Kodin ja vanhempien vaikutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";27394682]Tarkoitin erolaisella maailmalla myös sitä, että toinen saa olla ensi hetket elämästään ainoana lapsena, toinen syntyy sisaruksena, eikä tällöin saa samaa huomiota. Onhan aihetta tutkittu paljon, eli ei muuta kun etsimään lukemista.
Eihän tuo vanhempien vaikutus välttämättä ole toisella vahvempi/heikompi, se on vain niin erilainen, että vaikea verrata.[/QUOTE]

Tai vaikka lapset saisivat elää samanlaisesssa ympäristössä, esim. kaksoset, temperamentti- ja persoonallisuuserot vaikuttavat siihen miten he ympäristönsä kokevat. Puhumattakaan kavereiden ja muiden ihmisten vaikutuksesta.

1. Vanhempiesi koulutus - ja omasi?
Isällä opistotasoinen koulutus, äidillä ammattitutkinto (aikuiskoulutus).
Itsellä yo+ylempi korkeakoulututkinto.
Tämä tulee lähinnä omasta halusta/kiinnostuksesta opiskella, toki vanhempien kannustus (eli ei niinkään esimerkki) on tähän vaikuttanut jonkin verran.

2. Lapsuudenperheen lapsiluku - ja omien lapsiesi (jo olemassaolevien ja suunniteltujen) määrä?
2, itsellä toiveissa 1-2

3. Lapsuusperheen asumismuoto ja nykyinen (tai pyritty) asumismuoto?
Oma rivariasunto, itsellä sama suunnitelmissa

4. Onko äitisi ollut kotona /pitänyt äitiyslomia? Entä sinä itse?
Äiti piti äitiyslomaa 2-4v/lapsi. Itse luultavasti pidän 1,5-3v.

5. Ovatko vanhempasi yhteiskunnallisesti aktiivisia? Entä sinä itse?
Eipä olla juuri. Yleensä aina äänestetään vaaleissa niin minä kuin vanhempanikin. Siihen se sitten jääkin.

Kansakoulu, isä amis - Itse tuplamaisteri.

2. Lapsuudenperheen lapsiluku - ja omien lapsiesi (jo olemassaolevien ja suunniteltujen) määrä?
3 - Oma 5

Asunto-osake jaetulla pihalla. Itselläni okt kaupungissa

Oli kotona paljon, mutta ei osallistunut elämäämme muutoin kuin ruoka- ja siivouspalveluna (ihan omien sanojensakin mukaan) - Itse olen ollut pitkään kotona ja pyrkinyt olemaan läsnäoleva äiti ja kuuntelemaan lasten kuulumiset. Meillä vietetään myös koko perheenä paljon aikaa. Lapsuudenkodissani äärimmäisen harvoin oltiin kaikki koolla samaan aikaan.

Kyllä ja ei - En näkyvästi

+ Miten alkoholinkäyttö lapsuudenkodissasi?
Alkoholismia - Meillä ei käytetä alkoholia kotona lainkaan

- isällä ei koulutusta, äiti oli suurtalouskokki. Itse olen koulutukseltani parturi-kampaaja, yrittäjänä työskentelen.
- meitä on 3 sisarusta. Minulla on toinen lapsi tulossa. Luultavasti jää siihen.
- asuttiin vuokralla okt:ssa ja rivarissa. Nyt asun kerrostalo-osakkeessa.
- kyllä piti. Itse on nyt myös kotona. Hoidan lapset ainakin 3-vuotiaiksi kotona.
- eivät ole. En ole itsekään.

[QUOTE="vieras";27394744]+ Miten alkoholinkäyttö lapsuudenkodissasi?
[/QUOTE]

Vanhemmat käyttävät tosi vähän, eikä meistä kukaan käytä paljoa. Tuo on ehkä ainoa asia vanhempien vaikutuksesta, joka on jäänyt meille kaikille!

Insinöörejä molemmat, itse lukio käytynä tavoitteena humanistinen ala

Kolme lasta. Itselläni nyt yksi, suunnitelmissa ainakin toinen.

Rivitalo, itsellä kerrostalo (pyritty rivitalo)

Ei ole paitsi äitiyslomat 9kk. Itse olen hoitovapaalla kunnes lapsi 3v.

