Mieti sata kertaa ennen aborttia - ei herkille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ingalina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin. Moni tappaa lapsen ihan vaan koska on niin itsekäs. Uusi elämä on arvokas asia ja lapsen tappaminen oman mukaavuudenhalun takia on sairasta.

Mä olen eri mieltä. Jos nyt tulisin raskaaksi en miettisi kahta kertaa vaan tekisin abortin heti ja välittömästi. Itse en missään nimessä oman mukavuudenhaluni takia enää kasvata yhtään lasta enkä myöskään synnyttäisi sitä jollekin toiselle hoidettavaksi. Minulla on vapaus valita ja sen myös tekisin.

"Ja jos jollakulla ehkäisy pettää, vastuu pitäisi kantaa ja synnyttää lapsi."

Tämä olisi aivan fine, jos saisin kohdunpoiston niin halutessani. Muuten en kyllä haluaisi pilata koko elämääni elämällä vaihdevuosiin saakka ilman parisuhdetta ja seksiä siltä varalta, että ehkäisy pettäisikin.

"Mutta mikä saa aloittajan uskomaan, että aborttia harkitseva nainen ei sitä miettisi esim. sataa kertaa?"

Tosiasiat. Ei kaikki mieti. Ei ole antaa tutkimustietoa aiheesta, mutta en minä ainakaan kokenut tarvetta miettiä täydellistä itsestäänselvyyttä yhtään ainoaa kertaa.

Miksi koko elämäsi menee pilalle jos synnytät lapsen? Toki odotusaika voi olla raskaskin, mutta uusi elämä on sen arvoinen. Sinun ei tarvitse kasvattaa lasta ellet halua. Voit aina antaa hänet adoptioon.

ovat hankalia asioita, mutta että sikiön abortoiminen on ihmisen tahallinen tappaminen?! Tämän mielipiteen omaava varmaan haluaa antaa lääkäreille vapauden valita määrääkö ehkäisypillereitä. Onhan jokainen ehkäisty ovulaatio mahdollisen tulevan ihmisen tappamista. Jos nyt tälle linjalle lähdetään... Etenkin kondomin käyttö, huhhuh. Estetään siittiön pääsy munaloun luo, joka olisi valmiina hedelmäittymään oikeaksi ihmiseksi!! Tällöin munasolu "kuolee" ja joutuu poistumaan elimistöstä

Ja miksi ei keskustella sen adoption vaikutuksesta tähän lapseen. Kerran niin kärkkäästi sitä ehdotetaan abortin sijaan. Vaikka kuinka tämä lapsi päätyisi hyvään perheeseen, niin onhan se iso asia tälle lapselle kuulla olevansa adoptoitu. Ei sekään nyt varmasti täysin ongelmatonta ole.

Onko se sitten aborttia parempi että lapsi loppu elämänsä miettii miksi biologiset vanhemmat eivät häntä haluneet?

Muistaakseni 12 viikon jälkeen sikiö menee yhteistuhkaukseen. Siis jos ei halua itse järjestää hautajaisia. Tuntuu vaan niin kamalalta että joku ajattelee, että pieni vauva heitettäisi roskikseen. Me hautasimme oman lapsemme. Katson parhaaksi poistua tästä keskustelusta, ja varmaan koko kaksplussalta. Tulee liikaa tunteita kun lukee näitä kamalia juttuja, ja syyttelyä keskeytyksestä.

Olen pahoillani kokemuksestasi, ei varmasti ollut helppoa. :( Hyvä, että saitte kuitenkin vauvanne haudata.

Valitettavasti noin muutoin asia kyllä menee niinkuin ajattelinkin, tarkistin ohjeistukset. En kuvitellutkaan, että sikiöt heitettäisiin ihan samaan roskikseen vaikka vaippojen kanssa. Mutta kyllä abortoidut sikiöt ovat sairaalassa käytettävän termistön mukaan jätettä ja sellaisina niitä käsitellään. Tarkemmin sanottuna tunnistettavaa biologista jätettä, voidaan nimittää myös eettiseksi jätteeksi. Samaan kategoriaan menevät esimerkiksi amputoidut raajat ja muut tunnistettavat kehonosat.

