kissa asiaa (taas :) )

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Meillä kissa tykkäs noista Sheba-ruoista, kunnes joutui niiden takia erikoisruokavaliolle loppuelämäkseen. Sai virtsakiviä, jotka eläinlääkärin mukaan johtui noiden Sheba-ruokien jostakin ---pitoisuudesta (en muista mitä niissä oli, mutta jotakin liikaa ja se sitten aiheuttaa kuulemma tommosta). :(

I varje fall, mun katti sitten söi erikoisruokaa loppuelämänsä, mutta aina joskus se sai herkutella tonnikalalla. Aina jos oli joku lääkekuuri, lääkkeen sai helpoiten annettua, kun sen sotki tonnikalaan. Jos tonnikala ei alas mennyt, sit oli kissa jo kuolemansairas ...kirjaimellisesti. :(

tarkoitat varmaan korkeita hehkutusjäännöspitoisuuksia? =)

Alkuperäinen kirjoittaja alina:
yksi mahdolisuus on ne madot, mikäli kissaa on madotettu noin vähän. Ne pistää pienen oksentamaan ja voimaan pahoin. Se selittäisi myös runsaan karvanlähdön. Miten vanha pentu on?

12 viikkoa, kohta kait 13, tarkkaa syntymäpäivää en tiedä :ashamed:

ja kuulemma tämä matolääke jonka itse annoin on mieto eikä tehoa kaikkiin matoihin :ashamed: :ashamed: :ashamed: paaaljon on mulla opittavaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja ei kantsi:
Alkuperäinen kirjoittaja ristiriita:
Onpa tullut itselläkin ruiskulla lähes pakkosyötettyä kermaa kissalle, ennenkuin suostui itse syömään. Katti veti kamalat stressit kun toinen kissa tuli taloon, mutta nykyään onneksi voi paksusti :)

Moni kissa on muuten allerginen lehmän maidolle (ja kermalle).

mutta jos ostaa hylaa, tuskin tulee ongelmia =)

Onpa tullut itselläkin ruiskulla lähes pakkosyötettyä kermaa kissalle, ennenkuin suostui itse syömään. Katti veti kamalat stressit kun toinen kissa tuli taloon, mutta nykyään onneksi voi paksusti :)

mitä kermaa vois ostaa? vispi, kahvi, ruoka? niitäki on niin monia mut missään ei lue et voi antaa kissalle :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Levoton Strutsi:
yksi mahdolisuus on ne madot, mikäli kissaa on madotettu noin vähän. Ne pistää pienen oksentamaan ja voimaan pahoin. Se selittäisi myös runsaan karvanlähdön. Miten vanha pentu on?

ja kuulemma tämä matolääke jonka itse annoin on mieto eikä tehoa kaikkiin matoihin :ashamed: :ashamed: :ashamed: paaaljon on mulla opittavaa =)

Sinuna laittaisin kissan nyt axilurilla tehokuurille: kahden viikon välein madotussarja vaikkapa kolme kertaa peräkkäin. Sen jälkeen kuukauden tauko ja vielä yksi madotus. Pitäisi alkaa ruoan maistua ja turkin kohentua =)

olethan muuten tutustunut lemmikkipalstojen kissanpäiviin? Siellä saa apua tyhmempiinkin kysymyksiin tehokkaasti =)

Onnea vielä uudesta kisusta!

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Meillä kissa tykkäs noista Sheba-ruoista, kunnes joutui niiden takia erikoisruokavaliolle loppuelämäkseen. Sai virtsakiviä, jotka eläinlääkärin mukaan johtui noiden Sheba-ruokien jostakin ---pitoisuudesta (en muista mitä niissä oli, mutta jotakin liikaa ja se sitten aiheuttaa kuulemma tommosta). :(

I varje fall, mun katti sitten söi erikoisruokaa loppuelämänsä, mutta aina joskus se sai herkutella tonnikalalla. Aina jos oli joku lääkekuuri, lääkkeen sai helpoiten annettua, kun sen sotki tonnikalaan. Jos tonnikala ei alas mennyt, sit oli kissa jo kuolemansairas ...kirjaimellisesti. :(

tarkoitat varmaan korkeita hehkutusjäännöspitoisuuksia? =)

En muista enää yhtään, kun kissakin on ollut kuolleena jo melkein kymmenkunta vuotta. Oisin muistellut jotain magnesiumia tai vastaavaa, mutta en ole yhtään varma.

