Keuhkoputkentulehdus?Sh:jia paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Siis tyhmää kysellä täällä, mut kysyn nyt kuitenkin kun on lauantai-ilta enkä minnekään voi soittaakaan.. Olin kipeä, perinteinen flunssa reilu kolme viikkoa sitten. Sen jälkeen en ole parantunut ihan täysin ollenkaan, vaan minulle jäi sellainen lievä yskä . Ei muuta. Tällä viikolla alkuviikosta flunssa alkoi ikäänkuin uudelleen;tuli kurkku taas karheaksi ja limaiseksi ja yskä jatkui tietenkin kokoajan. Nenä ei ole vuotanut. Eilen sitten alkoi ihan järjetön yskä, yskin koko päivän kovaa ja syvältä, yöllä heräsin ja yskin tuntitolkulla. Tänään en ole NIIN paljon yskinyt, mutta nyt on ääni lähtenyt lähes kokonaan ja taas iltaa myöten olen alkanut yskimään kovemmin. Keuhkot tuntuu painavilta. Koiraa ulkoiluttaessani (ei ole muita ketkä voisu ulkoiluttaa) rinnassa muljahti ikävästi.. Epäilen keuhkoputkentulehdusta, koska minulla on olllut niitä aika monta historiassa.

Ongelma on nyt se, että minun olisi lähes pakko päästä työreissulle ensi viikolla...Nyt mietin menenkö lääkäriin tai hoitajalle käymään maanantaina, tuleeko saikkua.. Vai uskaltaisinko katsoa vielä viikon loppupuolelle ja menisin sitten lääkäriin perjantaina jos oireet jatkuu. Toisaalta jos ne pahanee niin missäs käyn sitten kesken työreissun lääkärissä kun olen ihan eri paikkakunnalla jne..

Mitähän kantsis tehdä..vai menenkö huomenna jo päivystykseen? Toisaalta tiedän ettei tähän mitään keinoja ole ihmeparannaukseen..antibiotteja en edes halua ja virus tämä varmaan taas on..

Olet oikeassa: keuhkoputkentulehdus, eli ihan suomeksi yskä. Yskä kestää noin 2 viikkoa (tai 14 päivää kuten jotkut sanoo). Älä rasita keuhkojasi, keuhkoputki ei toimi ihan normaalisti ja on "vereslihalla". Viruksen aiheuttama. Jälkitautina voi tulla keuhkokuume, mutta toistaiseksi ei kuulosta sille (se olotila on sellainen ettei tule edes mieleen lähteä ulos tai matkalle).

Olet oikeassa: keuhkoputkentulehdus, eli ihan suomeksi yskä. Yskä kestää noin 2 viikkoa (tai 14 päivää kuten jotkut sanoo). Älä rasita keuhkojasi, keuhkoputki ei toimi ihan normaalisti ja on "vereslihalla". Viruksen aiheuttama. Jälkitautina voi tulla keuhkokuume, mutta toistaiseksi ei kuulosta sille (se olotila on sellainen ettei tule edes mieleen lähteä ulos tai matkalle).

No tää yskä on kestänyt jo yli kolme viikkoa sitten... jos kerran yskä on sama kuin keuhkoputkentulehdus.. Olen hieman eri mieltä. Mä en ainakaan luokittele omaa oloani kovinkaan usein YSKÄSSÄ tälläiseksi mitä se nyt on. Jaksan kyllä olla, mutta esim. paikasta toiseen käveleminen alkaa heti tuntua painona keuhkoissa ja sydän hakkaa jne mitä ei todellakaan tavallisen yskän kohdalla tapahdu.

No tää yskä on kestänyt jo yli kolme viikkoa sitten... jos kerran yskä on sama kuin keuhkoputkentulehdus.. Olen hieman eri mieltä. Mä en ainakaan luokittele omaa oloani kovinkaan usein YSKÄSSÄ tälläiseksi mitä se nyt on. Jaksan kyllä olla, mutta esim. paikasta toiseen käveleminen alkaa heti tuntua painona keuhkoissa ja sydän hakkaa jne mitä ei todellakaan tavallisen yskän kohdalla tapahdu.

Se edellinen oli eri tauti. Ei virus noin vain poistu elimistöstä ja limakalvot kestää parantua, silloin niihin iskee helposti uusi virus (= nykyinen tautisi).

Ihan kuulostaa kovalta yskältä, kovalta keuhkoputkentulehdukselta, sama asia. Toki yskä voi johtua kurkunpäästäkin, mutta sulla tuntuu olevan syvemmällä. Yskähän siis on vain oire, tauti itsessään on limakalvotulehdus hengitysteissä: viruksen ärsyttämä limakalvo tuottaa limaa joka laukaisee yskimisentarpeen. Jos yskä hankaloittaa nukkumista, niin apteekista saa limaa irroittavaa yskänlääkettä jota voi aikuisella huoletta kokeilla lyhyitä jaksoja. Hunaja voi myös auttaa.

Sairauksien diagnostiikka ei ole mielipideasia ;)

Miksi sairaanhoitajia kaipaat vastaamaan? Eiväthän he saa tehdä diagnooseja, paitsi kuitenkin päättävät päivystyksessä kuka otetaan vastaan ja kuka ei.

