Ketkäs palstalaiset ovat uskonnollisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tiedän että olet eri vieras, oli vaan pakko kommentoida että tähän kimuranttiin jankkaamiseen tämä taas meni.

Sitä minä vähän myös ihmettelen koko ketjun osalta, että ihmiset käyttävät ilmeisen eri merkityksissä sanoja uskova, uskonnollinen ja uskovainen. Niillä tuntuu olevan erilaisia sisältöjä eri ihmisten puheissa. Minulle ne ovat olleet suht samaa asiaa tarkoittavia.

[QUOTE="vieras";28621401]Fakta vs. mutu.[/QUOTE]

Wikipedia faktaa? Aiemmin jo sinulle sanoin että jos aihe kiinnostaa niin siitä kannattaa lukea muualtakin jotta voit vähän laajentaa näkökulmaa kahdesta lauseesta laajemmaksi.

Ja sen verran tuosta wikipedian artikkelista että lueteltiinhan siinä paljon muutakin kuin vain nuo sinun kertomasi asiat. (Ja siinä myös todettiin että määritelmä on vähän tynkä, eli puutteellinen, joten voit vaikka sinä käydä siihen lisäämässä materiaalia kun kerran niin paljon siitä tiedät.)

Wikipedia faktaa? Aiemmin jo sinulle sanoin että jos aihe kiinnostaa niin siitä kannattaa lukea muualtakin jotta voit vähän laajentaa näkökulmaa kahdesta lauseesta laajemmaksi.

Ja sen verran tuosta wikipedian artikkelista että lueteltiinhan siinä paljon muutakin kuin vain nuo sinun kertomasi asiat. (Ja siinä myös todettiin että määritelmä on vähän tynkä, eli puutteellinen, joten voit vaikka sinä käydä siihen lisäämässä materiaalia kun kerran niin paljon siitä tiedät.)

Sinä väität, sinä todistat. Eli etsi joku muu määritelmä. Minä löydän vain tuon saman.

Wikipediaan on koottu linkit muualta löytyvistä artikkeleista ja tiedot on koottu niistä. Miksi se ei tarjoaisi silloin faktaa? Vai löydätkö sanalle Elämäntapa jonkun muun määrittelyn?

[QUOTE="vieras";28621452]Sinä väität, sinä todistat. Eli etsi joku muu määritelmä. Minä löydän vain tuon saman.

Wikipediaan on koottu linkit muualta löytyvistä artikkeleista ja tiedot on koottu niistä. Miksi se ei tarjoaisi silloin faktaa? Vai löydätkö sanalle Elämäntapa jonkun muun määrittelyn?[/QUOTE]

:D

En minä väitä mitään, sinä se minun mielipiteeseni tartuit, ensin kyselit ja sitten aloit vängätä että olen väärässä. No, näytä se sitten. Ai niin, ethän sä löydä mitään... No niin, mukavaa päiväjatkoa.

Ja nyt illanpuhteeksi voit vielä miettiä miksi tuolla luetellaan myös arvot, asenteet ja elämänkatsomus.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="vieras";28621539]Koska ne vaikuttavat ihmisen valintoihin. Ja seksuaalisuus ei ole valinta.[/QUOTE]

Aivan! Nyt olet asian ytimessä!

Mutta jos sinulla olisi toisenlaiset arvot kun ne mitkä sinulla on nyt niin et välttämättä olisi valinnut samoin. Tai, jos seksuaalinen suuntautumisesi olisi toinen niin et olisi välttämättä valinnut samoin.

Eli elämäntavoissa on toki paljon valintojakin mutta siihen liittyy asioita mitä ei voi valita mutta mitkä vaikuttavat niihin valintoihin, ja sitä kautta myös elämäntapoihin.

Aivan! Nyt olet asian ytimessä!

Mutta jos sinulla olisi toisenlaiset arvot kun ne mitkä sinulla on nyt niin et välttämättä olisi valinnut samoin. Tai, jos seksuaalinen suuntautumisesi olisi toinen niin et olisi välttämättä valinnut samoin.

