Kiinteistövälittäjä hermoistui eikä ottanut tarjousta vastaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiina

Vieras

Olin katsomassa mieheni kanssa yhtä asuntoa. Koska olen nähnyt sen pikaisesti vain kerran, halusin nähdä sen toisen kerran.
Tarkoitukseni oli jättää tarjous asunnosta, jos todella tuntuisi että sen haluan.

Asunto oli valoisampi kuin mitä ensimmäisellä kerralla sain kuvan.
Sanoin kuitenkin, että haluan vielä nukkua yön yli ja miettiä.
Kysyin jotain muodollista tarjouksen teosta, liittyen tarjouksen voimassaoloaikaan.

Totesin, että ihan täyttä hintaa en ole tarjoamassa. Hölmöhän täyttä pyyntöä heti aluksi tarjoaa, kun kukaan muu ei ole jättänyt tarjousta ja alueella on paljon asuntoja myynnissä. Mies sanoi siinä että kakkosella alkavaa ajateltiin. (Hintapyyntö on 330 000 euroa.)

Kiinteistövälittäjä hermoistui ja sanoi ettei ota vastaan muita hintapyyntöjä kuin 300 000 ja huusi että "tämä perhe tekee asiat oikeassa järjestyksessä, he myyvät ensin tämän vanhan pois ennen kuin ostavat uutta".
Ja hän jatkoi: "tämän perheen ei ole pakko muuttaa tästä pois eikä myydä tätä. Näenhän minä itsekin että täällä pitäisi maalata ja remontoida, mitä minä tässä kuuntelen teidän sellaisia miettivän. Kiitos ja näkemiin!

Asunto oli remontin tarpeessa ja mietin siinä remonttia ja sitä kuinka paljon pitäisi varata rahaa ja aikaa remontiin.

Olin ajatellut ensiksi ehdottaa tarjoavani vähän vajaa 300 tuhatta, ehkä 298 000. 300 olisi ollut myös ok. Kun katselin asuntoa, oli alkanut tuntua siltä, että voisin tarjota siitä enemmäkin kuin 300, jos kaikki menee hyvin.

Mutta nyt ei tee mieli muuttaa koko asuntoon eikä tehdä mitään tarjousta kun kiinteistövälittäjä veti tuollaiset raivarit. Hän oli oikein näreissään ja kaasutti vihaisena pois paikalta.

No, asuntoja on onneksi myynnissä nyt paljon, että uskon että löydän vielä paremmankin. Harmittaa vain että jos kiinteistövälittäjät ottavat tarjousehdotukset noin tunteella ja paatoksella. Hölmöä.

Itse en haluaisi että minun palkkaamani kiinteistövälittäjä käyttäytyisi noin asunnostani kiinnostuneita asiakkaita kohtaan.

Tänä aikana ei kyllä kiinteistönvälittäjällä olisi yhtään varaa ottaa herneitä nenuun. Mutta luullakseni sillä taitaa alkaa olla kovat tulospaineet ja työpaikkakin saattaa olla kiikun kaakun. On näitä tapauksia ennenkin nähty, meinaan, että kun työpaikka alkaa oleen vaakalaudalla ja tulospaineet on kovat niin sitä on aika hermo piukeena.
Terv. Lkv

Jos asunto kiinnostaa älä anna välittäjän sekoilun estää aikeitasi. Ota esimieheen yhteyttä, eiköhän asia hoidu. Jospa kyseessä on tilanne missä jonkun välittäjän tutun etu joutuu vaaraan. Olen törmännyt tällaiseen tilanteeseen missä muut ostajat haluttiin pois apajilta.

Mietin kovasti miksi se kiinteistövälittäjä sai tuollaisen purkauksen kun puhelimessa sain hänestä positiivisen kuvan.
Ensimmäisellä kerralla kun kävin katsomassa asuntoa kysyin, mihin myyjä perustaa hintapyyntönsä. Silloin hän sanoi että hinta tulee olemaan myyjän ja ostajan yhteinen näkemys, että tarjota voi.

