Kodin ja vanhempien vaikutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mummeliisa

Tunnettu jäsen
28.08.2010
34 446
106
63
60
Oulu
www.viipaleita.net
Minulla on vähän kaksijakoinen näkemys kodin ja vanhempien vaikutuksesta lasten tuleviin valintoihin. Moni euraa vanhempiensa jalanjälkiä tärkeissä valinnoissaan. Moni tuntuu tekevän juuri toisin. Ja sitten lie useimmille vanhempien vakitus näkyy osassa valinnoista mutta ei kaikissa.

Kokeillaanpa siis pientä galluppia:

1. Vanhempiesi koulutus - ja omasi?
2. Lapsuudenperheen lapsiluku - ja omien lapsiesi (jo olemassaolevien ja suunniteltujen) määrä?
3. Lapsuusperheen asumismuoto ja nykyinen (tai pyritty) asumismuoto?
4. Onko äitisi ollut kotona /pitänyt äitiyslomia? Entä sinä itse?
5. Ovatko vanhempasi yhteiskunnallisesti aktiivisia? Entä sinä itse?

Lisää vastaavia kysymyksiä saa mielellään keksiä muutkin.

-Isällä peruskoulu, äiti kodinhoitaja. Itse olen maisteri.

2. Lapsuudenperheen lapsiluku - ja omien lapsiesi (jo olemassaolevien ja suunniteltujen) määrä?
- Meitä oli kolme sisarusta, itsellä on yksi lapsi ja toinen tulossa. Kahteen tulee jäämään.

-Okt lapsena, nyt itsellä okt (siihen pyrittykin).

-Äiti oli kotona koko lapsuuden kun teki pph:n töitä meidän takia. Itse olin kotona 1v3kk ennen kuin menin osa-aikaiseksi takaisin töihin, lapsi oli alle 2v kun tein jo täyttä päivää.

-Eivät ole aktiivisia, itse käyn äänestämässä mutta siihen jää.

1. Vanhempiesi koulutus - ja omasi? Ammattikoulun käyneitä kaikki, tosin sisarukseni ovat ammattikorkean käyneitä.
2. Lapsuudenperheen lapsiluku - ja omien lapsiesi (jo olemassaolevien ja suunniteltujen) määrä? 5 ja omia ei ole, enkä tiedä haluankokaan
3. Lapsuusperheen asumismuoto ja nykyinen (tai pyritty) asumismuoto? Omakotitalo lapsuudessa, kerrostalossa asun nyt
4. Onko äitisi ollut kotona /pitänyt äitiyslomia? Entä sinä itse? Aiti piti vähintään äitiysloman, olis muistaakseni joskus hoitovapaallakin
5. Ovatko vanhempasi yhteiskunnallisesti aktiivisia? Entä sinä itse? Eivät ole, enkä ole minäkään

1. Vanhempiesi koulutus - ja omasi? Vanhemmillani ei ole koulutusta ollenkaan, minä olen vate alan ammattilainen

2. Lapsuudenperheen lapsiluku - ja omien lapsiesi (jo olemassaolevien ja suunniteltujen) määrä? - olen ainokainen, minulla on kolme lasta

3. Lapsuusperheen asumismuoto ja nykyinen (tai pyritty) asumismuoto? - kerrostalo osake, itse juuri myyn omaa pois, asun mieluummin vuokralla.

- Ei ole ollut koskaan kotona, minulla oli hoitaja kotona. Itse lomailen aina kuin tahdon...nyt ollut kuusi vuotta kotona.

- Äitini on aina tehnyt töitä köyhimpien keskuudessa, itse en ole suomen tilanteesta kiinnostunut. Olen mukana toisen maan toiminnassa.

