Kilpirauhasen vajaatoiminta? Tsh ja T4V-arvot raskaana ollessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rv 13+1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rv 13+1

Vieras
Olen siis nyt raskaana rv13+1 ja minulla on ollut kaikki kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaavat oireet koko raskausajan (ja paljon aiemmin jo!). Menin kilpirauhastesteihin ja tsh arvo oli 2,93 ja T4V arvo oli 14.

Osaako kukaan sanoa että onko normaalia? Omat oloni tällä hetkellä todella huonot, mutta hoitaja sanoi arvojen olevan kohdillaan. Varasin kyllä jo ajan yksityiselle, en kestä enää näiden olojen kanssa, kamalaa väsymystä, iho ihan hirveässä kunnossa, hiukset tippuu, viluttaa jne.

[QUOTE="vieras";23103114]normaalit arvot on ja nuo oireet kuuluu muutenkin raskauteen..ei tietysti kaikilla.[/QUOTE]

Väsymys on ollut jo vuosi sellaista että nukahtelin koulussa tunneille ja iho minulla on ollut aina hyvä, iho ongelmat alkoivat päälle vuosi sitten. Ja muut oireet myös.

Ei oo hyvä toi tsh.. raskausaikana pitäs olla sellasta 2,5.. Vaikka muuten onki normirajoissa. Mulla tuli ilmi raskauden aikana et sairastan kroonista kilpirauhasen tulehdusta, tpo-vasta-aineet yli 1000 ku pitäs olla alle 60. Ja toi tsh heittelee, toissakerral oli 5,2 ja nyt viimeks 3. Alotin just tänää Thyroxinin ja loppuelämän joutuu sitä syömää ku ei tosta tulehduksesta kuulemma kilppari koskaan tokene..

Suosittelen tosissaan käymään yksityisellä, jos tollaisen vastauksen olet saanut. Raskauden aikana tuon TSHn tulisi olla noin 1, jopa alle. Itse sain taistella omista arvoistani myös tämän raskauden aikana, kun lääkäri oli aluksi mieltä, että viitteissä kun on niin hyvä. Täällä meilläpäin yläraja viitteessä on 4 eli aivan liian korkea. Itse olen joutunut melkein tuplaamaan lääkeannoksen tässä raskauden aikana ja nyt siis rv 23+1. Jos haluat enemmän infoa käy kilpirauhas.info -sivuilla. Liian korkeat arvot voivat aiheuttaa esim. adhd:ä, tai niin olen ymmärtänyt.

Raudanpuutos ja kilpparioireet on hyvin samanlaisia! Katsottiinko rautatilanne kunnolla?

Nuo kilppariarvot on ainakin ei-raskaanaolevalle ihan ok. Raskaudenaikaisista raja-arvoista en tiedä.

Tsekkaa rauta, sehän laskee odottavalla ja aiheuttaa hiustenlähtöä ja väsymystä, kaikkea!

Loviisassa.. Mä itekki kysyin siltä lääkäriltä ku olin tietenki ottanu kaikki maholliset asiat selville netistä.. :D Että eikös sen pitäs olla alempi, mut hän sano et 2,5-3, vaikka tiiän kyl et se 3 on liikaa.. Luin sellasen tutkimuksen missä oli et ekan kolmanneksen aikana pitäs olla ALLE 2,5 ja toisen ja kolmannen kolmanneksen aikana sit 2,5-3. Ja silti lääkäri sano mulle et kolmeen asti on ihan ok. Haha! Kyl lääkäreitki on joka lähtöö.... :)

Kiitos vastauksista. Sain yksityiselle ajan vasta 3.3.
Minulla on aina ollut jonkinlaista oiretta kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyen, mutta vasta nyt tajusin että se voi olla tuota.
Aiemmissa raskauksissa ollut myös samoja oireita, nuorimmalla pojalla ADHD... En tiedä sitten voisiko liittyä mahdolliseen hoitamattomaan kilpirauhasen vajaatoimintaan.
Nyt oireet ovat olleet tosiaan vielä pahemmat kuin aiemmin, jo ennen raskautta mukaan tulivat nivelsäryt olkapäissä ja lonkissa ja nyt kun paino noussut 5kiloa kuukaudessa ja suorituskyky laskenut aivan nolliin... Minkälaisia teidän oireet ovat olleet?

Alkuperäinen kirjoittaja höm;23103302:
Raudanpuutos ja kilpparioireet on hyvin samanlaisia! Katsottiinko rautatilanne kunnolla?

Nuo kilppariarvot on ainakin ei-raskaanaolevalle ihan ok. Raskaudenaikaisista raja-arvoista en tiedä.

Tsekkaa rauta, sehän laskee odottavalla ja aiheuttaa hiustenlähtöä ja väsymystä, kaikkea!

Hb oli 130. Mikä sekin oli minulle yllättävän hyvä luku! Aina ennen ollut alle 120.

Oireista, mul on jatkunu about 8 vuotta kaikennäköset oireet, eniten kiusannu jatkuva pahoinvointi ja vatsakivut/vaivat. Kaikenlaista on saanu kuulla et mä oon masentunu ja kuvittelen ja stressaan ym... :D Onneks toi doktori tajus ottaa ne vasta-aineetki ni löyty VIHDOIN syy.

ainii ja hirvee heikotus ja jatkuva väsyny, uupunu olo.. Ei mitään jaksais tehä eikä melkee puhuakkaa vois vaa tuijotella seinää.. :D toivottavast säki saat lääkkeen kokeiluun... :)

Mullakin lääkäri siis lueskellu aina seuraavalle kerralle uusia juttuja ja näillä nyt mennään. Itse olen Vantaalta ja ihan terveyskeskuksesta nämä tiedot. Väsymys on mulla ollut aina pahin oireena. Multa poistettu koko kilpirauhanen eli lääkkeillä joutuu pelaamaan paljon ja loppuelämän niistä riippuvainen.