Kuulemma sitä on kuitenkin kaikissa noissa valmiskissanruoissa liikaa (niin sillloin ainakin sanottiin). Mun katti veteli Sheban lisäksi pelkästään Whiskasia (sen ruoan suhteen krantumpaa kissaa en ole tavannut :whistle:) , joissa kummassakin sitä kuulemma oli erityisen paljon.

Mullakin on sellanen käsitys ettei tavallisia maitotuotteita sais antaa koska suurimmalla osalla kissoilla on laktoosi intoleranssi (vai miten kirjotetaan).

Mä oon satunnaisesti ostanu kissoille sitä Whiskassin kissanmaitoa josta pitävätkin paljon.

En ole kylläkään estellyt joskus jos käyvät pari kielellistä jonkun maitolasista lipasemassa tai jogurttia. Määrä on kuitenkin hyvin pieni mitä sitä maistavat.

Sinuna laittaisin kissan nyt axilurilla tehokuurille: kahden viikon välein madotussarja vaikkapa kolme kertaa peräkkäin. Sen jälkeen kuukauden tauko ja vielä yksi madotus. Pitäisi alkaa ruoan maistua ja turkin kohentua =)

olethan muuten tutustunut lemmikkipalstojen kissanpäiviin? Siellä saa apua tyhmempiinkin kysymyksiin tehokkaasti =)

Onnea vielä uudesta kisusta!

soitin kissaklinikka felinaan ja sieltä neuvottiin myös antamaan tuo axilur-kuuri mut pitäis ton oksentamisen takia odottaa nyt yksi oksentamaton vuorokausi ennenkuin uuden kuurin saisi antaa ja kun tämä edellinenkin on annettu vasta 2 päivää sitten.

ja en ole vielä ehtinyt näihin kissachatteihin tutustua =) enköhän niihinkin työnnä jossain vaiheessa nenäni :whistle: kiitos onnitteluista, toivottavasti tämä oksentelujuttu selviää =)

mitä kermaa vois ostaa? vispi, kahvi, ruoka? niitäki on niin monia mut missään ei lue et voi antaa kissalle :snotty:

Jos kerran valmiiksi on vatsavaivaa, kantsii ehkä jättää tämä maitotuotekokeilu myöhemmälle, kun vatsa on kunnossa. Se voi vetää pakin totaalisesti sekaisin. :)

Ihan perinteistä kuohukermaa vaan =)

Whiskasissa käytetään paljon kaikenlaisia teurasjätteitä, kuten utareita, sikiökalvoja, nokkia, sorkkia, häntiä jne. Halpoihin kissanruokiin on jauhettu kaikki mahdollinen mikä eläimistä jäljelle jää. Kyllä marketin halvat ruoat kuitenkin käyvät, mikäli annat kissalle paljon raakaa lihaa (maustamaton broileri, sika, nauta, jne.) kala pitää tarjota keitettynä. Raksuja ei kannata antaa lainkaan. Niistä tulee vain ongelmia. Mutta jos haluat niitä antaa, osta ne eläinkaupasta. Sieltä saa parempaa tavaraa joissa on korkeampi lihapitoisuus ja matala hehkutusjäännöspitoisuus. Eikä viljaakaan ole niin paljon kuin halvoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pix:
karvanlähdön saa kuriin madotuksella ja oikealla ruokavaliolla. Ei whiskasin ruoilla, valitettavasti.

mikä vika whiskassissa sitten on? mikä olisi parempi?