1. Vanhempiesi koulutus - ja omasi? Isäni autoasentaja(myöh. yrittäjä), äitini myyjä. Minulla ei koulutusta.
2. Lapsuudenperheen lapsiluku - ja omien lapsiesi (jo olemassaolevien ja suunniteltujen) määrä? 3 lasta, meillä 2 eikä lisää tule.
3. Lapsuusperheen asumismuoto ja nykyinen (tai pyritty) asumismuoto? Okt hyvällä alueella, minä asun kerrostalossa vuokralla.
4. Onko äitisi ollut kotona /pitänyt äitiyslomia? Entä sinä itse? Jäi kotirouvaksi esikoisesta lähtien. Minä myös.
5. Ovatko vanhempasi yhteiskunnallisesti aktiivisia? Entä sinä itse? Eivät poliittisesti, mutta osallistuivat aina koulun tapahtumiin, äitini myös paikallisen seurakunnan.

Äiti th, itse sh.
Lapsia molemmissa perheissä 2
Ainoa mahdollinen asumismuoto okt
Mut viety 5kk iässä hoitoon, omani haluan hoitaa eskariin asti kotona
Ei olla yhteiskunnallisesti aktiivisia, mutta kotoa opittu malli, että äänestää pitää

1. Vanhempiesi koulutus - ja omasi? Isä yo + akateeminen (HC tohtori), äiti keskikoulu +kauppakoulu. Minä yo+sairaanhoito-opisto+amk
2. Lapsuudenperheen lapsiluku - ja omien lapsiesi (jo olemassaolevien ja suunniteltujen) määrä? 2 ja 2
3. Lapsuusperheen asumismuoto ja nykyinen (tai pyritty) asumismuoto? Aluksi vuokralla, sittemmin omassa. Sekä vanhemani että minä.
4. Onko äitisi ollut kotona /pitänyt äitiyslomia? Entä sinä itse? Äiti oli kotona, kunnes siskoni oli 17 v ja minä 11 v. Mä olin kotona niin pitkään kuin oli oikeus hoitovapaisiin eli esikoisen kanssa 1 v 10 kk ja kuopuksen kanssa 3 v.
5. Ovatko vanhempasi yhteiskunnallisesti aktiivisia? Entä sinä itse? Ei ja ei.

Minulla on vähän kaksijakoinen näkemys kodin ja vanhempien vaikutuksesta lasten tuleviin valintoihin. Moni euraa vanhempiensa jalanjälkiä tärkeissä valinnoissaan. Moni tuntuu tekevän juuri toisin. Ja sitten lie useimmille vanhempien vakitus näkyy osassa valinnoista mutta ei kaikissa.

Kokeillaanpa siis pientä galluppia:

Lisää vastaavia kysymyksiä saa mielellään keksiä muutkin.

1. Ei koulutusta. Isä joutuin 11 vuotiaana rengiksi jotta kykenisi tuomaan rahaa äärimmäisen köyhään ja paljon lapsia omaavaan perheeseen. Perheen vanhimpana poikana. Äiti käynnyt kansakoulun. Minä olen ammatilta insinööri
2. Vanhemmat tekiviät minua yli 8 vuotta (isäni nähnyt nälkää teini-iässä ja se oletettiin olevan syynä hedelmättömyyteen), olin ihme ja siihen aikaan vanhempani olivat jo vanhoja kun minut saivat niin eivät uskaltaneet uuteen pettymysten "kierteeseen" lähteä. vaikka ei se sitä välttis olisi ollut. Minulla kaksi lasta. Tämä riittää
3. Omakotitalo silloin omakotitalo nyt
4. Äiti oli kotona siihen saakka kun lähdin kouluun(tosin perhepäivähoitajana). Minä olen mennyt töihin kun lapset oli 2v ja 3v
5. Isä on aktiivi. Äiti ei. Minä en, ei kiinosta.

Vastaan itsekin :

1. Vanhempiesi koulutus - ja omasi? Korkeakoulutus kaikilla. Myös kaikilla sisaruksillani.

2. Lapsuudenperheen lapsiluku - ja omien lapsiesi (jo olemassaolevien ja suunniteltujen)
määrä? Lapsuudenperheessä 5 lasta, itsellä 8(9).

Vanhemmat asuvat omakotitalossa lähiössä. minä omakotitalossa maalla.

4. Onko äitisi ollut kotona /pitänyt äitiyslomia? Entä sinä itse? Äiti on pitänyt 2 viikon äitiyslomia. Itse hiukan pidempiä, 1-2 kk. Kotiäitinä ei kumpikaan ole ollut koskaan.