[QUOTE="a.p";23103352]Hb oli 130. Mikä sekin oli minulle yllättävän hyvä luku! Aina ennen ollut alle 120.[/QUOTE]

Hemoglobiini ei ole paras raudanpuutoksen mittari, sillä se sinnittelee ylhäällä vielä silloinkin, kun rautaa on juuri ja juuri saatavilla mutta varastot huutaa tyhjyyttään.Se on siis viimeinen, mikä romahtaa kun rauta loppuu.

On muitakin mittareita kuten perusverenkuvan E-mcv ja ferritiini, hematokriitti yms... niistä näkee todellisen kuvan raudanpuutteesta!!!

ainii ja hirvee heikotus ja jatkuva väsyny, uupunu olo.. Ei mitään jaksais tehä eikä melkee puhuakkaa vois vaa tuijotella seinää.. :D toivottavast säki saat lääkkeen kokeiluun... :)

Oireet ovat samat kuin sinulla! Ja aikoinaan (jo ennen tätä viimeistä kertaa) lääkäriin niistä meninki kun ei virta riittänyt mihinkään. Kahdet eri masennuslääkkeet kokeiltu, mutta ihme juttu, ei niillä minkäänlaista vaikutusta oloon ollut. Koulu menee aivan penkin alle ku vaikeuksia pysyä edes hereillä. Toivottavasti tosiaan saisin lääkkeet kokeiluun! :) Tunnen itse etten ole masentunut, vaan nyt on jotain muuta vialla.

[QUOTE="Lila";23103384]Naistenklinikalla mulle sanottiin, että rv 20 TSH:n tulisi olla max 2.[/QUOTE]

Hmm... pitäisiköhän yrittää saada jostain aikaa aiemmaksi, jotenki huolestuttaa vauvan vointi ku omatkaan ei ole hyvät näillä arvoilla :/

Alkuperäinen kirjoittaja höm;23103400:
Hemoglobiini ei ole paras raudanpuutoksen mittari, sillä se sinnittelee ylhäällä vielä silloinkin, kun rautaa on juuri ja juuri saatavilla mutta varastot huutaa tyhjyyttään.Se on siis viimeinen, mikä romahtaa kun rauta loppuu.

On muitakin mittareita kuten perusverenkuvan E-mcv ja ferritiini, hematokriitti yms... niistä näkee todellisen kuvan raudanpuutteesta!!!

Otetaanko nuo aina verenkuvaa otettaessa automaattisesti? Verenkuva katsottu myös kilpirauhas-arvojen yhteydessä ja ne olivat kuulemma ok... Täytyy yksityiselle mennessä pyytää katsomaan kuitenkin vielä nuo kaikki uusiksi.

Tosta hempasta, mullaki oli neuvolassa rv 8+0 hemppa 145!! Ei oo koskaan ollu noin korkea, ja terkka sanoki että voi johtua ihan siitä ku on juonu ja syöny huonosti, että ku elimistl vähän kuivuu ni se automaattisesti tietty nousee.. et se ei kerro sitä et ois hyvä hemoglobiini.. välttämättä..

Mulla on myös kilpparin vajaatoiminta ja kun tsh 2,95 niin piti lisätä lääkettä koska raskaana ollessa ei saisi mennä yli 2,5. Sisätauteihin erikoistuneet lääkärit yleensä nykyään suosittelevat muutenkin että viitearvo olisi tossa 2 pintaan, monille sen yli kun menee niin on liikaa ja vaikuttaa oloon. Aika vanhan liiton tietoa tuo 4 viitearvona.

Tosta hempasta, mullaki oli neuvolassa rv 8+0 hemppa 145!! Ei oo koskaan ollu noin korkea, ja terkka sanoki että voi johtua ihan siitä ku on juonu ja syöny huonosti, että ku elimistl vähän kuivuu ni se automaattisesti tietty nousee.. et se ei kerro sitä et ois hyvä hemoglobiini.. välttämättä..

Aika jännä! Mullaki oli koulun terveystarkastuksessa jo 3k sitten Hb 146 ja tosiaan ikinä ei ole ollut noin korkea. Ja paino oli jo silloin lähtenyt nousuun, normaalisti 52kg siellä oli 56kg. Sen jälkeen aloin syömään kevyemmin ja liikkumaan paljon ja nyt paino siitäkin huolimatta 61,5kg :/ Ja kunto aivan nollissa... Ainiin ja verenpaineet oli vähän päälle viikko sitten 109/54. Paljonko teillä on ollut verenpaineet?

Mulla on myös kilpparin vajaatoiminta ja kun tsh 2,95 niin piti lisätä lääkettä koska raskaana ollessa ei saisi mennä yli 2,5. Sisätauteihin erikoistuneet lääkärit yleensä nykyään suosittelevat muutenkin että viitearvo olisi tossa 2 pintaan, monille sen yli kun menee niin on liikaa ja vaikuttaa oloon. Aika vanhan liiton tietoa tuo 4 viitearvona.

Toivottavasti ainakin yksityisellä erikoislääkäri ottaisi oireet ja arvot tosissaan.

Kuinka äkkiä lääkkeet alkavat vaikuttamaan ja olo parantua? Minulla mennyt jo opiskelut päin mäntyä väsymyksen takia ja olisi mukava päästä taas sellaiseen vireystasoon että normaali arki sujuisi.