Kilpirauhasen vajaatoiminta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "rose"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"rose"

Vieras
Heips!

Kävin hiljattain verikokeissa, jossa katsottiin TSH sekä T4v arvot. TSH oli 3,68 ja T4v 17. Eli lääkärin mukaan viiterajojen sisäpuolella ja lääkitystä ei näin ollen kannata hänen mielestään aloittaa. Kuulemma sitten vasta lääkitys, jos T4v arvo olisi alempi.

Tälläisia oireita minulla kuitenkin on: väsymys, palelu ja kylmät kädet, silmien turvotus, iho kuiva ja hilseilevä, kynnet lohkeilee, hiusten lähtö, liikkuessa hengästyn helposti, lihassäryt, ruumiinlämpö 35 astetta jatkuvasti, paino noussut, muistikatkoksia, keskittymisvaikeuksia, ajatus ei ns. kulje kirkkaasti ja välillä tuntuu kuin sumussa ois, palan tunne kurkussa sekä kuristava tunne kaulalla. Ajoittain on tuntunut myös kipua kaulalla ja tästäkin lääkärille mainitsin, mutta eipä juurikaan asiaa noteerannut. Nuo kaulaoireet ovat tulleet tämän talven aikaan. Isälläni ja isän äidillä on myös todettu kilpirauhasen vajaatoiminta.

Vuosi sitten sain Thyroxin-lääkityksen (TSH silloin 4,3 ja T4v 15) ja sitä söinkin parin kuukauden ajan, mutta toinen terveyskeskuslääkäri halusi sen heti lopettaa, koska hänen mielestään näin nuoren (olen 22 v.) ei kannata ko. lääkettä pysyvästi syödä. Nyt siis oireiden takia kävin labroissa. Harmittaa kun lääkitys ylipäätään viime talvena lopetettiin

Osaako kukaan sanoa Keski-Suomen alueelta hyvää kilpirauhassairauksiin perehtynyttä lääkäriä, joka lääkityksen voisi määrätä ja joka ymmärtäisi myös noiden oireiden päälle eikä tuijottaisi vaan labra-arvoja.. Onko tämän suuntaisilla arvoilla/oireilla muut saaneet lääkitystä?

Mun lääkitys aloitettiin yksityisen sisätautilääkärin toimesta arvoilla TSH 4,7 T4V 18,5. Mulla oli rytmihäiriöitä, joten lääkitsi aika helposti. Sittemmin tauti pahentunut selvästi. Nykyisin syön jo 1,5isoa tablettia päivässä. Minä ehkä odottaisin pari kuukautta ja otattaisin uudet labrat, että näkee mihin suuntaan arvot menossa. Sit varaa aikaa yksityiselle.

Joo no se lääkäri ehdotti, että syksyllä menisin verikokeisiin sit uudestaan. Että taidan kääntyä suosiolla yksityisen puoleen. Mullakin on ollut ihmeellisiä sydämen tykytyksiä ja huimausta, en sitte tiedä liittyiskö nekin tuohon. Olis mulla noita viime talven lääkkeitä vielä jonkin verran jäljellä, mutta ei niitä taida uskaltaa syödä jos ei uutta reseptiä siihen saa :D

[QUOTE="rose";28224776]Heips!

Kävin hiljattain verikokeissa, jossa katsottiin TSH sekä T4v arvot. TSH oli 3,68 ja T4v 17. Eli lääkärin mukaan viiterajojen sisäpuolella ja lääkitystä ei näin ollen kannata hänen mielestään aloittaa. Kuulemma sitten vasta lääkitys, jos T4v arvo olisi alempi.

Tälläisia oireita minulla kuitenkin on: väsymys, palelu ja kylmät kädet, silmien turvotus, iho kuiva ja hilseilevä, kynnet lohkeilee, hiusten lähtö, liikkuessa hengästyn helposti, lihassäryt, ruumiinlämpö 35 astetta jatkuvasti, paino noussut, muistikatkoksia, keskittymisvaikeuksia, ajatus ei ns. kulje kirkkaasti ja välillä tuntuu kuin sumussa ois, palan tunne kurkussa sekä kuristava tunne kaulalla. Ajoittain on tuntunut myös kipua kaulalla ja tästäkin lääkärille mainitsin, mutta eipä juurikaan asiaa noteerannut. Nuo kaulaoireet ovat tulleet tämän talven aikaan. Isälläni ja isän äidillä on myös todettu kilpirauhasen vajaatoiminta.

