Kiehuu, kiehuu... purnausta sairaalan toiminnasta

Eli kukaan ei ole unohtanut mitään. Ei ole ollut mitään määräystä missään. Luultavasti anestesiapuoli oletti asioita tai muisti väärin.

Olipa. Nimenomaan oli. Tämäkin selvisi jälkeenpäin, että esilääkitys oli määrätty, mutta se unohdettiin antaa.

Mutta hei, se olen minä vaan. Ihan vitun sama vaikka olisivat pään leikanneet irti. Täällä vaan naurettaisiin.

Olipa. Nimenomaan oli. Tämäkin selvisi jälkeenpäin, että esilääkitys oli määrätty, mutta se unohdettiin antaa.

Mutta hei, se olen minä vaan. Ihan vitun sama vaikka olisivat pään leikanneet irti. Täällä vaan naurettaisiin.

Kyllä muillekin tuollaisia pikkuasioita tapahtuu, muut ei vaan tee niistä noin kauheaa numeroa. Vähän nyt sitä sitkeyttä peliin hei!

Tiedän ettei pitäisi vertailla, mutta kun tässä nyt isoista mokista puhutaan. Tässä vähän mittasuhteita mokan ja mokan välillä. Mun mielestä omalla kohdallani oli iso moka se, että mut talvella päästettiin hyvin harvinaisen ja vaarallisen tilanteen jälkeen kotiin lääkepurkki kourassa ja kerrottiin, ettei ole enää mitään huolta.

Kesällä ongelma uusiutui, vaikka sen piti olla mahdotonta. Tuolloin vasta alettiin tutkia sairastumisen syvempiä syitä. Otettiin verikokeita ja tutkittiin. Vikaa löytyi paljonkin, mutta siltikin lääkärit vakuuttelivat, ettei mulla voi olla sitä juuri tautia jota itse eniten pelkäsin.

Menin yksityisen kautta geenitestiin ja kas, löytyi harvinainen geenimutaatio joka oli kaiken taustalla. Jälkeenpäin kun olen yrittänyt lukea sairaudesta kaiken mahdollisen, on käynyt hyvin selväksi, että se olisi pitänyt tutkia jo ensimmäisen kerran jälkeen. Kaikki oireet olivat jo tuolloin. Hoito olisi päästy aloittamaan paljon aiemmin. Ei olisi tullut uusia tukoksia, toista sairaalajaksoa, sisäelimien lisävaurioitumista ja nyt korjailemista.

Ymmärrän kyllä, että mun tapauksessani ei ole ollenkaan saman kokoluokan asioista kyse. En purnaa sillä. Mutta kai huomaat, että meidän molempien - ja lukemattomissa muissa tapauksissa - tehdään virheitä, isoja tai pieniä. Joskus ne voivat maksaa jonkun hengen.

Mä en pidä siitä, miten järjestelmän toimimattomuuteen suhtaudutaan.

Mä olen nyt tämän yhden tapauksen puitteissa törmännyt jo monta kertaa siihen, että ohjeet ovat ristiriitaisia, tieto ei kulje ja paljon on kiinni potilaan omasta asenteesta. Musta se ei ole hyväksyttävää. Olin vuosikaudet opiskeluaikanani Ylioppilaiden Terveydenhuoltosäätiön asiakkaana. Sairastin paljon, joten kokemusta sen järjestelmän toiminnasta on. Yhdessäkään tapauksessa mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa heidän toiminnastaan. Virheitä ei tullut. Potilasta kuunneltiin. Tieto kulki.

Olen iloinen veronmaksaja ja hyvinvointivaltion puolestapuhuja, mutta jotakin rajaa siinäkin pitää olla, miten mun verorahojani käytetään. Nyt ei ole kyse mistään hengenvaarallisesta, omalla kohdallani, mutta jonkun muun kohdalla voi olla.

Miksi tätä pointtia on niin vaikeaa ymmärtää?