Luulen että hän hermostui siitä, että kyseenalaistin hintapyynnön, eli en olisi heti tarjonnut täyttä hintaa. Ehkä hän koki sen omaa ammattitaitoansa loukkaavana. Sen johtopäätöksen tein tuosta hänen kommentista että näkeehän hän itsekin että ovet kaipaa maalia ja lattia pitää vaihtaa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Jos asunto kiinnostaa älä anna välittäjän sekoilun estää aikeitasi. Ota esimieheen yhteyttä, eiköhän asia hoidu. Jospa kyseessä on tilanne missä jonkun välittäjän tutun etu joutuu vaaraan. Olen törmännyt tällaiseen tilanteeseen missä muut ostajat haluttiin pois apajilta.

Hyvä kommentti. Mietin haluanko ostaa tuon asunnon. Jos haluan, otan yhteyttä johonkin päällikköön firmassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ViuhVauh:
Sinuna ilmoittaisin sille myyjälle asiasta...

Vähän vaikea on kyllä mennä ilmoitaamaan sille myyjälle.
Voihan olla että kiinteistövälittäjä onkin myyjän sukulainen ja veti herneet nenään siksi.
Ehkä he oli sitten tosissaan arvioineet että tämän verran tästä asunnosta kuuluu saada ja asettaneet mielestään realistisen hintapyynnön.
Mutta mutta näinä aikoina kun hinnat on tulossa kaikkien julkisten tietojen mukaan alas ja alueella on muutama rakennuskohde tyhjilläänkin... niin luulin että muutamien kymppitonnien jousto tarjouksessa olisi paremminkin normaalia näinä aikoina.

Kuulostaa kyllä, että välittäjällä on hiukan heikko päivä ollut :o

Ikävää kyllä myyjien kannalta, jos välittäjän takia homma menee puihin. Kovasti kyllä minäkin suosittaisin yhteydenottoa toimiston isokenkäisiin! Itse ajattelen asiaa siis nyt myyjän kannalta - kurjaa olisi, jos meidän välittäjämme toimisi noin, eikä meille mitään kerrottaisi.

Jotenkin vaikea uskoa tarinaa.

Nyt välistävetäjät jopa anovat edes jotain tarjousta jättämään.
Ala on täysin kriisissä kun kauppa ei käy. Huoneistoketju hyvänä esimerkkinä (konkurssi).
Pyyntihinnoissa ilmaa 30% joten vain tyhmä maksaa liikaa.

Tuolla rahalla rakennuttaa uuden omakotitalon ja jää vielä reilut 100.000e

Jos todella haluat asunnon, niin jätä tarjous kirjallisena vaikka sähköpostissa. Välittäjä on velvollinen tarjouksen viemään myyjille, vaikka on sanovinaan että se on alihintainen.

Alkuperäinen kirjoittaja jorma:
Jotenkin vaikea uskoa tarinaa.

Nyt välistävetäjät jopa anovat edes jotain tarjousta jättämään.
Ala on täysin kriisissä kun kauppa ei käy. Huoneistoketju hyvänä esimerkkinä (konkurssi).
Pyyntihinnoissa ilmaa 30% joten vain tyhmä maksaa liikaa.

Tuolla rahalla rakennuttaa uuden omakotitalon ja jää vielä reilut 100.000e

Usko tai älä Jorma, tämä juttu on ihan tosi.

Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että mies siinä kyllä jutteli välittäjälle ennen tuota hänen reaktiotaan siitä, että ensi vuoden alusta kaikilla myytävillä asunnoilla pitäisi olla arvio tulevista remonteista.

Tällä taloyhtiöllä ei ollut minkäänlaista suunnitelmaa remonteista ja kiinteistövälittäjä oli sitä mieltä että niitä ei tarvitisi huomoida hintapyynnössä. No, ei me nyt niin idiootteja olla etteikö huomoitaisi. Remonttia on kyllä tulevina vuosina tulossa. Sillä perusteella sitä hintaakin laskeskeltiin.

