Kirjastotäti teki hyvän teon - saako silti kenkää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailijahha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailijahha

Vieras
Turkulainen kirjastonhoitaja poisti yhden kirjan kokoelmista omin päin – seurauksia luvassa
9bf4cef4f85a4918808479579ab6bd25.jpg

Kirjastonvirkailija kertoi poistaneensa Turun kirjaston kokoelmasta Henry Laasasen kirjan.
Julkaistu: 26.12. 15:16

Turun pääkirjaston kokoelmista kirjan poistanut, ja asiasta sosiaalisen median kanavassaan kertonut virkailija on toiminut väärin, Turun kaupunki toteaa.
Turun kaupunginkirjastonvirkailija kertoi oman Facebook-profiilinsa julkaisussa 23.12. poistaneensa Turun kirjaston kokoelmasta Henry Laasasen kirjan Naisten seksuaalinen valta.

Laasanen on ”miesasiamiehenä” tunnettu sosiologi, jonka kirja perustuu hänen pro gradu -tutkielmaansa.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Turun Sanomat.

Julkaisusta otettua kuvakaappausta on levitetty myös Turun pääkirjaston Facebook-sivuille, jossa se on aiheuttanut runsaasti keskustelua. Asiasta käydään keskustelua myös muualla sosiaalisessa mediassa.

Turun vapaa-aikatoimialan johtaja Minna Sartes korostaa, että kirjojen poistaminen ei ole yksittäisen virkailijan tehtävä. Kirjojen poistamiselle on olemassa selkeät periaatteet.

Sartesilla ei ole tiedossa, että vastaavaa olisi tapahtunut aiemmin, hän kertoo Ilta-Sanomille.

– Pahoittelemme ikävää tapausta ja pyrimme siihen, että vastaavaa ei jatkossa tapahdu, sanoo Sartes.

Henry Laasanen. (KUVA: Esko Siekkinen)

– Jos kirjaston kokoelmissa on jotakin omasta mielestään arveluttavaa, asiasta ollaan yhteydessä kirjaston kokoelmista vastaavaan palvelupäällikköön, joka yhdessä valitsijoiden kanssa tarkistaa, onko asiassa syytä ryhtyä toimenpiteisiin.

Kirjoja poistetaan kirjastojen kokoelmista jatkuvasti, ja kirjastoilla on viralliset kokoelmaohjeet, joiden perusteella kokoelmaa uudistetaan.

Tapaus on äärimmäisen harvinainen ja ensimmäinen, joka on tullut kirjaston johdon tietoon. Virkailijan poistamaa teosta on kirjaston kokoelmissa usea kappale.

Tapauksen jälkeen Turun kaupungissa teroitetaan kaupungin työntekijöille myös sosiaalisessa mediassa käyttäytymistä.

Turun kaupungin sosiaalisen median ohjeiden mukaan jokainen kaupungin työntekijä on vastuussa some-käyttäytymisestään myös vapaa-ajalla ja varsinkin työasioita on käsiteltävä sosiaalisessa mediassa harkiten.

Sartes kertoo, että kirjan poistaneelle työntekijällä voi koitua teostaan seurauksia, mutta niistä päätetään kunhan joulunajasta palataan arkeen.

– Asia on käsitelty nyt niin pitkälle kuin on pystytty.

Turun kaupunginkirjaston pääkirjasto. (KUVA: Antti Johansson)

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005502905.html?ref=rss

Ottamatta kantaa pätkääkään itse kirjaan tai kirjoittajaan, mutta onko poliittinen teko ok kirjastontädiltä? Poisaa hän sitten sinisen tai punaisen kirjan.

Siis miten se poistaminen ilmi tuli? :eek:

Mä aikoinaan olen poistanut useammankin kirjan. Ikivanhoja repaleisia joita oli toki uudempiakin painoksia mutta myös sellaisia joita ei ollut muita kappaleita mutta joita oli lainattu edellisen kymmenen vuoden aikana kahdesti, kerran tai ei kertaakaan.

