Kilpirauhasen vajaatoiminta+raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja no tietty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

no tietty

Vieras
Niin eli siitä olisi kyse, en ole raskaana, mutta olisi suunnitelmissa syksyllä aloittaa ihan rauhassa "yritys". Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta todettu ihan just ja siitä nyt haluaisin kysyä kokemuksia. Kuulemma aiheuttaa normaalia helpommin keskenmenoja ja muutenkin raskautuminen saattaa olla vaikeampaa? Näin olen käsittänyt. Te arvon naiset, jotka jo odotatte vauvojanne, joilla kyseinen sairaus on, millaisia ovat teidän kokemuksenne tästä kilpirauhasen vajaatoiminta - raskaus yhtälöstä? Millainen on hoito raskausen aikana ja kun ollaan vasta yritysvaiheessa?

Vastauksistanne hyvin kiitollisna

Sain lääkityksen n. 1.5 vuotta sitten ja viime marraskuussa tulin raskaaksi, mutta päättyi keskenmenoon viikolla 5. Nyt jälleen raskaana ja nyt menossa 15+0.

Uskon että tuo hoitamattomuus aiheutti sen aiemmin etten raskautunut ja sitten kun olin reilun puoli vuotta lääkkeitä syönyt niin heti tulin raskaaksi. Tuota en ole kuullut että helpommin tulisi keskenmenoja. Oma varmaan saattoi osaltaan aiheutua omasta tyhmyydestä koska olin niin kyllästynyt lääkkeitten joka aamuiseen napsimiseen että lopetin ilman lupia syömastä niitä. En oikein tajunnut tilanteen vakavuutta.

Mulla ei ole lääkitystä lisätty nyt raskauden aikana vaan normaali lääkityksellä ovat arvot pysyneet samoina.

Kyllä varmasti kun saat arvot kohdilleen niin alkaa tapahtumaan ! Käy säännöllisesti testauttamassa arvot.

Moi! Tuo raskaaksi tulo saattaa ilmeisesti olla vaikeampaa kun kaikki hormonit ei ole kohdillaan (tämä ei kyllä ole mikään faktatieto)Lehdissäkin oli juttua tauski peltosesta ja siitä virpistä jolla on kans vajaatoiminta ja siinä luki että "yllätysvauva" tulossa kun kuulemma luulivat ettei tule raskaaksi sen kilpirauhasen takia..En kyllä oikein tiedä mihin perustuis ettei muka ollenkaan tulisi raskaaksi.

Itselläni vaivaa alettiin tutkia kun kuukautiset meni sekaisin pillereiden lopettamisen jälkeen. Kuukautiset kestivät joka kerta noin 18 päivää!! Hermot oli kireällä juu...Lääkitys ei kuitenkaan niitä tasannut, ehdin syödä thyroxinia vuoden verran ennen raskauden alkua. Ja raskaaksihan tulin ensimmäisellä ivf/icsi hoidolla eli miehen simpat on huonoja ja niitä on vähän. Eli raskautuminen ei kyllä ollut pelkästään minusta kiinni.

Toivon hartaasti että raskauden jälkeen saisin normaalit kuukautiset niin ei tarvis epäsäänöllisen kierron takia alkaa pillereitä syömään. Muuten en ehkäisyä tarvitsisi ja uusi vauva saisi tietenkin mieluusti tulla luomusti jos olisi tullakseen. Pakkasessa kolme alkiota joista sitten on mahdollisuus yrittää uutta raskautta aikanaan.

Yritysaikana lääkitys normaali ja kokeet noin 3kk välein kun oikea annostuskin oli vielä vähän hukassa. Ja tosiaan nyt on hieman nostettu annosta kun olen raskaana. Kokeet hieman useammin.Olotila hyvä!

Oikein paljon onnea yritykseen ja plussatuulia myös ;-)

-Hannele rv18+1-

Hei! Mulla on ollut kilpirauhasen vajaatoiminta jo jotain 8v. Eka lapsi syntyi -04 ja nyt rv25. Ei ole tarvinnut yrittämällä yrittää raskaaksi, eikä raskauksissa ole ollut ongelmia. En ole jaksanut uskoa että kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttais lasten saantiin, en ole edes ajatellut asiaa, enkä tiennytkään siitä kun ensimmäistä odotin. Joten tsemppiä ja onnea yritykselle vaan!

mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta (ollut jo 6 vuotiaasta asti, nyt 25). olen syönyt thyroxin lääkkeitä siitä asti. olen ennen raskautumistani kysellyt usealta lääkäriltä ja terkalta, vaikuttaako kilpirauhasen vajaatoiminta raskaaksi tuloon. jokainen on sanonut, että jos vajaatoiminta on hoidossa ja syö säännöllisesti lääkkeitä niin sillä ei ole mitään merkitystä siihen. kun alettiin miehen kanssa vauvaa yrittämään niin oltiin ilman ehkäisyä "tulee jos on tullakseen" menetelmällä (yritettiin kyllä ajoittaa ovulaation kohdalle aina). n. 1,5 vuotta yritettiin kunnes sain clomifen kuurin (matalan progesteroni arvon takia) ja 3. kierrolla tärppäsi.

olikohan liian sekavaa tekstiä....

tsemppiä yritykseen! :D

niin ja jos vielä kertoisin että mulla hoito/lääkkeiden annos pysyi samana raskauden aikana kuin sitä ennenkin. joillakin annosta joudutaan nostamaan raskauden aikana, mutta sen kertoo aina verikokeet joita otetaan raskauden aikana yleensä 3 kertaa (raskauden joka kolmanneksella).

ja mäkään en ole kuullut siitä että olisi useammin keskenmenoja..

pieni terve suloinen prinsessa, 4 kk, tuhisee tuossa vierelläni :)

Moi! Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta,aika oikukaskin vielä. Lääkitystä on jouduttu muuttamaan useampaan otteeseen. Silti olen tullut tosi helposti raskaaksi kaksi kertaa,heti tärppäsi. Alussa kun en tiennyt sairastavani vajaatoimintaa,tulin raskaaksi ja sain keskenmenon rv 13. Lääkityksen jälkeen ei mitään ongelmia. Onko teillä vajaatoimintaa sairastaneilla käynnistyneet synnytykset normaalisti? Mulla ei lähtenyt millään käyntiin ja loppujen lopuksi tehtiin sectio.

Milla:

mulla synnytys käynnistyi niin että lapsivettä tihkui 2 päivää. luulin että se oli vetistä valkovuotoa (kuullut että loppuvaiheessa raskautta valkovuoto saattaa muuttua vetiseksi), mutta se olikin lapsivettä. sitten sen toisen vuotopäivän iltana tuntui että maha nipistelee ja sit kun menin vessaan niin sisällä (jossain emättimen seudulla) tuntui kuin vesi ilmapallo olisi poksahtanut ja vedet lorisi pyttyyn. sitten kun pyyhin niin se oli vaaleanpunaista. sitten alkoikin kädet täristä että nyt se sitten on menoa :) illalla sitten sairaalaan ja yön jouduin kärvistelemään osastolla ja seuraavana päivänä pieni prinsessa näki päivänvalon. kaikki tämä tapahtui yllättäen enkä osannut kuvitella vuodon olevan lapsivettä koska laskettuun aikaan oli vielä kuukausi.

elikkä rv 36 syntyi ihana pieni pirteä prinsessa

Mulla ollut kilpparin vajaatoiminta jotain 11 vuotta ja ollut arvot kohdillaan koko ajan. Kun se on hoidossa niin ei pitäisi olla lapsen saamisessa mitään ongelmia. Mutta se on totta jos sitä ei hoida, niin sitten se voi aiheuttaa probleemia. Hormoonitasapainossa yms.

Mulla oli kuitenkin ongelmia raskaaksi tulossa mutta se ei kaiketi johtunut tästä. Ihan raskauteni alkumetreillä huomattiin, että arvot eivät olleet ok ja lääkitystä lisättiin. Nyt käyn kontrollissa raskauden loppuun asti.

Tsemppiä yritykseenne! :)

Hansu rv 19+2

Mulla oli ensin liikatoiminta jota hoidettiin ja muuttui vajaatoiminnaksi. Jota olen sairastanut nyt 10 vuotta ja syönyt Thyroxinia. Raskaaksi olen tullut hyvinkin helposti( odotan nyt neljättä) ensimmäisen lapsen jälkeen sairaus tuli. Ja kaikki mennyt hyvin odotusaikana lääkettä on jouduttu vähän lisäämään muuten kaikki sujunut hyvin.

Mitä oireita teillä on ilmennyt? Sain ensimmäisen lapseni vuosi sitten. Nyt kesän mittaan olen alkanut huomaamaan erilaisia oireita mm. turvotusta,väsymystä,masennusta,hiusten lähtöä, kierrot sekaisin yms. Kertokaa ihmeessä! Olen kyllä menossa testeihin piakkoin!

