Kirjastonhoitajan palkka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tietääkö joku paljonko kirjastonhoitajalla on kk palkka? Mietin tässä että suorittaisinko tutkinnon oppisopimuksella. Alkais tammikuussa.
Ainoa mitä mietin on tuo palkka.
Onko mun sama mennä kaupan kassalle ilman lisäkoulutusta?

Ja asutaan tuppukylällä eli ei paljon valinnan varaa työpaikoissa. Naapurikuntaan ei ihan mahdoton matka mut silti..

Olen saanut kuvan, että jotkut opiskelevat kirjastoalaa ihan yliopistossa. pitääkö paikkansa? sitten heistä tulee kirjastonvirkailijoita ja palkat ei ole yliopistotutkinnosta huolimatta kovinkaan isot

No on se siistiksi sisätyöksi ihan jees, palkka ei tosiaan päätä huimaa. Mä olen ollut kirjastoapulaisena aikanaan kesätöissä ja IKINÄ en ole mistään muualta saanut niin huonoa palkkaa kuin sieltä.

Aloitin kirjastopuolen opinnot aikomuksena suorittaa tutkinto (yliopistotasoiset ). Mutta kun näin ne palkat, lopetin siihen. En muista, mikä palkkataso oli, mutta sillä alalla pitäisi päästä johtotehtäviin, muuten ei kyllä niillä rahoilla pärjää!

Alkuperäinen kirjoittaja fm:
Aloitin kirjastopuolen opinnot aikomuksena suorittaa tutkinto (yliopistotasoiset ). Mutta kun näin ne palkat, lopetin siihen. En muista, mikä palkkataso oli, mutta sillä alalla pitäisi päästä johtotehtäviin, muuten ei kyllä niillä rahoilla pärjää!

Muistako yhtään mikä on lähtöpalkka alalla? En ole kuitenkaan kiinnostunut alasta, mutta mielenkiinnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi kysyy:

Muistako yhtään mikä on lähtöpalkka alalla? En ole kuitenkaan kiinnostunut alasta, mutta mielenkiinnolla.

No kun en, mutta oli se alle 2 tonnia. Tylsä juttu, muuten ala olis kiinnostanut...:( Yritä guuglata...

Löysin nopsaan vaan tämmöisen tiedon, joka koskee kaikkia, eikä tosiaankaan kerro lähtöpalkkaa:

Kirjastovirkailijan keskimääräinen kokonaisansio kuntasektorilla on 1 899 ?/kk.
Tieto vuodelta 2007. Lähde: Kunnallinen työmarkkinalaitos.

Lähtöpalkasta löysin mainintoja, että voisi olla jopa 1500 euroa...:o

Alkuperäinen kirjoittaja fm :
Löysin nopsaan vaan tämmöisen tiedon, joka koskee kaikkia, eikä tosiaankaan kerro lähtöpalkkaa:

kiitos kun jaksoit hakea

Alkuperäinen kirjoittaja kiitos:
Alkuperäinen kirjoittaja fm :

kiitos kun jaksoit hakea

kuuluu toimenkuvaan ;)

Olen joskus maksanut kaupungilla palkkoja ja kirjasto on siellä palkkajohtajan asemassa. Tosin terveydenhuolto oli "ulkoistettu".

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onko jollain käsitystä paljonko lähihoitajan (vasta aloittaneen) kuukausi palkka on n edes suurinpiirtein?

1750-1850 egeä kuukaudessa riippuu siitä missä asut on kuntakohtaisia eroja. Ja tietty jos teet vuorotyötä niin lisät päälle.

Oppisopimuksella EI voi tulla kirjastonhoitajaksi. Kirjastonhoitajat ovat AINA korkeakoulutettuja, yleensä maistereita, harvemmin myös AMK-tutkinnolla olevia. Oppisopimuksella pääsee virkailijaksi, apulaiseksi, tai joihinkin informaatikon virkoihin.

