kirjoittaako lääkäri sairaslomaa, jos...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaisa

Vieras
sanon etten jaksa/pysty olemaan töissä? olen raskaana vkolla 28 ja hoitoalalla töissä. olen tälläkin hetkellä sairaslomalla supistusten ja selkäkivun takia. ensi viikolla pitäisi mennä töihin, mutta tuntuu, että olo aika karmea. Tai siis ihan ok, jos en yksinkertasesti tee mitään vaan olen vaan. En pysty edes koiraa käyttämään lenkillä ilman että alkais supistaa.

Äitiysloma alkaa vasta lokakuun puolessa välissä ja mietin vaan, että kuinka jaksan sinne asti, kun pitäisi seistä 8 tuntia ja juosta pää kolmantena jalkana. En edes jaksa seista kauan ja kaikki hengästyttää. Mitä luulette, kirjottaako lääkäri tällaisessa tilanteessa loppuajan sairaslomaa, jos pyydän?

Ok. Kiitos vastauksista. Ensi viikolla on neuvola, joten jos sitä kautta pääsis taas lääkäriin. En kyllä eläissäni ole ollut näin rampa ja joku kehtaa vielä väittää että tää ois elämäni hehkeintä aikaa!:O

Kyllä lääkärin täytyy kirjoittaa sairauslomaa raskaana olevalle äidille jos hänestä siltä tuntuu.Itse olen saanut kahdessa raskaudessani saikkua mukisematta äitiyslomaan asti.Työni on fyysisesti raskasta.Viimeksi jäin sairaslomalle 4kuukautta ennen äippälomaa.Ystäväni joka on lääkäri sanoi että lääkärillä ei ole syytä evätä sairaslomaa jos äidistä tuntuu että hän ei jaksa tehdä työtä.

Alkuperäinen kirjoittaja tiivitaavi:
Kyllä lääkärin täytyy kirjoittaa sairauslomaa raskaana olevalle äidille jos hänestä siltä tuntuu.Itse olen saanut kahdessa raskaudessani saikkua mukisematta äitiyslomaan asti.Työni on fyysisesti raskasta.Viimeksi jäin sairaslomalle 4kuukautta ennen äippälomaa.Ystäväni joka on lääkäri sanoi että lääkärillä ei ole syytä evätä sairaslomaa jos äidistä tuntuu että hän ei jaksa tehdä työtä.

Mielenkiinnosta kysyn, että millä dg:lla olet saikun saanut. Itse kärsin huimista verenpaineista ja sairaslomaa jatkettiin kolmesti.(jäin siis ensimmäisen kerran saikulle rv 21)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin:
Alkuperäinen kirjoittaja tiivitaavi:

Mielenkiinnosta kysyn, että millä dg:lla olet saikun saanut. Itse kärsin huimista verenpaineista ja sairaslomaa jatkettiin kolmesti.(jäin siis ensimmäisen kerran saikulle rv 21)

kiinnostais muakin...

Itse sain pyytämättä sairaslomaa ä-loman alkuun asti, kun rv 29 kävin neuvolalääkärillä. Hoitotyötä myöskin teen, mutta en erityisen raskasta fyysisesti. Ennenaikaiset supistukset oli syy.

Olen joutunut lepäämään paljon, kun seisominen ja käveleminen alkaa supistaa.

Mä sain kans sairasloman helposti rv 25 lähtien äippälomaan asti(pätkissä kylläkin) ennenaikaisten supistusten takia ja koska työskentely ambulanssissa ei enää oikein onnistunut niitten takia.

Mulle lääkäri kirjotti rv 15 todistuksen töihin etten saa nostella/tehä mitää raskasta.Noh,sitähän ei töis otettu kuulevii korvii ja sit jäinkii saikulle.Kuukauden pääst ois laskettu aika ja tääl kotosal oltu jo monta kuukautta.

kyllä antaa sairaslomaa, ainakin uskoisin. ystäväni on samoilla viikoilla kuin sinä ja sai tietääkseni 3viikkoa saikkua ( siihen asti että on lääkärineuvola) ja siellä lääkäri sitten katsoo onko tarvetta saada vielä pitemmäksi ajaksi.

Kyllä sulla on sen verran hyvä syy, että kirjoittaa ne. Mulle (olen myös hoitoalalla ja työ raskasta fyysisesti/henkisesti) aina oikein tyrkytettiin, että haluatko saikkua, jaksatko töissä ym. Ja niinpä sitten kerran jouduin myöntämään, että enää en jaksa ja supisteleekin jo niin makiasti, että pois on jäätävä. Tk lääkäri kirjoitti vain viikoksi saikun. Neuvolalääkärille menin sitten hakeen jatkoja ja laittoi heti ä.loman alkuun asti.

