailiko poika tänään vaan ihan liikaa vai eikö vaippa olekaan niin hyvä kuin luulin. Tosin on pesty vasta kolmesti ja paketissa luki, että on parhaimmillaan vasta viiden pesun jälkeen.

Minusta helpointa oli hankkia pieniä villahousuja. Alle harso ja päälle villikset, se oli toimivin ensimmäisen kuukauden ajan.

Sitten lapsen kasvaessa taskuvaippoja, niiden taskuihin imuja ja siihen päälle villahousut. Äärimmäisen käytännöllistä. Taskuvaipat ja imut pestään irrallaan, kuivuvat kätevästi ja nopeasti eivätkä vaadi rumpuja. Villahousuille aika ajoin lanoliinikäsittely, muuten yleensä tuuletus ja pesu vain jos tulee kakkatahroja.

asutko lähellä keskustaa?herttuan torin lasten kirppiksellä on royal kestoja pöydällinen jatkuvasti ja satunnaisesti muissakin pöydissä.sieltä saa imutkin samasta pöydästä ja myynnissä aiojakin,niihinhän et välttämättä tarvi mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja kestot kokeillut laidata laitaan:
Lyhyesti: kestot eivät ole ikinä helppoja.

Mun mielestä ne taas oli todella helppoja kun vain ensin uskalsi sukeltaa sinne vaippavalikoimiin sisälle. :D

Sampsukalla on sellainen hieno juttu, että sieltä voi vuokrata vaippoja kokeiluun kotiin. Samaten monella paikkakunnalla toimivasta vaippalainaamosta saa samalla tavalla kokeiltavaksi vaippoja.

Kannattaa kaivaa tiedot oman alueen vaippavastaavasta tai konkarista joka tulee vaikka ihan kädestä pitäen neuvomaan.

Niin väärin , niin väärin! Meillä on kestoiltu yli 3 vuotta ja von kertoa että se ON helppoa, kun pääsee juttuun sisälle.

Itse suosittelen että hommaat huutiksesta tai kavereilta muutaman kappaleen niitä äitiyspakkauksen kestissettejä. Ne kuoret on siinä tosi hyvät, se sisävaippa ei ime kovin paljon, mutta lisäimun (esim harson) kanssa menee kyllä aluksi. Koita löytää jostain joku kaveri tai kaverin kaverin kaveri, joka vois näyttää sulle erilaisa vaippoja livenä, Tai lainaa vaippoja vaippalainaamosta koekäyttöön. Käy kestovaippayhdistyksen sivulla- siellä pitäis olla ne vaippalainaamot lueteltuna.

Kuten jo nyt huomaat, kaikilla meillä on omia mielipiteitä ja ajatuksia helppoudesta. Luuttavasti sinun pitää nähdä hiukan vaivaa selvittääksesi sinulle ja perheellesi sopivimmat kestot.

Itse en ottaisi aio-vaippoja, koska meillä ei ole rumpukuivausmahdollisuutta ja koska 17 vuotta sitten hajotin koneen senaikaisia protokestoja 90 asteessa pestessäni...

Mä haluisin kokeilla niitä ja alkaa käyttämään. Pesen ne ihan suosiolla ja kuivatankin mutta kun tulee sanoja joita en tajua loppuu kiinnostus.
Mä haluan sellanen "kestoja idiootille kuvien kera 0-6kk:ksi"-paketin. Sellaista ei vissiin löydy.

Pullit ja mullit, imut ja pimut.. eieieiei.. mä haluan vaan vaipat mitkä on ihan käyttövalmiina. Kokoankin ne osista yhteen jos niis on numerojärjestys miten sen teen.

En ihan oikeesti ole näin onneton joka asiassa mutta vaippojen suhteen en haluaisi nähdä ylimääräistä vaivaa mutta käyttää tahtoisin...

Onnetonta joo.. :D

AIO vaippoja EI yleensä saa tunkea rumpuun :attn:

Lisäksi AIO vaikka helppoja ovatkin, kuivuvat hi-taaas-ti, joten kannattaa pitää hiukan muunkinlaisia vaippoja varalla ainakin.

Taskuvaipat- ne oli meillä kaikkein käytetyimpiä ja helppoja.

Mun mielestä on =) Kaikki on suhteellista! Aika monta merkkiä kertavaippoja piti meillä kokeilla, ennenkuin löydettiin yövaipaksi istuva vaippa -eli ei nekään ihan olemattoman helppoja ole!

Suosittelen sisävaippoja ja erillisiä kuoria vastasyntyneelle. Liikkeelle lähteneelle aio (all in one eli kaikki yhdessä nipussa) on kai helpoin, meillä käytetään taskuvaippoja ja sinne sisälle harso tai muu pötköksi taiteltava imevä riepu.

Tarrat hankaa monesti mahaa ja nivusia, ite olen kokenut nepilliset paremmaksi. Pikkuvauvalle villapöksyt oli kivat, niitä on pitkälahkeisiakin niin ei tarvii muita housuja päälle. Sinne alle voi kääriä sideharson tai ostaa/ommella muotoonommeltuja sisävaippoja.