Mä aikoinaan olen poistanut useammankin kirjan. Ikivanhoja repaleisia joita oli toki uudempiakin painoksia mutta myös sellaisia joita ei ollut muita kappaleita mutta joita oli lainattu edellisen kymmenen vuoden aikana kahdesti, kerran tai ei kertaakaan.
Artikkelissa sanotaan:
Turun pääkirjaston kokoelmista kirjan poistanut, ja asiasta sosiaalisen median kanavassaan kertonut virkailija on toiminut väärin, Turun kaupunki toteaa.

Raportoitu. Millä paikkakunnalla työskentelit?

Ei todellakaan kuulu yksittäiselle virkailijalle poistaa valikoimista kirjoja, vaikka ei olisi lainattu vuosin.

No jaa, ehkä ihan hyvä.
Joskus on ihan hyvä yksilöiden nousta vastustamaan idiootteja, vaikka oman työn kustannuksella.

Mutta en nyt ensitutustumiselta tajunnut, miksi ko kirja liittyy lasten hyväksikäyttöön (wikipedian mukaan), mutta varsinkin jos liittyy, niin hyvä kun poisti.

No jaa, ehkä ihan hyvä.
Joskus on ihan hyvä yksilöiden nousta vastustamaan idiootteja, vaikka oman työn kustannuksella.

Mutta en nyt ensitutustumiselta tajunnut, miksi ko kirja liittyy lasten hyväksikäyttöön (wikipedian mukaan), mutta varsinkin jos liittyy, niin hyvä kun poisti.
Ööö. Kuka päättää, ketkä ovat idiootteja? Jos kirjastontäti sattuu itse olemaan ateisti, niin onko hänellä oikeus poistaa kaikki vähänkin johonkin uskontoon tai sen harjoittamiseen liittyvät teokset?

Jeesus mitä porukkaa tällä palstalla pörrää.

No jaa, ehkä ihan hyvä.

Ei se liitykään mitenkään, mutta koska kirja sai nyt niin paljon julkisuutta, meni joku vihervasuri jo sinne Wikipediaan tuollaista soopaa kirjoittelemaan. Pelkkä kirjan poistaminen ei näemmä heille riittänyt.

Ilmeisesti olet tuon kirjan lukenut, kun olet sitä mieltä, että on ihan ok poistaa se valikoimasta yksittäisen virkailijan poliittisen ideologian vuoksi, vaikka kirjojen poistamisen kuuluisi noudattaa seuraavaa kaavaa: "Jos kirjaston kokoelmissa on jotakin omasta mielestään arveluttavaa, asiasta ollaan yhteydessä kirjaston kokoelmista vastaavaan palvelupäällikköön, joka yhdessä valitsijoiden kanssa tarkistaa, onko asiassa syytä ryhtyä toimenpiteisiin."

Ööö. Kuka päättää, ketkä ovat idiootteja? Jos kirjastontäti sattuu itse olemaan ateisti, niin onko hänellä oikeus poistaa kaikki vähänkin johonkin uskontoon tai sen harjoittamiseen liittyvät teokset?

No jos nyt esim kirja käsittelee lasten hyväksikäyttöä positiivisessa mielessä, niin sinäkö et koe itseäsi päteväksi määrittelemään, että kirja on idioottimainen?

Tietyt asiat nyt vain ovat semmoisia, että normijärjellä varustettu ihminen tajuaa ne automaattisesti idioottimaisiksi. Ei siihen tarvitse jotain mummo/setäkööriä tueksi asiaa toteamaan.

Artikkelissa sanotaan:
Kirjaston seutupalvelupäällikkö Ulla-Maija mukaan ”Hän soitti minulle ja myönsi, että on toiminut väärin.”
Ensin leveili facebookissa feministipiparin toivossa, että joulumieli (tai joululiemi) pääsi yllättämään, ja hän ihan omine lupinensa poisti Laasasen kirjan. Luuli kai saavansa pelkkää kehua ja kiitosta (naispuolisilta) kavereiltaan. Nyt kun asiasta nousi kohu ja duunipaikka on vaarassa, niin johan ollaankin nöyrää poikaa ja ruinataan pomolta armoa. Ja facebook-tilihän poistettiin tietenkin saman tien. Ei kai kukaan odottanutkaan, että vihevassarista olisi kantamaan vastuuta teoistaan. Kiven alle piiloon ja äkkiä.

Yhteistyössä