Valviran ohjeen mukaan riittää, että tunnistettava biologinen jäte haudataan kaatopaikalle. Ei siis ihan näkyville lintujen nokittavaksi saa jättää. Osassa sairaanhoitopiirejä tunnistettava biologinen jäte kylläkin poltetaan ennen kaatopaikalle viemistä. Mutta aikamoista kaunistelua nimittää yhteistuhkaukseksi sitä, kun sikiöt poltetaan ongelmajätelaitoksessa raajojen ja elimien joukossa. Tuollainen sana voi nimittäin antaa melko lailla väärän kuvan asiasta ja jos totuus myöhemmin paljastuu, se varmasti monia järkyttäisi. Joten minusta on kyllä paras puhua näistä rehellisesti.

Onneksi luin tämän. Nyt viikko 19 menossa, mietitty on mitä sitten jos ultrassa paljastuu jollakin tapaa sairas sikiö. En kyllä halua enää keskeytystä missään tilanteessa, vaan sitten luonnollinen kuolema tai syntymä, vaikka lapsi kuolisikin myöhemmin syliin. Parempi kuolla sitten toivottuna äidin lämpimään syliin, kuin väkisin synnytettynä kaarimaljaan, hitaasti tappaen vanhempien ja kätilön katsoen traumatisoituneina vieressä. Hirveä juttu.

Kieltäytyykö tämä sama hoitajatyyppi hoitamasta myös esimerkiksi pedofiilejä, homoseksuaaleja, murhaajia yms. jos tilanne tulisi? Vai onko tämä vain kätilöiden erityisoikeus?

Pedofiilien tai homojen hoitaminen ei ole rinnasteinen tilanne, mutta ajatellaan tilannetta, jossa pedofiilien oikeus seksiiin olisi kirjattu lakiin. Hoitaja pantaisiin kiinnittämään 7-vuotias tyttö pedofiilin lähestymistä varten hihnoilla sänkyyn ja öljyämään hänet, jotta penetraatio onnistuu. Silloin tilanne olisi vastaava - mutta toki sen vastaan sanomatta tekisitte, jos tuo lakiteksti löytyisi?

Entä miten toimivat nämä nyt vakaumuksensa puolesta puhuvat hoitajat esimerkiksi tilanteessa, jossa potilas päätetään irrottaa hengityskoneesta? Haluaisivatko kieltäytyä siitäkin?

Elämään kuuluu kuolema, ei sitä faktaa kannata unohtaa.

Pedofiilien tai homojen hoitaminen ei ole rinnasteinen tilanne, mutta ajatellaan tilannetta, jossa pedofiilien oikeus seksiiin olisi kirjattu lakiin. Hoitaja pantaisiin kiinnittämään 7-vuotias tyttö pedofiilin lähestymistä varten hihnoilla sänkyyn ja öljyämään hänet, jotta penetraatio onnistuu. Silloin tilanne olisi vastaava - mutta toki sen vastaan sanomatta tekisitte, jos tuo lakiteksti löytyisi?

Älähän nyt typeräksi heittäydy vitsilläkään. Pedofiilien ja homojen hoitaminen on rinnasteinen tilanne, koska lain edessä heitä on hoidettava kuten muitakin ihmisiä. Lain edessä naisella on tietyin ehdoin oikeus aborttiin. Pedofilia on rangaistava teko (ja syystä).

Tässä keskustelussa sekoitetaan abortin vastustaminen ja hoitovelvollisuuksien muuttaminen.

Mä olen eri mieltä. Jos nyt tulisin raskaaksi en miettisi kahta kertaa vaan tekisin abortin heti ja välittömästi. Itse en missään nimessä oman mukavuudenhaluni takia enää kasvata yhtään lasta enkä myöskään synnyttäisi sitä jollekin toiselle hoidettavaksi. Minulla on vapaus valita ja sen myös tekisin.