Mun mielestä Rieputarallaa on siinä mielessä oikeilla jäljillä että meillä on oikeus saada kunnollista palvelua koska me maksetaan siitä huikea hinta.

Tai sitten Tehyn ja poliitikkojen pitää selkä suorana myöntää että julkinen terveydenhuolto on tehotonta, huonosti johdettua ja laadultaan heikkoa.

Jos terveydenhuollossa tapahtuvilla virheillä ja niistä seuraavalla porun määrällä olisi joku suhde, niin en tiedä sitten miten ne ihmiset pärjäisivät, jotka ovat oikeiden hoitovirheiden kohteena. Heidän täytyisi varmaan hypätä kiljuen ikkunasta ulos (jos olisivat edes elossa).

Mun mielestä Rieputarallaa on siinä mielessä oikeilla jäljillä että meillä on oikeus saada kunnollista palvelua koska me maksetaan siitä huikea hinta.

Tai sitten Tehyn ja poliitikkojen pitää selkä suorana myöntää että julkinen terveydenhuolto on tehotonta, huonosti johdettua ja laadultaan heikkoa.

Ihanaa, että joku ymmärtää :). Kiitos!

Ehkä siksi, että et vaikuta olevan ristiretkellä muiden takia. Olet vain tuohtunut omasta kohtelustasi.

Siinä mielessä olet oikeassa, että voimissaan olevien pitäisi pitää niidenkin puolia, jotka eivät jaksa. Ne 3 viikkoa jotka sairaalassa kirurgian osastolla vuoden vaiheessa vietin, osoittivat sen, että lapsuksia ja ihan virheitäkin tapahtuu jumalattomasti. Silloin niihin vain ei jaksa tarttua.

Ymmärrän kyllä, että mun tapauksessani ei ole ollenkaan saman kokoluokan asioista kyse. En purnaa sillä. Mutta kai huomaat, että meidän molempien - ja lukemattomissa muissa tapauksissa - tehdään virheitä, isoja tai pieniä. Joskus ne voivat maksaa jonkun hengen.

Mä en pidä siitä, miten järjestelmän toimimattomuuteen suhtaudutaan.

Mä olen nyt tämän yhden tapauksen puitteissa törmännyt jo monta kertaa siihen, että ohjeet ovat ristiriitaisia, tieto ei kulje ja paljon on kiinni potilaan omasta asenteesta. Musta se ei ole hyväksyttävää. Olin vuosikaudet opiskeluaikanani Ylioppilaiden Terveydenhuoltosäätiön asiakkaana. Sairastin paljon, joten kokemusta sen järjestelmän toiminnasta on. Yhdessäkään tapauksessa mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa heidän toiminnastaan. Virheitä ei tullut. Potilasta kuunneltiin. Tieto kulki.

Olen iloinen veronmaksaja ja hyvinvointivaltion puolestapuhuja, mutta jotakin rajaa siinäkin pitää olla, miten mun verorahojani käytetään. Nyt ei ole kyse mistään hengenvaarallisesta, omalla kohdallani, mutta jonkun muun kohdalla voi olla.

Etkö ymmärrä, että kun terveydenhuollossa kiinnitetään enemmän huomiota kaikkein tärkeimpiin asioihin, niin silloin jotakin pientä saattaa jäädä huomaamatta. Sinun pulunnussimisesi ei kuin vaan lisää "järjestelmän" kuormitusta ja verorahojen kulutusta.

Vassokuu. On tosin myönnettävä, että mun motiivit on lähinnä lompakon hujakoilla. Otetaan kumminkin huomioon että emme tunne toisiamme eikä sulle loppupeleissä ole käynyt kuinkaan.

Ehkä siksi, että et vaikuta olevan ristiretkellä muiden takia. Olet vain tuohtunut omasta kohtelustasi.

Siinä mielessä olet oikeassa, että voimissaan olevien pitäisi pitää niidenkin puolia, jotka eivät jaksa. Ne 3 viikkoa jotka sairaalassa kirurgian osastolla vuoden vaiheessa vietin, osoittivat sen, että lapsuksia ja ihan virheitäkin tapahtuu jumalattomasti. Silloin niihin vain ei jaksa tarttua.

