Kodinkonekauppojen myyjät nykypäivänä

Peikkopojan Kylkiluu

Aktiivinen jäsen
30.05.2007
6 776
0
36
Sateekaaren pää
Niin musta on järkyttävää kuinka asiansa osaamattamia myyjät on nykyään. Ja tarkoitan nimenomanaan kodinkone- ja elektroniikkamyyjiä, siis esim nyt vaikka Giganttia tai vastaavia. Onhan se totta että tänäpäivänä on enemmän laitteita kuin ennen ja niissä on sellaisia ominaisuuksia mistä ei oltu kymmenen vuotta sitten kuultukaan, mutta silti. Täytyisihän niiden nyt jotain tietää niistä vehkeistä mitä ovat myymässä. Ja sitten vielä se, että kun eivät tiedä jotain, niin eivät meinaa vaivautua edes ottamaan selvää.

Mulla on perustietämys noista tavallisista vempeleistä siis kännyköistä, digiboxeista, DVD-laitteista tms, mutta olen törmännyt myyjiin, jotka eivät tiedä sitä vähääkään. Itse sitä nyt joten kuten pärjää noissa liikkeistä kun tietää oikeat kysymykset mitä kysyä ja asiat mihin kiinnittää huomiota. Mutta jos miettii vanhuksia ja muita tietämättömiä, niin varmasti heille on myyty ihan täyttä paskaa.

Mun kokemia esimerkkejä... luoja siunaa ja varjele..

Mun mies kysyi Citymarketin vapaa-ajan osaston myyjältä, että onko heillä sellaisia rasvakeittimiä. Myyjän vastaus oli "Ei ole, ei niitä enää nykyään myydä juuri missään, kun ovat niin vaarallisia." :headwall:

Samainen myyjä toisella kerralla meinasi, että tavallisessa DVD-soittimessa on vahvistin, esitteli mulle jopa liittimet, että mihin mikäkin kajari tulee. Ja tosiaan kyseisssä laitteissa ei tosiaan ollut vahvistinta, takana vaan oli erilaisia kivoja värillisiä lähtöä.. =)

Ostaessani kännykkää Gigantista. Kysyin myyjältä kahen Nokian kännykän välisiä eroja, hinta niissä oli sama. Mies vastasi että ihan samanlaiset ovat, toisessa on vaan hieman huonompi kamera. Noh tässtä missä oli "vähän huonompi" kamera, puuttui myös Bluetooth, mp3-soitin, mese-valmius, mitkä olivat siinä toisessa.. Onneksi arvasin nostaa nuo asiat esille, ja myyjä sitten pitkin hampain tarkisti asian netistä. Tokaisin sille että eihän noi nyt sitten ole toisiansa vastaavia. Äijä tuhahti.. :kieh:

Expertillä oli myyjä, joka ei tajunnut mikä on puhdistus-VHS kasetti. Tästä nyt tosin on seitsemisen vuotta mutta toisaalta sillon VHS:t oli vielä laajemmin käytössä.. :o

Ja digiboxiostoksilla käymisestä en viitsi edes aloittaa, sellaiset traumat jäi... :/

Me ostettiin siskolle synttärilahjaksi gigantista dvd soitin. Haluttiin sellanen millä saa kattoo myös poltettuja leffoja. No, mulla oli sellanen ajatus että siinä pitäis olla divx toiminto. Siinä myyjälle sitä puhuin että pitää varmaan ostaa toi kalliimpi ku siinä oli divx mut halvemmas mallis oli jpeg. No, myyjä sit totes että Ei, kyllä voit ostaa ton halvemman ku jpeg toistaa myös poltettuja elokuvia! :headwall: Mä sitten ajattelin että oho, oonpas ollut tietämätön ja ostettiin se halvempi kun osaava myyjä niin kerta vakuutti!

No kun kotiin päästiin niin mies sanoi et eihän se mitään poltettuja toista kun kuvia vaan näyttää.. Arvaa vaan ottiko päähän!
mun mielestä jos myyjä ei ymmärrä noista mitään niin pitäis silloin olla hiljaa! En kyllä enää toista kertaa luota myyjän sanomisiin.