Olet siis itsekäs. Jos et osaa huolehtia ehkäisystä, niin tapat sitten oman lapsesi suunnitellusti eli sille on myös oma sana murhaaminen. Näin monet nykyajan ihmiset toimivat, kun on oikeus tehdä omalle keholle mitä haluaa. Todella järkyttävää ja sairasta. Minä itse- ajattelua.

On tärkeää että kätilö saa vapauden valita osallistuuko aborttiin vaiko ei ja siksi tuleva lakialoitekin on hyvin tärkeä. Sairaanhoitajien ja lääkäreiden ensisijainen tehtävä on PARANTAA ihmisiä, ei tappaa heitä ja lääkärit ja hoitajat koulutuksensa vuoksi ymmärtävät paremmin kuin te tavalliset tallaajat mitä abortissa oikeastaan tapahtuu. Jokainen abortin muoto tappaa lapsen tai sikiön, sitä yritetään rinnastaa jonkun elimen leikkaukseen tai muuhun ja samalla valehdellaan itselle. Se on elävä olento, siitäkin pienestä alkiosta kasvaa joskus ihminen. Ja vaikka äiti haluaakin tappaa lapsensa abortilla, ei hoitohenkilökunnalla pitäisi olla pakkoa osallistua siihen. Mielestäni on turhaa käyttää sanaa vakaumus tässä yhteydessä, joka usein liitetään suoraan uskontoon. Myös ihan tavallinen ateisti kätilö tuntee vääräksi elämän alun lopettamisen. Nyt joku ottaa esiin sitten vanhukset. He ovat jo elämänsä eläneet ja suurin osa vanhuksista odottaa jo lähtöä rauhallisin mielin. Mutta abortissa on kyse ALKAVASTA elämästä, alkava elämä joka tuhotaan. Mielestäni abortin hyväksyjä hyväksyy teollaan myös muun tappamisen. Abortille on vaihtoehtoja, kuten adoptio. Mieluummin pyrittäisiin tekemään adoptiosta hieman helpompaa Suomessa ja tarjoamaan sitä entistä enemmän vaihtoehtona. Lisäksi mielestäni abortin tehnyt äiti on hyvin itsekäs. Jos ei ole huolehtinut ehkäisystä, on vastattava myös tekojensa seurauksista ja otettava vastuu mahdollisesta lapsesta. Näinhän me myös opetamme lapsillemme. Jos kondomi hajoaa, siitäkin voi syyttää vain itseään, sen ehkäisyprosentti ei ole 100. Lapsen sairaus ei ole syy abortille, suomessa on hyvin kehittynyt lääketiede ja edelleenkin myös adoptio on vaihtoehto. Raiskaustapauksissa myös adoptio on vaihtoehto. Lisäksi uskon että myös abortin helppous nykyaikana on tehnyt sen, että ehkäisystä ei huolehdita.
Sitten on vielä niitä, jotka sanovat ettei kannata ryhtyä siihen ammattiin, jossei pysty hoitamaan sen kaikkia osa-alueita ja työtehtäviä. Abortit ovat hyvin pieni osa heidän työstään ja olisi tuhlausta jos sen takia monet hyvät kätilöt, gynekologit yms menisivät muihin töihin.
Mielestäni siis hoitohenkilökunnalla tulee olla vapaus kieltäytyä abortista, sillä heidän tehtävänsä on hoitaa ja parantaa, ei tappaa. Ja tähän asiaan ei liity vakaumus mitenkään, vaan ihan esimerkiksi ihmisoikeudet ja ihmisen perusarvot. Pieni alkiokin on jo ihminen. Toivottavasti tämä laki on tullut voimaan siihen mennessä kun itse joudun tämän kohtaamaan ja te sitä vastustavat voitte ajatella omaa nokkaa pidemmälle. Jos te voitte tappaa sisällänne olevan elämänalun, joku toinen voi tuntea syyllisyyttä loppuelämänsä siitä että on avustanut teitä siinä. Jos ihmiset lakkaisivat olemasta niin itsekkäitä, moni asia paranisi huomattavasti.