Mä olen ihan alusta saakka toitottanut nimenomaan sitä, että olen huolissani niiden puolesta (esim. vanha äitini), joilla ei ole voimia pitää omia puoliaan.

Ihmisillä on hiton valikoiva lukutaito. Moni haluaa nyt vaan nähdä mut pahana, ilkeänä ja marisijana ja jättää huomiotta tämän yleisemmän puolen, jota olen suunnilleen joka viestissä yrittänyt tuoda esiin. Koska siinä on se oikea tuohtumuksen syy.

Totta kai mua ärsyttää MYÖS omasta puolestani tällainen pompottelu, mutta niin kuin sanottu, mulla on aikaa & voimia ajaa omia asioitani eikä kyse ole onneksi mistään hengenvaarallisesta, joten kestän. Mutta tämän oman keissin kautta on helpompi nähdä järjestelmän ongelmat kuin ilman sitä.

Itse asiassa länsimaiselta kannalta tarkasteltuna suomalainen terveydenhuolto maksaa vähän ja siihen kun lisää vielä laadun, niin terveydenhuolto ei ole missään huonoissa kantimissa ollenkaan. Turha tällaista olematonta soopaa höpötellä, millä ei ole mitään todellisuuspohjaa.

Kipulääkettä ja rauhoittavaa oli määrätty esilääkkeeksi ennen leikkausta, siis leikkauspäivänä. Kumpaakaan en saanut.

Ja ennen leikkausta prosessi kesti n. 2 kk, joista kuukauden sain tapella, että pääsin ylipäätään lääkärin puheille. Pääsin kiireellisyysluokkaan 1, joten aika nopeasti pääsin leikkaukseen.

2kk, se on LYHYT AIKA! itse tappelin jänteen repeämän kanssa vuoden ennen kun pääsin leikkaukseen, ja yli puoli vuotta että suostuvat ottamaan magneettikuvat.

Olkapään kanssa ei mennytkään kun puolitoista vuotta ennen kun leikattiin. ja magneettikuviin lääkäri laittoi kun vaatimalla vaadin. ja kirurgi vaan totes että turhaa se on, ei siellä mitään löydy. no kiertäjän kalvosin vai revennyt.

Kyllä oikeesti pienistä ihmiset valittaa. pitäskö lähtee munkin valittamaan kun selkäleikkaus ei tuonutkaan apua vaan pelkkää painajaista: pahat krooniset kivut 2vuotta. julkinen puoli ei edes enää suostu hoitamaan koko selkää, kirurgian polilta heitettiin ulos, sanottiin että ei tarvii tulla homma on jo hoidettu, syö buranaa. siinä on ollut se kivun hoito. Yksityisellä ihmeteltiin sairaalan suhtautumista, selkä olis pitänyt kuulemma kuvata heti uudestaan kun säteilykipu palasi jalkoihin. Ja täällä valitetaan jostai kipsin pois ottamisesta joka ei tapahdu päivälleen niin kun luvattu. jotain suhteellisuuden tajua. HALOOOOO

[QUOTE="lakana";24665501]2kk, se on LYHYT AIKA! itse tappelin jänteen repeämän kanssa vuoden ennen kun pääsin leikkaukseen, ja yli puoli vuotta että suostuvat ottamaan magneettikuvat.

Olkapään kanssa ei mennytkään kun puolitoista vuotta ennen kun leikattiin. ja magneettikuviin lääkäri laittoi kun vaatimalla vaadin. ja kirurgi vaan totes että turhaa se on, ei siellä mitään löydy. no kiertäjän kalvosin vai revennyt.