Äänestävät, itsekin äänestän en muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27393178:
Olen joskus ennenkin täällä herätellyt kysymystä siitä, mikä/millaiset seikat saavat lapsen seuraamaan vanhempiensa jälkiä vs. alkamaan kapinalliseksi?

Monilla tuntuu olevan niin, että lähes kaikessa se kotoa saatu malli katsotaan niin hyväksi, että eletään "samalla kaavalla" - toisaalta on heitä, jotka laittavat koko kuvion uusiksi: siirtyvät aivan eri alalle, yhteiskunnallisesti aivan eri luokkaan ja poliittisesti aivan eri siipeen.

Kuulostaa ruusuiselta puheet poliittisista siivistä, kun itse kärsinyt alkoholismin, lapsen laiminlyönnin ja väkivallan keskellä lähestulkoon koko lapsuusiän. Mutta näin on; joko sitä tartutaan pulloon ja käytetään lapsia törkeästi hyväksi tai sitten osataan antaa anteeksi, järkeillään ja joku kiltti naapurintäti on ollut tukemassa parempiin päätöksiin.

Moni omilta lapsuudenhoodeilta valitsi väärin, minä selvisin.

Omalla kohdalla mietin, jos vanhempani olisivat olleet toisesta yhteiskuntaluokasta, tai yleensä toisenlaisen kotikasvatuksen saaneita -olisiko minusta tullut erilainen.
Voi olla.

Jos vanhemmat ovat onnistuneet tehtävässään he saavat lapsen kunnioituksen; lapset tahtovat toimia kuin vanhemmat. Onnellisuudella on iso merkitys vanhempien onnistumisessa.

Jos vanhemmat eivät ole onnistuneet kasvatuksessa lapsella on parikin vaihtoehtoa, joko kapinoidaan ja tehdään asiat toisin, tai lähdetään jatkamaan "ei meidän nuoruudessa vaan" kaavaa.

Eli kiteytettynä; se lapsen terve kunnioitus, tai sen puuttuminen vanhempaa kohtaan, kiikuttaa laivaa suuntaan tai toiseen.

Minun yksinhuoltajaäitini sai lapsen alaikäisenä, ei kannustanut opiskelemaan, varsinaista ammattia hänellä ei ole suoritettuna. Piti "äitiyslomat" koska ei muutenkaan käynyt töissä, ryyppäsi kaiket päivät.

Minä olen 25v yliopistossa opiskeleva, vielä lapseton naimisissa oleva nainen, joka ainakin yrittää seurata tämän hullun maailman menoa, mutta vaikuta en kuin vain vaaleissa.

Vaikutuksia on, mutta ei noihin mainitsemiisi asioihin.

Ylempi korkeakoulututkinto Helsingissä sijaitsevista yliopistoista/korkeakouluista. Äiti lisensiaatti, isä agronomi, itse OTM.

Lapsena 3 (+ isoveli, joka kuoli ennen meitä muita)
Omia lapsia 1. Suunnitteilla joko 0 tai 3+, mutta vasta viiden vuoden päästä.

Lapsena omakotitalo maalla. Vuokrakerrostaloasunto 2 h + k, pyritty: oma rivarikolmio

Ei juurikaan. Äiti meni (osa-aika)virkaan kun olin 4 kk, pikkusisarusteni syntyessä taisi olla vähän kauemmin kotona. Itse sain 5 kk kestävän viransijaisuuden kun lapseni oli 2 kk 2 vko vanha. Olin sitten taas kotona ja kirjoitin gradun loppuun kun lapsi oli 6 kk-1 v 2 kk vanha.

Isä ollut kunnanvaltuustossa, äiti ei enää edes äänestä. Itse en ole aktiivinen, mutta aina olen äänestänyt.

Miten alkoholinkäyttö lapsuudenkodissasi?

Kohtuukäyttöä.

[QUOTE="miumau";27394887]1. Vanhempiesi koulutus - ja omasi?
Insinöörejä molemmat, itse lukio käytynä tavoitteena humanistinen ala

Kolme lasta. Itselläni nyt yksi, suunnitelmissa ainakin toinen.

Rivitalo, itsellä kerrostalo (pyritty rivitalo)

Ei ole paitsi äitiyslomat 9kk. Itse olen hoitovapaalla kunnes lapsi 3v.