Miksi koko elämäsi menee pilalle jos synnytät lapsen? Toki odotusaika voi olla raskaskin, mutta uusi elämä on sen arvoinen. Sinun ei tarvitse kasvattaa lasta ellet halua. Voit aina antaa hänet adoptioon.

Mitäs jos nyt edessäsi olisi vaihtoehdot: abortti tai sitten sinua silvottaisiin, kidutettaisiin, rääkättäisiin kuukausikaupalla yötä päivää henkisesti ja fyysisesti, kehosi muuttuisi tahtomattasi vieraaksi ja vastenmieliseksi ja ei palaisi enää entiselleen koskaan ja sinulle tehtäisiin järkyttäviä, nöyryyttäviä ja traumaattisia asioita, sinut pakotettaisiin kohtaamaan pahimmat fobiasi ja olisit avuton, alaston, tuskissasi ja hysteerisen peloissasi vieraiden ihmisten töllisteltävä ja ronkittavana, raiskattavana tahtomattasi. Siinä ei adoptiot ja elämän ihmeet paljon kiinnostaisi, jos muuta väität niin jeesustelet.

[QUOTE="iisa";30441240]Olet siis itsekäs. Jos et osaa huolehtia ehkäisystä, niin tapat sitten oman lapsesi suunnitellusti eli sille on myös oma sana murhaaminen. Näin monet nykyajan ihmiset toimivat, kun on oikeus tehdä omalle keholle mitä haluaa. Todella järkyttävää ja sairasta. Minä itse- ajattelua.[/QUOTE]

Jos tarkkoja ollaan, niin eikö lainsäädäntö ole rikos ihmisyyttä vastaan ennemminkin kun ihmisille ei anneta kunnon mahdollisuutta välttää (täysin) abortti, esim kohdunpoiston tai sterilisaation avulla? "Ole sitten ilman seksiä jos vahinko ei voisi sattua" ei ole edes mielekäs perustelu.

Jos tarkkoja ollaan, niin eikö lainsäädäntö ole rikos ihmisyyttä vastaan ennemminkin kun ihmisille ei anneta kunnon mahdollisuutta välttää (täysin) abortti, esim kohdunpoiston tai sterilisaation avulla? "Ole sitten ilman seksiä jos vahinko ei voisi sattua" ei ole edes mielekäs perustelu.

Niin. Joka leikkiin ryhtyy leikin kestäköön. Joka tapauksessa abortti on aina tappamista, tehdään se mistä syystä tahansa. Tappaminen omista itsekkäistä syistä on mielestäni moraalitonta.

[QUOTE="iisa";30441503]Niin. Joka leikkiin ryhtyy leikin kestäköön. [/QUOTE]

Eli vapaaehtoisesti lapsettoman/ ihmisen jonka henki olisi raskaudesta vaarassa tulisi elää vaihdevuosiin asti ilman yhdyntää/seksiä ja raiskatut ovat sitten vain huonotuurisia ja saavat kestää vaikkei syy olisikaan itsessään?

Miksi tämä sama logiikka ei päde alkioon/sikiöön? Se joka leikkiin (elämä) ryhtykööt, leikin kestäköön?