Kyllä oikeesti pienistä ihmiset valittaa. pitäskö lähtee munkin valittamaan kun selkäleikkaus ei tuonutkaan apua vaan pelkkää painajaista: pahat krooniset kivut 2vuotta. julkinen puoli ei edes enää suostu hoitamaan koko selkää, kirurgian polilta heitettiin ulos, sanottiin että ei tarvii tulla homma on jo hoidettu, syö buranaa. siinä on ollut se kivun hoito. Yksityisellä ihmeteltiin sairaalan suhtautumista, selkä olis pitänyt kuulemma kuvata heti uudestaan kun säteilykipu palasi jalkoihin. Ja täällä valitetaan jostai kipsin pois ottamisesta joka ei tapahdu päivälleen niin kun luvattu. jotain suhteellisuuden tajua. HALOOOOO[/QUOTE]

Okei. Eli susta on kohtuutonta ja kamalaa se, jos joku haluaa toimia sen puolesta, että jatkossa säkin saisit kunnollista hoitoa? Teitkö koskaan noista jutuista potilasasiamiehelle valitusta? Otitko koskaan yhteyttä potilasjärjestöihin? Jos et, miksi ihmeessä et? Ei ihmisiä saa noin kohdella.

On todella ikävää, että jouduit kärsimään noin pitkään, paljon pitempään kuin minä, mutta onko tuon "tappeluajan" pituus joku mitta, jolla mitataan kuka saa olla tuohtunut kohtelustaan ja kuka ei? Eihän sullakaan ole oikeutta valittaa yhtään, koska jollakin on taatusti mennyt asiat vielä huonommin!

Mä jäin ihmettelemään sitä että ap ei päässyt kirran osastolle jos puudute ei poistunut toivotulla tavalla, oli huono olo ja paperitkin jälikjunassa. Täällä päin päiväkirurgisissa toimenpiteissä esilääkitys on panadol 1g ja burana 600mg. Jos jotakin ongelmaa ilmenee, potilaalla on aina paikka sen alan taustaosastolla esim. luuleikkaukset menee ortopediselle osastolle, vatsaleikkaukset gastrolle ja jne. Kotihoito-ohjeet aina kirjallisena, ja uudet ajajt tulostetaan valmiiksi koska ne saadaan siitä koneelta vaivattomasti tilattua.

Harmillista on että ap:lle on jäänyt hyvin negatiivinen kokemus tästä operista ja sitä edeltävästä ajasta. sitä saa aika paljon tapahtua positiivista että mielikuva sairaalan käytännöistä muuttuu.

No niin. Tämä riitti mun osaltani tältä päivää. Lähden nukkumaan.

Sitä suhteellisuudentajua kun mulle toivottiin, niin toivon sitä samaa monille kirjoittajille: älkää antako yhden kirjoittajan yhdelle aloitukselle noin suurta valtaa elämässänne, että vallan haukkumaan äidytte. Jos oikein tarkasti luette vallankin näitä mun viimeisimpiä viestejä, saatatte löytää sieltä sen todellisen pointin, miksi mun mielestä näistä asioista on tärkeää puhua.

Nyt hyvää yötä, älkääkä vain nähkö mun kipsijalastani unia ;).

Viimeksi muokattu:
No niin. Tämä riitti mun osaltani tältä päivää. Lähden nukkumaan.

Sitä suhteellisuudentajua kun mulle toivottiin, niin toivon sitä samaa monille kirjoittajille: älkää antako yhden kirjoittajan yhdelle aloitukselle noin suurta valtaa elämässänne, että vallan haukkumaan äidytte. Jos oikein tarkasti luette vallankin näitä mun viimeisimpiä viestejä, saatatte löytää sieltä sen todellisen pointin, miksi mun mielestä näistä asioista on tärkeää puhua.

Nyt hyvää yötä, älkääkä vain nähkö mun kipsijalastani unia ;).

Onko sinulla VALTAA olla VALLAN oikeassa?

Miksi Tehyn? Eikö kuntien, Kuntatyönantajien, eduskunnan, lääkäriliiton, superin...

Aika vähän käytetään suomessa BKT:stä terveystoimeen... Muissa pohjoismaissa käytetään huomattavasti enemmän.

Yhteistyössä