Miulla viikkoja nyt 11+6 ja tuntuu että vatsa on iltasin tosi kipeä. Toissa iltana pystyin olemaan ainoastaan nelinkontin ettei sattunu. Liikkumaan lähteminen on "jäykkää" ku kiristää ja tuo jomotus on iltasin valtavaa, särkylääkettä tekis mieli ottaa. Np-ultrassa kävin viime viikolla eikä sillai pelota et vaavilla ois hätä mut tää kipu pelottaa.

Ja olen siis pph. ja tällä viikollakin työpäivät 9-12 tuntisia :(
Ja mies sekä ystäväni on noiden kipujen takia sanonut että pitäis mennä lääkäriin, päivystykseen meinas lähtä miua viemään tiistai-iltana mut oon ite jotenki niin jästipää etten oo vaan pystyny menemään pyytämään "sairaslomaa".

Voiskohan sitä saada tässä vaihessa edes ?
Myöskin migreenit vaivaa ( vaivana oli jo ennen raskautta mutta nyt ku ei lääkitystä voi käyttää ni :x ) varmaan just tän stressin ja väsyttävyyden takia.

Ja tiedän että esim. viikon loma ei tekis pahaa mutta kun luonto on sellanen ettei muka vois pyytää apua mihinkään :ashamed:

Kyllä mä ainakin uskon et saikku sulle järjestyy!
Mä teen toimistotyötä, ja olen nyt rv 33+6 ja onneksi kesälomalla ä-vapaan alkuun asti. mutta töissä olin viimeksi rv 23, jonka jälkeen sain selkäkipujen takia saikkua.
Kahden viikon pätkissä saikun tosin voi vaan kirjoittaa, ellei ole joku varsinainen sairaus. Eli esim minun tapauksessa. Ravasin kahden viikon välein työterveyslekurilla joka kirjoitti aina sen 2vkoa. Enempää ei voi kirjoitta kerralla antamatta Kelalle selvitystä. ja he eivät hyväksy esim "selkäkivut" selityksenä. koska ellei taustalla ole sairautta, ei lääkäri voi ennustaa selän olevan kipeä vielä kolmen viikon, saatikka sitten kuukauden kuluttua edelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Mä teen toimistotyötä, ja olen nyt rv 33+6 ja onneksi kesälomalla ä-vapaan alkuun asti. mutta töissä olin viimeksi rv 23, jonka jälkeen sain selkäkipujen takia saikkua.
Kahden viikon pätkissä saikun tosin voi vaan kirjoittaa, ellei ole joku varsinainen sairaus. Eli esim minun tapauksessa. Ravasin kahden viikon välein työterveyslekurilla joka kirjoitti aina sen 2vkoa. Enempää ei voi kirjoitta kerralla antamatta Kelalle selvitystä. ja he eivät hyväksy esim "selkäkivut" selityksenä. koska ellei taustalla ole sairautta, ei lääkäri voi ennustaa selän olevan kipeä vielä kolmen viikon, saatikka sitten kuukauden kuluttua edelleen.

mutta entäs supistelujen takia? En jaksais siellä lääkärissäkään jatkuvasti ravata...

Teille on vissiin sattunut kohdalle INHIMILLISIÄ lääkäreitä, toisin kuin mulle. Esikkoa kun odotin, niin oksensin alussa 2 * tunnissa, mutta saikkua en saanut, oli kuulemma normaalia ja raskauteen kuuluvaa.. (Voitte kuvitella, et asiakkaat tykkäs kun kassa täti yrjöili roskikseen aina välillä :D)

Synnytys käynnistyi ekan kerran jo rv 29. silloin sain jopa 6 päivää saikkua, vaik eka lääkäri oli sitä mieltä, että mä en saa nousta sängystä kahteen viikkoon *muahahaa*. En liioin saanut saikkua, kun oli niin pahat issias -kivut, että kävely oli tod. vaikeeta ja kivuliasta, mut mullahan olikin KEVYT istumatyö.... Vaikkakin oli pääasiallisesti tavaratalon info pisteessä, jossa istuminen oli KIELLETTY...

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:

mutta entäs supistelujen takia? En jaksais siellä lääkärissäkään jatkuvasti ravata...

Käsittääkseni supistuksiakaan ei voi ennustaa, eli jos tilanne kohdunsuulla on hyvä, ei voi tietää jatkuvatko supistukset kolmen viikon päästä.
Mutta jos työsi on fyysisesti raskasta ja se jo itsessään aiheuttaa supistuksia niin uskon kyllä vahvasti että suosiolla saat pitkän saikun!

Mä jäin kaksosia odottaessani sairaslomalle viikolla 19 ja sain heti sairaslomatodistuksen, jossa luki: Sairasloma jatkuu äitiysloman alkuun saakka. Olin seisomatyössä ja toiseen jalkaani pelättiin tulevan veritulppa.

Yhteistyössä