[QUOTE="iisa";30441503]Joka tapauksessa abortti on aina tappamista, tehdään se mistä syystä tahansa. [/QUOTE]

"Joka tapauksessa" on kammottava sanavalinta tässä yhteydessä. Kammottava ja ajattelematon. Jos abortti on aina väärin, niin se olisi kielletty siis myös

....isänsä raiskaamalta 12-vuotiaalta?
....hyväksikäytetyltä, 5-vuotiaan tasolla olevalta kehitysvammaiselta?
....kirjoittajan omalta tyttäreltä, joka joutuisi lapsia haluamattomana elämään sitten koko elämänsä yksin kun ei löytäisi miestä jolle seksittömyys sopisi?
....vakavasti mielenterveysongelmaiselta, vaaralliselta ja aivan täysin eläimeen rinnastettavissa olevalta ihmiseltä joka ei ymmärrä maailmasta mitään?
....vakavaa ja todennäköisesti periytyvää, suuria tuskia aiheuttavaa sairautta kantavalta?
....naiselta joka söi raskauden aikana roaccutania, joka aiheutti sikiölle erittäin vakavia ja tuskallisia epämuodostumia, esim ei päätä/aivoja/kasvoja/keuhkoja yms?
....naiselta joka kuolisi raskauteen tai joka ei pääsisi syöpähoitoihin sen takia?
....harhaiselta, masentuneelta, vakavasti skitsofreeniseltä ihmiseltä?
....ehkäisy- ja seksiasioista tietämättömälle, seksiä ymmärtämättömyydessään harrastaneelta lapselta/nuorelta?
....kadulla elävältä, aidsia sairastavalta, huumeriippuvaiselta prostituoidulta?

Ja taas yks laiska työtävieroksuva akka on hakeutunu aivan väärälle alalle kun ei näköjään pää kestä mitään hoitoalaan liittyvää, sitten jäädään pois töistä (ensimmäinen askel) valituksineen ja voivotteluineen ja tämä tarina tulee varmasti päättymään työkyvyttömyyseläkkeeseen ettei MITÄÄN työtä voi enää koskaan tehdä. Ja kaikki tämä vaan koska tyhmä valitsi väärän alan itselleen. Mitenköhän tuollainen mieleltään noin järkkyvä henkilö voisi käsitellä työssään minkään ikäisten kuolemaa, vanhusten tai muiden. Valivali ja kyynel ja pään silitys perään! Hohhoijaa taas kerran.

Alkuperäinen kirjoittaja vapaus valita tärkeää;30441430:
Nyt joku ottaa esiin sitten vanhukset. He ovat jo elämänsä eläneet ja suurin osa vanhuksista odottaa jo lähtöä rauhallisin mielin. .

Sivuhuomautuksena, ei ole totta. Toki on vanhuksia jotka odottaa kuolemaa. Mutta on myös vanhuksia, hyvinkin sairaita, joilla on kova halu elää ja haluaisivat hoitoa jota heille ei haluta antaa. Omassa lähipiirissäkin useita tapauksia. Usein tuntuu että nuoremmille kuoleville (esim. syöpäpotilas) kuoleman hyväksyminen on huomattavasti helpompaa.

Mä oon tehny kaks aborttia enkä kadu niitä pätkääkään :) Mua ei kiinnosta yhtään jos joku tuntematon pitää mua itsekkäänä, senkun pitää. Love me or hate me, both are in my favor ;)
En pidä juuri minään kenenkään lapsettoman itkua tai abortin vastustajan saarnaa, mun elämä, mun valinnat, mun tulevaisuus. Ja oikein hyvältä se tulevaisuus näyttääkin ilman jotain vauvaa josta en ois välittäny tipan tippaa. Ja toinen juttu on se että mä en aijo turhaan olla raskaana ja synnytellä jos en aijo itse lasta pitää ja saada sitä palkintoa siitä kaikesta odotuksesta ja synnyttämisestä. Kun kroppa ja mielenterveys on hemmetin kovilla ja ties mitä sitten synnytyksessä käy tai sen jälkeen joku kohdunlaskeuma. Loppuikäkö pitäs kärsiä jostain "kaks työntöö ja tuijotus" -hetkestä jossa joku kortsu puhjennut :D Ja miehenkö ei tarvitse ottaa mitään vastuuta mutta naisen pitäs vastentahtoo olla raskaana ja synnyttää. Älä aapee unta nää et toi ajatusmalli tulee tavottaa valtaosaa, nyt eletään kuitenki vuotta 2014, oot jonku 30-40 vuotta myöhässä! Nyky-yhteiskunnassa tää asia ei tuu missään nimessä menee mitenkää taaksepäin, veikkaampa et päinvastoin et yhä useampii maihin abortti tulee lailliseks ja HYVÄ niin! :)

Olen pahoillani kokemuksestasi, ei varmasti ollut helppoa. :( Hyvä, että saitte kuitenkin vauvanne haudata.