Diagnoosiksi saat varmaan pitkittynyt hengitystieinfektio, sellaisen minä ainakin saan ja usein vielä antibiootit päälle. On siinä pieni keuhkokuumeenkin mahdollisuus, jos tauti pahenee pitkittyessään, niin silloin pääsee helposti kuvattavaksi.

Ettei vaan olis pamauttanu keuhkomuumeen puolelle. Se kun voi olla kuumeetonkin. Niin mullekin kävi reipas kuukausi sitten. Sain aluksi diaganoosiksi keuhkoputken tulehduksen, joka kuitenkin muuttui matkan varrella keuhkokuume-epäilyksi ja sellaisena sitä sit hoidettiinkin, kun rtg kuvissa näkyi pienen pieni muutos keuhkoissa. Cerppi ei kerenny kohota kovin korkeaksi, mutta kohosi kuitenkin hieman. Olo oli kuitenkin parempi, kuin edellisen keuhkiksen kohdalla, jolloin todella ajattelin, että tähänkö tää nyt sit loppuu. Hengittäminen sattui, pyörrytti, tuntu, että ilma loppuu, cerppi huiteli yli sadassa ja kuumekin nousi neljään kymppiin... Sillon jouduin saman tien osastolle ja siellä meni biootit suoraan suoneen kolmesti päivässä.ja labra koitti hakee veriviljelyillä bakteeria jo verestäkin, kun olin niin kurjassa kunnossa. Tällä kertaa siis pääsin ihan kotihoidolla ja parin viikon antibiootikuurilla. Mutta jälkitautina nappas sitten poskiontelotulehuksen, joka sekin kesti muutaman viikon parantua.

Siis tyhmää kysellä täällä, mut kysyn nyt kuitenkin kun on lauantai-ilta enkä minnekään voi soittaakaan.. Olin kipeä, perinteinen flunssa reilu kolme viikkoa sitten. Sen jälkeen en ole parantunut ihan täysin ollenkaan, vaan minulle jäi sellainen lievä yskä . Ei muuta. Tällä viikolla alkuviikosta flunssa alkoi ikäänkuin uudelleen;tuli kurkku taas karheaksi ja limaiseksi ja yskä jatkui tietenkin kokoajan. Nenä ei ole vuotanut. Eilen sitten alkoi ihan järjetön yskä, yskin koko päivän kovaa ja syvältä, yöllä heräsin ja yskin tuntitolkulla. Tänään en ole NIIN paljon yskinyt, mutta nyt on ääni lähtenyt lähes kokonaan ja taas iltaa myöten olen alkanut yskimään kovemmin. Keuhkot tuntuu painavilta. Koiraa ulkoiluttaessani (ei ole muita ketkä voisu ulkoiluttaa) rinnassa muljahti ikävästi.. Epäilen keuhkoputkentulehdusta, koska minulla on olllut niitä aika monta historiassa.

Ongelma on nyt se, että minun olisi lähes pakko päästä työreissulle ensi viikolla...Nyt mietin menenkö lääkäriin tai hoitajalle käymään maanantaina, tuleeko saikkua.. Vai uskaltaisinko katsoa vielä viikon loppupuolelle ja menisin sitten lääkäriin perjantaina jos oireet jatkuu. Toisaalta jos ne pahanee niin missäs käyn sitten kesken työreissun lääkärissä kun olen ihan eri paikkakunnalla jne..

Mitähän kantsis tehdä..vai menenkö huomenna jo päivystykseen? Toisaalta tiedän ettei tähän mitään keinoja ole ihmeparannaukseen..antibiotteja en edes halua ja virus tämä varmaan taas on..

Mulla kans keuhkoputkentulehdus... erotuksena se, että tää on jälkitautia jo yli kuukausi (ehkä 1,5kk) sitten sairastetusta lenssusta ja antibioottia on ollut vaikka minkälaista ja muutaki oiretta on. Käy hakeen saikkua vaan, jos jotaki jälkitaudeista oon oppinut, niin ku ei lepää tarpeeksi niin pitkittyy. En huolestuisi.. virusperäisiä nuo vissiin on. Käyt vaan lääkärillä, ei sen ihmeempää.. ja joo, tosiaan mul nous kans uudelleen kuume, sit yskä on ollu paha. On tosin jo viikossa muuttunut helpompaan suuntaan, vaikka välillä tuntuu ettei happea ehdi vetäistä. Ei kannata jännittää, miten tuo pahenee... käyt lääkärissä ja hoidat ittees.

Eipä sitä keuhkoputkentulehdukseen kannata anti-idiootteja syödä. Pahentaa vain tilannetta ja tekee hallaa muulle terveydelle. Ainoastaan jos on selvä merkki pneumoniasta, niin sitten. Höyryhengittely ja muut perinteiset konstit auttavat yleensä pahimman yli. Virustaudit ottaa 7-30 vuorokautta, riippuen siitä, mitä vasta-aineita ihmiseltä löytyy. Usein jälkitautina tulee jokin bakteeritulehdus. Ne menevät ohi terveellä itsekseen.

Yhteistyössä