kilpirauhasesta kysyttävää..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
kävin labra kokeissa ja arvot oli:
s-tsh 10.30 ja s-t4-v 13.5 eli tuo eka arvo koholla.. onko mulla siis liikatoiminta vai vajaatoiminta? perjantaiksi sain lääkäriajan..mä varmaan lääkityksen saan vai mitä ne tekee?

varmaan saat lääkityksen. Vai onko oireita? EIhän ne välttämättä lääkkeitä anna jos vaan vähän kohollansa eikä oireile. Mutta tullaan varmaan seuraan. Noista arvoista en tiedä mitään, enkä siittä kumpaa on.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
varmaan saat lääkityksen. Vai onko oireita? EIhän ne välttämättä lääkkeitä anna jos vaan vähän kohollansa eikä oireile. Mutta tullaan varmaan seuraan. Noista arvoista en tiedä mitään, enkä siittä kumpaa on.

on todella paljon oireita,siksi käskin ottaa nuo kokeet.

Mulla on vajaatoiminta, mutta en kyl muista noista arvoista mitään, joten en tiedä kumpi sulla on. Mulla ei ollut mitään oireta, lääkäri vaan tokasi tuon muiden labrojen yhteydessä. Sain tyroksiinilääkityksen, joka jatkuu koko loppuelämän.

Nyt voi mennä mettään vastaus kun en tarkkaan muista, mutta: mulla on autoimmuunitulehduksen aiheuttama vajaatoiminta ja puolet kilpparista leikattu pois (toinen puoli ei toimi juuri sekään). Hakeuduin kokeisiin selkeiden oireiden perusteella (heikotus ja hiustenlähtö ehkä pahimpia). TSH oli muistaakseni 11 ja t4v normaalien rajoissa. Ultran kautta jouduin neulanäytteeseen ja siitä viikon kuluttua leikkurin pöydälle (epäilivät syöpää kun tulehdus oli "syöny" niin pahasti kilpirauhaskudoksen - onneks ei sitä ollut). Lääkitys on lopun ikää ja sitäkin on kertaalleen säädetty kun lähti nuo arvot sahaamaan. Oireita ei kyllä oo ollu hoidon alottamisen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
vajaatoiminta. Mulla tuo tsh oli viimeks 100 :'( Huomenna menen kontrolliin, toivottavasti on ees vähän tasottunu!

hui miten korkeet arvot.. mulla kun noillaki arvoilla tuntuu että pää hajoo kun ei enää olo tunnu ikinä normaalilta ja tätä on jatkunut jo ainakin 1.5v :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nyt voi mennä mettään vastaus kun en tarkkaan muista, mutta: mulla on autoimmuunitulehduksen aiheuttama vajaatoiminta ja puolet kilpparista leikattu pois (toinen puoli ei toimi juuri sekään). Hakeuduin kokeisiin selkeiden oireiden perusteella (heikotus ja hiustenlähtö ehkä pahimpia). TSH oli muistaakseni 11 ja t4v normaalien rajoissa. Ultran kautta jouduin neulanäytteeseen ja siitä viikon kuluttua leikkurin pöydälle (epäilivät syöpää kun tulehdus oli "syöny" niin pahasti kilpirauhaskudoksen - onneks ei sitä ollut). Lääkitys on lopun ikää ja sitäkin on kertaalleen säädetty kun lähti nuo arvot sahaamaan. Oireita ei kyllä oo ollu hoidon alottamisen jälkeen.

ultraako ne kaikilta lääkärikäynnillä sen kilpirauhasen vai oliko sulla se kasvanu tai jotain?

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Kohonnut S-TSH arvo tarkoittaa kilpirauhasen liikatoimintaa.

Ei, kun juuri toisinpäin se menee. Kun tsh arvo on kohonnut, se tarkottaa yleensä vajaatoimintaa kun taas pienentynyt arvo tarkottaa liikatoimintaa. Poikkeuksiakin löytyy (riippuu mikä sen häiriön siellä aiheuttaa) mutta YLEENSÄ kuitenki näin:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03132

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Kohonnut S-TSH arvo tarkoittaa kilpirauhasen liikatoimintaa.

Ei, kun juuri toisinpäin se menee. Kun tsh arvo on kohonnut, se tarkottaa yleensä vajaatoimintaa kun taas pienentynyt arvo tarkottaa liikatoimintaa. Poikkeuksiakin löytyy (riippuu mikä sen häiriön siellä aiheuttaa) mutta YLEENSÄ kuitenki näin:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03132

Juuri poistin tuon oman vastaukseni, kun huomasin, että olin laittanut asian vahingossa toisinpäin... :ashamed: Sorry vaan. Kyllä asia on tosiaankin niin, että ap:n labroje perusteella ilmeisesti vajaatoiminnasta on kyse.

ultraako ne kaikilta lääkärikäynnillä sen kilpirauhasen vai oliko sulla se kasvanu tai jotain?

Ei se ollu mitenkään kasvanu/muhkurainen. Tosin mainitsin lääkärille, että suvussa on kilpirauhassairautta ja että mummolla on todettu struuma eli liikakasvu, joten voinee johtua siitäkin. Olin sillon Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön asiakas ja siellä on noita syöpätapauksiakin valitettavasti (ns. nuorten naisten syöpä), joten halusivat varmaan varmistaa. Syöpätapaukset kyllä yleensä paljastuu muhkuran/patin ilmestymisen kautta.

Ei se ollu mitenkään kasvanu/muhkurainen. Tosin mainitsin lääkärille, että suvussa on kilpirauhassairautta ja että mummolla on todettu struuma eli liikakasvu, joten voinee johtua siitäkin. Olin sillon Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön asiakas ja siellä on noita syöpätapauksiakin valitettavasti (ns. nuorten naisten syöpä), joten halusivat varmaan varmistaa. Syöpätapaukset kyllä yleensä paljastuu muhkuran/patin ilmestymisen kautta.

Ai niin - miun piti käydä se ultratutkimus röntgenasemalla kun YTHS:llä ei ollut laitteita, mutta terveyskeskuksessa saattaa tietty olla paikan päällä.

Mulla kans ultrattiin ja otettiin ohutneulabiopsia, se tehtiin siis ihan terveyskeskuksen röntgenissä jossa röntgenlääkäri teki toimenpiteen. Se miksi mulla tuo tehtiin oli koska mulla oli kilpirauhanen suurentunut (alunperin mulla oli liikatoiminta joka on nykyään radiojodihoidon takia pahasti vajaatoiminnalla).

Mulla kans ultrattiin ja otettiin ohutneulabiopsia, se tehtiin siis ihan terveyskeskuksen röntgenissä jossa röntgenlääkäri teki toimenpiteen. Se miksi mulla tuo tehtiin oli koska mulla oli kilpirauhanen suurentunut (alunperin mulla oli liikatoiminta joka on nykyään radiojodihoidon takia pahasti vajaatoiminnalla).

käykö se ohutneulabiopsia kipeetä?

käykö se ohutneulabiopsia kipeetä?

No se se nyt mitenkään kamalan kipeetä käy. Oikeestaan, ei se käy yhtään kipeetä kun se neula sinne laitetaan mutta semmonen ikävä tunne tulee (tai mulle tuli ainaki) kun siihen neulaan vedetään se näyte. Mut ei missään nimessä se oo semmonen toimenpide jota tarvii pelätä.

Yhteistyössä