Kohdun ulkopuolinen raskaus. Kuinka nopeasti kivut alkavat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kovin kipeä :-(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kovin kipeä :-(

Vieras
Mulla on aivan julmetun kipeä alamaha.Siis tuntuu, ettei voi olla suorana ollenkaan ja se kipu ihan oksennuttaa, kun on niin kova.

Soitin äsken päivystykseen ja kyselin sieltä, että kuinka nopeasti hedelmöittymisestä voi huomata, että se onkin kohdun ulkopuolinen ja kipu johtuu siitä. Ei se sairaanhoitaja osannut sanoa muuta, kuin että en voi olla raskaana, kun on vasta kp20... No, en varmaan olekaan, mutta jostainhan tää hirveä kipu johtuu. Hoitaja käski ottaa buranaa ja jos ei mene ohi, niin sitten sinne näytille.

Mutta miten te, joilla on ollut kohdun ulkopuolinen raskaus, milloin kipu on alkanut?

Kyllä kipu voi alkaa ennen myöhässä olevia kuukautisiakin, mutta minulla alkoi muistaakseni 6. vkolla. Jo ennen kuin kuukautiset olivat myöhässä, iho navan ympäriltä tuli kipeäksi. Kipu alkoi pikkuhiljaa ja paheni vähitelleen. Muistutti toispuoleista kuukautiskipua. Entäpä jos sinulla on ihan muusta johtuva mahakipu? Suolistossa jotain? Umpisuolentulehdus?

Mulla tää kipu alkoi päivällä ja pahenee koko ajan. Mutta mulla kuukautisten pitäis alkaa vasta viikon päästä. Ja kipu tuntuu ihan keskellä tuolla ihan alhaalla. Ihan kuin kamalimmat kuukautiskivut, mutta paljon paljon kovempina. Oksennusolon lisäksi maha on ihan sekaisin. Tosi inhaa :-(

Mulla alkoi n. rv 6 hirveät kipukohtaukset. Kävin kahteen otteeseen ultrassa, eikä raskautta huomattu. Vasta rv:lla 7 tehtiin r-testi ja sen jälkeen alkoi tapahtua: edessä oli akuutti leikkaus, jossa lähti niin elävä sikiö kuin munatorvikin, joka oli jo alkanut repeämään.
Olin näiden kohtauksien aikana prkln kipeä, makasin paikoillani sikiöasennossa ja valitin, muuta en voinut. Tuskanhiki valui, mikään reseptivapaa lääke ei auttanut.

Riippuu sikiön sijainnista, koska kivut alkavat ja kuinka kovat ne ovat.
Oletko tehnyt r-testin?

Mun mielestä buranaa nimenomaan EI saa ottaa, jos on vatsakipua, koska se voi peittää kivun niin, että on vaikeaa tutkia sen lähdettä. Mielestäni tuollainen vatsakipu on vakavaa ja suosittelisin kipittämään oikopäätä päivystykseen!

En ole tehnyt raskaustestiä. Nyt on vasta kp 20 ja ei se varmaan näkyisi testissä, vaikka olisinkin raskaana.

Ajattelin, että jos tämä kipu ei yhtään laannu, niin menen klo 22 jälkeen sairaalan ensiapuun. Ennen sitä ilta kymmentä täällä pääsee kuntayhtymän terveyskeskuspäivystykseen, jos pääsee. Sinne siis pitää soittaa ensin ja sitten puhelimessa sanovat, että saako tulla vai pitääkö kärvistellä kotona. Ja sinne siis jo soitin. Sitten kympin jälkeen kaikki ohjataan ensiapuun. Tosi outoa, jos multa kysytään, mutta niin se vaan menee täällä.

Joskus aiemmin, kun mulla oli kovia sappikohtauksia ja vielä ei silloin tiedetty, että mitä ne kohtaukset oli, niin lääkäri sanoi ettei saisi ottaa kipulääkettä, vaan saman tien ensiapuun, niin se kivun syy saatetaan saada selville. Sitten kun se saatiin selville, niin tilanne olikin jo aika paha, tiehyen tukkinut sappikivi oli aiheuttanut myös haimatulehduksen...

Nyt kipu on aikalailla samaa kaliiberia, vain kohta on eri. kipu tuntuu ihan just siinä, missä karvat alkaa. Tosin siis siellä sisällä, ei ihon pinnassa.

Mulla kivut olivat ylempänä, munasarjan/-torven kohdalla, jossa sikiökin sitten piileksi. Kipu ei ensin ollut jatkuvaa, vaan tuli tosiaan kohtauksittain. Tosin sitten sairaalaan päästyäni kipu oli yhtämittaista, koska sikiö alkoi jo olla niin iso, että munatorvi alkoi repeilemään --> verta vuosi vatsaonteloon (paljon!).

2 kohdunulkoista kokeneena ja molemmat munatorvet menettäneenä en usko että noilla kp:llä kipu olisi noin kovaa, jos olis kyse kohdunulkoisesta. Mulla alkanut kipuilemaan vasta testin tehtyä eli noin 4+ rv:lla ja siitä sitten pikkuhiljaa kovantunut. Toispuoleista kipua oli sillä puolella missä munasolu jumissa :(

Piti vielä lisäillä edelliseen, että molemmissa kohdunulkoisissa mulla on ollut myös kipuja (kuukautismaisia) ihan alavatsalla ja alavatsa/kohtu kosketusarka.
Toivottavasti tilanteesi selviää ap!!

Yhteistyössä