Kohta 6 kk vauva jäntevämpi kuin muut vauvat ja asia vaivaa kokoajan enemmän minua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Banksu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Banksu

Vieras
On ollut pienestä asti jäntevä ei siis sellainen lötkö kuin muut vauvat tuntuvat olevat. Ei kuitenkaan esim. vedä itseään kaarelle kuin silloin jos oikein raivostuu tai on kipeä rokotusten jälkeen. Useimpien Sylissä on rennosti mutta jos sylissä pitäjä jännittää niin, että sen toinenkin aikuinen huomaa alkaa vauva rimpuilla pois. Kaikinpuolin on kehittynyt normaalisti/ samaa vauhtia kuin muut ikäisensä. Juttelee paljon on hyvä katsekontakti ollut aina jne. Eli ainut ongelma tuntuu olevan tuo jäntevyys. Neuvolasta laittoivat varuiksi fysioterapeutille ja fysioterapeutti sanoi, että hänen mielestään täysin normaali vauva mutta jäntevämpi kuin monet mutta ei mitenkään jäykkä eikä muutenkaan tarvetta jumppaohjeille. Kävimme fysioterapeutilla vauvan ollessa 4 kk ja nyt olisi perjantaina seuraava käynti.

Jotenkin tämä asia vaivaa minua ihan hirveästi ja huomaan usein miettiväni jos vauva onkin niin pahasti cp- vammainen tai jotain muuta vastaavaa ettei ikinä kykene itsenäiseen elämään. Tiedän järjellä ajateltuna ettei asiaan voi vaikuttaa ja lapsi saa kaiken mahdollisen tuen ja kuntoutuksen jos niitä aikanaan vaatii. Kuitenkin vertailem jatkuvasti vauvaa muihin samanikäisiin enkä kehtaa edes puhua näistä peloista kenellekkään ystävälle. Tiedän, että nyt pitäisi nauttia tästä ajasta ja olla murehtimatta.

Huoh :( kai kaipaisin jotain vertaistukea tai kommentteja. Vielä kun esikoinen kyseessä niin ei ole niin hyvää käsitystä siitä "minkälainen vauvan kuuluisi olla.

meillä kanssa hyvin jäntevä vauva, mutta fyssärille asti ei olla menty, tyttö oppi myöhään (vähän yli 9kk) ryömimään ja nyt 11kk vanhana on alkanut nousta tukea vasten. itelläki pieni pelko että tyttö ei ole ihan normaali mutta ei se auta kun katsoa mitä tuosta tulee :) lopeta stressaaminen.. asiat ajallaan

Meillä myös syntyessään jo jäntevä lapsi ja ryömi siinä 4kuukauden iässä. Hyvin liikunnallinen tapaus muutenkin. Mä luulin, että on hyvä juttu kun lapsi on jäntevä. Ei käyny mielessäkään, että kyse ois jostain negatiivisesta asiasta. Neuvolassakin piirrettä pidettiin positiivisena.

Mulla oli vanhin poika erittäin jäntevä, ei kuitenkaan ollut tutkimuksissa siitä. Pyrki koko ajan varaamaan jaloilleen ja potki todella jäntevästi, tätä jotkut muutkin ihmettelivät.
Nyt poika on 13 v ja on kehittynyt normaalisti. Oppi muistaakseni kävelemään 13 kk, lukemaan pian 4-v., pärjännyt kaikessa aivan normaalisti (esim keskiarvo nyt 8,5 ja viime vuonna taisi olla lähellä ysiä).

Eli jos huolestuttaa, kannattaa tutkituttaa asia, mutta ei välttämättä ole oire mistään vakavammasta.

[QUOTE="vieras";28917474]Meillä myös syntyessään jo jäntevä lapsi ja ryömi siinä 4kuukauden iässä. Hyvin liikunnallinen tapaus muutenkin. Mä luulin, että on hyvä juttu kun lapsi on jäntevä. Ei käyny mielessäkään, että kyse ois jostain negatiivisesta asiasta. Neuvolassakin piirrettä pidettiin positiivisena.[/QUOTE]

Mie kanssa vähän ihmettelin, että miksi sen jäntevyys olisi negatiivinen asia?

Ei olla vielä opeteltu/ kokeiltu istumista lattialla mutta sylissä istuu niin ettei nojaa minuun. Mahalleen oppi kääntymään vähn ennen kun täytti 4 kk, etenee lyhyitä matkoja ryömimällä, hakee konttausasentoa, pyörii napansa ympäri jos näkee tai kuulee mielenkiintoista, on nojannut mahallaan jo kauan suoriin käsivarsiin. Hypistelee ja tutkii varpaitaan ja saattaa ottaa sukat pois. Mitäköhän vielä mutta tuossa nyt ainakin osa taidoista.

Kuulostaa ihanalta vauvalta!

Iloitse hänestä!

(Ja on jotain, niin asiantuntijat kertoo sen. Meillä oli vauvalla toispuoleisuutta muutaman viikon iässä. Lääkäri huomasi asian, ja itse olin äimän käkenä, miksi minä äitinä en ollut huomannut sitä. Näkyi myös hieman vanhempana siinä, että ryömi toispuoleisesti, käytti etenemiseen toista kättä, ja toine sojotti suorana. Vaan nyt myöhemmin toispuoleisuus ei ole tullut esille, poika on nyt normaali nelivuotias. Isoveljensä oli vauvana jäntevä, mutta ei niin jäntevä, että olisin huolestunut. Isoveli lähti aikaisin liikkeellee, ryömimään, konttaamaan. Nyt 9 vuotiaana myös normaali poika, arvelisin, että on nykyään myös liikunnallisesti keskiverto)

[QUOTE="Bansku";28917536]Ei olla vielä opeteltu/ kokeiltu istumista lattialla mutta sylissä istuu niin ettei nojaa minuun. Mahalleen oppi kääntymään vähn ennen kun täytti 4 kk, etenee lyhyitä matkoja ryömimällä, hakee konttausasentoa, pyörii napansa ympäri jos näkee tai kuulee mielenkiintoista, on nojannut mahallaan jo kauan suoriin käsivarsiin. Hypistelee ja tutkii varpaitaan ja saattaa ottaa sukat pois. Mitäköhän vielä mutta tuossa nyt ainakin osa taidoista.[/QUOTE]

Tuo on hyvä merkki että oppi varhain kääntymään mahalleen =) mun mielestä ei syytä huoleen!

Meidän lapsista puolet on olleet jänteviä, oppineet 9kk kävelemään, 3v ajamaan ilman appareita pyörällä, uimaan 4v. Eli ovat vaan liikunnallista tyyppiä. Osa on sit ollut vähän rennompia, ja taidot kehittyneet melko keskiverrosti.

Meillä anoppi alkoi aikoinaan huolehtimaan pojan "ylijäntevyydestä". Kysyttiin asiaa neuvolassa ja th laittoi fysioterapeutille "varmuuden vuoksi" n. 4kk iässä. Fysioterapeutti oli todella hyvä tyyppi, eikä meillä hänen jälkeensä ollut itsellämme enää mitään hätää jäntevän lapsemme suhteen. Poika jätti ryömimisen välistä ja alkoi kontata 6kk iässä, ja 10kk iässä käveli ilman tukea. Itse tulkitsin tuon vauvana esiintyneen jäntevyyden vain yksilöllisenä vaihteluna, joka ainakin meidän kohdalla ennusti motorisesti nopeasti kehittyvää kaveria.

Yhteistyössä