Vuosi sitten sain Thyroxin-lääkityksen (TSH silloin 4,3 ja T4v 15) ja sitä söinkin parin kuukauden ajan, mutta toinen terveyskeskuslääkäri halusi sen heti lopettaa, koska hänen mielestään näin nuoren (olen 22 v.) ei kannata ko. lääkettä pysyvästi syödä. Nyt siis oireiden takia kävin labroissa. Harmittaa kun lääkitys ylipäätään viime talvena lopetettiin

Osaako kukaan sanoa Keski-Suomen alueelta hyvää kilpirauhassairauksiin perehtynyttä lääkäriä, joka lääkityksen voisi määrätä ja joka ymmärtäisi myös noiden oireiden päälle eikä tuijottaisi vaan labra-arvoja.. Onko tämän suuntaisilla arvoilla/oireilla muut saaneet lääkitystä?[/QUOTE]

Jos sulla on jo kerran todettu hypotyreoosi ja olet saanut lääkityksen, sitä ei olisi pitänyt lopettaa! Terveyskeskuslääkäriltä eivät ole perehtyneitä endokrinologiaan, joten aivan väärin perustein sinua on pyydety lääkitys lopettamaan. Parissa kuukaudessa oireet eivät katoa, joten kyllä sinulla pitäisi olla pysyvä lääkitys jota EI SAA lopettaa ja vielä sukurasite taustalla. Ja oireet pitää myös huomioida!

Sitäpaitsi TSH:n uusi yläraja on 3.6!

Anna Sillanpää Mehiläinen Jyväskylä

Piti vielä todeta, että ikäsi ei ole mikään syy olla käyttämättä tyroksiinia. Pitkään hoitamaton vajaatoiminta aiheuttaa ikäviä ongelmia, joista itse kärsin pitkään ennen kuin vaadin ja sain lääkityksen!

Esim minulla tuli ylipainoa 20kg, lapsettomuutta johtuen koko elimistön hormoniaineenvaihdunnan muutoksista, rasvamaksa, kolesteroliarvot koholl, insuliiniresistenssi, työkyvyttömyyttä aiheuttavaa väsymystä, palan tunnetta kurkussa, palelya ym. samoja oireita kun sinulla. Nyt vuoden olen syönyt tyroksiinia, joka aloitettiin kontrolliarvoilla 3.6 - 5.2. Tulin raskaaksi kun TSH oli alle 2,5 joka on suositeltava arvo jos haluaa raskaaksi. Nyt voin hyvin, kiitos lääkityksen!

Ihmettelin itsekin kun tk-lääkäri noin vaan lääkityksen lopetti ja tuntuu, että nyt sitä ei meinaa saada millään uudestaan. Terveyskeskuksen hoitajakin sanoi uusimpia labra-arvoja soittaessaan että arvot ovat oikein hyvät eikä mitään lääkitystä tarvitse. Itse kuitenkin pyysin lääkäriajan, mutta näköjään turhaan. Mainitsin lääkärille tuosta uudesta TSH-ylärajasta, mutta hän oli sitä mieltä, että T4v täytyy olla "huonompi" että lääkityksen aloittamiselle olisi aihetta.

Itse kamppailen samojen asioiden kanssa, tosin mulla ei ole muuta todettu vielä kuin että joku arvo oli viitearvojen alapuolella ja kesällä vasta katsotaan tilanne seuraavan kerran. Oireita kyllä löytyy... ja valtava huoli.

Oliskohan tästä linkistä apua sinulle ap?

http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/laakari-suosituksia/

Itseänikin stressaa koko asia kovasti.. Täytyisi vaan löytää hyvä lääkäri joka on perehtynyt asiaan. Juu tuossa linkissä on suositeltu Jkl:n alueelta kahta lääkäriä. Jollain sivulla oli kehuttu myös Harri Selännettä. Hänen erikoisalaansa on liikuntalääketiede mutta ilmeisesti ymmärtää myös kilpirauhasvaivojen päälle..

Suosittelen lämpimästi Selänteen Harria Jyväskylässä jos haluaa tietää mikä oikeasti vaivaa. Hän kuuntelee, ottaa tosissaan, ei vähättele. Hän tutkii perusteellisesti ja osaa sanoa varmasti onko kilpirauhasessa vikaa vai ei.

