Kielessä ja suussa polttaa ananaksen syönnin jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minskii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mäkin olen allerginen nimenomaan tuoreelle ananakselle (ja kiiwille) samoin oirein. Purkkiananaksesta ei oireita tule.. Harmi olis niin hyvää se tuore ananas. Thaimaassa söi joskus kauheesti tuoretta ananasta ja se kyllä kostautu.. :headwall:

Ei oo allergiaa ainakaan mulla, ennenkin oon syönyt ja ei oo tämmöistä ollut. Aika paljon leikkasin, mut jospa olikin liian läheltä kuorta.. Höh. Nyt kyllä alkaa hieman helpottaa..

Rakastan tuoretta ananasta, mutta mulla aina polttelee sen syömisen jälkeen, kun en malta jättää kuoreen kiinni riittävästi hedelmää.

Thaimaassa ollessamme ahmin tuoretta ananasta jokaisessa mahdollisessa yhteydessä, eikä siellä poltellut lainkaan! Veikkaan siis, että tänne tuotaviin lykätään sen verran säilöntäaineita, että ne kestävät pitkät kuljetukset, ja ne sitten imeytyvät hedelmäänkin.

Wiki on monesti ihan hyvä.

Ananas sisältää bromelaiini-nimistä entsyymiä, joka hajottaa proteiineja, ja siten helpottaa proteiinipitoisten ruokien sulattamista. On myös jonkin verran näytteitä siitä, että bromelaiini toimii tulehdusten vastaisesti.lähde? Bromelaiini myös "sulattaa" valkuaisaineita sisältävän limanlähde?, mistä johtuen ananasmehua on käytetty liman poistamiseen kurkusta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ananas

Alkuperäinen kirjoittaja viivi:
http://www.tekniikkatalous.fi/kemia/article340928.ece

No pitihän se kuukkeloida kun jäi mietityttämään.. eli siis en olekaan allerginen, jee!

Olipa mielenkiintoista tietää tuokin:) Kiitos linkistä! Mutta tämän luettuani mietin, että mitä järkeä on syödä tuoretta ananasta, kun se syövyttää limakalvoja!?! En minä ainakaa enää syö. Tästä lähtien käytän vain broilerin kanssa kastikkeeseen ja pitsaan. Koska kuumuudessa aine tuhoutuu.

Minulla ei ole koskaan ollut mitään allergioita. Ostin ensi kerran elämässäni kokonaisen ananaksen ja eilen syödessäni sitä huuliani ja kieltäni rupesi polttelemaan ja suupielet menivät rikki. Loput leikatut palat jäivät syömättä.

Olosuhteiden pakosta jääkaappi ei ollut käytettävissä, joten ananaspalat jäivät yön yli huoneenlämpöön muovipussiin sullottuna. Päätin aamulla kokeilla niiden syömistä ja ne olivat maultaan muuttuneet mehukkaiksi eikä niiden syöminen aiheuttanut suussani minkäänlaista allergiareaktiota. Ihan kuin olisin säilykeananasta syönyt. Erikoista. Paraniko allergiani yhdessä yössä vai tapahtuiko ananaspaloille jotakin yön aikana?

Minulla ei ole koskaan ollut mitään allergioita. Ostin ensi kerran elämässäni kokonaisen ananaksen ja eilen syödessäni sitä huuliani ja kieltäni rupesi polttelemaan ja suupielet menivät rikki. Loput leikatut palat jäivät syömättä.

Olosuhteiden pakosta jääkaappi ei ollut käytettävissä, joten ananaspalat jäivät yön yli huoneenlämpöön muovipussiin sullottuna. Päätin aamulla kokeilla niiden syömistä ja ne olivat maultaan muuttuneet mehukkaiksi eikä niiden syöminen aiheuttanut suussani minkäänlaista allergiareaktiota. Ihan kuin olisin säilykeananasta syönyt. Erikoista. Paraniko allergiani yhdessä yössä vai tapahtuiko ananaspaloille jotakin yön aikana?
Vanha ketju mutta, ananaspaloille tapahtui yön aikana. Säilöntäaineet ei aiheuta tota polttelua jne vaan tietty profiliini ananaksessa. Kuumennettaessa esim tuhoutuu, samaa havaittu myös yön yli lämpimässä pidetyissä paloissa.

Ja eniten tätä profiliinia on nimenomaan ananaksen keskiosassa, ei reunoilla.

Yhteistyössä