km:n jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuukautiset
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuukautiset

Vieras
Kirjoittelen nyt tännekin ja kysyn kokemuksianne. Jätin maaliskuun lopussa e-pillerit pois ja tulin heti ensimmäisestä kierrosta raskaaksi, tämä raskaus valitettavasti päättyi keskenmenoon ja minulle tehtiin kaavinta kesäkuussa. Jälkivuotoa kesti reilun vuorokauden. Kuusi päivää kaavinnasta tuli kuukautiset, jotka kestivät kuusi päivää. Kävin jälkitarkastuksessa viisi viikkoa toimenpiteen jälkeen ja lääkäri sanoi kaiken olevan kunnossa ja ""lupa"" uuteen raskautumiseen saatiin. Kaavinnan jälkeinen kuukautiskierto oli kuusi viikkoa ja nyt nämä kuukautiset ovat kestäneet jo kaksi viikkoa. Aluksi oli ihan normaalia kuukautisvuotoa ja sitten pientä tiputtelua ja kp 6 tuli reilu vuoto. Nyt on ollut taas pientä tiputtelua, kirkkaan haaleaa verta. Ennen pillereitä kuukautiskiertoni oli noin 30-35 päivää

Täytyy soittaa neuvolaan jahka kello tulee enemmän, mutta olisi myös mukava kuulla mahdollisia omakohtaisia kokemuksianne. Voihan olla, että hormoonitasapaino on aivan sekaisin pillereiden lopettamisen, raskauden ja keskenmenon takia, mutta on mielessäni käynyt jo vaikka mitä muutakin...

Kuulostaa minusta ihan normaalilta, tai sitten meitä on kaksi epänormaalia. Minulle tehtiin lääkkeellinen keskenmenon hoito heinäkuun puolessa välissä, jonka jälkeen olen vuotanut enemmän tai vähemmän aina tämän viikon maanantaihin asti. Kävin 2 viikkoa km:n jälkeen jälkitarkastuksessa, jossa kohdun todettiin olevan tyhjä ja normaalissa koossa. Silti tiputtelua/runsaampaa vuotoa jatkui. Välissä aina joskus kuivakin päivä. Sitten yhtäkkiä tuli taas todella runsas vuoto, jota kesti n. 5 päivää, jonka jälkeen vuoto loppui täysin. Se oli kaiketi sitten kuukautiset!

Tässä minun tarinani, joka tosin on aika erilainen kuin sinulla. Minulla kesti jälkivuodot keskenmenon jälkeen vain muutaman päivän ja silloinkin todella vähäisinä. Ensimmäiset kuukautiset tulivat noin viiden viikon päästä ja nekin todella niukkoina. Nyt on kolmas kierto menossa km:n jälkeen ja edelleenkään ei ole hormonitoiminta lähtenyt käyntiin. Kävin asiasta jo lääkärissä ja siellä sanottiin, että hormoonitoiminnan palautuminen normaaliin voi vaatia useampia kuukausia eli vielä ei ole mitään syytä huoleen. Olen kanssa pähkäillyt asian niin, että kun tulin heti pillereiden lopettamisen jälkeen raskaaksi ja tämän jälkeen km tapahtui suht myöhäsessä vaiheessa, niin elimistö tarvitsee aikaa ennenkuin pystyy taas toimimaan normaalisti.

Kiitos Hanski ja :) vastauksistanne. Helpottaa kuulla, että muillakin on ollut samankaltaisia kokemuksia. Lääkäri sanoi, että keskenmenon jälkeen tulee yleensä helpommin uudelleen raskaaksi, mutta tällaisilla kuukautiskierroilla ei varmaan edes ovulaatiota tapahdu. No täytyy yrittää rauhassa odotella. Kyllä se raskautuminen tapahtuu sitten kun keho on siihen taas valmis. Toivon kaikkea hyvää teille molemmille!

Yhteistyössä