5. Ovatko vanhempasi yhteiskunnallisesti aktiivisia? Entä sinä itse? Vanhemmat ovat yhteiskunnallisesti aktiivisia, monessa mukana. Samoin minä ja kaikki sisarukseni.

Yksi asia tuon lisäksi, mihin uskon kodin mallin meillä vaikuttaneen on sukuyhteys. Vanhempani ovat hoitaneet omat vanhempansa ihan loppuun asti itse (siis suvun ja perheen yhteisin voimin) ja luulen että se malli siirtyy eteenkinpäin eli omat vanhemmat tuskin koskaan joutuvat laitoshoitoon enkä ehkä minäkään.
Sama pätee erityistarpeisiin nuorempiin sukulaisiin.

Ammattikoulun käyneitä samoin minä.

Minä ja isoveli. Ja meillä samallatavalla esikoinen poika ja kuopus tyttö, adoptiota ollaan mietitty vielä lisäksi.

Lapsuus omakotitalossa keskellä ei mitään. Tällähetkellä asutaan kerrostalossa kaupungin laidalla. Myöhemmäksi mietitty, että tahdotaan rivitaloon asumaan.

Meillä isä oli kotona kanssamme olin 1,5 vuotias kun päiväkotiin veivät, itse olen ollut nyt kolmevuotta pian kotosalla ja vielä vuoden olen suunnitellut olevani.

Eivät ole olleet ikinä. Itse olen aktiivinen.

- Molemmilla vanhemmilla kansakoulu, itse olen tohtori.
- Lapsuudenperheessä 3 lasta, itsellä 2.
- Lapsuudenperheessä okt, itsellä okt.
- Kaipa äitini sen aikaiset normi äitiyslomat on pitänyt, itse olen ollut kaiken kaikkiaan pari kuukautta isyyslomilla.
- Vanhemmat äänestivät toisinaan, itse toimin jonkin verran aktiivisemmin.

Viimeksi muokattu:

Iskä kävi yliopiston pääsykokeissa, mutta asd-piirteet estivät kokeen loppuun suorittamisen ja kävi amiksessa jonkinlaiseksi konemieheksi. Äiti on apuhoitaja sekä mielenterveyshoitaja (opistotaso). Itsellä M.Sc. työn alla, sitten on BA ja BBA, pph.

Laskutavasta riippuen lapsuudenperheessä 1-6 lasta (olen isäni ainoa biologinen), minulla kaksi biologista lasta, mutta asuinperheessäni yhteensä 5 lasta ja hartaasti toivon ainakin yhtä lisää.

Lapsena asuimme okt, kt, rt - ihan kaikissa vaihtoehdoissa. Nyt asumme rivarissa, miehen toive kai olisi okt, itse haikailen keskustaan kerrostaloon.

Äitiyslomat piti, mutta muutoin vanhempainvapaat kyllä lyhyemmät kuin nykyään. Vuorotyöt takasivat, että joku oli aina kotona. Mie olin ite kotona useamman vuoden.

Joo. Tiekkaria on jaellut kadulla äiti ja tytär.

Mä en näe vanhempien vaikutusta suoraan niin, että lapset tekisivät samoja valintoja kuin vanhempansakin. Minusta se vanhempien vaikutus on jotain vähemmän konkreettista, enemmänkin kyse on asenteista ja arvomaailmasta kuin valinnoista. Mun lapsuudenkodissani oli hyvin pitkälle asenne, että lähes kaikki on mahdollista, kun vain tarpeeksi kovasti haluaa ja yrittää, mutta mikään ei tipahda nokan eteen kuin Manulle illallinen vaan haaveidensa täyttämisen eteen pitää tehdä töitä. Eikä kaikkien haaveiden ole tarkoituskaan täyttyä heti vaan pitää olla kärsivällisyyttä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27392961:
Mä en näe vanhempien vaikutusta suoraan niin, että lapset tekisivät samoja valintoja kuin vanhempansakin. Minusta se vanhempien vaikutus on jotain vähemmän konkreettista, enemmänkin kyse on asenteista ja arvomaailmasta kuin valinnoista. Mun lapsuudenkodissani oli hyvin pitkälle asenne, että lähes kaikki on mahdollista, kun vain tarpeeksi kovasti haluaa ja yrittää, mutta mikään ei tipahda nokan eteen kuin Manulle illallinen vaan haaveidensa täyttämisen eteen pitää tehdä töitä. Eikä kaikkien haaveiden ole tarkoituskaan täyttyä heti vaan pitää olla kärsivällisyyttä.

