Kohonnut verenpaine ennen raskautta? Kokemuksia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaisapp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaisapp

Vieras
Onko kenelläkään kokemusta korkeasta verenpaineesta jo ensimmäisessä neuvolassa? (Ja todennäköisesti ennen raskauttakin ollut jo koholla) Oletteko saaneet verenpainelääkityksen? Kuinka usein olette käyneet seurannassa? Onko tullut raskausmyrkytys tms.?
Mulla paineet noin 140-155/80-95

Vähän kyllä pelottaa tämä tilanne, en ole tiennyt verenpaineeni olevan korkea.

oli ekaa odottaessa jo alkuun koholla ja myöhemmin sitten paineet huiteli 170/120.Kotona makaisn vuoteessa 3 viikkoa ja sitten sairaalaan.Myrkytyshän siinä.Toinen, neljäs ja viides raskaus myös korkeissa paineissa ja myrkytysoireissa.Kolmannen kohdalla sain kokea sen ihanuuden että raskaus meni loppuun saakka hyvin, vaikkakin sitten rv 40 käynnistettiin.Kuopuksen syntymän jälkeen paineita seurattiin puolisen vuotta ja sitten lääkitys.Lääkettä olen syönyt nyt seitsemisen vuotta.

Mulla on ollut kohonneita verenpainearvoja oikeastaan koko aikuisiän. Pillereiden aloituksen jälkeen huomattiin ja niitä seurailtiin aina välillä, ilman lääkitystä. Ekassa raskaudessa tuli sitten raskausmyrkytys & hepatogestoosi ja kaksoset syntyivät rv 35. Albetol oli lääkityksenä loppuraskaudessa.

Lääkitys jätettiin pois raskauden jälkeen, mutta aloitin muutaman vuoden päästä micardis-lääkkeen lääkärin suosituksesta kun alapaine oli jatkuvasti 95-105 välillä.

Seuraavassa raskaudessa jätin heti plussasta micardiksen pois. Lääkäri ei halunnut heti aloittaa albetolia joten sinniteltiin jonnekin rv 12 asti ilman lääkitystä. Sitten taas albetolia raskauden loppuun asti jossa taas kohtalainen raskausmyrkytys. Viimeisillä viikolla albetolin rinnalla oli lisänä adalat oros. Edelleen abetol käytössä koska imetän ja se varmaan jääkin käyttöön kun sopii mulle parhaiten.

Molemmissa raskauksissa verenpaine oli ihanteellisimmillaan raskauden puolivälissä joten voihan olla että sinullakin paineet tasoittuvat vielä. Mutta jos ei niin lääkeitä löytyy, eikä niistä ole mitään haittaa vauvalle. Älä stressaa! :)

Kiitos vastauksista :) Mulla vielä kaikenlisäksi kauhea kammo verenpaineen mittauksiin. Tänäänkin neuvolassa 180-170/100-110 paineet. Kotona taas 140-150/85-90. Ehkäpä tässä verenpainelääkitys vielä tarvitaan.
Tuo raskausmyrkytys vaan pelottaa ja se, että joutuu sitten olemaan kauan sairaalassa. No, kaippa tästä hengissä selvitään :)

Mulla oli jokseenkin samanlaisia lukemia. Albetolin sain tasan puolessavälissä raskautta ja käytin loppuun asti. Raskausmyrkytystä ei tullut.:) Nyt toisessa raskaudessa ei vielä lääkitystä ole tarvittu, vaikka menossa jo 27+1! Paineet on pysynyt hyvinä (kotona siis mittaan), 119-130/69-77. Neuvolassa aina tulee kotimittauksia korkeampia.

[QUOTE="vierailija";29591819]Mulla on ollut kohonneita verenpainearvoja oikeastaan koko aikuisiän. Pillereiden aloituksen jälkeen huomattiin ja niitä seurailtiin aina välillä, ilman lääkitystä. Ekassa raskaudessa tuli sitten raskausmyrkytys & hepatogestoosi ja kaksoset syntyivät rv 35. Albetol oli lääkityksenä loppuraskaudessa.

Lääkitys jätettiin pois raskauden jälkeen, mutta aloitin muutaman vuoden päästä micardis-lääkkeen lääkärin suosituksesta kun alapaine oli jatkuvasti 95-105 välillä.

Seuraavassa raskaudessa jätin heti plussasta micardiksen pois. Lääkäri ei halunnut heti aloittaa albetolia joten sinniteltiin jonnekin rv 12 asti ilman lääkitystä. Sitten taas albetolia raskauden loppuun asti jossa taas kohtalainen raskausmyrkytys. Viimeisillä viikolla albetolin rinnalla oli lisänä adalat oros. Edelleen abetol käytössä koska imetän ja se varmaan jääkin käyttöön kun sopii mulle parhaiten.

Molemmissa raskauksissa verenpaine oli ihanteellisimmillaan raskauden puolivälissä joten voihan olla että sinullakin paineet tasoittuvat vielä. Mutta jos ei niin lääkeitä löytyy, eikä niistä ole mitään haittaa vauvalle. Älä stressaa! :)[/QUOTE]

Saatko albetoliin kelakorvauksen? Kallis lääke.

Altistaako korkea verenpaine siis raskausmyrkytykselle? Tiedän kyllä, että yksi raskausmyrkytyksen oire on korkea verenpaine. Mutta sitä en ole tiennyt että myrkytys johtuu tuosta korkeasta verenpaineesta! Vai miten tämä oikein menee?

Yhteistyössä