Eli elämäntavoissa on toki paljon valintojakin mutta siihen liittyy asioita mitä ei voi valita mutta mitkä vaikuttavat niihin valintoihin, ja sitä kautta myös elämäntapoihin.

Niin? Seksuaalisuuttani en silti pystyisi valitsemaan. Siksi et voi niputtaa uskoa ja homoutta yhteen. Siitähän tämä lähti.

[QUOTE="vieras";28621562]Niin? Seksuaalisuuttani en silti pystyisi valitsemaan. Siksi et voi niputtaa uskoa ja homoutta yhteen. Siitähän tämä lähti.[/QUOTE]

Nyt jos sanatarkkoja ollaan niin en niputtanut niitä yhteen vaan sanoin että voin rinnastaa esim. homouden ja uskon koska ne molemmat kuuluvat elämäntapaan. Ja sillä ei tässä ole mitään merkitystä että toista ei voi missään nimessä valita ja toisen periaatteessa voi (vaikkka minä en kyllä usko siihenkään mutta se nyt ei ole tämän keskustelun pointti), vaikka siihen yritätkin tämän koko väittelyn perustaa.

Nyt jos sanatarkkoja ollaan niin en niputtanut niitä yhteen vaan sanoin että voin rinnastaa esim. homouden ja uskon koska ne molemmat kuuluvat elämäntapaan. Ja sillä ei tässä ole mitään merkitystä että toista ei voi missään nimessä valita ja toisen periaatteessa voi (vaikkka minä en kyllä usko siihenkään mutta se nyt ei ole tämän keskustelun pointti), vaikka siihen yritätkin tämän koko väittelyn perustaa.

Homous ei edelleenkään ole elämäntapa, ei aate, ei ideologia, ei uskonto, ei mielipideasia. Homous on yksi seksuaalisuuden muoto, eikä sitä valita.

[QUOTE="vieras";28621623]Homous ei edelleenkään ole elämäntapa, ei aate, ei ideologia, ei uskonto, ei mielipideasia. Homous on yksi seksuaalisuuden muoto, eikä sitä valita.[/QUOTE]

Olen täysin samaa mieltä enkä muuta ole väittänytkään missään vaiheessa! Päästiinhän me sentään samalle sivulle tässä asiassa vaikka pitkään se ottikin (aika jännää että näin pitkään luulit mun väittävän että seksuaalisuuden voi valita). ;)

[QUOTE="vieras";28621674]Ja silloin sinä et voi niputtaa uskoa ja homoutta samaan.[/QUOTE]

Tottakai voin koska en väitä että molemmat ovat tahdonasia (koska kumpikaan ei mielestäni sitä ole) vaan koska ne kuuluvat elämäntapaan.

OHaluaisin nähdä sen ihmisen, joka tunnustaa rehellisesti, ettei koskaan ole rukoillut.

Mä käsitän rukoilemisen sellaasena, että oikiasti uskoo siihen rukoilemiseen ja todella hakee sillä tavalla apua, tukea. En mä laske rukooluksi sitä mitä ittellä on ollu koulus ja riparilla eli muiden mukana vain luetellu ulkoa opitun rukouksen ja kädet laittanu ristiin silloon ku pitää. Mulla ei oo ikinä ollu tarvetta rukoolla niin, että todella sydämeni pohjasta ja asiaan uskoen tekisin sitä. Ei vaikka onki ollu vakavaa sairautta yms. elämäs.

Jotenki kummallista ajatella, että jokaanen ihminen rukoolee ainaki joskus sanan varsinaases merkitykses. Mutta toki asia eri sitte jos lasketaan nuoki ku tekee vain sen mitä kulloonki pitää tehdä jumalanpalvelukses.

Käyn välillä herätysteltassa. Siellä väkevä pastori esiintyy alasti ja siittää seurakuntalaisia. Meillä on kolme lasta vaikka mieheni on inpotentti. Kiitämme Jeesusta päivittäin mulattilapsistamme

Yhteistyössä