ketähän tässä nyt uskoisi???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viratontoosa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viratontoosa

Vieras
kävin yksityisellä gynellä vihdoin, kyllästyttyäni jatkuviin hiivatulehduksiin. Gyne sanoi, että oireet eivät viittaakaan hiivaan (kutina emättimen suulla ja ulkopuolella) vaan kyse on ph-arvojen heittelystä liiallisen lääkityksen seurauksena (diflucania n. 10 kuuria viimeisen vuoden aikana ja tupla-antibiootit kohtutulehdukseen joulun aikaan). Lisäksi olen työntänyt alapäähäni kaikkea mahdollista voidetta, piimää, molkosania ym.ja pessyt vimmalla kutinoita pois huonolla menestyksellä. Oli aika puhaltaa peli poikki. Nyt yritän opetella huonoon hygieniaan jotta toosa alkaisi happamoitua (vielä ei ole helpotusta näkynyt). Seksielämä on ihan jäissä, kun limakalvot niin herkkänä, että pienikin yritys sattuu heti ja seurauksena taas monene päivän kutinat ja takapakkia tilanteeseen.
Ydinkysymys nyt kumminkin on se, että gyne määräsi vagifem-tabletteja emättimeen 2 viikkoa päivittäin ja jatkossa 2x viikossa limakalvojen vahvistamiseksi.Täällä jossain ketjussa huomasin kumminkin, että vagifem voi altistaa hiivalle ja ärsyttää limakalvoja???? Siis käytän nyt tuotetta hiivan ja kutinan ehkäisyyn ja se voi kumminkin aiheuttaa niitä! Mitä tässä nyt pitäisi uskoa ja tehdä? APUVA! Lisäselvityksenä: ikä 40v, ehkäisynä tällähetkellä kondomi, sterilointijono vetämässä, hormonaaliset ehkäisimet kokeiltu eikä mikään sovi...

Monissa lääkkeissä on sivuvaikutuksena juuri niitä vaivoja, joita helpottamaan se on määrätty. Ei auta kuin kokeilla miten käy.

Kun alapääsi on noinkin herkkänä, niin olethan hoksannut myös vaihtaa kertakäyttöiset kuukautissuojat kestoihin. Kertakäyttöiset terveyssiteet ja phs:t aiheuttavat monille kutinaa ja pikkuhaavoja ja tamponit taas tunnetusti kuivattavat emättimen sisäisiä limakalvoja. Kestositeillä korvaat terveyssiteet ja kuukautiskuppi taas ajaa tamponin virkaa.

Olen saanut omat limakalvoni kuntoon Vagifemillä. Nyt suunnittelen sen käytön lopettamista kokonaan.

Alapesu pelkällä haalealla vedellä kerran päivässä. Kuukautisten aikaan toki useammin.

Jos jotkut alushousut hankaavat, lopeta niiden käyttö toistaiseksi. Pikkuhousunsuojaa ei saa käyttää. Yöt ilman housuja.

Limakalvoille voit käyttää apteekista saatavaa Ceridal-öljyä. Lipolotion ja intiimi versio siitä ovat ihan sama, vain annostelumuoto on eri. Sitä käytin myös aikanaan gynekologin suosituksesta.

Mulla on tällaiset reseptit huonojen limakalvojen (ne huononi kun sairastin vulvodyniaa, nyt pidän itseäni siitä parantuneena) hoitoon:
- estrogeenia suun kautta (koska myös rakossa huonot limakalvot)
- Ceridalia melkein joka kerta vessassa käydessä (ihan paras hoito!)
- hiivanestolääkitys 1-2 viikon välein (diflucanin halpa rinnakkaisvalmiste)
- ruokavalio: sokeri ja vaaleat jauhot pois. Tää on varmin keino, mutta niin kovin kurjaa kun ei saa syödä mitään hyvää. :( Vähentäminenkin auttaa.
- pH:n tasaamiseen maitohappobakteereja suun kautta päivittäin ja alapäähän aika usein yhdynnän jälkeen
- e-pillerit pois (ohentaa limakalvoja)
- kuukautissuojina käytän vuokkoset cottonia, mitkään muut ei sovi (kuppia ei voi kuvitellakaan ohuiden limakalvojen kanssa). pillereitä syön niin, että kuukautiset on vaan 9 viikon välein.
- seksin välttäminen ei toimi, tuntuu että saan jonkun pöpön jos joudun olemaan liian monta päivää ilman. eli silloin kun paikat on kunnossa, niin meillä ainakin kannattaa harrastaa säännöllisesti. hiivan kuitenkin joskus tullessa lääkitsen sitä lääkkeillä + ruokavaliolla ja pakollisella seksitauolla.

Sun tapauksessa vois kokeilla myös lateksittomia kondomeja, mulla ainakin kortsut kutitti enemmän kuin siemenneste. Toivottavasti sterilisaatio auttaa asiaan, minäkin olen jonossa, jotta pääsisin pillereistä eroon.

"hyvä tabletti" : kauanko olet käyttänyt niitä ja kuinka pian alkoivat auttaa?

"muuten herkkäihoinen" : kuukautiskupin ostin ja paripäivää käytin viime menkkojen aikana. Ihan Ok, mutta sen paikalleenrassaaminen ja poistaminen ärsytti herkkiä paikkoja. Aion käyttää jatkossa jos kärsin. Kestositeitä olen ommellut jo valmiiksi, en ole vielä käyttänyt.