Välittäjä sanoi myös että tuollainen byrokratia on ihan turhaa. Hän sanoi että energiankulutusluokka- vaatimus joka tuli aiemmin on käytännössä yhtä pelleilyä, koska niihin merkitään mitä sattuu.

Hei! Ystävälläni oli juurikin vähän aikaa sitten samanlainen tapaus. Siinä kaiken lisäksi asunto olikin täysi pommi, mutta välittäjä ei kyllä vahingossakaan kertonut asiasta. Välittäjä oli ollut tosi tökerö, myöhässä näytöistä, ei vastannut puhelimeen, ei soittanut kun lupasi.... siis todella ala-arvoista toimintaa. Kaiken lisäksi tämä välittäjä oli sen firman myyntipäälliköitä. Paha oli mennä tekemään edes valitusta toisen toiminnasta...

Kyllä näitä vaan liikkuu, uskomatonta mutta totta.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Jos todella haluat asunnon, niin jätä tarjous kirjallisena vaikka sähköpostissa. Välittäjä on velvollinen tarjouksen viemään myyjille, vaikka on sanovinaan että se on alihintainen.

Niin täytyy jatkossa tehdä. En sano mitään suullisesti vaan pistän faksilla tai sähköpostilla.
Kaikki Naiskiinteistövälittäjät ovat kyllä olleet aina asiallisia.
Mikähän noita mieskiinteistövälittäjiä riivaa?

Joku kysyi välitysfirman kokoa. En viitsi kertoa nimeä, mutta suuri kiinteistövälitysfirma se on.

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Hei! Ystävälläni oli juurikin vähän aikaa sitten samanlainen tapaus. Siinä kaiken lisäksi asunto olikin täysi pommi, mutta välittäjä ei kyllä vahingossakaan kertonut asiasta. Välittäjä oli ollut tosi tökerö, myöhässä näytöistä, ei vastannut puhelimeen, ei soittanut kun lupasi.... siis todella ala-arvoista toimintaa. Kaiken lisäksi tämä välittäjä oli sen firman myyntipäälliköitä. Paha oli mennä tekemään edes valitusta toisen toiminnasta...

Kyllä näitä vaan liikkuu, uskomatonta mutta totta.

Yleensä välittäjän nimi on siinä asuntoesittelyssä joka on netissä.
Tämän asunnon kohdalla ei olekaan sen välittäjän nimeä eikä kuvaa...
vaan vain sen toimiston yhteystiedot.
Sinänsä hyvä juttu, koska helpompi soittaa sinne toimistoon jos kiinnostun vielä asiasta...
Nyt alkaa kyllä tuntua että en kiinnostu, koska asunto VOI olla pommi...mistä sen tietää.
Juuri niitä kosteusvauriojuttuja mieheni siinä mietti, ennen kuin se tarjous/hinta tuli keskusteluun ja välittäjä hermostui.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Mutu-tuntumalla tulee mieleen, että älkää ostako sitä asuntoa.

Nyt minustakin alkaa jo tuntumaan,ettei sen asunnon ostaminen ole hyvä idea.
Välittäjän hermostumisen syy oli ehkö juuri se, että mieheni siinä puhui asiaa, asunnon ongelmista ja riskeistä ja tulevista korjauksista, ja niitä se välittäjä ei halunnut kuulla vaan halusi kiistää mahdolliset riskit ja ongelmat asiantuntemuksensa nojalla.
Nyt mä vasta tajusin, siitähän se herneen nenään veto tuli.
Kiinteistövälittäjä ei halunnut, että asiakas huomaa /tiedostaa asunnon riskit ja puhuu niitä ääneen minulle eli varsinaiselle ostajalle.

Kiinteistövälittäjällä on lakiin perustuva velvollisuus tiedottaa ostajalle KAIKKI tiedossa olevat ongelmat, tulevat remontit (jos niistä on jotaki tiedossa), remontin tarpeet yms. ei ne voi eikä saa peitellä tollasia hommia.

Yhteistyössä