Kohdunulkoisen kokeneet, kertokaas.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nöttiäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nöttiäinen

Aktiivinen jäsen
14.04.2008
2 544
0
36
Eli lyhyesti mun tilanne tämä:

Menkat alko ruskealla tuhrulla ti 4.pvää ajoissa (siis oviksen bongaamisen mukaan piti alkaa vasta pe-la akselilla). Tuhru runsastu ja ke oli jo kunnon vuoto. Okei ei siinä, mutta kipuja ei juuri ole ja eikä hyytymiä yhtään ja kumpikin on outoa sillä yleensä syön 2-3 eka vuotopvää lääkkeitä js hyytymiäkin tulee kunnolla.

Ja mikä ihmeellisintä, r-oireita on vaikka muille jakaa: oksetusta, väsyä, rintojen kivistystä jne.
Ti sain o-testiin selkeän +, samoin tänään. R-testillä testaan vuodon loputtua mikäli oireet jatkuu.

Kokemusta on alkuraskauden KM:sta, samoin kemiallisesta raskaudesta ja niissä kummassakin mielettömät kivut + vuoto + hyytymät ni siks nyt vähän ihmetyttää. Pelottaa, et jos on KU ja tässä vielä munajohtimeni menetän. :( Ihan tarpeeks paskaa tullu niskaan, mm. kaksi raskautta päättynyt raskauden puolessa välin.

Et jos jollakulla on kokemusta siitä ni saa kertoa jos jaksaa. Eli tuliko KU:ssa menkat ja olit silti raskaana? Oliko menkat normaalit jos tuli vai tuliko tuhrua vai tuliko mitään? Oliko menkkojen/tuhrun aikaan kipuja? Vai alkoko kivut vasta myöhemmin? Millon kivut alko kun alko? Tunkuko teillä heti painontunnetta/kipua toispuoleisesti plussauksen jälkeen? Jne.

Teen r-testin kun vuoto loppuu ja jos on + niin soitan et pääsen ultraan.

Hei,
en tiedä osaanko auttaa noissa oireissa, kun minulla oli hieman erikoisempi tilanne mutta jos olisin sinä, ottaisin yhteyttä lääkäriin jossa voisi ultaralla katsoa tilanteen. Silloin tulisi varmempi olo sen suhteen. Oma tilanteeni oli että sain keskenmenon normaali raskaudesta ja pari viikkoa tästä vatsaa koski kovasti, viiltäviä kipuja + 3 päivänä vuotoa. Sitten vatsa tuli niin kipeäksi etten voinut enää olla vaan oli mentävä sairaalaan. Tällä reissulla jouduinkin sitten leikkauspöydällä, kun verta vuoti vatsaonteloon. Minulla oli ollut myös samanaikaisesti kohdunulkoinen raskaus joka oli keskeytynyt itsestään mutta jäänyt vuotamaan. Minulta jouduttiin poistamaan toinen munatorvi. Kehottaisin siis sinua ottamaan yhteyttä lääkäriin. Tsemppiä!

Mulla tuli menkat normaaliin aikaan, kp 29. Oli ihan muuten normaalit, mutta vähemmän tuli vuotoa siteeseen ja sitten pönttöön kuitenkin lorahteli vuotoa vessalla käynnin yhteydessä. Viikko menkkojen loppumisesta aloin tikuttamaan ovista, ja koska sain kahtena peräkkäisenä päivänä vahvan ovisviivan, tein r-testin joka oli positiiivinen. Ruskea tuhru alkoi heti seuraavana päivänä r-testin teon jälkeen, kuten myös kivutkin. (mulla oli yhtä aikaa kohdunulkoinen ja hyperstimulaatio, joten kivut oli molemmin puolin alamahaa.)

Alkuperäinen kirjoittaja Siruliinu:
Mulla tuli menkat normaaliin aikaan, kp 29. Oli ihan muuten normaalit, mutta vähemmän tuli vuotoa siteeseen ja sitten pönttöön kuitenkin lorahteli vuotoa vessalla käynnin yhteydessä. Viikko menkkojen loppumisesta aloin tikuttamaan ovista, ja koska sain kahtena peräkkäisenä päivänä vahvan ovisviivan, tein r-testin joka oli positiiivinen. Ruskea tuhru alkoi heti seuraavana päivänä r-testin teon jälkeen, kuten myös kivutkin. (mulla oli yhtä aikaa kohdunulkoinen ja hyperstimulaatio, joten kivut oli molemmin puolin alamahaa.)

Oliko sulla raskausoireita? Oliko vahvoja oireita jos niitä oli? Tuliko hyytymiä menkkojen yhteydessä? (Tai siis tuleeko sulle yleensä - tuliko nyt kun menkat tuli vaikka olitkin raskaana?) Oliko kipuja menkkojen aikaan?

Kiitos jos jaksat vastata.