Katso jos www.babyidea.fi löytyis käytettynä, siellä on kirppissivut. Ja kyllä niitä parhaiten netistä löytää, suosittelen vähän sieltäkin kattomaan! Tässä muutama hyvä sivu: www.babyidea.fi, www.annavilla.com, www.myllymuksut... (täältä saa myös kankaita)

Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:
Mä haluisin kokeilla niitä ja alkaa käyttämään. Pesen ne ihan suosiolla ja kuivatankin mutta kun tulee sanoja joita en tajua loppuu kiinnostus.
Mä haluan sellanen "kestoja idiootille kuvien kera 0-6kk:ksi"-paketin. Sellaista ei vissiin löydy.

Pullit ja mullit, imut ja pimut.. eieieiei.. mä haluan vaan vaipat mitkä on ihan käyttövalmiina. Kokoankin ne osista yhteen jos niis on numerojärjestys miten sen teen.

En ihan oikeesti ole näin onneton joka asiassa mutta vaippojen suhteen en haluaisi nähdä ylimääräistä vaivaa mutta käyttää tahtoisin...

Kestoilusta ei kyllä tuu mitään tuolla asenteella. Pakko siinä on vähän ottaa selvää. :)

Eli sä tarviit kädestä pitäen neuvojan :)
Missäpäin asustelet? Kannattaa käydä kestovaippayhdistyksen sivuilla ja onkia sieltä tietoonsa jokin aktiivi siltä alueelta joka vois tulla neuvomaan.

Mä olen aikalailla sellainen joka voisin tulla neuvomaan ja näyttämään, mutta tässä lähialueella toki.

Alkuperäinen kirjoittaja kestoilija:
Kestoilusta ei kyllä tuu mitään tuolla asenteella. Pakko siinä on vähän ottaa selvää. :)

No tätä mä just meinaan että tää on tää ongelma. Kun mä en halua pohtia ja tutkia vaippoja mutta tahdon vaan saada ne käyttöön. :D Mun mielenkiinto ei riitä ainakaan näin alkuvaiheessa siihen että opiskelisin ensin jonkin asian.
Mä luulen et se olis hyvä bisbes kun joku keksis sellasen valmispaketin missä olis vaipat valmiina ja that's it.

Kai mun paras tyytyä vaan ihan tavallisiin kertiksiin.

lyhyesti sanottuna:kestot on ihan yhtä helppoja kuin kertiksetkin, mutta aloituksessa täytyy nähdä hiukan vaivaa. Toki kertistenkin kanssa täytyy testata, mikä merkki sopii juuri meidän vauvalle.

Meillä on ollut noin 2 kk iästä saakka käytössä BumGenius AIO vaipat. Ensin sellaiset pienet koot (eli S) ja sitten vaihdoin noin 5-6 kk iässä luomu yhdenkoon vaippoihin joihin olen ollut tyytyväinen.
Menee ihan sellaisenaan, ei tarvi taitella ja ihmetellä imuja sun muita. Olen pessyt ja HUOM! rumpukuivannut kaikki ja hyvin ovat toimineet, poika nyt 10 kk ikäinen.
Muista että aluksi pitää vaipat pestä noint 5-7 kertaa, jotta imuteho on hyvä. Meilläkin aluksi tuli läpi, kun ei oltu pesty tarpeeksi monesti...

Näitä vaippoja olen tilannut yhdestä nettimyymälästä, mutta niitä on kyllä vauvatarvikeliikkeissäkin (en ole samalta paikkakunnalta kuin sinä).

Olen ollut tyytyväinen ja helppoa on ollut!

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:

Eli sä tarviit kädestä pitäen neuvojan :)
Missäpäin asustelet? Kannattaa käydä kestovaippayhdistyksen sivuilla ja onkia sieltä tietoonsa jokin aktiivi siltä alueelta joka vois tulla neuvomaan.

Mä olen aikalailla sellainen joka voisin tulla neuvomaan ja näyttämään, mutta tässä lähialueella toki.

Personal shopperin joo :D Joka sanoo että kolme noita ja 5m tuota siitä sen ja sen muotoista palasta. :D
Porin alueen aktiivit voipi ilmoittautua. Mutta aikaahan tässä kyllä vielä on ja paljon mut päätin aloittaa aikasin että saan jotain aikaankin :D

ja vielä, kyllä noilla nettikaupoilla on noita valmispaketteja, joissa on erilaisia vaippoja.
Mutta suosittelen, että katsot kestovaippayhdistyksen sivut. Sieltä on iso apu, niillä on tosiaan lainaamoja, joista saa lainaan monenlaisia aluksi, ja niistä voit sitten valita. Ja niiltä tullaan kotiin neuvomaan ja näyttämään.

Älä lannistu! Kestoilu kannattaa!

Yhteistyössä