Peesaan tätä. Olen kouluttamaton ja työtön "lusmu", mutta kiitos suoraselkäisille vanhemmilleni, jotka pärjäsivät aina omillaan, asenteeni on lähempänä koulutettua, työssäkäyvää vanhempaa kuin vaikkapa sellaista perinteistä sossupummia: kannustan lasta tiedonhakuun, koulutusta pidän tärkeänä, meillä syödään terveellisesti, lapsi kasvatetaan esimerkin voimalla (meillä ei mm. juoda, kiroilla tai jauheta paskaa muista hänen kuullen), opetan arvostamaan erilaisia ihmisiä ja näiden valintoja (ts. en puhu arvoittavasti). Ja kyllä, olen ylpeä tästä! :)

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa ja rtee

Meillä lasten osaksi on aina haluttu enemmin ja parempaa kuin mitä vanhemmilla. Katson kodin vaikutukseksi esim. työmoraalini, sillä meillä ei koskaan, edes juhlapyhinä, vain oltu tekemättä mitään.

1. Vanhempiesi koulutus - ja omasi? äitini erityiskoulunopettaja, isäni insinööri, minä yo+ammattikoulu(sekä työn ohessa opiskellut itselleni muutaman ammatin lisää)

2. Lapsuudenperheen lapsiluku - ja omien lapsiesi (jo olemassaolevien ja suunniteltujen) määrä? Lapsuudenperheessä 3, mulla on 2 lasta(ja lisää tulee lähivuosina)

3. Lapsuusperheen asumismuoto ja nykyinen (tai pyritty) asumismuoto? Lapsuudessani asuin omakotitalossa maalla, nyt meidän perhe asuu kaupungissa kerrostalossa(omistusasunto)

4. Onko äitisi ollut kotona /pitänyt äitiyslomia? Entä sinä itse? Äitini hoisi lapsi kotona n.11-vuotta, itse olen hoitanut esikoista kotona 1v4kk asti välissä olin töissä, ja nyt kuopuksen ollessa 9kk palaan takaisin töihin(mies jää kotiin hoitamaan tyttöjä)

5. Ovatko vanhempasi yhteiskunnallisesti aktiivisia? Entä sinä itse? Isäni ei ole aktiivinen(tietääkseni), äitini on mukana politiikassa, tällähetkellä vaan äänestän, katsotaan mitä tulevaisuus tuo...

1. Vanhempiesi koulutus - ja omasi? Molemmilla ammattikoulu/ yo + AMK +erikoistumisopinnot
2. Lapsuudenperheen lapsiluku - ja omien lapsiesi (jo olemassaolevien ja suunniteltujen) määrä? 2/2
3. Lapsuusperheen asumismuoto ja nykyinen (tai pyritty) asumismuoto? omakotitalo (oma)/omakotitalo (osa vielä pankin)
4. Onko äitisi ollut kotona /pitänyt äitiyslomia? Entä sinä itse? Äiti oli kotona kunnes molemmat lapset menivät kouluun/mä menin töihin, kun lapset olivat n. 10kk.
5. Ovatko vanhempasi yhteiskunnallisesti aktiivisia? Entä sinä itse? Ei/ei

Viimeksi muokattu:
Yksi asia tuon lisäksi, mihin uskon kodin mallin meillä vaikuttaneen on sukuyhteys. Vanhempani ovat hoitaneet omat vanhempansa ihan loppuun asti itse (siis suvun ja perheen yhteisin voimin) ja luulen että se malli siirtyy eteenkinpäin eli omat vanhemmat tuskin koskaan joutuvat laitoshoitoon enkä ehkä minäkään.
Sama pätee erityistarpeisiin nuorempiin sukulaisiin.