Äänestävät, itsekin äänestän en muuta.[/QUOTE]

Käytettiin, itse absolutisti (nuorena oli alkoholiongelmaa)

+Uskonnollisuus
Tapauskovaisia, kuuluivat kirkkoon. Itse kuulun kirkkoon, olen uskossa ja käyn usein messuissa.

Vanhemmillani yliopisto koulutus, itselläni sama kuin isälläni

Olen ainut lapsi. Itselläni tällä hetkellä 2 lasta, toiveissa vielä lisää

Omakotitalo

Äitini piti äitiysloman, sen jälkeen mummini hoiti minua päivisin. Omista lapsista nuorin oli lähes 4v mennessään päiväkotiin.

Ei olla aktiivisia, äänestetään tottakai, mutta siihen se aktiivisuus jää.

[QUOTE="ookoo";27394901]Ennen vanhempien sosioekonominen asema (ja sen kautta elämänhallinnan taidot jne) ei periytynyt niin voimakkaasti kuin nykyään.[/QUOTE]

Mä olen kuvitellut tilanteen olevan päinvastoin? Ennen ei köyhien lapsilla ollut samanlaisia mahdollisuuksia opiskella, nyt kuka tahansa voi opiskella miten pitkälle tahansa.

[QUOTE="miumau";27394916]+ Miten alkoholinkäyttö lapsuudenkodissasi?
Käytettiin, itse absolutisti (nuorena oli alkoholiongelmaa)

+Uskonnollisuus
Tapauskovaisia, kuuluivat kirkkoon. Itse kuulun kirkkoon, olen uskossa ja käyn usein messuissa.[/QUOTE]

Molemmat vanhemmat alkoholisteja, itse en ole. Alkoholin käyttö ja siihen liittyvät neuroosit = meillä ei juoda ikinä lasten läsnäollessa, pelkään että lapset joutuvat näkemään vanhempansa "toisenlaisina" etc.

Vanhempani eivät olleet uskonnollisia vaikka kirkkoon kuuluivatkin, sama on minullakin.

[QUOTE="miumau";27394916]+Uskonnollisuus
[/QUOTE]

Vanhemmat kuuluvat kirkkoon, tapauskovaisia, koskaan eivät kirkossa käy muuta kuin "pakollisissa" tilaisuuksissa. Itse olen kirkosta eronnut, kuten toinen sisaruksistanikin.

Käytettiin mielestäni sivistyneesti. Esim. viini ruokajuomana viikonloppuisin.
Samoin toimin itse.

+Uskonnollisuus
Minua ei ole kastettu, vanhempani erosivat kirkosta 60-luvulla.
En siis kuulu kirkkoon, lapsia ei ole kastettu.

Usein aikuisten humalaisia illanistujaisia, joka ilta pari annosta olutta/lonkeroa/sahtia.
Omalla kohdalla tuli avioero miehestä joka käytti alkoholia kotona, nykyinen puolisoni ei juo oikeastaan ollenkaan, pari annosta vuodessa. Itse juon silloin tällöin, pari olutta tai punaviiniä, ehkä kerran kuussa. Humalaan juon pari-kolme kertaa vuodessa, poissa kotoa, ystävien seurassa.

+Uskonnollisuus?

Tapakristittyjä, äitini näkee enneunia ja muuta mystistä. Itse samoin, mutta teininä jo totesin olevani kaikkea muuta kuin evankelisluterilainen, olen pakana.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="milja";27394944]Mä olen kuvitellut tilanteen olevan päinvastoin? Ennen ei köyhien lapsilla ollut samanlaisia mahdollisuuksia opiskella, nyt kuka tahansa voi opiskella miten pitkälle tahansa.[/QUOTE]
Totta. Jos perhe oli vähävarainen ja lapsia monta, niin jo pelkästään oppikoulun kustantaminen (=8 vuotta lukukausimaksut, kirjat ja koulutarvikkeet maksettava itse, kouluruoka maksullinen) oli monille kohtuuton rasite. Joissain perheissä koulutettiin lapsista yksi, joissain katsottiin sellainen epäreiluksi muita kohtaan ja siksi kannustettiin lapsia käymään mieluummin vain kansalaiskoulu ja kenties sen päälle ammattikoulu. Tosin aiemmin töitä riitti tekevälle ilman koulutustakin, joten siksikään koulutus ei tuntunut niin tärkeältä kuin nykyisin.

