Kestovaippa ompelijat..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tekis mieli kokeilla..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tekis mieli kokeilla..

Vieras
Tää on kai ihan tyhmä kysymys, mutta voiko ilman saumuria ommella esim. nöttösen kaavasta vaipan?
Siis saako edes suht näköisen jos ihan peruskoneella ompelee?

Kuvissa kun aina on saumurisauma siinä ulkoreunalla.... :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Ei saumuri välttämätön ole.
Taviskoneen siksak tai kolmiaskelsiksak ajaa kyllä saman asian.

Saumuri on helppo ja siistiä saumaa tulee, mutta ei todellakaan estä kokeilua ellei sitä ole!
d :) b

Juu saumuri olis helppo.. Ei vaan tuo joulupukki ymmärtänyt tuoda.. :D

Täytyypi kokeilla kun saa pikkuiset nukkumaan ja ehkä rauhan taloon... :D

en tiä mikä toi nöttösen kaava on, mutta kestovaippayhdistyksen sivuilla on esim. taskuvaipan ohje, joka on tehty pul-kankaasta ja vaikka coolmaxista. Sen voi ainakin toteuttaa ihan perusompelukoneella. Ite oon tehny kummallakin ja tietenkin saumuri on huomattavasti helpompi, mutta loppuen lopuksi ei oo mitään eroo varsinkaan ulkonäössä tai ihan käytössä.
Rohkeesti vaan kokeileen! :)

Voit tehdä nöttösellä ilman saumuria, itse vaan tekisin sen kuten pul-taskunkin. Eli ompelisin sisä ja ulkokankaan yhteen oikeat puolet vastakkain ja kääntäisin valmiin vaipan. Näin vaipasta tulee kaunis reunoiltaan. Siksakin jälki ei ole niin kaunista. Tai sitte siksakkaa leveällä, mut lyhyellä tikillä, sillä vois tulla ok jälkeä.

Kiitokset vinkeistä.. :flower:
Laittelin tässä välissä pikkuihmiset nukkumaan ja kämppää ojoon.. :D

Vielä kyselen ihan tyhmiä.. Ihan vastasyntyneen kestovaipattamisesta kun ei ole kokemusta, vasta isomman (siis yli 6kk ).
Niin kannattaako siis opetella kutomaan tai ostaa villahousuja vai toimiiko pul kuoret/ taskuvaipat?
Näillä isommilla kun olen oikeastaan vain ja ainoastaan käyttänyt taskuja. Alkuun kokeilin pul-kuorellakin, mutta koin sen jotenkin työläämmäksi kuin taskun (siis kun pylly ei pysy paikoillaan.. :D ).

Meinasin kokeilla kun on jäänyt jokunen tilkku pul:a tuohon nöttikseen, ehkä sen saisi toimimaan.. Tosin käytännön testejä pääsee vasta parin kuukauden päästä tekemään.. :)

Mä tykkäsin eniten ihan pienellä käyttää villahousuja ja sisävaippaa tai harsoa.
Aika kauan luotin villahousuihin.

Pienen vauvan rimpulaiset jalat tekee helposti sen että vaippa falskaa ellei ole röyhelöitä jalanteissä.

Mun kokemuksella, kaikilla eri.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mä tykkäsin eniten ihan pienellä käyttää villahousuja ja sisävaippaa tai harsoa.
Aika kauan luotin villahousuihin.

Pienen vauvan rimpulaiset jalat tekee helposti sen että vaippa falskaa ellei ole röyhelöitä jalanteissä.

Mun kokemuksella, kaikilla eri.

No just tota mietinkin, että siis falskaako herkästi ohi..
Vaan eikös ne villikset oo aika "työläitä" siis lanoliinitukset?
En koskaan niiden kanssa ole pelannut.. Tässäkun tätä pyykkihuoltoa piisaa muutenkin.. :D

No toisaalta, kuten todettu onneksi tässä on vielä aikaa mietiskellä.. Toivottavasti..
Täytyy keskimmäisen mollanukkea käyttää alkukoekaniinina.. :D

Kiitos vielä sinulle.. :)

Meillä vastasyntyneellä käytin villiksiä ja sisävaippaa (tais olla mummut kaavalla).
Villikset toimi yhtä luotettavasti kuin kertavaippa, taskut falskas aina. Vasta reilu 2kk ikäisenä otin villisten rinnalle taskut ja nyt 7kk iässä pelataan melkeimpä pelkillä taskuilla.

Ite en kokenut villisten hoitoa hankalaksi, tahrat pesin heti pois sappisaippualla ja lanoliinissa ne tais käydä peräti kaksi kertaa. Ennen vauvan syntymää ja kerran käyttöaikana.

Ite suosittelen villiksiä pikkuvauvalle.

Yhteistyössä