Olen tuo ensimmäinen vastaaja, tosin ei se varmaankaan tähän liity :)

Mutta siis minusta tuohon koulutuksen tasoon vaikuttaa ennen kaikkea vanhempien kannustaminen, ei niinkään se, minkälainen koulutus vanhemmilla itsellään on. Meilläkin siis matalasti koulutettu äiti, isällä ei koulutusta ollenkaan ja kaikki me lapset olemme yliopistokoulutuksen käyneet. Lisäksi jokainen meistä on hyvässä, tasavertaisessa parisuhteessa-> myöskin mielestäni aikamoinen vaikutus vanhempien suhteella siihen, mitä itse haluaa ja vaatii. Meidän vanhemmilla on sellainen suhde, jonka toivoisin itsellenikin enkä ole tyytynyt sen takia mihinkään vaan olen odottanut niin pitkään, että se oikea mies löytyi.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa

Olen osin samaa mieltä; vaikutus ei tosiaan ole ihan suoraviivaista. Omassa lapsuudenkodissani opiskelua pidettiin turhana ja siihen ei todellakaan kannustettu ("koulutus pilaa hyvän työmiehen" yms), vaan ihan suoraan sanottuna naurettiin ja pilkattiin vielä siinä vaiheessakin, kun aloittelin opintojani yliopistossa (nykyään parin konfliktin jälkeen pitävät kyllä turpansa kiinni, mutta ovat kyllä muuten osoittaneet, että mitään heidän arvostamaansa en ammatillisesti ole saavuttanut). Itse ajattelin kuitenkin toisin ja käänsin tuen puutteen voitokseni. Oli pakko kasvattaa hiukan paksumpi nahka ja ehkä se tuen puuttuminen edellytti myös hiukan määrätietoisempaa asennetta siihen opiskeluun. Valitettavasti tietynlaista kovuutta myös.

1. Vanhempiesi koulutus - ja omasi? Isä ja äiti, kansakoulu. Itselläni yo-pohja, kaupallisen alan tutkinto ja ammattikoulun ammattitutkinto.
2. Lapsuudenperheen lapsiluku - ja omien lapsiesi (jo olemassaolevien ja suunniteltujen) määrä? Meitä on 3 sisarusta, mulla on kaksi lasta. Enempää ei tule.
3. Lapsuusperheen asumismuoto ja nykyinen (tai pyritty) asumismuoto? Rivarissa asuttiin, nyt asun omakotitalossa (osa vielä pankin)
4. Onko äitisi ollut kotona /pitänyt äitiyslomia? Entä sinä itse? Äiti hoiti meitä kotona, kun oltiin pieniä. Pidin äitiysvapaan, mutta mies oli hoitovapaalla molemmista lapsista :)
5. Ovatko vanhempasi yhteiskunnallisesti aktiivisia? Entä sinä itse? Eivät ole. Itse olen monessa mukana.

-vanhemmilla kansakoulu, minullla ylempi korkeakoulututkinto (FK)

- vanhemmilla neljä lasta, meillä viisi (oli suunniteltu ja toteutui)

- vuokralla asuttiin, vuokralla asun enkä muuhun ole pyrkinytkään

-äiti teki töitä kotona, itse pidin äitiyslomat ja hoitovapaat, ja teen töitä kotona

- isä erittäin aktiivinen vielä nyt 8-kymppisenäkin, äiti ei ollut yhtä aktiivinen, itse olen erittäin passiivinen

Isä ylioppilas, äiti maisteri. Minä VTK, vuoden loppuun mennessä VTM.

Lapsuudenperheessä 2, itsellä nyt 1, tulevaisuudessa toivottavasti 2 tai 3 lasta.

Lapsuudenperheessä pääsääntöisesti okt, vaikka muissakin asuttiin. Itsellä kerrostaloasunto. Tulevaisuudessa joko okt tai kerrostalo, keskustan tuntumassa kuitenkin.