"siiri2" : gyne kielsi käyttämästä diflucania, koska ne ovat myös antibioottia ja pitävät bakteeritasapainon vinksallaan. Nyt olen ollut 1 kk ilman ja toivon ettei tarttis ottaa... viimeisessä hädässä niihin vasta turvaudun. Ruokavaliota olen noudattanut reilun kuukauden jo, myös maitohappobakteereita käytän. Pillereitä en syö. Tota kondomijuttua pitää kokeilla, kunhan nyt saa senverran paikat kuntoon että uskaltaa edes yrittää...

Nyt askarruttaa sekin, kun gyne käski öljyillä (mm Ceridal) suojautua omaa valkovuotoa vastaan (se nyt ärsyttää limakalvoja). Mutta eikö se vuoto pitäisi joskus pestä pois sieltä? ei kai auta jos öljyä vaan päälle laappii??? On tääki kun 4-kymppisen akan pitää anella värkinpesuneuvoja täällä!!! Mutta kun oon niin kypsä tähän tilanteeseen...

Kiitos vinkeistä kaikille! ja lisääkin saa kertoa jos jollain olis joku kikkakolmonen hihassa!!!

Mulla kuivu paikat pillereiden seurauksena ja olin ensin ihan pulassa kun oireet tuntuivat virtsatientulehdukselta mutta testeissa ei nakynyt merkkiakaan tulehduksista, hiivasta tms ja olo tosi kamala. Laakari ehdotti Aqualan Oilia ja sainkin paikat silla kuntoon nopeasti :) Jos tuntuu oikein pahalta niin pesen hieman vessakaynnin jalkeen ja laitan sita tai muuten vain iltaisin alapesun jalkeen ulko- ja sisapuolelle tai muuten tarvittaessa. Kannattaa kokeilla, silla oljya voi kayttaa muuhunkin ihonhoitoon eli ei mene hukkaan ja on hygienisessa suihkepullossa.

En ole ihan varma, milloin aloitin Vagifemin käytön. Ehkä neljä vuotta sitten. Mulla kondylooma ja sen hoidot olivat tehneet tuhojaan. Nyt alkaa kondyloomakin olla voitettu.

En osaa tarkkaan sanoa, milloin vaikutus alkoi. Se kuitenkin tuki elimistöäni ja auttoi vuosikaudet piinanneen viruksen voittamisessa.

Nimi limakalvo, kertoo, että paikan pitäisi olla tietyllä tavalla kostea. Näitä kosteita paikkoja ovat nenä, suu, emätin ja häpy. Niitä ei pidä puunata putipuhtaaksi, se vain ärsyttää.

Itselläkin on ollut hiivan oireita, lääkkeitä on tullut vedettyä, mutta ei oikein oireet ole minnekään menny. Valkovuoto on hiivamaista, mutta hiivakokeessa ei näkyny mitään. Tällä hetkellä eniten ärsyttää toi kirvely emättimen suulla. Voisikohan vagifem tai jokin muu vastaava lääke auttaa? Tarvitseeko siihen reseptiä? Olen rasvaillut ceridalilla, on auttanut jonkin verran. Olen kuullut jostain Vagi-C- emätinpuikoistakin (sis. kait c-vitamiinia tms. ), mut onko ne enimmäkseen sellaisille jotka kärsivät niistä bakteeritulehduksista...?
Hormonaalista ehkäisyä ei ole ja olen vuoden käyttänyt kuukuppia, kun kertiksiä ei kyennyt enää käyttämään ollenkaan.

alan erikoislääkäviä, kuin näiden palstojen tietäjiin. Meitä on nimittäin hyvin sekalainen joukko eritasoisia "tietäjiä".

Gynekologisi on opiskellut pitkään alaa, erikoistunut ja tutkinut, hoitanut tuhansia potilaita ja nähnyt tulokset. Hän on on perehtynyt muös lääkkeisiin, niiden vaikuttajiin ja vaikutuksiin mös potilaillaan, eikä vain teoriassa. Voit uskoa, että lääkärisi tietää parhaiten, mitä hän sinulle hoidoksi määrää!!

Alkuperäinen kirjoittaja Viisaampaa uskoa:
alan erikoislääkäviä, kuin näiden palstojen tietäjiin. Meitä on nimittäin hyvin sekalainen joukko eritasoisia "tietäjiä".

Gynekologisi on opiskellut pitkään alaa, erikoistunut ja tutkinut, hoitanut tuhansia potilaita ja nähnyt tulokset. Hän on on perehtynyt muös lääkkeisiin, niiden vaikuttajiin ja vaikutuksiin mös potilaillaan, eikä vain teoriassa. Voit uskoa, että lääkärisi tietää parhaiten, mitä hän sinulle hoidoksi määrää!!

Paitsi että Diflucan ei ole antibiootti vaan sienilääke!

Eikähän se lääkäri kuitenkin nähnyt sinua paremmin, mitä siellä emättimessä on. Täällä kun neuvomme ja tiedämme, vertaamme aina asioita itseemme. Tuo toinen voi potea ihan mihtä muuta tahansa, joten hänelle täytyy harkita hänen tapaukseensa sopivat hoidot. Oireet kuvattuina ovat monesti kovin samanlaisia, vaikka tauti on ihan eri.

Yhteistyössä