V
Vepasto
Vieras
On taas tänään ollut enemmän ja vähemmän kipeä olo. Mun on koko päivän tehnyt mieli vain maata. Aamulla päätin, että sitten kun kuopus menee päiväunille, niin mä menen kanssa. Mutta kuinkas sitten kävikään; Mun alko tehdä mieli pannukakkua. Siispä lämmitin ensin leivinuunin, tein pannukakkutaikinan valmiiksi ja päätinpä sitten tehdä vielä kattilallisen omenahilloakin. Kuopus heräsi tuntia liian aikaisin. Ripustin vielä pyykit. Nukkumaan en enää päässyt, joten tyydyin olemaan koneella hetken. En edes muista, mitä kaikkea siinä iltapäivän aikana tein. Ruokaa aloin tehdä puoli viiden aikoihin, spaghettia ja italianpataa. Sen jälkeen oli sellainen olo, että lepäämään, lepäämään, mutta mitäs mä teinkään; tyhjensin apk:n kuopuksen kanssa, laitoin likaiset astiat koneeseen, pesin kasan kattiloita, kulhoja, veitsiä yms. pyyhin pöydät ja tasot, keräsin lelut, laskostin sohvalta puhtaat vaatteet ja imuroin keittiön ja eteisen. Nyt täällä on siistiä ja mä olen poikki. Kuopus tossa yrittää sotkea, mutta mies saa sitten siivota sen jäljet. Nyt odotan, että puurot jäähtyy ja mies ja esikoinen tulee pihalta ja sit laitetaan lapset iltapalan jälkeen nukkumaan. Sitten mä otan kuumaa viinimarjamehua, pari leipää, dumle-pussin ja menen sohvalle viltin alle ja katson telkkaria ennen kuin menen nukkumaan. Mutta mä oikeasti ihmettelen, mistä mä sen energian sain, että sain tän keittiön siivottua. Mulla on kuitenkin tosi flunssainen ja kuumeinenkin olo, vaikkei mittari näyttänyt kuin 36,8.