kissa asiaa (taas :) )

Levoton Strutsi

Aktiivinen jäsen
23.11.2006
4 891
0
36
Elikkä meidän tämä pentukissa on tänään oksentanut 3 kertaa. Soittelin ympäriinsä ja mulle sanottiin et kissa vois hylkiä nyt tätä Whiskas hyytelöateriaa vaikka on sitä syönyt sunnuntaista lähtien, voiko olla totta että nyt alkoi nirsoilemaan?

Ja että ruokaöljyä voi antaa ruiskulla. se auttais karvojen poistamiseen kurkusta josta oksentelu vois johtua.

Ja että jos kisu ei tänään syö niin sit pitää mennä eläinlääkäriin. Ja mun pitäis vielä madottaa kissa kerran vahvemmalla matolääkkeellä kuin mitä sitten tuossa keskiviikkona sille annoin. Ja tämä siis sitten kun on ollut päivän oksentamatta.

Mut mistä mä nyt tiedän et mikä ruoka tälle meidän neitikisulle kelpaa ja eikö tosiaan siksi syö vai onko sittenkin kurkussa jotain?
kertokaas vähän omia kokemuksia kissan oksentelusta =)

ja iso kiitos!!!!

niin ja lisäyksenä vielä että kissasta lähtee paljon karvaa ja se nuolee todella paljon itseään. Oksennuksessa ei ole näkynyt karvaa eikä matoja.

millainen on kissan oksennustauti? voiko kyseessä olla sellainen?

Alkuperäinen kirjoittaja ristiriita:
Meillä toinen kolli oksenteli pentuna muutaman päivän, mutta johtui siitä, että ruokavalio muuttui äkkiä maidosta ja hiiristä naksuihin ja purkkiruokaan.

no kisu on meillä ollut nyt 5 päivää. Omistaja on ilmeisesti antanut ihan kissan ruokaa. ei ole varmaa tietoa että mitä.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Ihan tällainen peruskysymys, onko se syönyt ruohoa? =)

Millaista se oksennus on?

ei ole syönyt ruohoa. Ensimmäinen oksennus aamulla sisälsi ruokaa, toinen vettä ja kolmas oli vaaleata vaahtoa. Tuossa vesioksennuksessa näkyi myöskin irrallisia karvoja mutta ne saattoivat olla valmiina lattialla. Yhden jälkeen ei ole oksentanut ja joi vähän vettä tuossa kolmen aikaan.

mut ideoita mistä ruuasta kannattais lähteä kokeilemaan? vai pitääkö mun ostaa joka lajiketta ja katsoa vaan et mikä maistuu?
kuivaruokaakin söi muuten tuossa joku aika sitten ihan vähän.

Meidän kollit vetää kaiken mitä eteen kannetaan :D

En oikein muuten osaa neuvoa, kuin kysellä aiemmalta omistajalta, että mitä hän on katille syöttänyt. Jotain penturaksuja ostaisin ehkä, ja katselisin muutaman päivän miten alkaa sujua.

Musti&Mirri myy ainakin Hill's ruokia. 2kg pussi maksaa 22 euroa, tulee halvemmaksi kuin marketin penturuuat. On meinaan sen verran tukevampaa tavaraa. Ja siis myös tutkittua, myös herkkävatsaiselle kissalle sopivaa.

mikä pennun madotushistoria on? Kahden viikon välein luovutusikään saakka? Syökö pentu mitään? Siis yhtään mitään? Esim. kermaa tai kermaviiliä tms kissojen herkkua? Oletko koittanut eri ruokia. Kissa ei saisi paastota vuorokautta maha tyhjänä, maksa alkaa erittää myrkkyjä.

äsken sain kisun syömään, eniten tykkäs siitä hyytelöstä jota oli ruuan seassa. Entiseen omistajaan ei ole puhelinyhteyden mahdollisuutta :/
Mut vielki ihmetyttää se et kissa vois muka pitää jotain ruokaa uutuuden viehätyksenä 5 päivää!! :o

älä missään nimessä anna ruokaöljyä ruiskulla, se ei ole oikea tapa hoitaa mahdollisia karvapalloja (joita en usko pennulla edes olevan). Kissoilla ei myöskään ole oksennustautia, joten jostain muusta on nyt kyse. Juoko pentu tarpeeksi? Voisit pakkojuottaa sitä esim laimennetulla kermalla. Ruisku käteen ja nestettä suuhun.

