"kiltti vauva" Arg!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pii"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pii"

Vieras
Onko muita joita ärsyttää kun vauvasta sanotaan että se on Kiltti eli tyytyväinen, hyväntuulinen, ilonen, helppo..?
Mikä sitten on sellainen vauva joka on hyvin vaativa, itkee paljon, vaatii jatkuvaa syliä ja seuranpitoa? Tuhmako?

Mua jotenki niin suuresti ottaa päähän koko tuo sana.. :/ Voiko lasta edes sanoa tuhmaksi?

Tuo kiltti on huvittava sana vauvasta. :D Ihan kuin tuo tuhmakin.

Itse kyllä olen esikoista sanonjut helpoksi vauvaksi ja kakkosta vaativaksi, ihan sen perusteella minkälaisena koin sen vauva-arjen heidän kanssaan. Millä taas ei ole mitään tekemistä vauvan kiltteyden tai tuhmuuden kanssa.

Onhan se ihan hassusti sanottu, koska jos kilti vastakohta on tuhma, niin tuhmahan se vauva ei voi olla, eli tahallaan aiheuttaa "harmia". Mutta koska kaikki ymmärtänevät, mitä tarkoitetaan kun puhutaan kiltistä vauvasta, ei siitä sanonasta kannata kauheasti ärsyyntyä.

Muakin ärsyttää niinkuin varmaan kaikkia vaativan vauvan vanhempia hiukan.

Mun molemmat vauvat oli perustyytyväisiä mötkäleitä, mut mua ärsytti silti, jos joku uskalsi sanoa niitä "kilteiksi". Toi rauhallisuus on vaan niitten luonteessa. Ja sun vauvalla on jämympi temperamentti. Kiltteydellä (että käyttäytyisi tietoisesti niin ettei häiritse muita) ei oo ton kanssa mitään tekemistä!

mutta niin se vain menee :) eli kolmen lapsen äitinä 2 ensimmäistä ovat meillä olleet tosi vaativia allergioineen, koliikkeineen, temperamentteineen, korvakierteineen jne. siis eivät kyseiset asiat lasten syytä ole mutta ovat tehneet sen että ovat itkeneet hurjasti, vaatineet paljon ja vaikka ovat miten rakkaita niin nyt kun kolmas on rauhallinen, tyytyväinen jne. niin se tuntuu tosi helpolle, kiltille lapselle. sorry vaan...

Kyllä muakin hiukan ärsyttää toi sanonta, vaikka ajatus "tuhmasta" vauvasta onkin aika huvittava :)
mulle tulee mieleen sellanen mitä esim. aku ankassa on joskus ollut kun joku pieni pahis äijä makaa vaunuissa, sikari suussa ja tietty sillä on viikset :D

[QUOTE="suvi";22369760]mutta niin se vain menee :) eli kolmen lapsen äitinä 2 ensimmäistä ovat meillä olleet tosi vaativia allergioineen, koliikkeineen, temperamentteineen, korvakierteineen jne. siis eivät kyseiset asiat lasten syytä ole mutta ovat tehneet sen että ovat itkeneet hurjasti, vaatineet paljon ja vaikka ovat miten rakkaita niin nyt kun kolmas on rauhallinen, tyytyväinen jne. niin se tuntuu tosi helpolle, kiltille lapselle. sorry vaan...[/QUOTE]

Jos sulta joku tuli kysymään kahden ekan kohdalla, onko vauva kiltti, mitä vastasit? Ei ole?

Mulla oli itkuinen esikoinen (just allergiat jne) ja mulla kyllä löi ihan tyhjää mitä olisi pitänyt vastata, kun joku tuli kysymään onko se kiltti. Ekan kerran siihen vastasinkin, että "on kai se", kun ei tullut mieleenkään, että vauva voisi olla muuta kuin kiltti. Siihen toinen kommentoi: "No hyvä, että kaikki on mennyt hyvin ja vauvakin on rauhallinen." Siis eihän ollut! Tuossa vaiheessa sekosin siinä mitä mun olisi pitänyt sanoa.

Mua ärsyttää "kiltti vauva".
Kaverini kysyi vastasyntyneestä vauvastani: onko kiltti vauva? Teki mieli vastata: ei, haistattelee kätilöille, potkii ovia ja kiusaa kavereita... Vastasin kuitenskin, juu kiltti vauva on :)

Ei vauvoista puhuttaessa musta kiltin vastakohta ole tuhma vaan vaativa.

Onhan aikuisissakin ihmisissä helppoja/kilttejä ja hankalia. Eli ihmisiä, joiden kanssa on kenen tahansa helppo olla ja ihmisiä, joiden kanssa on vaikeampaa näiden luonteenpiirteiden tai vaikka sairauden vuoksi. EIkä semmoinen haastava aikuinenkaan välttämättä ole sitä yhtään sen enempää tahallaan kuin pieni vauva, jos nyt temperamentti vaan on semmoinen, että esim. hermostuu tosi helposti tai on aina sukset ristissä muiden kanssa, mikä kyllä väistämättä rassaa lähipiiriä. Vaikkei tarkoittaisi sitä, että tämä ihminen olisi jotenkin vähemmän rakastettava tai ettei hänessä voisi olla myös mahtavia ominaisuuksia.

Helppo on musta vähän hassu sana puhua ihmisestä, kun siitä tulee taas ihan toisenlaisia mielleyhtymiä. Enkä tiedä, voiko vauvaa pitää ikinä helppona, onhan niiden hoitamisessa aina työtä vaikka vauva oliskin kiltti. Siksi käytän itsekin tuota "kiltti vauva" sanontaa.

Mä varmaan huomaamattani syyllistyn tohon, meidän vauva kun vaan on niin kilt..helppo ;)
Hei relatkaa, ei se tietenkään tarkota että olis tuhmia ja kilttejä vauvoja, vaan juurikin tuota helppoa. :)

Yhteistyössä