Minä olen 25-vuotias ja sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan ja jouduin kuukausia kärsimään siitä että minua ei otettu tosissaan. Minua lääkittiin kyllä julkisessa terveydenhuollossa Thyroxinilla, mutta oloni vain paheni sitä syötyäni, sain sydänoireita ja kilpirauhaseni turposi välillä niin että en saanut henkeä ellen ottanut kortisonia tai antihistamiinia. Jouduin lopettamaan aktiiviurheilun. Lopulta jouduin työkyvyttömäksi. Sairasvapaani aikana en kyennyt poistumaan kotoani, koska oloni oli niin huono, en pitänyt huolta itsestäni, nukuin ja palelin koko ajan, hiukset oheni ja aineenvaihdunta ei toiminut, olin rikki.

Julkisessa terveydenhuollossa minua ei otettu tosissaan, lääkärit vähättelivät, luulivat minun keksivän itselleni oireita, koska heidän mielestään thyroxin oli ainoa vaihtoehto minulle ja sen kuuluu toimia.

Olin luopunut jo toivosta palata enää normaaliin elämään, kunnes eräs kertoi minulle Selänteen Harrista. Hän oli ensimmäinen lääkäri, joka kysyi oireitani ja siitä miten thyroxin on minulla toiminut. Hän teetti minulla kyselytestin, jolla kartoitetaan erilaisia oireita. Hän totesi että lähettää minut vielä uusiin labrakokeisiin. Hän lupasi selvittää mikä minua vaivaa. Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan tunsin toivoa ja iloa siitä että löysin lääkärin joka oikeasti kuunteli ja uskoi minua kun sanoin että kaikki ei oe hyvin ja en ole normaali oma itseni.

Kyseli hän toki masennukseen liittyviä asioita työoloistani, stressistä ja sosiaalisesta elämästäni ja hän vakuuttui että en ole masentunut.

Harri diagnosoi minulle verikokeiden jälkeen wilsonin syndrooman ja määräsi T3-hormonin Thyroxinin rinnalle. Oireet lieveni ajan kanssa pikkuisen, mutta sydänoireet ja kilpirauhasen turpoilu esti ponnistelut (jopa kukkaruukkujen nostelun).

Muutama kuukausi kului ja uudet verikokeet otettiin. Vieläkään eivät arvot olleet hyvät, joskin hieman paremmat.

Kokeilin sitten T3-hormonia yksistään ja jo viikossa huomasin merkittävän eron itsessäni. Sydänoireita ei enää tullut ja kilpirauhanenkin tuntui rauhoittuvan turpoamisen suhteen. Parin kuukauden päästä pääsin takaisin jo elämään kiinni.

Julkisen terveydenhuollon lääkärin pyynnöstä kokeilin vielä kerran thyroxinia yksistään. Sovimme että kokeilen thyroxinia kaksi viikkoa yksistään ja en käytä T3-hormonia sinä aikana. Kykenin kokeilemaan sitä vain viikon ajan ja jouduin lopettamaan, koska sydänoireet ja kilpirauhasen turpoaminen alkoi taas, aloin voimaan huonosti ja väsymään jälleen. Kokeilun jälkeen oli soittoaika endokrinologille, joka totesi minulle että tyroksiini ei sovi kaikille kilpirauhaspotilaille ja minä olen yksi niistä. Hän ei kuitenkaan kyennyt tarjoamaan minulle mitään vaihtoehtoa thyroxinin tilalle.

Olen käyttänyt nyt liothyroninia reilun puoli vuotta yksistään hoitomuotona ja voin mainiosti. Käyn puolen vuoden välein kontrolliverikokeissa ja Harrin luona vastaanotolla, jossa hän joka kerta teettää kyselytestin ja tarkastaa verikokeet ja liothyroninin annostelun.

Kun viimeksi kävin hänen luonaan ja näin diagrammit vuoden takaa ja tämän viimeisimmän, silmäni vettyivät, sillä diagrammien ero oli aivan sairaalloisen suuri. Tavallaan säälin entistä minääni, joka joutui kokemaan aikanaan niin pahaa oloa, etten osaa onnellisuuttani enää kuvitella sellaista olotilaa itselleni.

Olen kiitollinen Harrille, sain elämäni takaisin. Verikokeeni ovat vihdoinkin viitearvojen sisällä. Nykyään voin nauttia taas urheilusta, jaksan olla perheeni ja ystävieni parissa, kykenen tekemään töitäkin ongelmitta. Enkä voi ymmärtää miksi julkinen terveydenhuolto ja valvira haluaa viedä sen kaiken pois minulta.

Olisivatpa kaikki lääkärit Harrin kaltaisia

Tsemppiä valtavasti kaikille kilpirauhaspotilaille!

Yhteistyössä