Osta eläintarvikekaupasta kunnollista ruokaa. Ainakin pentuajan.

kiitti vinkistä. Taidan käydä sit sieltä kyselemässä :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja vinkkinä:

Jos kerran valmiiksi on vatsavaivaa, kantsii ehkä jättää tämä maitotuotekokeilu myöhemmälle, kun vatsa on kunnossa. Se voi vetää pakin totaalisesti sekaisin. :)

Tarkoitinkin tuolla kerma-jutulla, että mikäli kissa ei syö _mitään_ se saa hyvää energiaa kermasta edes hetkeksi. Hapanmaitotuotteita kissalle voi antaa turvallisesti, mikäli näyttää että sen maha ei kestä kermaa =) Maustamaton jugurtti on hyvää kisujen mielestä

Meidän kissa kun lakkasi syömästä ja oksenteli ( eikä tätä ehtinyt kestää kuin 3 vrk) niin olikin paha suolitulehdus ja koko kissa kuihtumassa pois.. onneksi vietiin silloin lääkäriin. Jos oksennus muuttuu keltaiseksi/vihertäväksi vie heti hoitoon, koska silloin tulee enää sappinesteitä ja kissan kuivuminen on todella lähellä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän kissa kun lakkasi syömästä ja oksenteli ( eikä tätä ehtinyt kestää kuin 3 vrk) niin olikin paha suolitulehdus ja koko kissa kuihtumassa pois.. onneksi vietiin silloin lääkäriin. Jos oksennus muuttuu keltaiseksi/vihertäväksi vie heti hoitoon, koska silloin tulee enää sappinesteitä ja kissan kuivuminen on todella lähellä.

Meilläkin kun oli tuo selittämätön tauti niin sen viikon ajan pakko juotin ruiskulla vettä/kastiketta... Eläinlääkäri sanoikin että eipä ole sitkiämpää emäntää nähny kissalla! :whistle: Otin nimittäin palkatonta vapaatakin töistä sen viikon...

Kisuliini jäi henkii ja mitään ongelmia ei sen jälkeen ole ollut. Parissa viikossa painokin nousi erikoisravinteilla.

Niin ja rahaa palo päivystyksiin 400 e...

Alkuperäinen kirjoittaja alian:
Alkuperäinen kirjoittaja Pikachu:
Niin ja kissalle riittää 3-5 ml nesteitä päivässä koosta riippuen!!

ei, vaan kissan tulisi saada nestettä vähintään 1 dl, mieluiten ruoasta!!!

Näin eläinlääkäri neuvoi meitä meidän tilanteessa. Ja ainakin riitti kun kisu on hengissä!

Noista ruoista.. Suosittelen ostamaan eläinkaupasta esim. Royal Canin Kitten Precision-raksuja. Ne on pieniä ja sopivat erityisesti herkille ja steriloiduille pennuille.
Joillekin kissoille Hill`sin raksut aiheuttaa ripulia (kuulemani mukaan). Tosin meillä kissat tykkää etenkin niistä Hill´s Tuna-raksuista.

Acana-raksuja on kehuttu paljon, samoin Orijenia. Ovat markkinoiden laadukkaimmat raksut.

Märkäruokia ostetaan välillä eläinkaupasta, mutta myös marketista löytyy kelvollisia, mm. Pirkan pateet ja pussit (niissä ei ole viljaa), S-marketista esim. Rainbow-vuoat on viljattomia. Latzin pusseista löytyy viljattomia ruokia hyytelössä. Ollaan välillä ostettu myös Shebaa, mutta ei ole laadukkaampaa kuin nuo halvemmat. Whiskasin Mmmm-pussit on maistunut tosi hyvin meillä.

Meillä pienempi syö mitä vaan ja paljon, mutta isompi tykkää eniten kastikkeessa olevista ruoista. Latkii mielellään lientä. Hyytelöt/kastikkeet nuolee ruoasta ja jättää papanat syömättä :D
Jos sais valita, niin söis vaan raksuja ja raakaa lihaa. Haluan kuitenkin tarjota mahdollisimman monipuolisesti eri ruokia.

Tykkäävät myös, kun keitän kanaa ja laitan sitä lientä tarjolle.

Yhteistyössä