Valitettavasti noin muutoin asia kyllä menee niinkuin ajattelinkin, tarkistin ohjeistukset. En kuvitellutkaan, että sikiöt heitettäisiin ihan samaan roskikseen vaikka vaippojen kanssa. Mutta kyllä abortoidut sikiöt ovat sairaalassa käytettävän termistön mukaan jätettä ja sellaisina niitä käsitellään. Tarkemmin sanottuna tunnistettavaa biologista jätettä, voidaan nimittää myös eettiseksi jätteeksi. Samaan kategoriaan menevät esimerkiksi amputoidut raajat ja muut tunnistettavat kehonosat.

Valviran ohjeen mukaan riittää, että tunnistettava biologinen jäte haudataan kaatopaikalle. Ei siis ihan näkyville lintujen nokittavaksi saa jättää. Osassa sairaanhoitopiirejä tunnistettava biologinen jäte kylläkin poltetaan ennen kaatopaikalle viemistä. Mutta aikamoista kaunistelua nimittää yhteistuhkaukseksi sitä, kun sikiöt poltetaan ongelmajätelaitoksessa raajojen ja elimien joukossa. Tuollainen sana voi nimittäin antaa melko lailla väärän kuvan asiasta ja jos totuus myöhemmin paljastuu, se varmasti monia järkyttäisi. Joten minusta on kyllä paras puhua näistä rehellisesti.

Yhteistuhkaus kyllä tapahtuu ihan kirkon tiloissa ei kaatopaikalla. Yhteistuhkauksessa myös lasketaan tuhkat yhteishautaan. Vanhemmat saavat olla halutessaan läsnä tuhkien laskutilaisuudessa. Tuhkat siunataan aivan kuten normaalistikin hautajaisissa tehdään.
Olen työni puolesta osallistunut moniin yhteistuhkauksiin, eikä siinä kyllä tuhkattavia käsitellä kuin jätettä. Ihan samallatavalla aikuiset kuolleet tuhkataan kuin pienet syntymättömät.
Aika raakaa verrata yhteistuhkausta kaatopaikka jätteen käsittelyyn.

[QUOTE="iisa";30441240]Olet siis itsekäs. Jos et osaa huolehtia ehkäisystä, niin tapat sitten oman lapsesi suunnitellusti eli sille on myös oma sana murhaaminen. Näin monet nykyajan ihmiset toimivat, kun on oikeus tehdä omalle keholle mitä haluaa. Todella järkyttävää ja sairasta. Minä itse- ajattelua.[/QUOTE]

Tuo on sinun näkemyksesi, minulla on omani. Mielenkiintoista, että tuomitset minut sairaaksi murhaajaksi tuosta vaan edes yrittämättä selvittää mitä mahtaa olla päätöksen taustalla. Vaikutat melko ahdasmieliseltä ihmiseltä joka näkee vain ja ainoastaan oman mielipiteensä oikeana. Sekin on aika itsekästä.

[QUOTE="M33";30442299]Miksi se uusi elämä on muka arvokasta?[/QUOTE]

Oikeus elämään on sekä kansallisessa perustuslaissamme että kv ihmisoikeussopimuksissa turvattu perusoikeus eikä mikään mielipidekysymys.

Jos oma elämäsi ei ole arvokasta, niin jollekulle toiselle elämä kuitenkin on, ja sitä oikeutta turvataan niiden tiettyjen raskausviikkojen jälkeen.