Noiden lisäksi hirveä palelu ja epänormaalin nopea painon nousu. Ei mitkään dietit pudottaneet painoa vaan jatkoi vaan nousuaan. Ja se väsymys ihan järkyttävää, joka päivä ihan pakko oli päiväunet ottaa. Iho kuivui ja hilseili.

Liinuli: Mulla oli tosi kovaa väsymystä, ajatus oli "tahmainen". Muisti pätki, piti tarkkaan miettiä mitä oli tapahtunut edellisenä päivänä. Turvotusta oli, minullakin turposi kasvot makean ja suolaisen syönnistä tosi helposti ja silmäluomet olivat raskaan turpeat. Turvotusta oli varsinkin aamuisin.
Iho oli kalpea ja kuivahko, suolen toiminta hidastui, pulssi oli tosi matala (alle 50/min.) Tosi paljon oli erilaisia oireita, myös psyykkisiä kuten masennusta ja epätodellisuuden tuntua päässä.

Mulla on lääkitys mutta silti vielä oireilen osittain. Esim.tuota kasvojen turvotusta on vielä ajoittain, sydämen muljahtelua, palelua, välillä hikipuuskia, väsymystä... Minulla on ollut tässä välillä kilpparin tulehdusta ja lääkitystä on pitänyt monesti muuttaa. Monet ovat varmaankin saaneet oireet loppumaan kun oikea lääkeannostus on löytynyt, onnekkaat :).

just ku mulla. Ihanaa että tähän kaikkeen on olemassa selitys enkä ole tulossa hulluksi!! Kun oireita alkoi lisääntyä kevään mittaan, niin jopa mies oli epäuskoinen (?) ja ajattelin itsekkin liioittelevani. Nyt kun olen viimeiset kaksi viikkoa pillittänut päivittäin niin tiedän etten todellakaan kuvittele!! Onneksi on testit pian! Kiitos Milla vastauksesta!!

Ei mun mielestä kyllä ruoka-aineista tule oireita kilpparin vajaatoiminnasta niinkuin Liinulilla... Mutta tuota suolan aiheuttamaa turpoamista silmiin on ollut minullakin, liekö sitten kilpparin syytä??
Raskaaksi tulin kun olin 4 vuotta ollut ilman pillereitä (ei ahkeraa yrittämistä raskautua) mutta nyt olen rv 30 ja kaikki on mennyt tosi hyvin! Raskauden alussa tarkistettiin minun kilppariarvoni, vauvan arvot tarkistetaan AINA synnytyksen jälkeen. Eli sitä ei seurata koko raskauden ajan, vain kerran raskauden alussa.

kilpirauhasenvajaa toiminta,noin vuoden oollut! kuukautiset aivan sekaisin??? noin 2,5 viikon välein!!! lääkitys nostettiin juuri kahteen pilleriin!!! mistä mahtaa johtua...

Käykää ihmeessä lukemassa lisää tietoa osoitteesta www.kilpirauhas.info. Sivujen FAQ -osiossa on mm. linkkejä tutkimuksiin aiheesta raskaus ja kilpirauhanen.

Kilpirauhassairaudet ja raskaus eivät todellakaan ole ongelmaton yhdistelmä. Varsinkin hoitamaton vajaatoiminta (ja hoidettukin, silloin jos arvot ovat läkityksestä huolimatta pielessä) voi aiheuttaa häiriöitä lapsen älyllisessä kehityksessä jne.

Itselläni on liikatoiminta ja olen raskaana viikolla 12+3. Lääkitystä säädettäessä olen välillä ollut myös vajaalla. Vaikka tasapaino lääkityksessä on löydetty, arvoja seurataan raskauden aikana kuukauden välein.

Mulla todettu vajaatoiminta kun olin 12 vuotias, en saanu hoitoa vaan mut laitettiin seurantaan....joka sittemmin unohtui kun valmiita lähetteitä ei enää kotia lähetetty. 17 vuotiaana jäi kuukautiset pois, olivat poissa 8kk kunnes kilpirauhaset testattiin taas.. ja arvot heitteli huimissa lukemissa. Hormooneilla saatiin menkat takas, siinä vaiheessa ne oli ollut pois 11kk.