Ja mitä palkkoihin tulee, kaivapa esiin KVTES, siellä ne on.

Mikä palkka loppujen lopuksi on riittävä, ihan sama, keneltä kysyt, AINA on omasta mielestään huono palkka.

Kirjastovirkailijalla on hyvä palkka homman "vaativuuteen" nähden. Siinä hiivitään hyllyjenväliä villasukkasillaan kaikessa rauhassa aamulla hyllyttämässä kirjoja, istutaan koneella ja piipataan kirjoja istualteen, muovitetaan istualtaan jne...Ompas raskasta! :headwall:

Kirjastonhoitajan palkka on meidän kunnassa noin 2000? ja opiskelu ei onnistu oppisopimuksella.

Kirjastovirkailijan palkka taitaa olla muutaman satasen pienempi. Tähän koulutetaan myös oppisopimuksella..

Sen kaiken työn takia, jota tavallinen kirjastonkäyttäjä ei ikinä näe. Suurin osa kirjastonhoitajista myös on vastuussa hallinnosta. Enimmäkseen asiakkaat ovat tekemisissä virkailijoiden ja apulaisten kanssa. Kirjastonhoitajat istuvat korkeintaan neuvonnassa/tietopalvelussa.

Alkuperäinen kirjoittaja anteeksi maalaisuuteni:
Mä en ole ikinä tajunnut, minkä ihmeen takia kirjastonhoitajaksi tarvitaan yliopistokoulutus? Ihan oikeasti.

Siinä sinulla onkin loppuiäksesi miettimistä.

Luettelointi, teosten laadullinen luokitus, tiedonhankinta, neuvonta, kokoelmien kartuttaminen, kirjaston taloushallinta,
kirjavinkkaus, kaikki erikoisvirkailijat kirjastossa; mistä heidän osaaminen ja tietotaito on peräisin?

Mä en ole ikinä tajunnut, minkä ihmeen takia kirjastonhoitajaksi tarvitaan yliopistokoulutus? Ihan oikeasti.

Esim. tietopalvelussa tarvitaan monenlaisia taitoja, hankintapuolella pitää olla myös aika monipuolisesti tietoa ja luetteloinnissa on omat jujunsa jne.. Kyllähän nämä taidot varmasti oppii myös työtä tekemällä... :)

Anteeksi siis tuo kömmähdys. Virkailijan koulutus eikä hoitajan. Mutta pitää nyt tässä yrittää laskea nuo plussat ja miinukset. Lähinnä se tässä mietityttää et kannattaako mun lähteä kouluun 1½ vuodeksi jos saman palkan saan jostain muusta työstä nykyisellä koulutuksella.

Alkuperäinen kirjoittaja oenv:

Olen joskus maksanut kaupungilla palkkoja ja kirjasto on siellä palkkajohtajan asemassa. Tosin terveydenhuolto oli "ulkoistettu".

Älä nyt viitti. Et sit varmaan maksanut johtajien tai opettajien palkkoja. Kirjastoala ei tod. oo palkkajohtaja...

Niin joo, eihän ne tee siellä muuta kuin lainaa niitä kirjoja...
Mistäköhän ne kirjat sinne ilmestyvät ja millä perusteella?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Anteeksi siis tuo kömmähdys. Virkailijan koulutus eikä hoitajan. Mutta pitää nyt tässä yrittää laskea nuo plussat ja miinukset. Lähinnä se tässä mietityttää et kannattaako mun lähteä kouluun 1½ vuodeksi jos saman palkan saan jostain muusta työstä nykyisellä koulutuksella.

Jos kirjastoala kiinnostaa, niin tietty kannattaa lähteä opiskelemaan. Jos taas työ on sulle PELKÄSTÄÄN rahan lähde, niin kannattaa varmaan tehdä nekin 1,5v ihan vaan jotain töitä...

Uusimmat

Yhteistyössä