Ei ollut raskausoireita. Niinkuin ei ollut kerran aiemminkaan kun sain alkuraskauden keskenmenon. Mutta silloin oli paljon oireita, kun aloin odottamaan tuota lasta, joka syntykin sit ihan ajallaan.
Ei tullut hyytymiä silloin, eikä tule normaalienkaan kuukautisten yhteydessä. Eikä myöskään ollut kipuja kuukautisten aikana.
Tee se raskaustesti ja jos se on positiivinen, niin ota yhteys terveyskeskukseen ja kerro niille, et sulla oli noi menkat ja ruskeaa tuhrua... Niin mäkin tein..
Oli kamala kokemus, mut pääasia etten menettänyt munatorvea. Ellen olisi heti toiminut, niin olisin voinut menettää...

Mulla oli syksyllä keskenmeno. Alkoi hirveällä päänsäryllä eräänä lauantaina. Mulla on päänsärky, migreeni aina menkkojen ekana päivänä. Vuotoa alkoi tulla niukasti. Sen määrä alkoi hitaasti runsaantua, ja su-ma -välisenä yönä alkoi maha kipeytyä, mutta vuoto oli edelleen niukkaa, ei läheskään menkkojen tasoa. Tajusin kivusta, ttä nyt vissiin käy huonosti, menee kesken. Maanantaina, vuodon ollessa vähän runsaampaa, mutta ei edelleenkään ihan menkkojen tasoa, katselin töissä netistä infoa toivoen, että löytäisin tiedoista toivoa, mutta ei.

Löytyi infoa, jonka mukaan niukka vuoto ja kovat kivut - jouduin ottamaan kunnolla särkylääkkeitä - voivat olla merkki kohdunulkoisesta. Oli lähdettävä samantien sairaalaan. Mulla oli myös vasemmalla puolella oudossa kohdassa (ei ollut suolistoa eikä munasarjoja) sellainen "möykyn" tunne, joka oli niin kipeä, että särkylääkkeet eivät auttaneet. Pystyin kyllä liikkumaan ja kävelemään, mutta tiettyjä liikkeitä piti välttää.

Sairaalassa ultrattiin, oltiin viikolla 6+1. Ei näkynyt mitään kohdussa. Ei näkynyt mitään muuallakaan. Lääkäri totesi varmuudella, ettei kohdussa ollut mitään, mutta hän totesi, että noin pieni sikiö voi olla muualla ja jäädä vain näkymättä ultrassa. Otettiin verikoe. Raskaushormonit oli niin matalalla, että todettiin keskenmenoksi, joka ei vaadi muuta hoitoa tai seurantaa. Lähdin kotiin.

Vuoto runsaantui kunnolla jo sairaalassa odottaessa verikokeiden vastausta. Seuraavana päivänä kotona (tiistai) tuli kunnon krampit mahaan. Olin jo vetänyt yliannoksia särkylääkkeitä. Vessanpöntössä näkyi sitten ihonvärinen möykky ja kalvoa. Siihen loppui kivut ja särkylääkkeiden otto.

Soitin sairaalaan, koska multa vielä oli otettu toinenkin verikoe. Kerroin samalla löydöksestäni. Sain käsityksen, että seuraavan raskauden alussa minua ei tultaisi ultraamaan ylimääräistä kertaa heti raskauden alussa. todettiin, että oli vain normaali keskenmeno. no tulihan se vauveli itse ulos sieltä, mutta... eikö kohdunulkoisen riski oli isompi, jos se on jo kerran ollut? Entä jos ei seuraavalla kerralla tulekaan itsestään ulos??

Ilmeisesti, kun jossain vaiheessa olen taas uudestaan raskaana, saan ruveta karjumaan, että mulle annetaan se ylimääräinen ultra. Kyllä veriseulaa yms. ollaan mielellään kuiteskin tarjoamassa, vaikka se ei mua edes kiinnosta.

Onko jollain vastaavaa kokemusta? Miten uuden raskauden aikana, ultrattiinko, vaikka kohdunulkoista ei "varmuudella" todettu, mutta itse tiesit raskautesi olleen sitä?

chat, olen pahoillani kokemastasi. :hug: En tiedä saatko uutta ultraa, mutta muista sitten ainakin VAATIA sitä, ja kovasti vaadikkin. Toivottavasti seuraava raskautesi johtaa toivottuun tulokseen. =) :hug:

Tänään soitan neuvolaan ja VAADIN pääsyä verikokeisiin ja jos se on + niin ultraan. R-oireet vahvistuu, mutta itse testattu r-testi nega. Tosin ei ollu kovin herkkä testi. Ja niin, vuotokin jo loppu. Saas nähä.. Mitään kipuja ei kuitenkaan VIELÄ..

Kiitos. Aion vaatia. Jos ei karjuminenkaan auta, menen sitten yksityiselle. Emme tietystikään leiki minun terveydelläni ja hengelläni (lapsenhan terveydestä tässä vaiheessa ei ole kyse, sehän on joka tapauksesa mennyttä, jos ei ole kohdussa). Pistän sitten laskun HUSille ja teen tästä jutun.

Tuo karjuminen ei ainakaan täällä PK seudulla auta. vasta sitten ultrataan kun kivut on jo kovat ja maha täynnä verta. Ei MITÄÄN erityisseurantaa vaikka edellinen KU 1,5 kk sitten. :kieh:

Yhteistyössä