Kissoista ja laista - ajattelemisen aihetta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NaRikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NaRikka

Aktiivinen jäsen
01.05.2006
1 889
0
36
Eläinten liikkumissäännöt on määritelty näin:
Koira tai kissa ei voi olla vapaana ja ilman valvontaa yleisillä paikoilla.Kissalta ei vaadita kytkemistä, mutta sen on oltava omistajansa välittömässä valvonnassa.Laissa on myös määritelty rangaistukset säädöksen rikkojalle.

Metsästyslaissa määrätään seuraavaa:
Kotieläimeksi otettua kissaa ei saa jättää heitteille tai hylätyksi. Valvomatta ilman omistajaansa kulkeva kissa katsotaan olevan heitteille jätetty, jos se kulkee oman kotipiirinsä ulkopuolella ilman omistajaansa. Valvomattomassa tilanteessa kissa altistuu vaaroille: tappelut, autojen yliajaminen ymv.

Metsästyslaissa annetaan myös alueen metsästysoikeuden haltijalle mahdollisuus lopettaa villiintynyt kissa, on varmistettava ensin, että kissa ei ole kesy kotikissa. Kesy kissa tulee pyydystää kiini ja toimittaa kotikuntansa kanssa sopimuksen tehneelle irtokoirien ja -kissojen hoitolalle.

Lakeja voi jokainen esimerkiksi kuukkelilla itse tarkastella ja tutkiskella sydäntään, jotta onko oma kissa heitteillä. Tietenkin jossain korpimetsässä maalla on vähän eri asia, kuin omakotitaloalueella. Ja eläinsuojeluyhdistyksestä otettu entinen villikissa, joka ei enää totu sisälle on myös asia erikseen. Mutta silti.

narikka on oikeassa omasta mielestäni!

vielä muutama vuosi takaperin sai koiratkin kulkea vapaana miten lystäs, mutta nythän se ei tule kuuloonkaan. miksi kissat pitää laittaa ulos vaaroihin?

Sinänsä mua huvittaa se, että kissoja saa pitää irti, mutta koiria ei. Meidän koira kun pääsee ulos ovesta, niin se sentään palaa takas ku sitä huudetaan, mutta naapurin kissa se vain käy kuseksimassa toisten kukkapenkkeihin. Hiekkiksellä sentään suoja. Pitää tuo toista kissaansa kiinni, mutta toinen kulkee vapaana. Liekö se sitten on niin kiltti kissa, että tulee kutsusta luokse, en oo vaan huomannu. B)

Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Mun mielestä kissan...ainakin perinteisen maatiaiskisun kuuluu saada liikkua vapaasti. Kissat kuuluukin mun mielestä maaseudulle, eikä suinkaan kaupunkialueelle.

Tätä mä voisin peesailla. Tai jos kaupungissa on niin olis hyvä olla hihnassa tai sisäkissana kokonaan.

Meidän pihapiirissä liikkuu näin äkkiseltään laskettuna kuusi kattia vapaana. Ne käyvät kusella lasten hiekkalaatikolla :x ja tappavat linnun- ja oravanpoikia. Yksi kisu kävi viikkokausia meidän oven takana mouruamassa, yritti päästä sisään hyppimällä ovenkahvaa vasten, ja kun avasin oven niin livahti heti sisään.
Tykkään kyllä kissoista, mutta rajansa kaikella. En halua niitä kutsumattomiksi vieraiksi meille, kuseksimaan hiekkalaatikkoon tai lastenrattaisiin.
Muutama naapuri on hankkinut häkit, napataan kisut kiinni (ne on kesyjä) ja viedään ne löytöeläintaloon. Sieltä saa omistaja sitten hakea kattinsa. Ja ollaan motivoituneita toistamaan sama kunnes omistajat tajuaa miten kissojen kanssa kuuluu taajamassa elää.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja laukaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kissa irti:
No juu...ja meidän kissa jatkaa kulkuaan :)

Kissasi kulku voi loppua "tapaturmaisesti"...

