Ketkäs palstalaiset ovat uskonnollisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28618500]Tietysti voi. Ja voi olla pitämättäkin, vaikka olisikin lapsena ortodoksiksi kastettukin ;)[/QUOTE]Jokainen tekee tasan niin kuin omasta perseestään parhaaltaan tuntuu.

Uskonnollisuus on kuollutta. En ole uskonnollinen, seuraan Jeesusta. Suurin osa palstalaisista on uskonnollisia, kastavat lapsen ja säilyttävät kastevettä. Sellaista on uskonnollisuus, kuollutta perinteiden noudattamista.

Uskonnollisuus on kuollutta. En ole uskonnollinen, seuraan Jeesusta. Suurin osa palstalaisista on uskonnollisia, kastavat lapsen ja säilyttävät kastevettä. Sellaista on uskonnollisuus, kuollutta perinteiden noudattamista.

mä oon just tollanen mutta tapaan käyttää termiä "tapakristitty"

kuulun kirkkoon ja osallistun niihin perinteisiin kastajaisiin, häihin ja hautajaisiin mutta en muuten juurikaan osallistu seurakunnan toimintaa enkä pruukaa rukoilla

mulla on sellanen semipositiivinen asenne kumminkin

Olen varmaan täällä joskus avautunut ja kertonut olevani kirkkoon kuulumaton. En kuulu mihinkään seurakuntaan tai muuhunkaan lahkoon, mutta en ole ateisti. Haluaisin nähdä sen ihmisen, joka tunnustaa rehellisesti, ettei koskaan ole rukoillut.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28619416:
Täh? Minä en todellakaan ainakaan muista rukoilleeni koskaan. Ellei niitä ala-asteen päivänavauksia lasketa, joissa seisotettiin aulassa parijonossa ja "rukoiltiin" yhdessä. :)

Minä rukoilin herätysteltassa että Jeesus tulisi elämääni. Väitteen mukaan se todistaisi Raamatun väitteet todeksi. Testistä tuli negatiivinen tulos, mutta uskovainen oli sitä mieltä että kyllä se toimi, sitä ei vain heti näe :p

Täällä palstalla eräässä ketjussa väitettiin samaa. Tuo on siitä hyvä, että koejärjestely on selkeä. Uskovaiset eivät vain hyväksy lopputulosta.

Minä rukoilin herätysteltassa että Jeesus tulisi elämääni. Väitteen mukaan se todistaisi Raamatun väitteet todeksi. Testistä tuli negatiivinen tulos, mutta uskovainen oli sitä mieltä että kyllä se toimi, sitä ei vain heti näe :p

Täällä palstalla eräässä ketjussa väitettiin samaa. Tuo on siitä hyvä, että koejärjestely on selkeä. Uskovaiset eivät vain hyväksy lopputulosta.

Olet muuten todella mukava ja fiksu mutta mua on aina ihmetyttänyt se että tunnetko itsesi paremmaksi ihmiseksi kun pääset morkkaamaan uskovia? Sinulla on usein todella (piilo)halveksuvia ja pisteliäitä kantoja uskovista vaikka muuten tunnut olevan sitä mieltä että suvaitsevainen pitää olla kaikkia kohtaan.

Olet muuten todella mukava ja fiksu mutta mua on aina ihmetyttänyt se että tunnetko itsesi paremmaksi ihmiseksi kun pääset morkkaamaan uskovia? Sinulla on usein todella (piilo)halveksuvia ja pisteliäitä kantoja uskovista vaikka muuten tunnut olevan sitä mieltä että suvaitsevainen pitää olla kaikkia kohtaan.

Minua ei haittaa uskovaisuus, vain se että he väittävät sitä todeksi.

Minua ei haittaa uskovaisuus, vain se että he väittävät sitä todeksi.

Ok, tämän hyväksyn kyllä. Mutta silti voi miettiä miten asiat esittää (irvaillen vai asiallisesti). Toki ymmärrän että se voi olla vaikeaa jos kyse on itseäkuohuttavasta asiasta. Enhän siihen itsekään aina pysty, mutta sinun olen yleensä tottunut näkemään "ymmärtäväisenä" enkä pisteliäänä (mitä itse joskus olen).

niimpä, uskovaiset ei millään meinaa käsittää että kyseessä on uskon, ei tiedon asiat

Se riippuu ihan uskovaisesta. Minä olen uskovainen ja minulle se on täysin jokaisen oma asia mihin uskoo tai ei usko. En saa mitään "pisteitä" Jumalalta siitä montako ihmistä olen saanut käännytettyä. Uskon, että minun kuuluu kyllä viedä evankeliumia eteenpäin, ei välttämättä torilla kovaan ääneen huudellen, mutta ystäville ja tuttaville kertoa mihin minä uskon ja mitä se tarkoittaa. Loppu ei ole minusta kiinni, ottakoon sen kukin miten itse haluaa. Minäkään en pidä pakonomaisesta tyrkyttämisestä.

[QUOTE="vieras";28619785]Se riippuu ihan uskovaisesta. Minä olen uskovainen ja minulle se on täysin jokaisen oma asia mihin uskoo tai ei usko. En saa mitään "pisteitä" Jumalalta siitä montako ihmistä olen saanut käännytettyä. Uskon, että minun kuuluu kyllä viedä evankeliumia eteenpäin, ei välttämättä torilla kovaan ääneen huudellen, mutta ystäville ja tuttaville kertoa mihin minä uskon ja mitä se tarkoittaa. Loppu ei ole minusta kiinni, ottakoon sen kukin miten itse haluaa. Minäkään en pidä pakonomaisesta tyrkyttämisestä.[/QUOTE]

Näin ollen et varmaankaan tykkää huonoa myöskään siitä, mikäli ateisti- ja/tai agnostikkoystäväsi kertovat hekin omasta vakaumuksestaan ja siitä mitä se tarkoittaa (jättäen johtopäätösten tekemisen kuitenkin sinulle)?

Yhteistyössä