* Äiti ylemmän opistotason suorittanut, isä diplomi-insinööri, minä tällä hetkellä alemman korkeakouluasteen valtiotieteellisessä suorittanut.

* Olen ainoa lapsi, en halua itse lapsia.

* Perhellä oma, itselläni tällä hetkellä vuokra - oma pitänee joskus ostaa.

* Ei ollut ainakaan erityisen pitkään kotona.

* Äiti pyrki joskus kunnanvaltuustoon, muttei päässyt. Isä heiluu jossain reserviupseereiden hommissa. Itse en ole.

6. Alkoholinkäyttö?
* Kotona käytettiin kohtuudella (ruokaviinit ja saunakaljat), itse rehellisesti sanottuna vedän perseet noin kerran kuussa.

7. Uskonnollisuus?
* Vanhemmat "Kauneimmat joululaulut -kristittyjä", itse ateisti ja kirkosta eronnut.

[QUOTE="ookoo";27394901]Ennen vanhempien sosioekonominen asema (ja sen kautta elämänhallinnan taidot jne) ei periytynyt niin voimakkaasti kuin nykyään.[/QUOTE]

[QUOTE="milja";27394944]Mä olen kuvitellut tilanteen olevan päinvastoin? Ennen ei köyhien lapsilla ollut samanlaisia mahdollisuuksia opiskella, nyt kuka tahansa voi opiskella miten pitkälle tahansa.[/QUOTE]

Miljan loppupäätelmä huitelee melko lailla pilvissä (olisikin noin) mutta periaatteessa totta: vuosikymmeniä sitten opiskelemaan pääsivät lähinnä varakkaiden lapset.

Mutta tuo "ookoo"-nimimerkin kommentti on siinä oikeassa, että viimeisen 10v aikana eriasrvoistuminen tässä suhteessa (koulutus/sosioekonominen taso) on jälleen lisääntynyt. Huolestuttavaa.

Isä kuljettaja/sekatyömies, äiti maatalousoppilaitoksen känyt.
Itse yo+ammattikoulututkinto+alempi korkeakoulututkinto (yliopistosta). Muut sisarukset alkoholisteja. Kotona ei alkoholin käyttöä vanhemmilla. Itse en juo.

2. Lapsuudenperheen lapsiluku? 3 -
Ja omien lapsiesi (jo olemassaolevien ja suunniteltujen) määrä? 1 lapsi ja toinen tulossa

3. Lapsuusperheen asumismuoto? omakotitalo, sitten rivitalo ja sitten taas omakotitalo
ja nykyinen (tai pyritty) asumismuoto? Asun omakotitalossa

4. Onko äitisi ollut kotona /pitänyt äitiyslomia? Äiti oli lasten syntymien jälkeen kotiäitinä ja perhepäivähoitajana kun nuorin lapsista 11 vuotta.
Entä sinä itse? Olin äitiyslomalla/hoitovapaalla 1,5 vuotta jolloin lapsi meni kunnalliseen päivähoitoon kokopäiväksi.

5. Ovatko vanhempasi yhteiskunnallisesti aktiivisia? Äänestivät, ei muuta
Entä sinä itse? Äänestän ja haluaisin vaikuttaa enenmmänkin, olen kiinnostunut.

-vanhemmilla kansakoulu, itsellä yo-tutkinto ja teknikon tutkinto. (haluan tähän lisätä että äitini alkoi opiskelemaan eläkeiässä avoimissa opistoissa kaikenlaista, mm kieliä)

- lapsuuskotona 3 lasta, itsellä 7

- lapsuudessa vuokralla, nyt oma talo

-Oli työäiti (60-luvulla), hoiti minun äitiyslomani aikana (70-luvulla) kuitenkin minua ja naapurin vauvaa jonkin aikaa kotosalla. Itse olen hoitanut kaikki lapseni kotona kouluikään, yhdistäen kotihoidon ja (etä)työnteon.

- isä aktiivinen, äiti ei, itse olen todella aktiivisesti mukana paikkakuntani asioissa.

Loppukaneettina kaksikin asiaa: vanhempani ovat kuolleet, olivat sodan nähneitä ja hivenen erilaisissa maailmantilanteissa kasvaneita kuin esimerkiksi me lapset.

Toiseksi: jos sisarukseni vastaisivat tähän, niin kaikki kohdat olisivat tyystin erilaisia.

Yhteistyössä