Alkuperäinen kirjoittaja alina:
mikä pennun madotushistoria on? Kahden viikon välein luovutusikään saakka? Syökö pentu mitään? Siis yhtään mitään? Esim. kermaa tai kermaviiliä tms kissojen herkkua? Oletko koittanut eri ruokia. Kissa ei saisi paastota vuorokautta maha tyhjänä, maksa alkaa erittää myrkkyjä.

vastasinkin jo et äsken sain syömään vähäsen hyytelöruokaa. Pentu on madotettu 2 kertaa ja meillä yhden kerran. en ole koittanut muuta ruokaa kuin vähän annoin leivänpäälliskinkkua kun siitä tykkää ja sitä saa kuulemma pieniä määriä antaa.

Onpa tullut itselläkin ruiskulla lähes pakkosyötettyä kermaa kissalle, ennenkuin suostui itse syömään. Katti veti kamalat stressit kun toinen kissa tuli taloon, mutta nykyään onneksi voi paksusti :)

Mä epäilisin että ei johdu ruoasta. Meillä ainakaan kissat ei syö mitään mikä ei niille kelpais. Jos oksentaa ruokaakin niin tuskin siellä karvapalloja sillon on koska ne olis esteenä...

Huolestuisin tosissani (eli seurailet päivän tai kax tilanteesta riippuen) vasta kun kissan kunto alkaa heiketä. Ja siis tilanne ei parane.

Mun yhdellä kissalla oli kerran oksennustauti tai joku vastaava. Tulehdusarvot oli taivaissa ja tätä kesti melkein viikon kun ei lääkkeetkään pysyny sisällä. Alkoi helpottaa vasta sen jälkeen kun aloin piikittää antibiootin kotona ja oksennuksen estolääkkeitä.

älä missään nimessä anna ruokaöljyä ruiskulla, se ei ole oikea tapa hoitaa mahdollisia karvapalloja (joita en usko pennulla edes olevan). Kissoilla ei myöskään ole oksennustautia, joten jostain muusta on nyt kyse. Juoko pentu tarpeeksi? Voisit pakkojuottaa sitä esim laimennetulla kermalla. Ruisku käteen ja nestettä suuhun.

entäs kun kuitenkin siitä lähtee paljon karvaa tällä hetkellä ja nuolee/pesee itseään todella usein? olisko ne karvat mahdollisesti sitten jo irronneet?

yksi mahdolisuus on ne madot, mikäli kissaa on madotettu noin vähän. Ne pistää pienen oksentamaan ja voimaan pahoin. Se selittäisi myös runsaan karvanlähdön. Miten vanha pentu on?

Alkuperäinen kirjoittaja Levoton Strutsi:

entäs kun kuitenkin siitä lähtee paljon karvaa tällä hetkellä ja nuolee/pesee itseään todella usein? olisko ne karvat mahdollisesti sitten jo irronneet?

Ei niistä karvapalloista kannata stressiä ottaa, meillä ei kukaan kolmesta sisäkissasta (aikuisia) oksenna karvapalloja vaikka ei ole heinääkään aina saatavilla =) Joten kasvata heinää jos siltä tuntuu.

Meillä kissa tykkäs noista Sheba-ruoista, kunnes joutui niiden takia erikoisruokavaliolle loppuelämäkseen. Sai virtsakiviä, jotka eläinlääkärin mukaan johtui noiden Sheba-ruokien jostakin ---pitoisuudesta (en muista mitä niissä oli, mutta jotakin liikaa ja se sitten aiheuttaa kuulemma tommosta). :(

I varje fall, mun katti sitten söi erikoisruokaa loppuelämänsä, mutta aina joskus se sai herkutella tonnikalalla. Aina jos oli joku lääkekuuri, lääkkeen sai helpoiten annettua, kun sen sotki tonnikalaan. Jos tonnikala ei alas mennyt, sit oli kissa jo kuolemansairas ...kirjaimellisesti. :(

Alkuperäinen kirjoittaja ristiriita:
Onpa tullut itselläkin ruiskulla lähes pakkosyötettyä kermaa kissalle, ennenkuin suostui itse syömään. Katti veti kamalat stressit kun toinen kissa tuli taloon, mutta nykyään onneksi voi paksusti :)

Moni kissa on muuten allerginen lehmän maidolle (ja kermalle).

Yhteistyössä