Äiti oli meidän kahden kanssa kotona yhteensä kolmisen vuotta, eli ei mitenkään suunnattoman pitkään, kun veli oli vuoden kun mentiin päiväkotiin. Itse samoilla linjoilla, eli töihin kun lapsi 1-1,5 v.

No kaipa voi sanoa, että ovat aktiivisia, vaikkeivät ole olleet esim. ehdolla vaaleissa. Itse olen myös aika kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, mutta tuskin ikinä lähden varsinaisesti politiikkaan.

Meillä kyllä periytyvät varsin hyvin nuo piirteet.

Ylimääräisenä kotoa olen oppinut suvaitsevaisuutta, vanhempani eivät ole koskaan tuominneet ketään ainakaan ääneen. Ymmärrystä, kannustusta ja apua riittää kaikille sitä tarvitseville.

Meillä lasten osaksi on aina haluttu enemmin ja parempaa kuin mitä vanhemmilla. Katson kodin vaikutukseksi esim. työmoraalini, sillä meillä ei koskaan, edes juhlapyhinä, vain oltu tekemättä mitään.
Haluttiin meilläkin lasten osaksi enemmän ja parempaa kuin mitä vanhemmillani oli, mutta juuri siksi meitä lapsia kannustettiinkin sitä hankkimaan, JOS itse halusimme. Ja tämä on ainakin mulle (josta ei siis tullut akateemista) ollut erittäin tärkeä asia. Saatoin nuorena mennä hyvällä omallatunnolla sairaanhoito-opistoon eikä mua "painostettu" menemään lääkikseen. Sain siis täysin vapaasti valita matalamman elintason kuin mitä lapsuudenkodissani oli. En joutunut tuntemaan paineita puolisonvalinnassakaan vaan tavallinen duunari kelpasi ihan hyvin. Äitini tosin olisi mieluiten halunnut sekä minusta että vävystäänkin akateemisen, mutta isäni taas on aina ollut niin "jalat maassa" -tyyppi, ettei koskaan edes kysellyt poikakavereideni/vävykokelaidensa koulutusta tai perhetaustaa.

Yrittäjäperheen lapsena totuin siihen, että isä oli vain muutamana päivänä vuodessa kotona. Jouluna ja pitkäperjantaina. Äitini oli kotiäiti ja varsinkin aikuisena olen arvostanut sitä erittäin paljon. Ja kyllähän isäni - kuten niin moni muukin lastensa lapsuuden työlle uhrannut mies - on myöhemmin sanonut, että olisi ollut mukavaa, jos olisi viettänyt enemmän aikaa lasten kanssa. Onneksi on sitten ollut lapsenlapset, joiden lapsuutta on saanut seurata toisella tavalla kuin omien lastensa lapsuutta. Tämä yhdistelmä eli kotiäiti+yrittäjäisä on varmasti ollut syy siihen, miksi minä en ole halunnut täyttää elämääni työllä. Olen halunnut nauttia omista lapsistani enkä jäädä odottamaan aikaa, jolloin on lapsenlapsia (joita ei ehkä koskaan edes tule). Mä teen työni hyvin, mutta en uhraa perhettäni työlle. Pidän myös tärkeäni nk luovaa laiskottelua, koska siitä syntyy uusia innovaatioita. Olen sallinut luovan laiskottelun myös lapsilleni.

kyllä lasten kokemuksella perheessä ja perheen työssä on lapseen iso vaikutus. esim. meillä kun on maatila, niin yksikään poika ei halua jatkaa, kun onhan ne nähneet koko tämän touhun kirjon tässä kotona asuessaan. ja sen, että sitä rahaa ei koskaan ole. eikä isännällä vapaa aikaa. ja isompana joutuneet itsekin töihin osallistumaan paljon. huomanneet, että kun on vieraan töissä, niin vapaa-aikaakin on, ja kun elämänsä oikein suunnittelee niin sitä rahaakin on.

isä korkeakoulu, äiti oppikoulu/keskikoulu
itse korkeakoulu

lapsuudenperhe 2-omia ei ole eikä tule

-ensin vuokra, sitten oma-itsellä vuokra

Äiti oli kotona 3-4v/lapsi

Äiti vähän, isä ja minä ei lainkaan.

Yhteistyössä