Juuri olin sanomassa samaa. Jos meidän pihalle tulee kuseksimaan ja kuljeksimaan, niin hyvin varmasti sattuu jonkin sortin "vahinko"

aika aikuista... :/

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:

No hei haloo! Mä VIHAAN kissoja, joten jos MEIDÄN omalle pihalle tulevat kusemaan ja roskapusseja levittelemään ja paikkoja sotkemaan niin turha odotella, että kissat enää kotiin tulevat. Pitäkää huoli niistä kateistanne!

Meillä on kolme kattia, jotka saavat kulkea vapaana. Yksi pysyy omalla tontilla visusti, toinen käy postilaatikolla kääntymässä ja naapurin kuivurissa, kolmas kulkee pidempiäkin lenkkejä. Kaikki omat kissamme ovat LEIKATTUJA joten haju ym. haitat ovat minimaaliset. Sitä vastoin naapureiden leikkaamattomat kollit käyvät meidänkin ulko-ovet, terassit, hiekkalaatikot ja kaiken mahdollisen kusemassa niin että silmiä kirvelee kun ulos astuu. Kyllä me niitä yritetään hätistää pois, ollaan mainittu naapureille leikkauksen eduista jne. Vaan kun ei mene kaaliin... :headwall:

Mua ainakin henkilökohtasesti ärsyttää noi vapaana kulkevat katit. Tossa naapurissa niitä on useempi ja ne kulkee mein pihas ja kuseksii nurkkiin. Poikaa en voi nukuttaa pihalle, kun kissat menee vaunuihin. Ja joka saakelin kevät ne tekee pentuja ja sit niitä on taas enemmän ja enemmän :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja laukaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kissa irti:
No juu...ja meidän kissa jatkaa kulkuaan :)

Kissasi kulku voi loppua "tapaturmaisesti"...

Juuri olin sanomassa samaa. Jos meidän pihalle tulee kuseksimaan ja kuljeksimaan, niin hyvin varmasti sattuu jonkin sortin "vahinko"

Toivottavasti sulla ei ole lapsia, hyvät arvot opetat niille muuten. :/

No hei haloo! Mä VIHAAN kissoja, joten jos MEIDÄN omalle pihalle tulevat kusemaan ja roskapusseja levittelemään ja paikkoja sotkemaan niin turha odotella, että kissat enää kotiin tulevat. Pitäkää huoli niistä kateistanne!

no halloota halloo siis niinku ihq. vai vihaat sää kissoja niin niin. no mutta SITTENHÄN MÄ YMMÄRRÄN! kaikki on nyt niin kirkasta kuin olisin nirvanassa. olen viimeinkin ymmärtänyt että pitä olla naiivi ja idiootti koska vihaa kissoja. jaa jaa

onneks mä en vihaa kissoja.

Meillä tuo keskimmäinen lapsi pelkää ihan tosissaan kissoja! Ei tosiaan oo kiva tilanne, kun tuonne pihalle kissa sattuu tulemaan! Meillä on tosin kissojen pyydystyslaatikko... olen toimittanut sitten eläinparkkiin. Harvemmin meillä tuo laatikko on viritettynä, mut jos joku kissa alkaa enemmänkin meillä majailemaan, niin sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Kissat kuuluu sisälle niin kuin marsut ja boakäärmeet ja fretit ja papukaijat sun muut lemmikit. Narussa voi noita kaikkia ulkoiluttaa, tai tarhassa.

oikeestaan peesi tähän, vaikka ihan oikeesti kissat onki ulkoeläjiä niin kaupungissa ja rivitaloalueissa ne pitäs pitää sisällä tai vaihtoehtoisesti tarpeeks isossa häkissä pihalla, jossa suoja.

no halloota halloo siis niinku ihq. vai vihaat sää kissoja niin niin. no mutta SITTENHÄN MÄ YMMÄRRÄN! kaikki on nyt niin kirkasta kuin olisin nirvanassa. olen viimeinkin ymmärtänyt että pitä olla naiivi ja idiootti koska vihaa kissoja. jaa jaa

onneks mä en vihaa kissoja.

Kissat EI SAA olla vapaana. Etkö sä tajua sitä?
Mä en todellakaan halua joutua kattien takia siivoamaan pihaani, kun ne kusee , levittelee tavarat, hiekat yms. Menevät lasten vaunuihin, raapivat ovia. Tällaisia kokemuksia täällä. Niistä on ilmiselvää haittaa, myös rahallista.

Yhteistyössä