Kihomatoja päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "eräs vain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"eräs vain"

Vieras
Hei,

lapseni päiväkodissa oli joulun alla lappu kihomadoista. Yhden lapsen vanhempi oli ilmoittanut löydöstä viikonlopun lälkeen ja hoidot oli heti kotona tehty. Ei ollut lapseni lähimmissä kavereissa... Nyt olen itse hieman hysteerinen. Jos lapseni huonolla tuurilla olisi saanut tartunnan päiväkodista, huomaanko sen kotona selvästi? Pitääkö minun tehdä tarkastuksia peräaukon ympärille iltaisin, vaikka lapseni ei oirehtisi mitenkään? Vai tarkastanko tilanteen vasta sitten, jos kutina alkaa?

Ja jos tarkastan, pitääkö odottaa, että lapsi nukahtaa vai riittääkö, että lapsi hiukan aikaa lepäilee sängyssään (esim. 15 min) ?

Kokemuksia, pliis!!!

Meidän tytön päiväkodissa on ollut 3 kertaa kihomatoja, yhdessä ryhmässä jopa epidemia, vielä ei ole silti meille tullut. Yhden kerran oli samassa ryhmässä, ei tartuntaa. Ja usko pois, olen tiiraillut taskulampulla peppua tytön nukkuessa. Olen liimannut haavateipin peppuun yöksi, josko aamulla olisi matoja jäänyt, mutta ei.. Itse odotin, että lapsi nukahtaa. Se mitä voit kotona tehdä, on pyyhkiä kahvat, valokatkaisijat yms usein. ja siivota vessan hanan ja altaan ja pytyn usein. Ja meillä otettiin käsipaperit käyttöön niin kauaksi, että pk:sta oli matolappu hävinnyt.

Jonkun mielestä voi olla turhaa, eipä ole haittaakaan ollut.

Onko kellään tullut positiivista tulosta tarkastusta tehtäessä, vaikka lapsi ei oireillutkaan missään vaiheessa (ei valittanut kutinaa)... Vai onko oireilu aina selvästi tartunnassa mukana?

Minäkin tarjoan lohdutusta, että eivät ne välttämättä tartu. Meidän lasten ryhmissä on ollut kihomatovaroitus pari kertaa, mutta eivät onneksi ole tarttuneet! En alkanut tutkimaan peppuja, odotin vain kutinaa... Mutta sitten vaara olikin jo ohi.

Yhteistyössä