Mun veli, joka tietää ja ottaa kaikesta selville kaiken, on meillä oiva apu kun jotain uutta mennään hommaamaan. :D
Sitä suoraan sanottuna vituttaa noin elektroniikkamyyjät, kun ne ei sen mielestä tiedä mistään mitään.

mun mies sanoi et isommis kaupungeis ei oo väliä et tietääkö se myyjä hevonpiippiä yhtään mistään. Asiakkaita riittää vaik kuinka ois tietämätön ja osaamaton myyjä. Pienemmillä paikkakunnilla ei paljo kauppa kävis huonojen myyjien kanssa. Ja gigantti omaa surkeimmat myyjät. mies käski teidän tulla sen kauppaan seuraavan kerran:D

mä kerran kysyin jotain tosi simppeliä jostain kodinkoneliikkeestä.. liitty kondensointiin mut en muista kysymystä.
myyjä ei tiennyt, mutta haki sitten jonkun joka ties.
mun mielestä se ei oo tärkeintä että tietää kaiken mutta pääasia että joku toinen tietää ja ne on samaa aikaa vuorossa :D

Heh heh.. MIeheni, joka on alalla ja todellakin tietää asioista enemmän kuin tarpeeksi valitteli ihan tuota samaa, koska hän joutuu selittämään asiakkailleen asioita, joita joku tolvana ei ole osannut/tiennyt jossain gigantissa!! Että kuka tahansa voi olla myyjänä vaikka tietämystä ei olisikaan!
Ja tämä nyt koskee ihan kaikkia aloja, ei vain tuota..

Alkuperäinen kirjoittaja nallekarhu2:
Me ostettiin siskolle synttärilahjaksi gigantista dvd soitin. Haluttiin sellanen millä saa kattoo myös poltettuja leffoja. No, mulla oli sellanen ajatus että siinä pitäis olla divx toiminto. Siinä myyjälle sitä puhuin että pitää varmaan ostaa toi kalliimpi ku siinä oli divx mut halvemmas mallis oli jpeg. No, myyjä sit totes että Ei, kyllä voit ostaa ton halvemman ku jpeg toistaa myös poltettuja elokuvia! :headwall: Mä sitten ajattelin että oho, oonpas ollut tietämätön ja ostettiin se halvempi kun osaava myyjä niin kerta vakuutti!

No kun kotiin päästiin niin mies sanoi et eihän se mitään poltettuja toista kun kuvia vaan näyttää.. Arvaa vaan ottiko päähän!
mun mielestä jos myyjä ei ymmärrä noista mitään niin pitäis silloin olla hiljaa! En kyllä enää toista kertaa luota myyjän sanomisiin.

Tuossa on kyllä pieni virhe... Lähes kaikki dvd soittimet toistaa poltettuja leffoja!! Tuo divx on vaan yksi formaatti missä ne leffat voi polttaa/ladata. Ja tuo jpeg on kuva formaatti ei videa eli tuolla dvd soittimella voi katsoa cdlle/dvdlle poltettuja kuvia.

Voisinko sanoa, että ihan omaa tyhmyyttä jos johonkin giganttiin tms menee jotain ostamaan, kyllähän sen tietää, ettei sellaisissa liikkeissä tiedetä mitään ja myydään pelkkää roinaa!
Että sitä saa mitä tilaa!!

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Alkuperäinen kirjoittaja nallekarhu2:

Tuossa on kyllä pieni virhe... Lähes kaikki dvd soittimet toistaa poltettuja leffoja!! Tuo divx on vaan yksi formaatti missä ne leffat voi polttaa/ladata. Ja tuo jpeg on kuva formaatti ei videa eli tuolla dvd soittimella voi katsoa cdlle/dvdlle poltettuja kuvia.

jep sen tiedänkin että jpeg:llä voi kattoo poltettuja kuvia. mut se myyjä väitti että sillä voi kattoo poltettuja leffoja vaikkei voinu :headwall: ja siis siinä ei ollu tukee rw levyille eikä r+ tai - levyille eli sillä ei voinu kattoo mitään poltettuja leffoja, mut tää myyjä sanoi et kun on jpeg niin voi kattoo. se oli pointtina tossa.
toi divx on vaan aika yleinen muoto nois leffoissa ja se oli muistaakseni toivomuksena..

Yhteistyössä