Muistelen vaan et kuinka pienellä lääkeannoksella sitä alotettiin hoito vuosia sitten, ja edistystä ei ole tapahtunut. Stressikään ei varmaan kauheena auta asiaa. Nyt olen 24 vuotias ja tuntuu et lääkääreitä ei pahemmin kiinnosta tutkia sen enempää mistä johtuu et mikään lääkemäärä ei näytä laskevan arvoja,, vaan tuputtavat lääkettä lisää. Yksityiselle ei ole varaa mennä.
Kaksi kuukautta sitten vedin niit pieniä Thyroxineja 4päivässä ja sit päätettiin vaihtaa 0,1mg. Niitä söin kuukaus sitten yhden päivässä, mut taas jouduttiin nostaan määrää. Kaksi kertaa viikossa otan puolitoista tablettia.
Loppukuusta olis taas kontrolli, kauhistuttaa.

Väsymyksen ja muiden oireiden takia tässä alkaa oleen aika turhautunu ja masentunut.

Kuinka isoja määriä muut ovat syöneet thyroxinia?

Olen sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa 4:kk:n ikäisestä saakka ja muhun on iskenyt vauvakuume todenteolla. Lääkäri oli iloinen ilmoittaessani epäileväni että olis lapsi tulossa, mutta testi oli negatiivinen, miksi ihmeessä oireita on?
Toivottavasti selviää pian. olen 31 v. oli alkaa olla hoppu.

Mulla vajaatoiminta ollut viitisen vuotta ja thyroxinilla arvot kohdillaan. Kuukautiset kuitenkin heitteli, en tiedä mistä johtuen, ja epäilin että raskautuminen hidasta. Vaan eipä ollutkaan, tärppäsi heti kun aloitimme yrittämisen ja raskaus sujunut kaikin puolin loistavasti ja ongelmitta. Kohta vauva jo syntyy :)

Mulla ollut arvot pikkuisen vajaatoiminnan puolella, murrosiässä oli tukilääkitys, joka sittemmin jätettiin pois. Raskaaksi tultuani arvot hieman laskivat (muutokset kuuluvat kuvioon) ja parin viikon päästä kontrollissa ne olivat taas ihan ok.

Alkuperäinen kirjoittaja Milla:
Liinuli: Mulla oli tosi kovaa väsymystä, ajatus oli "tahmainen". Muisti pätki, piti tarkkaan miettiä mitä oli tapahtunut edellisenä päivänä. Turvotusta oli, minullakin turposi kasvot makean ja suolaisen syönnistä tosi helposti ja silmäluomet olivat raskaan turpeat. Turvotusta oli varsinkin aamuisin.
Iho oli kalpea ja kuivahko, suolen toiminta hidastui, pulssi oli tosi matala (alle 50/min.) Tosi paljon oli erilaisia oireita, myös psyykkisiä kuten masennusta ja epätodellisuuden tuntua päässä.

Mulla on lääkitys mutta silti vielä oireilen osittain. Esim.tuota kasvojen turvotusta on vielä ajoittain, sydämen muljahtelua, palelua, välillä hikipuuskia, väsymystä... Minulla on ollut tässä välillä kilpparin tulehdusta ja lääkitystä on pitänyt monesti muuttaa. Monet ovat varmaankin saaneet oireet loppumaan kun oikea lääkeannostus on löytynyt, onnekkaat :).

Moi,
Mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta noin puoltoista vuotta sitten. Paino nousi koko ajan vaikka kävi lenkillä ja söi kevyesti. Koko ajan väsytti,silmäluomet ja kasvot turposi,iho kuivui jne. Lääkeannosta ei millään meinattu saada kohdilleen. Nyt arvot ok, mut oireita on vieläkin eli energiaa ei tahdo olla. Ja väsyy helpommin edelleen. Ja menkat ei oiken vieläkään suju kunnolla. Paino on pudonnut noin 10 kiloa, mut siihen se sit jämähti! Et onnekkaita on ne joilta oireet loppuu kokonaan, mulla ei ainakaan viel ole. Lääke annos on mulla 0,1mg päivässä. Eli silmäluomet on usein turvoksissa, iho on tosi kuiva edelleen vaikka rasvaa sitä jne. Sen olen myös huomannut että toisten ihmisten on vaikea tajuta et ei jaksa yhtälailla touhuta kuin ne. Tosi turhauttavaa välillä! Olen saanut vähän semmosen kuvan että, ihmiset vähättelee tätä sairautta. Tyyliin et kai sää nyt voi olla noin väsyny tai kylhän muakin väsyttää ja teen kuitenkin. Ihmiset ei ehkä tajua millaselta se tuntuu kun halu olis kova tehdä kaikkea mutta kun keho ei vaan jaksa. Mutta toivotan tsemppiä kaikille joilla tämä sairaus on! :-]

Yhteistyössä